Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Apple vs EpicAf Monster Supporter Davir | 18-08-2020 10:07 | 2117 visninger | 18 svar, hop til seneste
Hej der jeg ved ikke om hvem af de 2 har ret
Altså hvorfor gået Apple pludselig op i at Epic har stjålet et danse mover, eller er der mere i det
Og hvad syndes i om at de har fjernet fortnite fra app Store
Og bryder det virkelig Apple lov og rettigheder, i mener vel hvad jeg mener
For mig er den sag da hel hul i hovedet
Bare min.menig
PS jeg ved ikke om det her er blive diskuteret før, så bære lige over med mig --
Me is me --
Sidst redigeret 18-08-2020 10:08
Problematikken er, at for at sælge ingame items i app's så tager Apple (og Google) et gebyr.
Det vil EPIC ikke betale, så de lavede deres egen shop, men blev ved med at nyde godt af at ligge i App store og Google Play. Gratis. Så at sige.
Da de bryder den aftale de har indgået, så vil hverken Apple eller Google have dem liggende. -- Sidst redigeret 18-08-2020 10:31 #1
Du må gerne sælge ingame ting via andre platforme, men du må ikke linke til dem på iOS.
Det gjorde epic og så blev Fortine fjernet fra app store. -- #2: Æhm... nu handler det her om at Fortnite er fjernet fra Google Play og Apple app store - altså for telefoner og tablets der kører enten IOS eller Android.
På Windows og macOS har Epic Games fuld kontrol gennem deres egen Epic store.
Så Linux understøttelse har ikke nogen betydning for denne sag. Medmindre der da er en masse mobile devices der kører Linux? -- Tager apple ikke noget med 30%? Det er fanme noget af et gebyr:-) -- #5
Både Apple og Google tager 30%. Bevares, de leverer så også en platform med adgang til et par milliarder mennesker til sammen.
-- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Og det er faktisk kun år 1 de tager 30%. Herefter er det 15%
Så det er 15% for at være tilstede i et KÆMPE MARKED og slippe for rigtigt meget bøvl og support og Hosting osv osv.. Syntes det er fair nok egentlig. -- #5 Der er mange producenter der glædeligt vil nøjes med at betale 30 % af deres fortjeneste for at få adgang et milliard stort marked. Realiteten er, at de ofte skal betale langt mere. -- #4 Jo det har det faktisk - Denne sag med Google/Apple og Epic er præcis hvad Valve frygter omkring Windows, Windows Store og lukkede API'er som DirectX.
To give you some background, Newell turned sour on Windows, with the release of Windows 8, declaring, "Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space." By the next year, Newell said, "Linux is the future of gaming for gamers on the client as well, because, besides Microsoft moving to a more locked-in style of computing . . . Closed systems are at odds with the evolution of gaming."
https://www.zdnet.com[...]
At Valves forsøg på at gøre Linux til en "viable" platform er larmende ynkeligt, fordi det har taget så langt tid og rykket så lidt, er så en anden sag.
Men det eneste rigtige at gøre på den lange bane, for spiludvikler branchen er at bruge et par milliarder dollars, på at skabe et konkurrende økosystem og her kommer Linux naturligvis ind i billedet.
Flere økosystemer/platforme er godt for konkurrencen, fordi hvis situationen havde været sådan, at der rent faktisk eksisterede et åbent alternativ til Apple og Googles (lukkede) systemer, så ville de ikke kunne lave samme "move", da de så reelt har noget at frygte.
Det er ganske normalt i andre dele af tech branchen at konkurrende virksomheder samarbejder og bidrager til fælles projekter, så hvorfor kan spil branchen ikke også gøre det samme ? -- https://twitter.com[...]
https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage.
https://cinnamon-spices.linuxmint.com[...] --
Sidst redigeret 18-08-2020 16:39 #9: ?Jeg forstår godt at du ser parallellen "distributionskanal" som overskrift. Men jeg synes du vrøvler lidt :-)
Du skriver i #2 at "?Epic kunne jo bare støtte Linux platformen og på den måde sikre er der en konkurrerende platform, til både Windows, Android and iOS/MacOS. "
Det jeg i al stilfærdighed bare forsøgte at sige var, at om Epic så havde kastet en fantasilliard i at støtte Linux platformen, så havde det ikke gjort nogen forskel i denne situation. Skal de have noget ind på ex.vis IOS, så er det gennem App Store. Er du ikke i App Store, så er du ikke på IOS-platformen.
-- #10 Det jeg i al stilfærdighed bare forsøgte at sige var, at om Epic så havde kastet en fantasilliard i at støtte Linux platformen, så havde det
ikke gjort nogen forskel i denne situation. Skal de have noget ind på
ex.vis IOS, så er det gennem App Store. Er du ikke i App Store, så er du
ikke på IOS-platformen.
Det er jo her mit argument om, at hvis der ikke var monopol lignende tilstande på smartphone/tablet market, så kunne Apple (og Google) ikke bare gøre som de vil, fordi der reelt ville være konkurrence.
Alle ved brugeren i høj grad er lidt ligeglad med OS'et - det er "killer apps" der gælder.
Apple og Google er nok rimelig ligeglade med, at man ikke kan spille Fornite på deres tablet og smartphones, så længe der ikke er andre tablets og smartphones på markedet, hvor man godt kan spille Fornite - det ville bekymre dem.
