Hvad i de 3 dage inden han "reklamerer"?
--
Intel I9 9900K Coffee Lake, MSI Z370A-Pro, 4x8Gb Corsair Vengeance, MSI GTX980ti 6Gb,
Jeg forstår ikke hvad du mener?
--
Virkede det i de 3 dage inden han henvender sig og siger at det er defekt?
--
Intel I9 9900K Coffee Lake, MSI Z370A-Pro, 4x8Gb Corsair Vengeance, MSI GTX980ti 6Gb,
Det først idag han siger det er defekt, jeg ved ikke hvad han har foretaget sig med kortet i de 3 dage inden.
--
Surt for køber, men ikke din fejl. Det er risikoen når man køber brugt. Det kan lige så godt være en fejl 40, der har gjort kortet ubrugeligt. Det har du ingen mulighed for at tjekke.
--
HP Elitebook 820 G1: i7-4600U / 16 GB RAM / 512GB SSD / 12.5" FullHD IPS
Dell Latitude E5450: i5 5300U / 8 GB RAM / 320 GB HDD / 14" Full HD LED
Hvis i ikke har aftalt andet gælder der reklamtionsret (også i privathandler) og købeloven. At privathandler så er vanskelige at bevise og at de offentlige instanser der skal tage sig af problemer ikke kan gøre så meget er en anden ting. Men det ændrer jo ikek ved det moralske :-)
Det kan jo have virket da du solgte det, og så være gået i stykker efter han fik det. Så er det jo en reklamation mod dig. Så er det jo sådan set ligegyldig, om du kan bevise det virkede da du solgte det til ham. I så fald ville både det lovpligtige (og derfor også det moralske) være at sammen med køber finde ud af hvad der er sket. Det kan være fragtskade, pludselig opstået fejl, misbrug af køber mm. Evt. lade købet gå tilbage.
Har i aftalt at der ikke er reklamationsret eller aftalt anden afvigelse fra købeloven, så synes jeg fint du kan afvise hans mulige krav.
(obs - man kan ikke aftale "købt som beset" hvis produktet reelt ikke er beset inden købet)
--
For at svare på dit spørgsmål: ja, det er køber, der har bevisbyrden. Der er tale om et civilt køb i købelovens forstand. Spørgsmålet om bevisbyrde er dog først aktuelt under en retssag - som det jo nok næppe ender i, når beløbet (forestiller jeg mig) er så lavt.
Ift. en eventuel anmeldelse for bedrageri, der skal det også bevises, du har haft til hensigt at snyde - m.a.o. sælge et kort, du ved er mangelfuldt, men undlade at fortælle køber dette. Sammenholdes dette med købers egen undersøgelsespligt og den standpunktsrisiko, man tager, når man køber brugt - så bar du intet at bekymre dig om.
Så det er og bliver et moralsk spørgsmål. Men hvis kortet virkede, da du solgte det, så kan jeg ikke se, hvorfor du skulle have det dårligt over noget.
--
#6
Ja, det forstår jeg også fuldt ud, jeg har også tilbudt at han kan se det virker hjemme hos mig eller omvendt, da det mere er en princip sag for mig end det er 350 kroner. :-) men skulle gerne høre andres mening.
--
Hvis kortet blev demonstreret funktionelt ved salg, så er det ikke dit ansvar (dog moralsk forkert hvis du på forhånd vidste, at kortet har defekter).
Som sælger har man ingen chance for at vide, hvordan køber har behandlet kortet. Der findes folk, som behandler hardware fuldstændigt nådesløst.
--
Kortet har fungeret som mit eget kort indtil salg, så har brugt det i 1 år uden problemer overhovedet, der har aldrig været fejl med det.
--
#8
Som #7 er inde på hvis det endelig ender i en retssag så er det utrolig svært at bevise noget som helst.
Men at du tilbyder at hjælpe køber så i kan finde en løsning, er jo også det moralske at gøre. uanset om du er forpligtet til det eller ej. Morale handler jo om at opføre sig pænt, vise respekt, empati mm.
Og det gør du jo fint :-) Sådan noget kunne man godt bruge mere af mange steder i samfundet.
--
Slå halv skade?
Sidst jeg stod i samme stil som dig der måtte jeg æde et tab på 700 kr.
--
#10 Med den antagelse at du købte kortet fra nyt, så er der stadig reklamation, som køber kan benytte ved at kontakte forhandleren.
--
Jeg havde engang solgt en server, hvor han efter skrev der var problemer med den ene node, og sagde jeg skulle betale. han blev tilbudt at se alt virkede da han hentede. det ønskede han ikke, jeg blev ved med at afvise ham, dog blev han sgu ved med at skrive. Endte med at spørge hvad han havde gjort for at finde fejlen. han svarede med at han havde haft den åbnet og fingerne i, også afviste jeg ham for sidste gang.
--
Jeg tilbyder køber at se det virke i min maskine eller i hans maskine, hvis han tager den med. Hvis han ikke gider bruge tid på det, så er det fint - men så må han selv stå med ansvaret.
Husk at aftale, om køber har mulighed for at reklamere eller ej.
--
Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...]