Det handler om hype.
Man tager et amerikansk koncept, for det er altid populært i danmark, blæser det ud af proportioner med reklamer alle steder, og ser at de "dumme" kunder hopper i med begge ben. Altså dem, som ser et tilbud og slår til, i stedet for at tænke "må hellere lige dobbeltchecke prisen mod andre sælgere". Visse firmaer holder endda pre-black friday kampagner, hvor de viser deres tilbud før det faktisk er black friday. Det er først til mølle og man skal have fat i kunderne i en fart.
Folk er forberedt på at bruge penge. Og det er det, der er så smart for butikkerne. Folk begynder at spekulere over hvad de godt kunne tænke sig, længe før black friday løber af staben. Man kan jo spare penge! Det kan være den kaffemaskine man har ønsket sig længe. Nu er der en god chance for den kommer på tilbud, på trods af den sikkert har været på tilbud flere gange tidligere. Men det har man ikke set. Hvis man har sparet sammen til at skyde penge af på black friday, er man lidt ekstra trigger happy i forhold til at skyde pengene af. Så de butikker der har pre-black-friday er ude med riven for at fange de "svage sjæle" der ikke kan vente.
Bevares, man kan da gøre nogle gode køb på Black Friday, men det ændrer ikke på at det er skabt for at få solgt ting til folk, de ikke har brug for. Eller i visse tilfælde råd til. For der er jo penge at spare!
Men jeg er bange for folk glemmer at checke prisen... og kontoen...
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 19-11-2018 16:51