Alt i alt ved de jo godt, at brugeren ikke kan gå andre steder hen, så hvad har de at frygte ? -- https://twitter.com[...]
https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage.
https://cinnamon-spices.linuxmint.com[...] #11: Det er jo her mit argument om, at hvis der ikke var monopol lignende tilstande på smartphone/tablet market, så kunne Apple (og Google) ikke bare gøre som de vil, fordi der reelt ville være konkurrence.
Der er den tilstand som markedsudviklingen nu en gang har ført til. Apple og Google tilbyder en service gennem deres stores, mod en del af omsætningen. Den service er der efterspørgsel på, både fra content creators og content consumers. Der er ikke tale om at Apple og Google "bare gør som de vil". Det er en forretningsmodel. Ved at smide Fortnite ud fordi de bryder aftalen, beskytter de deres forretningsmodel.
Jeg synes at fremstillingen om at Apple/Google er onde og spiludviklerne gode, er lidt enøjet. Epic Games tjener stinkende mange penge - Fortnite omsætningen i 2019 var på svimlende 1.8 milliard dollars. Det er dem vel undt - de har ramt en nerve, en bølge og folk gider have det de laver. Det har jeg ikke ond bagi over. Men det er altså ikke en eller anden stakkels lille indie-spiludvikler. De er lige så røgede om Apple og Google er spegede.
Alle ved brugeren i høj grad er lidt ligeglad med OS'et - det er "killer apps" der gælder.
Ved alle det? :-) Jeg er absolut ikke indifferent overfor om jeg har IOS eller Android. Jeg har lidt svært ved at få øje på "killer apps" på mobil/tablet, der driver en køber mod den ene eller den anden. Det forekommer mig at det meste findes på begge platforme.
Apple og Google er nok rimelig ligeglade med, at man ikke kan spille Fornite på deres tablet og smartphones, så længe der ikke er andre tablets og smartphones på markedet, hvor man godt kan spille Fornite - det ville bekymre dem.
De er aldrig ligeglade med at tjene penge - med det sagt tror jeg faktisk ikke at Fortnite udgør en stor del af deres omsætning. I hvert fald så lille en del, at de aldrig vil tillade at Fortnite bryder reglerne. Det kan føre til at andre mere indbringende kunder så også vil forsøge (fx Niantic med Pokemon Go) og det vil de være langt mere bekymrede over end at miste evt. omsætning på Fortnite.
Her er tallene.
78% af de 250m ?(tal fra Maj 2019) der spiller det, spiller på konsol. Jeg har ikke kunnet finde tal for hvor mange der spiller Fortnite på mobil og PC, men i en lignende undersøgelse hvor andele på tværs af Fortnite, PUBG og Apex blev opgjort var fordeling 71% konsol, 17% PC og 12% mobil.
Kilder:
- https://www.businessofapps.com[...]
- https://newzoo.com[...]
- https://www.superdataresearch.com[...] -- Sidst redigeret 19-08-2020 12:58 #12 Jeg har ikke specielt empati over for nogle af parterne - og jeg tror som sådan også vi er enige, på det punkt at det er ærgeligt for Epic, af de bryder "reglerne".
Epic (og andre) kunne være en stor del af disse problemer foruden, hvis der var alternative platforme at udgive (mobil) spil til, som én virksomhed ikke havde total kontrol over. -- https://twitter.com[...]
https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage.
https://cinnamon-spices.linuxmint.com[...] #13 Så må de jo bare udvikle den platform..
De har accepteret reglerne da de valgte at udgive deres spil på de respektive stores - de kendte reglerne foruden - så kan de ikke komme bagefter og vil have dem ændret.
Du kan fx heller ikke melde dig ind i en loge, hvor reglen er at man ALTID skal have rød hat på, også lade være med at have en hat på, også brokke dig over at man skal have hat på.. -- i7-7700k 5ghz, Rog Strix 270F Gaming, Rog Strix 1080ti OC 11gb, m2 ssd 960 evo, Acer Predator Z1 32" 165hz G-Sync 1440p Curved Det er Epic selv som har skabt problemet for dem selv ved ikke at følge spille reglerne og guidelines som alle andre må følges, som har været siden starten. Naturligvis skal Google og Apple ikke lave undtagelser som andre må følge.
Så problemet er helt over på Epic skulder i denne sag og snart formedeligt vil gå ud alle som bruger deres såkaldt Unreal Engine, da de kan blive smidt helt ud fra developer programmet.
30% er standard ved de fleste steder, også med de spil jeg har på steam. Men det er hellere ikke gratis at bruge båndbredde etc for opdateringer etc. Det koster alt sammen.
Når det er sagt kan jeg dog forstå Spotify med deres sag, men det er en anden historie. -- Så gik der lige kähler vase i iphones med Fortnite installeret:
https://www.guru3d.com[...] -- ASUS P8Z77-V LE Plus | Intel i7 3770k 3,5@4,5GHz | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB(4x4) | MSI GTX 1070 ARMOR 8G OC | Samsung 860 Evo MZ-76E250B
--
Sidst redigeret 21-08-2020 15:39 kan da fortælle Valve også tager 30%, så det kommer ikke til at ske. Den er så med givevis sat ned til 20% (eller lignende) efter en vis ret stor beløb. Det er jo en årsag de lavet deres egen appstore på Windows.... --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 200 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 10%
|