Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Lagermedier mv
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Hvad sker der inde i RAM / memory?

Af Bruger EmilFrederiksen | 24-07-2019 00:13 | 3129 visninger | 34 svar, hop til seneste
Hej allesammen Lagring på en HDD er opdelt i sektorer og clusters. Gælder det samme for RAM / memory og flash-chips? Når en fil, fx et billede eller en tekstil loades ind memory, skrives der så konstant inde i memory hver gang man gør noget i den åbnede fil? Når man så trykker GEM, samler den så alle delene fra memory og skriver til disk? Har kun fundet noget omkring slack. Jeg er bekendt med, at jeg har stillet lignende spørgsmål, og at I altid er stærke til at komme med gode forklarende svar. Mange tak på forhånd!
--
Sidst redigeret 24-07-2019 00:14
#1
Detikkeviderevilde
Elitebruger
24-07-2019 09:58

Rapporter til Admin
https://computer.howstuffworks.com[...]
--
ASUS x299 Prime - i9 7920x - 4x8gb 3200mhz - Palit RTX2080TI - 512gb EVO 970 nvme - 1tb EVO 960 nvme - AX860i
#2
Sven Bent
Super Nørd
24-07-2019 14:30

Rapporter til Admin
Hvad der sker i ram er svaert at forklare idet det er et tekniske spoegsmaal som er meget aabent for fortolkning for hvilket niveau du taenker paa. Lagring på en HDD er opdelt i sektorer og clusters. Lagring paa HDD er opdelt i sectors og track Cluster tilhoere dit filsystem og ikke din hdd som saadan den grund til vi har cluster er for at reducer adressings storrelsen f.esk fat32 har 32 bits til at adresserings dvs den kan indeholder op til 4milliard cluster af x antal bytes Det giver an naturlig max grasne paa 4 milliard * cluster storrelse med ram har vi ikke samme stoerrelse problem saa en cluster opdeling er ikke noedvendig. vi kan tilgaa aanhver individuel bytes direkte med aressiong Det er deforr vi paa 32bit systemer kun kan adressere 4 GB "RAM" aftersom vi ikke adresse cluster mens bytes direkte bliver max grasen altsia 32^2 * 1 = 4milliard *1 = 4milliard Der er nogle gamle omveje paa dette problme i fomr a PAE mode som giver en teknisk adressing paa 36 bit. men det medfoere en hastigheds forraengelse Når en fil, fx et billede eller en tekstil loades ind memory, skrives der så konstant inde i memory hver gang man gør noget i den åbnede fil? lad os antage di aabner en png file. foerst vil du loade png data op i ram ( for det meste i smaa klumper af gangagen men den kan tage hele filen hvis den vil). saa vil dit program dekomprimere filen til sine raa data RGB per pixel data. i tilfaelde der er tale om en png fil der er palette basret vil den aflaese de raa data slaa op i pallen hvilken RGB vaerdie der er og saa ligge disse data i ram lige saa nr er det ikke laengere en png fil i ram men et raad billed hvor hver butes repreasneter en specifci farve kanal per pixels et raat billed data Hvergang du aendre paa noget som helst i det billede i dit program aendre du da raa data i ram men det er kun set iforhold til denne penge fil hvergang du flytter din mus aendre du paa data i dine ram. kordinatoer for din mus bliver opdatere i ram. Hvergang du klikke, aabner eller paa anden maade andre noget i dit system aendre du noget i din ram Nu skriver jeg RAM her. men vi burde maaske mere tale om hukkomelse men saa kommer vi ind pe hele window hukkomelse styring med page fil osv. saa for nu lad os blot kalde det for RAM
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#3
Sven Bent
Super Nørd
24-07-2019 14:37

Rapporter til Admin
Jeg skrev i min tidliger traade at RAM ikke operere med cluster men ligsom dit filsystem har cluster og ikke din HDD saa har windows hvad der kaldes pages. som ogsaa er en fomr for hukkomelses cluster. jeg mener at standard page storrelsen for windows a 64kbytes men kna kan saettes op til large pages som er 512kb og megalarge som er 8 mb. men citer mig ikke for storrelserne jeg mener ( igen ikke helt 100 sikkert lige fra toppen af hovedet) at windows kan mikse disse storrelse live saa .feks kan du have 90% af dine programmer koer med den alminde 64kbytes page storrelse og et enkelt program der bruger 512kbytes probblemet er at hvis dit system har koert laenge kan dine ram vare fragmenteret og dvs der er ikke nogle tome omraade som har 512kbytes fri og dit program kan ikke faa tildelt ram (hukkomelse) Dette er den eneste gode grund til at bruge en ram cleaner
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#4
Sven Bent
Super Nørd
24-07-2019 14:41

Rapporter til Admin
ok jeg tog fejl Som standard er en page 4kbytes i windows Large er 2-4MB At skifte fra small 4kb til large kan give f.eks 15% boost i 7-zip og 22% boost i winrar
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#5
palle
Gæst
24-07-2019 15:21

Rapporter til Admin
#3 Næ, det er ikke grund til at bruge en "memory cleaner". Du blander det fysiske og det virtuelle adresserum sammen. Der er ingen fragmentering af det virtuelle adresserum på grund af pages.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#6
palle
Gæst
24-07-2019 15:28

Rapporter til Admin
"Paging" ligger i øvrigt i processorarkitekturen, så det er ikke kun Windows.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
Sp3ctrumm
Superbruger
24-07-2019 17:18

Rapporter til Admin
#0 Der er små grønne mænd inde i ram blokke, som transporterer data fra A til B:) spøg til side, #1's link er nok den bedste både at få svaret på.
--
Sidst redigeret 24-07-2019 17:19
#8
Sp3ctrumm
Superbruger
24-07-2019 17:19

Rapporter til Admin
Jeg glemte at nævne, at der er en sjælden race af de små grønne mænd. De fungerer som de små grønne mænd, men de er selvlysende og kan skifte farve, det er dem som findes inde i RGB ram.
--
#9
Sven Bent
Super Nørd
24-07-2019 19:24

Rapporter til Admin
#5 + #6 Jeg takker for rettelsen og detaljeringen
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#10
EmilFrederiksen
Bruger
24-07-2019 22:05

Rapporter til Admin
#1 Tak for det gode link. Det gav mig et bedre forståelse for emnet. Når man arbejder med filen, så er det faktisk i CPU det foregår? Og CPU henter konstant data fra cache og RAM? Korrekt? #2,3,4 Som altid, tak til Sven Bent for lange gode indlæg. Hvis alt inde i hukommelsen og CPU er en stor blanding af bytes, hvad adskiller så de forskellige opgaver og filer fra hinanden? Her tænker jeg på, at NTFS på en HDD der bliver filer ikke "blandet", idet kun en fil kan være på en sektor. Og når man så trykker gem og skrivning sker, hvor bliver filen der skal skrives så samlet?
--
#11
Ilwaz
Guru
24-07-2019 22:12

Rapporter til Admin
#7+8 Øv du kom mig forkøbet!
--
Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase.
#12
Indvikler
Ny på siden
24-07-2019 22:33

Rapporter til Admin
#6 Kan du forklare linket mellem processorarkitekturen og virtuelle adresser samt hvad processorarkitekturen ved om OS virtuelle adresser? Jeg er nok mere til små grønne mænd.
--
Sidst redigeret 24-07-2019 22:36
#13
palle
Gæst
24-07-2019 23:56

Rapporter til Admin
#12 Alle de mænd forvirrer mig, men det er noget med at skrive en byte til den virtuelle adresse, hvor den grønne mand så sørger for, at den rammer ned det rigtige sted i din ramblok (eller et andet sted). Han er også til stede i en SSD.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#14
Indvikler
Ny på siden
25-07-2019 00:08

Rapporter til Admin
#2 PAE mode var en metode til at flytte hardware ud af 4GB grænsen, 2 bit ekstra -Ikke andet, user mode så ikke de ekstra bit. Når du skriver "Når en fil, fx et billede eller en tekstil loades ind memory, skrives der så konstant inde i memory hver gang man gør noget i den åbnede fil?" Ja Ram skal refreshes! skal have en reminder om holde "staten" (andet ord for hukommelsen) Når du skriver "png fil der er palette basret vil den aflaese de raa data slaa op i pallen hvilken RGB vaerdie der er og saa ligge disse data i ram lige saa" Sorry OS læser en icm (color kalibrering) fil og udfra det oversætter til det der skal vises på skærmen. Når billedet editeres sker det i ram -eller pagefil -når man siger gem bliver biledet lagt skrevet til HD Hver proces har sin egen memory og kan i teorien ikke tilgå andre processer. OS oversætter virtuel memory til RAM, det sker ved page tables(har kun mødt 4k) som er den måde OS tilgår RAM Når du flytter din mus forårsager det et interrupt (IRQx eller det nye "message driven Irq) der sker intet i ram. Musedriveren opsnapper hvad der er sket og giver OS besked på at flytte musen på skærmen. Mus/ram sammenligning er ikke i kontekst (Edit -ved godt at jeg får bank, men!)
--
Sidst redigeret 25-07-2019 00:13
#15
palle
Gæst
25-07-2019 00:29

Rapporter til Admin
Det er reelt manden inde i processoren, som oversætter adresserne. Styresystemet holder blot styr på hans vejviser.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
palle
Gæst
25-07-2019 00:45

Rapporter til Admin
Microsoft valgte faktisk at aktivere PAE som standard helt tilbage i XP SP2 - på grund af NX-bitten, som bruges ved DEP. De fravalgte >4GB af andre årsager.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#17
Sven Bent
Super Nørd
25-07-2019 01:11

Rapporter til Admin
flot jeg ksrev et langt indlaeeg der udpege alle de fejl der var i #14 saa smed forummet det vaek. jeg skriver igen sennere . men 90% af hvad der er skrevet i #14 er forkert og sammenblanding af termer #16 korrekt pae paa 32 bit windows aabner op for NX bit og Numa maade En af de ting som #14 er forkert paa
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#18
Sven Bent
Super Nørd
25-07-2019 01:19

Rapporter til Admin
#14 PAE mode var en metode til at flytte hardware ud af 4GB grænsen, hvad det ikke hvad jeg skrev ? 2 bit ekstra -Ikke andet, inkorrekt. det giver mulighed for NX bit og Numa mode for 32 bit windows Når du skriver "Når en fil, fx et billede eller en tekstil loades ind memory, skrives der så konstant inde i memory hver gang man gør noget i den åbnede fil?" Ja Ram skal refreshes! skal have en reminder om holde "staten" (andet ord for hukommelsen) Ram refresh er ikke betagnet som en skrivning til ram du blander termer sammen Når du skriver "png fil der er palette basret vil den aflaese de raa data slaa op i pallen hvilken RGB vaerdie der er og saa ligge disse data i ram lige saa" Sorry OS læser en icm (color kalibrering) fil og udfra det oversætter til det der skal vises på skærmen. igen blande du ting sammen. en pallette ligger i billed filen er en en opslags tabel mellem de 1 2 4 eller 8bits koder per pixels til hvilken 24/32bit RGB/RGBA data der er for pixelsen. det er en komprimering teknisk og har intet med icm at gore ICM kommer langt senere i processen end paletten goer Når billedet editeres sker det i ram -eller pagefil inkorrekt. redigering af en fil aendre data i ram. du arbejder ikke direkte i pagefil. der kna ligge en kopi i page fil som bliver hevet inde i fysisk ram ( hvis der ikke er en kopi i fysisk ram) som der saa bliver redigeret paa. OS oversætter virtuel memory til RAM, det sker ved page tables(har kun mødt 4k) som er den måde OS tilgår RAM Lages page dvs 2-4mb eer understoeet helt tilbage til winxp hvis ikke laengere tilbage Når du flytter din mus forårsager det et interrupt (IRQx eller det nye "message driven Irq) der sker intet i ram. inkorrekt variable for din mus position maa noedvendig hvis opdater for at dit os kan holde stye rpaa hvor den er saa jo der skriver hele tiden til ram nar du flytter din mus. Du kan teste det med en simpel ram poker
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#19
Sven Bent
Super Nørd
25-07-2019 01:25

Rapporter til Admin
Spoegsmaal Ja Ram skal refreshes! skal have en reminder om holde "staten" (andet ord for hukommelsen) Hvad er det praecist du mener her er at andet ord for hukomelsen? Derudover at dette ikke tilfaeldet for alt ram
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 25-07-2019 01:26
#20
palle
Gæst
25-07-2019 01:44

Rapporter til Admin
>PAE mode var en metode til at flytte hardware ud af 4GB grænsen >>hvad det ikke hvad jeg skrev ? Det lød lidt som om du snakkede om VAS, som ikke påvirkes af PAE.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#21
EmilFrederiksen
Bruger
25-07-2019 21:20

Rapporter til Admin
Hold da op, pludselig tog niveauet fart! Jeg kunne stadig godt tænke mig lidt besvarelser på #10, hvis muligt! Endvidere, hvornår i processen vil I sige at billedet / filen er færdiglavet / klar? Ved CPU, RAM, skrivning til disk? Tak igen for jeres fine besvarelser
--
#22
Sven Bent
Super Nørd
25-07-2019 21:46

Rapporter til Admin
..., så er det faktisk i CPU det foregår? Og CPU henter konstant data fra cache og RAM? Korrekt? Ja alt software er blot instructioner til din cpu (eller andre XPU'er) om at behandle data i en eller anden form saa naar en pixels faver skal goere mere groen er det din cpu der beregner vaerdierne for dette. Dincpu arbejde med et meget lille hukkomelse lager/lagre der kaldes registre. over tiden er der komemr flere og storre registry til men alt i alt er de stadigvaek en meget lille storrelse Helt basis set har du F,eks 4 regsiter A B C D og kan angiver i forskellgie storrelse AX = 16 bit AL = lavest 8 bits a AX AH - hoejste 8 bits af AX EAX 32bit udgave hvor lavest 16 bits er AX Saa hvis du har taller 255 i AL og 255 i AB saa har AX vaerdirn 65535 som du kan se er et hoejer niver at et rigster altsa inklusivt de lavere nivaur dette er sket for at spare paa cpu material hen af vejen. vi kunne sgates have alvet 32 bits reigster ved sidne af 16bit register hvis vi ville men saa kraver det pludselige 50% mere material ressource brug til cpu'en en bais instruction til din cpu kunne aver EAX = EBX + ECX Dett e ligge de to veride frar EBX og ECX sammen og ligget det i registrer EAX nar du skal arbejde me andet data skal du ligge dater fra disse resgistra tilbage i ram og henter nyt data ind. alt sammen noget der taget meget lang tid i frohold til hvor hurtigt et register er. Derfor omhandler meget lav kodning optimering at finde ud af at undgaa at skulle skifter data ud i disse registermen noedvendigt skal der nyt dat ind/ud naar dett sker har vi saa udviklet en del teknologier til at minimere hastigheds tabet i at have en cpu til at staa og venter paa at laese data fra ram ind i sine registrer 1: Cache. Som du elv er indepaa gemmer vi kopier aaf data her saa det er hurtiger at hente end helt ude fra RAM'en. hurtigt cache er igen svare/kraver mere material at lave end langsommer cahce hvorofr der bliver llevet flere lag af cache 1:smader hurtigt men lille 2: langsomemt end l2 men meget storre 3: alle cache ofroven er per core. men l3 cahce er for alle cores i multicore systemmer ( igen undtagelser eksistere) L3 er for at undgaa encore skal over i en ande core cache for at finde dat hvis det ikke er i L3 ved coren det heller ikek er i andre core L1 og L2 da L# indehodler en kopi ( plus mere) aaf alle core'sne L1 og L2 cache 2: OoE Out of order execution aka at springe tring over og forsaette med naeste. Dette er ligesom nar du venter paa at kagen bager saa daekker du bord. cpu ved at der gaar lidt tid foer den dat den lige har bedt om at hent er klar saa den proeve at kigge fremad og se om der er nogel isntruktioner der den kan beregne ud. igen meget lav kode optimering gaar ud p at bundle instruktioner paa e nsdan maade at cpu altid Har noget at lave mens den venter paa data 3: prediction Naa vi har brug for data for at kunn udrenge naeste tring saa kan vi nogle gange gaett cpu'en her gaetter hvad der skal skeog kna lave udregninger paa dette maaske. nar data saa kome frem og cpu lave sin beregning checker den efter om det var korrekt hvis saa kan den bruge de udregniner detnbruge paa sit gaet. hvis ikke skal den nulstille hele instruktion raekke og begyde forfra for det hvor den skulle udregne det hentede dat 3: SMT ogsaa kalder hyper threading. nar cachen har svigtiet og vi ikke kan udregne naeste isntruktion. og vores gatterie er op givet saa kommer SMT in i billeder foer smt have en core for et given tidsrum kun en software traad den kunen arbejde paa og hvis alel tidliger tricks ikke hjlap maatte den gaa i tomgang og vente paa data med SMT har en core adgang til 2 traade og kan derfor skifter frem og tilbage mellem de 2 traade kontstants nar en core sub ressoruce ikek er i brug og fylde flere instruktioner igennem systemet SMT kan vare ret kraftfuldt men ogsaa give nogel ret storre performance nedgange
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#23
Indvikler
Ny på siden
28-07-2019 16:37

Rapporter til Admin
#22 ug og sløjfe, men du mangler svar på #10 stk2
--
#24
Sven Bent
Super Nørd
28-07-2019 17:54

Rapporter til Admin
#10 uha hvad holder styr paa tingene. det kommer lige paa graensen af min viden her en process spoeger om en klump ram lad os sige 1mb til at indeholde noget data. Windows giver den adgang til en omgang virtual ram hvad der sker inden for den ene 1gb ram holder process oeje med. variable mm som alt allt sammen er diverse adresse til hvor det er semi fysiks i vvrtual ram. windows oversarter saa disse virtuelel adresse til hvor der er fysks i fysisk RAM eller page fil ( eller begge) saa I bund og grund er det windows deler ud af ram omraade men processe selv der handter da data der i ram omraade. hvis vi antage igen vi arbejde med en penge fil saa er det jo raa RGB dta den arbejde med i hukkomelsen. nar du beder om at gemme filen saa tage processe at aflaese disse raa RGB data og gemmer dem i png formatter. dvs den indsatter delta komprmierngper linine paa byte nivau. og derfeter tilfoejer den LZ komprminerg og skriver ud til firlen typisk med meta data foerst (data der fortaller hvordan du skal aflaese billeder) og saa den komprimeret billed data enn process kan f.esk bede om at ande farve lidt lyser paa en pixle ved at laese data fra variabe "billed1" byte nr 289. derfter ligge 2 til den afleaste varedie skrive den nye vaerdie til "Billed1" bute nr 289 alt dette sker naturligivs paa processor niveaa som henter de data fra hvor de ligger fysisk iram ind i et register. aflaesre kommande at ligge 2 til ( det kan ente vare hardcode eller de rskal hente en ny data med der staar 2 i den) og ligger saa resultater tilbage i ram ( typisk en kopi i cpu cachen)
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#25
EmilFrederiksen
Bruger
30-07-2019 17:28

Rapporter til Admin
#24 Tak for det lange indlæg. Jeg havde brug for at læse det adskillige gange, før jeg forstod processen og hvad det gik ud på. Jeg synes det er på et højt niveau. Jeg er kommet med en række uddybende spørgsmål nedenfor, for at sikre mig, at jeg har forstået korrekt. Hvis alt inde i hukommelsen og CPU er en stor blanding af bytes, hvad adskiller så de forskellige opgaver og filer fra hinanden? Det er Windows der opdeler RAM i områder? Og hertil er der en række adresser? Så filer kan ikke blive blandet sammen så de ligger side-om-side / bytes lige op ad hinanden? Og når man så trykker gem og skrivning sker, hvor bliver filen der skal skrives så samlet? Det er RAM og CPU'en der er i samspil samler filen? Og når den så er færdig, så samles den i RAM hvor den er gjort klar til skrivning?
--
#26
palle
Gæst
30-07-2019 18:19

Rapporter til Admin
Det er Windows der opdeler RAM i områder? Og hertil er der en række adresser?Så filer kan ikke blive blandet sammen så de ligger side-om-side / bytes lige op ad hinanden? Det kan de godt, men det er jo en længere udredning. En virtuel adresse kan pege på hvad som helst. Hvis den peger på en fil på din harddisk, så sker der en omdirigering, når dit program læser fra eller skriver til denne adresse.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#27
waskustobaskus
Nørd Aspirant
30-07-2019 22:13

Rapporter til Admin
Youtube https://www.youtube.com[...] Det er meget bedre forklaret.
--
#28
EmilFrederiksen
Superbruger
09-08-2019 01:05

Rapporter til Admin
Tak til alle for de fine svar Kunne stadig godt tænke mig jeres tanker / svar omkring: Hvornår i processen vil I sige at billedet / filen er færdiglavet / klar? Ved CPU, RAM, skrivning til disk?
--
#29
EmilFrederiksen
Superbruger
09-08-2019 01:07

Rapporter til Admin
#26 Så kort sagt, de forskellige bytes der udgør en fil, kan godt ligge blandet sammen i RAM?
--
#30
EmilFrederiksen
Superbruger
31-08-2019 02:38

Rapporter til Admin
Beklager, hvis det er til nogens irritation, at jeg lige genopliver denne tråd. Kunne stadig være interessant med lidt besvarelse på mine nederste indlæg. Tak igen for alle besvarelser og tak på forhånd.
--
#31
Sven Bent
Maxi Nørd
31-08-2019 04:16

Rapporter til Admin
#30 En fil er foerst en file near data blive skrever til et filsystem. indtil da er det blot data i ram. hvordna det ligger i ram er helt op til til programmet der bearbejde de data. hvis vi igen tager png filen. saa kan du nemt have en variable der er alle dine pixels i billedet i raat format. En anden variable kan indeholde paletten. en 3 varibale kan indeholder tags iosv Det bliver foert samlet til en png fil strucktur nar det bliver skrevet til disken saa ja det ka nvare blandet rund forskellige stedet. men det kan ogsaa vare samlet. alt efter hvordan software arbejder med de data
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#32
EmilFrederiksen
Superbruger
02-09-2019 12:46

Rapporter til Admin
#31 Som altid, stor tak for dine indlæg Sven Bent Så filen kan enten være splittet op i RAM eller samlet? Hvordan splittet op, i chunks eller på byte-niveau?
--
#33
inckie
Guru
02-09-2019 19:44

Rapporter til Admin
Som tillæg til #18 (Sven Bents) svar: Ja alt software er blot instructioner til din cpu (eller andre XPU'er) om at behandle data i en eller anden form Jeg kan anbefale denne video, der på en simpel og pædagogisk måde beskriver, hvad din computer rent faktisk gør: https://www.youtube.com[...] når den afvikler et program (samling af instruktioner).
--
https://twitter.com[...] https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage.
--
Sidst redigeret 02-09-2019 19:45
#34
Sven Bent
Maxi Nørd
02-09-2019 21:34

Rapporter til Admin
#32 Alt efter hvad software oensker det er ikke laenger en fil nar software har loadet det ind men blot forskellige data og alt efter hvad data det er og hvordan det skal vare bebarbejde kan det vare forskelligt hvis vi igen beholder os paaaa billed behandling kan du have alle pixels data som en klump data. du kkan gosaa vaelge at dele det op i farve planer dvs RGBA og have hvert plan i sin egen data omraader. saa svaret er ikke fast. alt er muligt det kommer an paa hvad software er programmet til
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury

Opret svar til indlægget: Hvad sker der inde i RAM / memory?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE