Hej Mikkel
Jeg har selv gennemført Global Business Engineering (bachelor) samt overbygningen Operations & Innovation Management på AAU i 2009-2014 og har i den forbindelse haft stor berøring med de modeller du her taler om.
Umiddelbart, og her gætter jeg måske lidt, læser jeg mellem linjerne på dit indlæg at du er en type som har det bedst med ét fast facit, altså ala en naturfaglig tilgang til problemerne. Der er måske flere veje til resultatet - men der er altid kun ét rigtigt resultat. Her er tingene meget sort/hvid og det er derfor en relativt firkantet til problemløsning man kan have her - ingen slinger i valsen. Med forretningsmodeller er der tale om en mere fluffy tilgang til problemløsning da det her lige så godt kan være det gode argument for hvornår noget, for bare at tage udgangspunkt i SWOT, eksempelvis er en Strength or hvornår noget af en Weakness. Og hvor mange der i øvrigt er af hver. Så her er det altså ikke alene styrken eller svagheden, men nærmere argumentationen herfor, som er det "rigtige" svar. Hele denne tilgang kan jeg huske, at jeg også skulle vænne mig til da jeg startede min uddannelse og jeg husker også tydeligt at mange af de superskarpe matematikere havde det stramt med at der ikke kun var ét svar og at der blev stillet højere krav til reflekterende evner.
Det er en proces. Og så længe du er bekendt med ovenstående tænker jeg du er godt i gang. Før du ved af det er du tryg i denne måde at løse problemer på. Det handler bare om at holde i og være bevidst omkring hvad der foregår - så kan du også bedre acceptere hvis du synes det er lidt fluffy. Men det er det altså også bare for studiekammeraten. Og professoren for den sags skyld. Han er bare mere erfaren i at navigere rundt i dette space.
For at prøve at besvare mere konkret ift. SWOT - hvornår du har fundet nok og hvilke så handler det meget om den konkrete problemstilling, men prøv at tænk ud af boksen og lad dig inspirere af andre eksempler som gives på SWOT-analyser, som er offentligt tilgængelige. Se hvilke argumenter andre bruger og lad det være en hjælp til at åbne op for argumenter du måske ikke havde tænkt på i første omgang.
Jeg håber at ovenstående favner lidt af problematikken - dog med frygt for at jeg rammer helt ved siden af mål, men så har jeg da prøvet :D
God fornøjelse!
--
Alt er relativt
Obs! Til evt. andre der ikke forstår mit problem så ramte #1 110% rigtigt ift. hvordan jeg har det med IT vs det forretnings-delene af undervisningen.
Hej #1 og tusinde tak for dit svar!
Du rammer som sagt ikke 100 men 110% rigtigt ift. hvordan jeg har det med IT-delen vs forretnings-delen
Det her med at i IT der er der typisk det her ene rigtige resultat men forskellige veje til resultatet. Dog ved man hvornår man har fundet sit svar.
Og i forretnings-delen er det hele argument baseret. Vi får ofte at vide at 2 helt forskellige svar kan være rigtige da det handler om argumenterne for svarene. Og jeg ved her ikke hvornår min argumentation er god nok.
Jeg tager imod dine råd med åbne arme også selvom jeg den sidste tid af 1. semester fangede mig selv i at påtage mig ansvaret for it-delene af vores tværfaglige projekter.
Det skal jeg holde mig fra et stykke tid og så bare prøve så godt jeg kan med at acceptere at det ikke bliver lige så sort/hvidt som i IT + jeg skal forsøge at lade mig inspirere af lignende eksempler ift. de modeller jeg arbejder med :)
Tusinde tak!
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Fedt - en fornøjelse at kunne hjælpe! Det lyder til du har fat i den lange ende. Og jeg tænker at dét, at du er bevidst omkring disse ting, hjælper dig godt på vej i dit videre forløb. Du ønskes vind i sejlene herfra i hvert fald :)
--
Alt er relativt
Der findes en masse ting som bare virker, du skal sitte nogen tæl på hvorfor det virker. Om det kan gøres bedre.
--
Der findes ikke flere rigtige svar. Der findes kun ét rigtigt svar. Og det er dét svar der gavner bundlinjen mest.
Det såkaldte kreative segment er bare ikke altid så gode til at analysere sig frem til dét svar, derfor har de opfundet "fluffy-begrebet" for at retfærdiggøre deres egen utilstrækkelighed.
--
Intel: Maximus IX code, Strix GTX 1070, i5-7600k, Kraken X62, XB240H
Amd: Ryzen 1600, GTX 1060, B350 Plus, G2460PF
Laptop: Spectre X360, I7-7700
Nu skal du jo huske at styrker og svagheder hører under intern og omvendt med muligheder og trusler. personligt synes jeg SWOT er den værste model som er opfundet og på de fleste akademiske uddannelser er den blevet fjernet.
Porters er en branche analyse, og derfor skal du kigge efter evt trusler og muligheder, som eksister i markedet og du bør starte med en intern analyse f.eks. business model canvas.
Kan man finde for mange punkter til SWOT? Næ, alt hvad du analyser skal jo være relevant for din opgave og derfor er alt også relevant i din SWOT, om det så er en styrke, svaghed, mulighed eller trussel er jo noget du skal diskutere og arguementer for eller imod i din opgave. Din evne til reflekter, arguementer og diskutere er jo det som har allerstørst indfyldelse på din karakter :D
--