Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

HJÆÆLP POWER mener min pc er vandskadet??

Af Ny på siden mads1701 | 20-11-2019 12:19 | 2464 visninger | 40 svar, hop til seneste
Hej HOL, Håber et par tekniske kyndige kan hjælpe mig, da jeg står i en super træls situation... :( Jeg har en 5 måneder gammel Asus Zenbook Pro, som jeg er super glad for. For nylig kunne den ikke oprette forbindelse til det trådlåse, så jeg formaterede, tjekkede drivere osv. Intet hjalp det. Har indleveret den ved POWER, som har sendt den på værksted. Nu får jeg tilbagemelding, at de ikke dækker den fordi den er vandskadet? Computeren har ALDRIG været udsat for fugt eller lignende.. De har vedlagt et billede af rapporten som deres "bevis" for at det er en vandeskade. Jeg får intet ud af billedet, da jeg ikke kender til skader i hardware. Alt jeg ved er, at computeren UMULIGT kan have haft en vandskade. Mon der er nogen venlige sjæle som kan understøtte/bekræfte hvorvidt det er en fejl fra deres side? På forhånd mange mange tak forhjælpen. Ved ikke lige hvordan jeg får lagt billedet op her på HOL, men vil gerne sende det til en som måske kan se det :) Igen tak. Mvh Mads
--
Sidst redigeret 20-11-2019 12:20
#1
Fc Junkies
Super Nørd
20-11-2019 12:22

Rapporter til Admin
Smid det op her f.eks.: https://da.imgbb.com[...]
--
Mvh Fc Junkies
#2
kabsdk
Mega Nørd
20-11-2019 12:24

Rapporter til Admin
Desværre, så kan du ikke afskrive vandskade og påstå, at den ALDRIG har været udsat for fugt. Jeg går ikke ud fra, at du har kontrolleret luftfugtigheden hvor computeren har været, lige så vel som jeg ikke går ud fra, at du altid har haft opsyn med din computer 24/7. En kollega kan vel godt have væltet et glas vand og tørret op inden du har opdaget det. Når det er sagt, så er der ikke noget at gøre. Der sidder oftest små indikatorer inde i computeren, som skifter farve ved kontakt med fugt eller vand, og ligeså, så er det relativt nemt og se, om komponenter viser tegn på vand.
--
#3
vest-aalb-dk
Maxi Nørd
20-11-2019 12:29

Rapporter til Admin
#0 har du googlet at det måske er et kendt hw problem, evt selv tag kontakt til asus
--
!AMD HAS RYZEN
#4
7430
Super Nørd
20-11-2019 12:31

Rapporter til Admin
klassisk power/elgiganten trick... kkør den via asus direkte
--
jep jep
#5
Wut
Giga Supporter
20-11-2019 12:34

Rapporter til Admin
Jeg er overhovedet ikke sikker på, at bare fordi fugtindikatorne har slået ud, at de så kan nægte at reparere enheden. De skal vel dokumentere, at fugten har forårsaget skaden. Hvis der har været hældt væske ned i den bærbare, så kan man se det på ringe og andet snavs, som væsken har lavet eller flyttet rundt på. Hvis det bare er fugt som i kondens, så må de dokumentere, at fugten har ødelagt det trådløse link. Jeg fandt lige den her: https://fkn.naevneneshus.dk[...] Antagelsen er dog, at det ER fugten, der har beskadiget enheden. Men det skal vel først bevises. Det er vist almindelig viden, at fugtindikatorer kan slå ud bare i tordenvejr.
--
Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Sidst redigeret 20-11-2019 12:37
#6
AliasGus
Semi Supporter
20-11-2019 12:35

Rapporter til Admin
Prøv at kør en RMA ved ASUS selv.
--
#7
mads1701
Ny på siden
20-11-2019 13:12

Rapporter til Admin
Hej alle sammen! Tak for de fine svar so far. Jeg må hvis have fat direkte i ASUS. Her et link til billedet: https://ibb.co[...] Håber det kan give mening for jer :) På forhånd mange tak. Mvh Mads
--
#8
Fc Junkies
Super Nørd
20-11-2019 13:17

Rapporter til Admin
#7 Tror ikke at der er så meget af gøre desværre. Men prøv Asus direkte.
--
Mvh Fc Junkies
#9
7430
Super Nørd
20-11-2019 13:25

Rapporter til Admin
tjah er du sikker på det foto er fra din maskine? er set før de bare bruger fotos der lige passer ind i deres fejl.... har oplevet det med en tablet de havde ridset hos elgigangen, havde heldigvis taget fotos af før .... men de mente klart det var der inden , men endte med måtte æde den
--
jep jep
#10
mads1701
Ny på siden
20-11-2019 13:30

Rapporter til Admin
#8 Betyder det, at du ud fra billedet mener, at pc'en har en vandskade? #9 Aner ikke om det er min pc. Har ikke fået den retur endnu, da jeg vil til bunds i sagen inden jeg fortæller dem hvad der videre skal ske. Takker :) /Mads
--
#11
7430
Super Nørd
20-11-2019 13:46

Rapporter til Admin
det ligner en vandskade på den komponent ja, men jeg ville finde ud af hvor denne komponent er placeret og om det er dit bundkort
--
jep jep
#12
FlittigLise
Junior Supporter
20-11-2019 14:19

Rapporter til Admin
Jeg bider mærke i 2 andre steder på billedet. "Klokken 4" ved den gule ring og lige til højre for ledningerne, ikke kun i den røde cirkel de har lavet.
--
Jeg FRARÅDER at handle hos FrogGaming!! Se... https://www.hardwareonline.dk[...]
#13
Renetarderet
Semi Nørd
20-11-2019 14:26

Rapporter til Admin
#4 Klassisk? Aarh. Elgiganten ved jeg bruger uafhængige reperatører. Mon ikke Power også gør. Det gør de netop for at have en uvildig servicepartner. Servicepartneren får sine penge lige meget hvad. OP kan prøve og tage den direkte med asus eller den lokale computermand. Men hvis fugt indikatoren er triggered og værkstedet også skriver det, så vil jeg mene at asus nok finder frem til det samme?
--
#14
ToFFo
Guru
20-11-2019 14:44

Rapporter til Admin
Jeg kan se rigtig mange anbefaler at køre den gennem ASUS direkte. Det nytter ikke noget at køre den gennem ASUS direkte. For den bliver sendt til samme værksted. Når maskinen er under garanti, sender Power (og de andre) blot maskinen videre til det værksted, som udfører garantireparationer for producenten. I dette tilfælde (sandsynligvis) LetMeRepair i Sverige, som har håndteret reparationer for ASUS i årevis. Lad mig gætte... Du har fået billedet fra et firma der hedder LetMeRepair? Du kan nok genkende deres logo fra hjemmesiden: https://www.letmerepair.com[...] #7/10 - Det du ser på billedet er ir. Altså pga. væske eller fugt (sandsynligvis) er der kommet ir på bundkortet og det er noget der som oftest sker ved enten vandskade eller fugt. Hvis du eksempelvis starter en iskold computer op, kan der dannes en lillebitte smule kondens i computeren, som i værste fald kan forårsage ir, som også er tilfældet her. Hvor gammel er maskinen? Er den under 6 måneder, er det forhandler der skal bevise det er din fejl. Er den over 6 måneder, er det dog dig der skal bevise det ikke er din fejl. Held og lykke med sagen. LetMeRepair tager et gebyr for at undersøge maskinen, når den ikke er dækket af garanti. Det dækker Power muligvis. Men hvis Power skriver i deres betingelser, at de tager et håndteringsgebyr såfremt fejlen på produktet ikke er dækket af reklamationsretten, er de i deres gode ret til det. Så husk at tale pænt til dem hele vejen igennem. Jeg ved det er svært at holde sig i skindet i en sådan situation. Men sørg for din kommunikation foregår så vidt muligt skriftligt, og med en ordentlig professionel tone.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 20-11-2019 14:47
#15
eyZeX
Megabruger
20-11-2019 14:50

Rapporter til Admin
#14 Det står i #0, at computeren er 5 måneder gammel.
--
Intel Core i9-9900k w. Celcius S36 (push/pull) | Maximus XI Apex Z390 | Strix 2080 Ti OC | 32GB G.Skill Trident Z RGB 4000MHz | ADATA SX8200 Pro 1TB
#16
ToFFo
Guru
20-11-2019 14:52

Rapporter til Admin
#15 - Well, awesome for ham, så har han en chance for at vinde! Omend det bliver svært i en sag som denne. Men det giver ham en fordel! :D
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 20-11-2019 14:52
#17
tjalfe
Gæst
20-11-2019 14:54

Rapporter til Admin
Folk er sgu så kloge herinde.... Nu er det jo ikke Power selv som skruer i maskinerne. Lur mig om den ikke allerede er sendt til Asus (muligvis Infocare hvis det er det værksted de benytter i DK, og det rent faktisk er dem har taget billede af maskinen. Maskinen er væskeskadet ergo dette dækker garantien. Det er ærgerligt, men come on, kom nu videre..... Men kan ikke altid skyde skylden videre!
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#18
NitroBlast
Guru
20-11-2019 15:00

Rapporter til Admin
Billedet er tilpas ringe til at man ikke kan se, hvad det rent faktisk er. Kunne også ligne loddetin, der er løbet ud. Hvis ikke der er noget hjælp at hente, så prøv at rense området med en lille børste og evt. noget sprit / isopropylsnaps og se om det er irret i sig selv, der skaber fejlen, eller om en komponent er futtet af.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#19
A.ndersen
Mega Supporter
20-11-2019 15:04

Rapporter til Admin
Asus bliver OGSÅ reparereret af Mentech i Herlev. De har en VOLDSOM skiftende arbejdsstyrke, har selv været ude til samtale, men måtte simpelthen sige at deres måde at arbejde på ikke er mig. Det er KPI baseret reparationer og det er skidt for kunden. Asus betaler Mentechfor X tid pr reperation, alt under denne tid er indkomst - Derfor spekuleres der i hvorledes afvisninger kan booste tallene. Derfor foregår reparationer således: 1. Fejlen identificeres og eventuelle indikationer på at fejlen er selvforskyldt ie. kan de ikke finde fugtskade eller fysiske "skader" så går den videre til pkt 2. 2. En fysisk reparation foregår. 3. Efter end reparation, da geninstalleres OS via pxe og såfremt den ikke melder fejl så meldes den repareret. Jeg talte med 2 medarbejdere som stod og røg ude ved vejen da de ikke måtte ryge i nærheden af bygningen, så kunne tale med dem helt uforstyrret. Dog er de primært Apple og Samsung center, men Asus, Acer og Huawei bliver også repareret der. Såfremt i kigger på jobnet etc, så er der også konstant opslag om medarbejdere - Det er lidt skidt.
--
Tro kan flytte bjerge - Men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom.
--
Sidst redigeret 20-11-2019 15:08
#20
ToFFo
Guru
20-11-2019 15:21

Rapporter til Admin
#19 - Er du sikker på de håndterer alle garantireparationer for ASUS? Og ikke bare håndterer reparationer eller out-of-warranty fra andre bikse? LetMeRepair har lavet garantisager for ASUS i 10+ år og ser ud til stadig at have kontrakten med ASUS: https://www.letmerepair.com[...] Det skulle undre mig hvis Mentech har overtaget den kontrakt fra LetMeRepair. Men det er velsagtens også sagen uvedkommende. #0 - Har du mulighed for at uploade et billede i højere opløsning? Når jeg nærstuderer billedet, ser det ud til flex-kablet til højre for skaden har nogle streger, som også kunne indikere der har været væske på det.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 20-11-2019 15:23
#21
søgaard
Gæst
20-11-2019 15:23

Rapporter til Admin
Det er Letmerepair der håndterer Asus' garantireparationer i norden. Såfremt Mentech foretager nogle, så er det rep. udenfor garanti.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#22
Karanka
Monsterbruger
20-11-2019 15:24

Rapporter til Admin
0# Den er sku god nok.. Den skade du har der, er en væske skade, du kan se at der er kalk aflegninger på printet.. Den får du ikke dækket nogen steder..
--
#23
7430
Super Nørd
20-11-2019 15:29

Rapporter til Admin
infocare er sku også det mest elendige firma jeg nogensinde har stødt på,
--
jep jep
#24
eyZeX
Megabruger
20-11-2019 15:32

Rapporter til Admin
#16 Jeg tvivler på, at det gør nogen forskel i denne sag, for at være ærlig ;-) I min optik viser billedet netop, at den er væskeskadet, så jeg tror det er en tabt kamp på forhånd. #0 Du har ikke elektronikforsikring gennem din indboforsikring, tilfældigvis? I så fald ville dette være et oplagt sted at få den brugt således du kan få skiftet bundkort (såfremt det er bundkortet, vi ser på billedet). Det værste ved væskeskader er, at du ved ikke hvor korrosionen rammer næste gang, men du kan håbe på, at et nyt bundkort kan løse det.
--
Intel Core i9-9900k w. Celcius S36 (push/pull) | Maximus XI Apex Z390 | Strix 2080 Ti OC | 32GB G.Skill Trident Z RGB 4000MHz | ADATA SX8200 Pro 1TB
#25
fisk7aal
Junior Supporter
20-11-2019 15:33

Rapporter til Admin
#18 Jeg er enig at kvaliteten af billedet ikke muliggør en konklusion. Dette ville jeg påpege over for Power. Jeg tror ikke på at det skulle være loddetin. Loddemasken sørger for at der ikke kan komme der ud.
--
#26
7430
Super Nørd
20-11-2019 15:41

Rapporter til Admin
men hov hvis man lige læser trådstarters oplæg det er wifi der ikke kan få signal, hvad fanden har det så med det på fotoet af gøre?`det jo ikke wifi modulet -.- Jeg har en 5 måneder gammel Asus Zenbook Pro, som jeg er super glad for. For nylig kunne den ikke oprette forbindelse til det trådlåse,Jeg har en 5 måneder gammel Asus Zenbook Pro, som jeg er super glad for. For nylig kunne den ikke oprette forbindelse til det trådlåse,
--
jep jep
#27
ToFFo
Guru
20-11-2019 15:44

Rapporter til Admin
#26 - Men man reklamerer over produktet som helhed, og eftersom der er en skade på produktet, som er (eller med al sandsynlighed er) forårsaget af fejlhåndtering fra brugerens side, afvises sagen. I hvert fald på værkstedet. Og forhandler retter sig efter værkstedets vurdering. Det er vigtigt at pointere at værkstedet handler efter garantiens foreskrifter. De har intet med reklamationsretten at gøre. Det er ene og alene forhandlerens hovedpine :P
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 20-11-2019 15:45
#28
mads1701
Ny på siden
20-11-2019 16:01

Rapporter til Admin
Hej alle sammen! Tak for de fine kommentar! :) For dem som er nysgerrige, så håndteres skaden af noget som hedder serviceinfo.dk eller https://www.reclaimit.com.[...] Af hvad jeg kan læse mig ud af fra kommentarene, så mener I det kunne se ud som værende en fugt skade. Men så vil jeg jo mene, at der må kunne påvises en fugtindikator eller lignende, som har skiftet farve? Et halv-sløret billede virker ikke tilstrækkeligt. Deres argument for en fugtskade er udelukkende billedet, så det skal kunne påvise, at mit trådlåse ikke virker på grund af dette. Af sådanne computere ikke fugtskade-indikatorer?
--
#29
Kristina
Korrekturlæser
20-11-2019 16:02

Rapporter til Admin
#27 Toffo, ved du har styr på meget. Men er du sikker på, at man reklamerer over produktet som helhed, har du evt. noget link eller forbrugerlovgivning, der bekræfter det? Da jeg arbejdede i en stor televirksomhed, kunne værkstedet ikke bare afvise en kundes RMA-sag på en telefon, som fx havde en flænge i kameraet, hvis det fx var ladestikket, der var defekt. Ergo, der skulle være direkte 1:1 sammenhæng i defekt og skade, før man kunnne afvise det i en RMA-sag.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
#30
ToFFo
Guru
20-11-2019 16:08

Rapporter til Admin
#29 - Nej, der findes desværre ikke links til det. Den er taget ud fra egne erfaringer fra mange år i branchen. Man kan godt vinde sager på det, men eftersom der er tale om en væskeskade er den svær. I forhold til at der er en væskeskade på bundkortet, som kan give fejlstrøm, og dermed skade andre komponenter, kan det formodes, at denne skade kan gøre skade på andre interne elektriske komponenter, som er tilsluttet samme enhed hvorpå den fysiske skade findes. Ved en flænge i kameraet, eller anden indikation på at varen er blevet mishandlet, kan man sagtens afvise en sag. Hvis altså man kan sandsynliggøre at defekten kan være opstået pga. fejlhåndtering fra brugerens side. Det er en jungle, og alt skal tages med et gran salt, da alle sager vurderes individuelt. Men de bruger naturligvis også tidligere afgørelser med i overvejelserne :P I tilfældet med telefonerne kan man ikke direkte koble en ekstern skade sammen med en intern skade. Havde der derimod været en væskeskade i telefonen, i toppen af telefonen, og ladestikket ikke længere virkede, kunne man formode at elektronikken der gør at stikket "accepterer strøm" er blevet beskadiget som følge af (eksempelvis) fejlstrøm, pga. væskeskaden har skabt en kortslutning eller lignende.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 20-11-2019 16:10
#31
Angloamerikansk
Maxi Supporter
20-11-2019 16:16

Rapporter til Admin
Vandskade er det som de altid bruger. Det gjorde Apple Iphone jo konstant for mange år tilbage. Jeg er ekstern sælger og får stillet en fed dyr bærbar til rådighed hvert 3. år. For 3 måneder siden tabte jeg den på gulvet og den holdt op med at virke. Vi har erhverv 12 timers service så en tekniker kom på min adresse. Sød og kompetent fyr. Han åbnede den og konstaterede den var vand/fugt skadet..... ØHHHHH!!! Han sendte billederne til producenten (vil ikke svine dem til) som ikke ville dække under vores firma garanti. Det kom de så til da vores svenske IT afdeling så billederne og konstaterede at de såkaldte "fugt" mærker der var et enkelt mikroskopisk sted ved et stik hurtigt vil komme når maskinen flyttes mellem kulde og varme, hvilket ofte sker i vinter halvåret når man er sælger og har den med overalt til kunder/hotel m.m. i hele Fyn/Jylland. Og det havde INTET med funktionsfejlen at gøre, og jo reelt INGEN betydning havde. Producenten måtte acceptere og betalte på garantien. Men "går den, så går den". SVINERI.
--
#32
mads1701
Ny på siden
20-11-2019 16:23

Rapporter til Admin
Ved folk om der sidder fugtindikatorer i Asus laptops? :)
--
#33
Carsten O
Supporter Aspirant
20-11-2019 16:30

Rapporter til Admin
Det er ikke loddetin. Kan se at det er smd komponenter. Der bruger vi loddepasta og det er det heller ikke. Ved loddening bruges der flux og så kan det godt komme til at se sådan ud hvis man har brugt rigeligt. Men det tror jeg heller ikke det er. Mener ud fra det foto at det desværre er en fugt skade og det giver en vis ustabilitet.
--
#34
ToFFo
Guru
20-11-2019 16:31

Rapporter til Admin
#32 - Det gør der mig bekendt ikke. Jeg har i hvert fald ikke set det før, og jeg har lavet en del out of warranty repair. Det gør der heller ikke på andre mærker. De er der altid i mobiler, men sjældent i bærbare maskiner. Det skulle lige være i Apple maskiner... Jeg tror de ikke er til stede i maskiner, men er til stede i mobiler, fordi det er mere sandsynligt en mobil bliver udsat for vand/fugt. Desuden kan en fugtindikator sagtens trigger uden enheden har fået fugt. Ligesom det skete for Apple produkter hvor de blev slæbt i retten og de betalte en ret heftig sum :P #33 - De bliver sendt igennem sådan et lodde-bad i en maskine, du ved. Sådan en fætter her: https://www.google.com[...] Så det er ikke engang sikkert der bliver brugt flux som man ellers normal ville med den type reparation. Det er næsten helt sikkert ir fra en væskeskade. Og kigger man godt efter på flexkablet til højre for, så ser det ud som om væsken er løbet på kablet også.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 20-11-2019 16:34
#35
Carsten O
Supporter Aspirant
20-11-2019 16:45

Rapporter til Admin
#34 Sådan en har vi og den sprayer flux på inden det køre igennem. Den lodder alt det leade på. Smd komponenterne bliver på-sat på print via vores smd maskine Hvor der bruge loddepasta. Og derefter loddes det leade på via vores bølglodder. Den som du henviser til !
--
Sidst redigeret 20-11-2019 16:46
#36
Elektronik
Gæst
20-11-2019 17:04

Rapporter til Admin
Tegn en elektronik forsikring og kør den over forsikring. Så har du ikke tabt noget og koster oftest kun et par hundrede kroner. Indtil da kan du bruge din telefon til at give internet til computeren
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#37
ToFFo
Guru
20-11-2019 17:24

Rapporter til Admin
#35 - Det var jeg ikke klar over. Takker for info! :)
--
- Indsæt signatur -
#38
Mr. WoLF
Guru
20-11-2019 17:54

Rapporter til Admin
Det er ud til der er rigtig meget "materiale" omkring komponenter, der må have været rigtig meget væske hvis det er kalk som er tilbage fra afdampning
--
#39
Kristina
Korrekturlæser
20-11-2019 19:40

Rapporter til Admin
#30 God info, tak for din uddybning - det giver mening.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
#40
ToFFo
Guru
20-11-2019 19:47

Rapporter til Admin
#39 - No problem :) Forbrugerklagesager er langt ude. Man kan altid kun gisne om udfaldet for de tager altid forbehold fra tidligere afgørelser, samt hvad deres egen sagkyndiges vurdering er i sådanne sager. Det jeg skriver skal bare bruges til at sandsynliggøre hvad der kommer til at ske :P
--
- Indsæt signatur -

Opret svar til indlægget: HJÆÆLP POWER mener min pc er vandskadet??

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE