Ja, for du har vel ikke kunne åbne den uden at fjerne et "void" klistermærke?
Til fremtidige åbninger:
Man kan nogle gange varme klistermærket op med en føntørre, før det fjernes, så det kan påsættes igen pænt.
--
yas
Jo klistermærkerne blev brudt ved åbningen. Mange tak for dit hurtige svar og det fremtidige tip.
--
Burde ikke have noget indflydelse på din reklamationsret.
--
Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#3
Det kan dog godt give problemer, da man ikke selv skal fjerne klistermærker for at komme ind til indmaden. Så jo, det kan faktisk give problemer, når man selv begynder på sådan ting.
--
#3
Reelt kan det. Men juridisk skal butikken bevise at skaden er brugerforskyldt (hvis det er inden for de 2 år). Desuagtet om et "klistermærke" er fjernet. Taler vi producentgaranti er det dog en anden sag.
Det er sjældent at producentgarantien på consumer-produkter er bedre end den 2 årige reklamationsret vi har i EU.
#OP
Hvad står er i garantibetingelserne fra SOny?
--
Jeg vil næsten sige med sikkerhed at garantien er røget, hvis klistermærket er brudt. Hvis problemet stadig opstår, selvom du har fået den renset for støv indvendigt, ville jeg personligt forsøge at give den en omgang ny thermalpaste, da den de i forvejen bruger er af rimelig dårlig kvalitet. Men inden du gør det, kan du selvfølgelig altid forsøge at smide den ind til dem og se om de vil fikse problemet :)
--
Dit indgreb har ikke indflydelse på din reklamationsret, såfremt produktet ej er blevet beskadiget under håndteringen. Forhandleren af produktet er underlagt dansk købelov.
Eventuel garanti som producenten tilbyder, må de, i grove træk, selv deklarere.
Der har for nyligt været en sag i USA, hvor det blev besluttet ved domstolene, at de mærkater producenterne sætter på produktet, som varsler om brud på garantien, ikke er en gældende og valid anmærkning. Jeg tror, at det er i forbindelse med "right to repair"-bevægelsen, som vi har set globalt for nyligt.
Så vidt jeg ved og har forstået, så har der ikke været en lignende succesfuld afstemmelse i EU (endnu!) og derfor kan det godt være, at Sony i dette tilfælde legalt kan varsle om brud på garanti, selvom man ikke beskadiger produktet, men jeg har ikke undersøgt relevante dokumenter, så det er et postulat.
Edit: Kan se #8 linker til USA afgørelsen.
--
SETUP IN PROFILE
--
Sidst redigeret 04-05-2020 06:44
#4
Ikke i forhold til reklamationsretten, som andre i tråden også er inde på. Producentgarantien måske, men ikke reklamationsretten.
--
Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
void klistermærkerne er kun en advarsel og de kan ikke sige man ikke må åbne den og rense tingene
og i USA må de slet ikke putte dem på deres vare det er ulovligt :)
du kan i god tro åbne den og rengøre dine ting uden garantien bortfalder
--
Void klistermærker gælder vel juridisk kun for fabriks garanti, og ikke reklamations retten. Problemet er dog med reklamations retten, at forbrugeren efter de 6 første måneder har bevisbyrden, dog har jeg aldrig været udsat for en dansk forretning der krævede netop dette. Så en RMA er vel et forsøg værd.
--
Tusinde tak for alle de fine svar. Jeg sender den afsted og så må det briste eller bære!
--