Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Ubeskrivelig dårlig frivllig IT service endte galt...

Af Gæst ano1 | 01-01-2020 17:24 | 2535 visninger | 21 svar, hop til seneste
Grunden til at jeg skriver er egentlig bizar. Jeg arbejder i en kommune med IT hjælp frivlligt. Situationen er sådan her: 1. dag: Jeg bliver kontaktet af en ældre herre, som skriver over NETTET til mig at han har brug for hjælp. Han vil gerne have en ældre router til at fungere med WPA2 sikring som minimum på hans GAMLE router fra det tidligere CYBERCITY (Hvis nogen af jer kan huske det) så der er kode på osv.. (han bor på 12 etage mener jeg). Jeg siger ja, og kommer op. Selv samme dag hvor jeg kommer op, lugter der allerede af gammel røv. Manden er mere intresseret i at vise mig hans lejlighed end virkelig at fortælle problemet helt igennem.. Det viser sig så, at han har fået for x (x= INDSÆT MÅNED / ÅR SIDEN HER) en router fra Telenor der hedder Technicolor. Men han NÆGTER at erstatte den med hans lille firkantet (ligner en dobbelt tykkelse af en ritersport) modem, fordi han synes den er grim (Og ja, jeg kan selv huske samme sorte boks fra cybercity da jeg var 15 år, fordi jeg fik samme modems forbindelse gennem telefon stik til mine forældres hus) Han har en gammel IBM bærbar med windows XP, og vil IKKE gå over til windows 10 via en anden bærbar eller andet. Han har ikke facebook osv osv osv. Altså, han vil ikke adaptere sig til fremtiden, han holder bare fast i den oldgamle. Jeg tager så hans router han fik fra Cybercity i gamle dage, som han kunne plugge in i hans old gamle modem med hjem til mig, for sat den op til at køre med et SSID og en adgangskode der er til at huske (han er 80+). 3. dag: Jeg ringer til ham, fortæller at nu er den fixet og færdig med hans router. Han er glad, jeg er glad.. Jeg tager så afsted til ham, og her udfolder sig så et kæmpe helvede. ca kl 10 formiddag: Jeg kommer ind, sætter hans router til en stik kontakt så han kan se at den virker med kode og det hele.. Fint nok . ca 10.15. Vi sætter hans old gamle router med indbygget modem (som også var fra cybercity) til hans lille boks, altså sådan her forgår det: Telefon kabel -> Router jeg har sat op -> Jeg går ind på http://10.0.0.1[...] og sætter hans router op via wizard config. -> efter 3-5 minutter beder "cybercity" om en DSL kundenummer og adgangskode .. Jeg indtaster det. Nothing happens.. INgenting.. Ca. 10.45. Jeg fortæller ham at jeg ringer lige til Telenor for at høre hvad der sker, om de kan se et signal, da der ikke er signal fra os (også for at gøre ham mere bevidst om at jeg ikke har gjordt noget galt, så kan han også selv høre det fra dem af). Vi tager den på højtaler med telenor. Og da de høre at han STADIG har den samme modem fra cybercity, så er klokken slået fra supporten: ".. Ja, der er en god grund til at i _IKKE_ kan bruge det gamle modem mere (den lille firkantet boks som han har haft kørende i 13-15 år uafbrudt), når systemet herinde registrere en HARD reset eller bare at det gamle modem bliver slukket, så kan man kun bruge det udstyr vi har sendt frem til jer..." Jeg sætter så det "nye" modem med indbygget router han ikke kunne lide fordi det var "grimt" til, og så får vi signal igennem. Ca. 11.10: den ældre borger jeg er ude ved eksplodere af vrede. Siger: "DU HAR ØDELAGT MIT CYBERCITY MODEM. JEG VIL _IKKE_ HAVE DEN DER TIL AT KØRE! DEN ER GRIM!!!" Jeg panikker lidt inde i hovedet. Og tænker manden har brug for noget seriøst hjælp. Han vælger så at gå lidt foran hoveddøren og blokere min vej. og han råber at jeg skal ordne problemet, ellers kommer jeg IKKE ud. :/. Kort historie fortalt, så var jeg "Heldig" at min kæreste var endt på skadestuen 15 minutter før, og havde brug for min støtte derinde.. Så jeg gjorde det jeg aldrig har gjordt før. Jeg "løb" fra stedet. Moralsk ok? NEJ! Manden vil bare ikke høre hvad jeg prøvede at fortælle ham. Han ville på ingen måder lytte til mine råd om hvorfor at telenor sender ham en sprit ny router med modem indbygget.. Jeg er seriøst TABT for ord.. Jeg gør det frivilligt. Han har ikke noget at miste, det har jeg heller ikke. Fatter bare ikke tilgangen til hans problemer ... Hvad synes i? Hvad kunne jeg gøre bedre?! Hvis jeg overhovedet kunne gøre noget bedre?! Og tak for at læse så langt!!! (til dem der ikke forstår situationen, så annullere telenors servere ol gammel hardware modems hvis de har fået et hardware reset, simpelthen for at tvinge det nye hardware i brug, men i hans øjne, var jeg banditten) Han skriver mange gange efterfølgende til mig at jeg burde grave min egen grav fordi hans cybercity modem ikke virker mere(som sjovt nok er deaktiveret inde fra telenor af når han prøver at sætte det til). Jeg har spurgt ham i en mail, om hvis der kom strømafbrydelse, eller hvis han kom til at resette modemet selv, om det så stadig var min skyld ? Det jo helt ubegribeligt.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
Ð Xargo
Ultra Supporter
01-01-2020 17:37

Rapporter til Admin
godt råd, hvis folk vil have tingene som de plejer at være, så skal man ikke ordne deres ting. Har også prøvet lign når jeg har opgraderet harddiske osv, at folk efterfølgende blev utilfredse over det opdaterede OS. Da jeg lavede den slags for folk på solkysten, så lavede jeg en "kontrakt", fordi det for mig er spild af tid og besværligt at installere Windows XP verison *indsæt tilfældig version her som ikke bliver opdateret mere*, fremfor en frisk win10.
--
Ncase M1, 16gb DDR4 3200Mhz, 2060 super, delided i7-6700k @ 4,5Ghz, SF600.
#2
Jepperdepper
Ultra Supporter
01-01-2020 17:37

Rapporter til Admin
Mit råd er ikke at bruge mere tid på det, men at komme videre. Du skal ikke køre en diskussion pr. mail eller noget andet sted. Kom videre. Nogle mennesker er nogle utaknemmelige r-huller, og de skal ikke have æren af at spilde så meget som et sekund mere af din tid. Og som #1 siger. Allerede i de første linjer af dit indlæg tænkte jeg "føj en mareridstopgave - kom ud af den".
--
Sidst redigeret 01-01-2020 17:38
#3
Slettetbruger4055
Semibruger
01-01-2020 17:37

Rapporter til Admin
Det jeg ville have gjort var, at forklare ham hvorledes tingene virkede. At han ikke vil kunne bruge sit gamle modem mere og hvis han vil bruge et, så skal der sættes det nye til. Vil han ikke gå med til det ligemeget hvad, så sig at der er intet du kan gøre og den eneste løsning er, at enten sætte det nye modem til eller undvære nettet. Kan også have foreslået, at købe et modem han syntes om mht. udseendet. Og sig så, at hvis han vælger at vil have tingene til at fungere, så kan han kontakte dig. Forstår dog godt dit valg, for hvem gider stå og høre på en masse skældsord.
--
#4
ano1
Gæst
01-01-2020 17:44

Rapporter til Admin
Hej Alle igen. Tak for jeres svar. Jeg ved godt det lyder åndssvagt det her.. Men jeg løb fanme.. Jeg løb ned fra 11. etage gennem trapperne, fordi da jeg endelig kom ud af hans dør, bad jeg ham om at genstarte hans gamle IBM bærbar for at være sikker på at det ikke var derfor at den ikke ville komme på, det værste var, at elevatoren ikke kom, da det tager et GODT lang stykke tid, så gik han jo ind til hans pc for at genstarte den, og der tog jeg mig mit snidt til at løbe ned gennem trapperne.. Min kæreste har det okay, men vi arbejder lige nu med det der skete med hendes skade fra den dag. og til #1: Det har jeg fanme prøvet mange gange i mine gamle dage.. Og for hvert minut der går, nu mindre stoler personen bare på en.. Ham her er bare på et EKSTREMT niveau.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#5
R4p70r
Monster Supporter
01-01-2020 18:04

Rapporter til Admin
Min mor arbejder i ældreplejen, hører meget ofte om ældre der er...ja, meget provokerende, forvirrende og direkte respektløse at komme i nærheden af. Du har bare mødt en af idioterne, der muligvis bare skulle vide hvor skabet står, men er du flink frivillig og bliver derfor hurtig trynet. Se at komme videre, man kan ikke være heldig hver gang :)
--
It seems like I'm always getting stuck Between the handshake and the fuck
#6
V3nu1
Semi Supporter
01-01-2020 18:31

Rapporter til Admin
Hvis manden ikke vil have boksen fordi den er grim, hvorfor så ikke skjule den bagved noget? Lægge den ned i kasse eller lign. ? Så må han lide med ringere signal, men stadig kunne have trådløs internet.
--
#7
Langi
Semi Nørd
01-01-2020 18:42

Rapporter til Admin
Altså, hvis jeg var kommet derud ville jeg allerede insistere fra starten på at skifte til den nye router og at jeg ellers ikke ville kunne hjælpe ham.
--
~Man skal ikke kaste med tændstikker når man selv bor i et gashus~
#8
kabsdk
Mega Nørd
01-01-2020 18:58

Rapporter til Admin
Selvom han er uden for rækkevidde, så vil jeg mene, at du har lavet en fejl. Af ren og skær erfaring ved jeg, at man altid skal undersøge tingene inden man roder/nulstiller/piller ved andres ting. Du kan altid ødelægge dine egne ting uden at undersøge skidtet først, men når det kommer til andres ting, så vil jeg mene at du enten skal oplyse dem om den mulige risiko eller undersøge det pokkers godt inden du roder med noget. Just my 2 cents. Når det er sagt, så er det jo ikke noget at gøre. Han må jo leve med det. Du kan ikke give erstatning eller få modemmet til at virke igen. Så er den skid slået.
--
Sidst redigeret 01-01-2020 18:58 af KristianSlot
#9
Evil Mushroom
Supporter Aspirant
01-01-2020 19:21

Rapporter til Admin
Han er tydeligvis typen som er teknikforskrækket. Han dækker sig bare under at den er "grim" (for det kan han forholde sig til), selvom det som egentligt er galt er at han ikke forstår/er bange for det nye. Det er også derfor han holder fast i den gamle IBM bærbare og XP. Han ved hvad han har, han ved ikke hvad han får - og det forvirrer ham. Jeg tager ikke manden i forsvar, men jeg har set / hørt / talt med typen af person mange gange i mit arbejdsliv - og har endda lignende i min egen familie. Ethvert godt råd til dig her på bagkant, er som bekendt unyttige nu, men støder du på typen og du føler du er udenfor din comfort zone, så henvis ham til ældresagen, de har kendskab til teknikkyndige på hans egen alder, som han måske er mere tryg ved.
--
Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate
#10
stenergut
Junior Supporter
01-01-2020 19:49

Rapporter til Admin
Det er dig der er IT fagkyndig og ham, der har et problem, han gerne vil have din hjælp med. Næste gang du kommer ud til en "kunde", 1. Afdæk problemstillingen. 2. Forklar løsningen. Så kan han sige ja eller nej tak til din hjælp.
--
#11
stenergut
Junior Supporter
01-01-2020 19:57

Rapporter til Admin
Han har sku godt været klar over at det modem skulle skiftes, og havde sikkert i forvejen ringet og skabt sig til sin udbyder, fordi han ikke har kunne få sin vilje. Her kommer du så ind i billedet som belejlig prygelknabe for hans opbyggede frustrationer. Folk bliver som regel ikke mindre sære med alderen.
--
#12
Anomynous
Nørd Aspirant
02-01-2020 11:59

Rapporter til Admin
#10 Lidt umuligt i dette tilfælde. Hvordan skulle #0 vide at telenor ville blokere hans gamle router ved et hard reset?
--
Back in my days the video games were more about the game than the video
#13
Kjang
Mega Nørd
02-01-2020 12:52

Rapporter til Admin
#12 Enig, og havde han ringet til Telenor, og stillet spørgsmålet ordret: "Stopper den gamle router/modem, med at virke, når den genstartes eller resettes?", havde de sikkert ikke kunne svare alligevel.
--
Yes yes..
#14
MadsFerguson
Elite Supporter
02-01-2020 13:07

Rapporter til Admin
Remember this - Du er ikke grunden til den grundlæggende problemstilling her - Remember this tydeligvis var den gamle Cybercity æske ramt af planned obsolescence fra leverandørens side og det er udfaldet heraf du har stået model til. Lad være med at 'føle skyld' det er spild af din tid.
--
Large deployment System Engineer, High Performance Computing specialty.
#15
animal-mik
Supporter
02-01-2020 13:33

Rapporter til Admin
OLD FART - og han er selv ude om det. Har fået en ny box - men den er grim. hans gamle Windows XP er også GRIM på nettet - Det er Så længe siden den er udgået - og den er slet ikke sikker på nettet mere. Der er en grund til at både gamle modems/routere og hardware skal skiftes. Dont feel sorry - uforudset , og ikke noget du kan "bebrejdes" for andet end en 80+ årigs "du har gjort noget" dvs - boxen har også stået med strøm på i + 14 år uden at have været slukket. wow - ikke engang test af HFI relæ er der foretaget i så mange år :)
--
H270 Gigabyte,6700k,16 gb ram,500 gb Samsung 950 Samsung 245B, Cambridge Soundworks DTT3500, Fractal ITX 450 W Silverstone SFX. KFA2-GTX970 HOF
#16
Christian88
Elite Supporter
02-01-2020 13:54

Rapporter til Admin
Hvis han ikke er tilfreds med en frivillig IT service, så må han bruge sine egne penge på en specialist. Du har intet at skamme dig over.
--
#17
Sven Bent
Mega Nørd
02-01-2020 14:33

Rapporter til Admin
Der er intet at putte paa dig op og det gaar galt for slev den bedste nogle gange I gaar havde en af mine Tier2 teknikker flytter en distribution liste fra AD til o365 og det skabte nogle problemmer. det vsite sig at han havde havde forst proevet at lave en kontakt i AD og sat in i distributions listen for at lae et hurtige fix for selve hoved problemmet. men de thavde ikek virket derfor flytningen. Han havde gletm at fjerne denne konktat saa der var email conflit mellem kontakten og en shared mailbox Han er Tier2 teknikker dvs han faa problemmet efter en T1 teknikker har kigget paa sagne som nogle gang er efter vore telefon support har kigget paa det foerst. saa bestemt ikke dumb blot en simple oversigt.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#18
Defterdar
Supporter Aspirant
02-01-2020 15:41

Rapporter til Admin
Send ham videre til din chef. Færdig.
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair K70RGB | 2x ASUS VS248HR 1x ASUS PG279Q
#19
NightBreaker
Supporter
02-01-2020 15:48

Rapporter til Admin
Har selv arbejdet ved CC og telenor, og da du skrev gammel udstyr, vidste jeg med det samme hvad der var galt. Du har ikke gjort noget galt overhovedet. Den gammel mand må bare "get over it" Vil også sige tak for at du hjælper de her udsat folk. Du gør en forskel. Tak for det.
--
#20
SUPERBOY
Mega Nørd
02-01-2020 19:16

Rapporter til Admin
#0 Du gjorde hvad du kunne og havde ikke en chance for at vide, at det ville ske. Kom videre og glem episoden. Overvej evt. i fremtiden at gøre klart at det er på "kundens" eget ansvar når du/i hjælper, så kan du måske afværge en så vild reaktion hvis det skulle gå galt en anden gang.
--
Tag altid BACKUP!!
#21
tjaa joow
Gæst
03-01-2020 00:45

Rapporter til Admin
#0 jeg ville gøre som i nummer #7 Lyt efter hvad han har af gamle ting, og gør det klart med det samme i telefonen at folk skal skiftes deres gamle udstyr ud til nyt. Det er bedre at de paranoide smider røret på end at gennemgå det du har skrevet i #0.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.

Opret svar til indlægget: Ubeskrivelig dårlig frivllig IT service endte galt...

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE