Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Forbrugerombudsmanden: pengene må ikke trækkes før vareafsendelse

Af Mega Nørd Kristina | 18-06-2021 13:41 | 1473 visninger | 20 svar, hop til seneste
De fleste af os ved det godt i forvejen, men for de af jer, der ikke ved det, så er Forbrugerombudsmanden lige kommet med et heads-up i går omkring dette emne: "Forbrugerombudsmanden har orienteret 17 netbutikker om, at de ikke må trække betalingen for en vare, før varen er afsendt eller udleveret til kunden ved ”klik og hent”. Forbrugerombudsmanden oplyser i en pressenyhed, at hun har modtaget mange klager fra forbrugere, der har oplevet, at en netbutik trak betalingen allerede ved købet af en vare eller kort tid derefter, selvom varen ikke var sendt af sted eller udleveret til kunden. Det er ifølge Forbrugerombudsmanden i strid med god markedsføringsskik og Forbrugerombudsmandens retningslinjer om betalinger ved fjernsalg, hvor det fremgår: ”Standardvilkår om forudbetaling vil kunne blive anset for urimelige og i strid med god markedsføringsskik og god erhvervsskik og bør derfor ikke anvendes, medmindre der er en saglig og rimelig grund herfor. Det er en forudsætning for at kræve forudbetaling, at der er indgået en udtrykkelig aftale herom.” Forbrugerombudsmanden har på den baggrund indskærpet, at betalingen som udgangspunkt først må trækkes, når varen er udleveret til fragtfirmaet eller til kunden ved ”klik og hent”. (...) Læs mere her: https://www.danskerhverv.dk[...] Nogen kunne mene, at det er ligemeget, hvornår webshoppen trækker pengene. Men det kan i nogle tilfælde være bøvlet at få pengene tilbage, såfremt webshoppen lige pludselig ikke kan levere varen alligevel, men har trukket pengene. Andre tilfælde kunne være, hvis man er uheldig, at webshoppen i mellemtiden går konkurs. Jeg synes derfor, det er fint at være obs på, hvad ens rettigheder er.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]

--
Sidst redigeret 18-06-2021 13:43
#1
ZwiX
Monster Supporter
18-06-2021 14:05

Rapporter til Admin
Super information! Jeg har stået i denne situation de sidste 2 måneders tid med træningsudstyr for 22.000kr. De trak hele beløbet da en af tingene var blevet pakket. Selvom den først kunne afsendes over 2 uger efter. Da de forskellige ting blev udskudt med lager status hver uge. Fandt jeg feks samme træningsbænk og justerbare håndvægte brugt i mellemtiden. Det var en hovedpine at få pengene tilbage for de forskellige ting jeg købte brugt. Selvom om de slet ikke havde dette udstyr på lager.
--
#2
Comicsdk
Ultra Supporter
18-06-2021 14:15

Rapporter til Admin
Hvilke webshops praktiserer betaling før levering? Jeg har ikke oplevet at pengene er trukket fra min konto før ordren er gennemført hos nogen webshop. Reservationer, jow-jow. Hvis man gider at trawle et site som eksempelvis Trustpilot, kan man se talrige eksempler på kundehistorier der illustrerer en overraskende høj grad af ignorance. Butikker der bliver kritiseret for at have "hævt penge på min kort ujen å lever varen" der i virkeligheden handler om at beløbet er reserveret på et mastercard. Ikke at jeg skal pisse på forbrugerne generelt, men det synes at være moderne at være fuldstændig ude af stand til at læse betingelser og aftaler, medmindre de er forfattet med et lixtal på under 25.
--
#3
fisk7aal
Junior Supporter
18-06-2021 16:01

Rapporter til Admin
#2 Dit eget indlæg har et lixtal på 48. Hvordan skal vi forstå det? :D
--
#4
NOnEN
Gigabruger
18-06-2021 16:12

Rapporter til Admin
Thansen gør det.. Jeg bestilte for kort tid siden et batteri til min motorcykel til klik og hent.. og før den pågældende butik overhovedet havde fået det hjem fra deres hovedlager, var pengene blevet trukket..
--
Asus Maximus VIII Hero|I76700K|16 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz|Cooler master V850|120GB Kingston SSD|2TB Seagate lager|MSI 980 TI gaming
#5
Comicsdk
Ultra Supporter
18-06-2021 16:19

Rapporter til Admin
3 Kassér halvdelen af kommentaren, så passer pengene nogenlunde.
--
#6
MJPrivat
Elitebruger
18-06-2021 16:29

Rapporter til Admin
#2 Miinto. dk gør det de trak 1.825 for en jakke de ikke kunne levere. Når man henvende sig til dem svare de ikke. Først efter en dårlig anmeldelse på trustpilot. fik jeg mine penge tilbage.
--
#7
isbjørnen
Elitebruger
18-06-2021 18:14

Rapporter til Admin
Det er også god skik at man ikke kaster øl efter modstanderens målmand i fodbold. Det sker sjovt nok i hver kamp. Hvordan kan en markedsføringsskik være en lov?
--
life just suckz
#8
Kristina
Mega Nørd
18-06-2021 18:33

Rapporter til Admin
#7 Markedsføringsskik: "Hvad er god markedsføringsskik? Markedsføringsloven har til formål at fastlægge normerne for erhvervsdrivendes adfærd på det danske marked, herunder i forholdet til andre erhvervsdrivende, konkurrenter, forbrugere, almene samfundsinteresser og øvrige interessenter. Den såkaldte norm eller retlige standard er i dag udtrykt i markedsføringslovens § 3, der siger, at alle erhvervsdrivende skal udvise ”god markedsføringsskik”. Herudover indeholder markedsføringsloven en række bestemmelser med et særligt sigte eller fokus, eksempelvis at beskytte forbrugere og børn og unge. Definition Den nærmere afgrænsning af, hvad der skal forstås ved ”god markedsføringsskik”, er i vid udstrækning overladt til domstolene. Normen er ikke statisk og udvikler sig således i takt med markederne, teknologien og samfundet i øvrigt. I praksis har bestemmelsen blandt andet været anvendt i forhold til aggressiv eller utilbørlig reklame, urimelig handelspraksis, udnyttelse af konkurrenter, efterligninger, urimelige forbrugeraftalevilkår og beskyttelse af privatlivets fred. Overordnet set handler god markedsføringsskik altså om at markedsføre sig redeligt og retvisende uden at krænke, være påtrængende, udnytte eller lignende. Eksempler på god markedsføringsskik Det er fx god markedsføringskik, at det fremgår tydeligt i din markedsføring, hvis et produkt eller en ydelse over for en forbruger er betinget af særlige vilkår. Og hvis du bruger bannerannoncering eller tv-reklame, skal betingelserne fremgå allerede i første skærmbillede. Det er derimod dårlig markedsføringsskik, hvis du fx laver en reklame, som udgiver sig for at være noget andet end en reklame, eller som mangler information om ekstra gebyrer, der pålægges ved køb af ydelsen. (...)" Kilde: https://www.advodan.dk[...]
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#9
DLB
Megabruger
18-06-2021 19:10

Rapporter til Admin
Proshop praktisere det vist også så vidt jeg kan huske
--
#10
Wildmann
Ultra Supporter
18-06-2021 19:21

Rapporter til Admin
#9 nej, de gør ikke.
--
#11
M.Mikkel
Maxi Nørd
19-06-2021 07:10

Rapporter til Admin
Ja og hvis jeg får mine vare kunne jeg ikke være mere ligeglad hvi jeg køber noget mandag og de tar pengende med det samme og jeg først for mine vare Fredag ja det er jeg da totalt ligeglad med
--
Imac 27 ipad pro Iphone xs max og en Hyawai x pro win Bærbar
#12
pederlk
Guru
19-06-2021 07:23

Rapporter til Admin
#9 Har jeg aldrig oplevet og jeg har efterhånden handlet der en del gange
--
ASUS P8Z77-V LE Plus | Intel i7 3770k 3,[email protected],5GHz | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB(4x4) | MSI GTX 1070 ARMOR 8G OC | Samsung 860 Evo MZ-76E250B
#13
ToFFo
Guru
19-06-2021 08:40

Rapporter til Admin
Sådan som jeg læser det: Det er god stil, men ikke et lovkrav, at forhandler først trækker pengene når varen er sendt. Jeg var spændt da jeg læste indlægget, for håbede lidt det var blevet en lov. Jeg kan huske at en af kravene for at få e-mærket er at man først trækker beløbet når varen er sendt. Men det har vist aldrig været bestemt ved lov.
--
- Indsæt signatur -
#14
Kristina
Mega Nørd
19-06-2021 14:12

Rapporter til Admin
#13 Selvom det ikke står direkte i loven, så vil jeg mene, at når alle de nordiske forbrugerombudsmænd er enige om, at det vurderes i strid med god markedsføringsskik jf. markedsføringslovens § 3, så tror jeg ikke, at firmaer tør teste det af, hvis de får en henstilling fra forbrugerombudsmanden. https://www.fdih.dk[...] https://www.forbrugereuropa.dk[...] Som jeg forstår det, kan Forbrugerombudsmanden politianmelde virksomheder, hive dem i retten, hvor virksomheden kan risikere bøder af en pæn størrelsesorden, som det fx er sket her: 100.000 kr. i bøde: https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...] 3 mio. i bøde: https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 19-06-2021 14:16
#15
ToFFo
Guru
19-06-2021 14:35

Rapporter til Admin
#14 - Det er netop det der er problemet. Det er ikke noget de ikke må, men bare noget de ikke bør. Jeg forestiller mig da også, at de fleste ikke trækker pengene før varen er sendt. Men det irriterer mig at loven er, og altid har været, så meget op til fortolkning, med så mange undtagelser. Loven er hullet som en si. Jeg håber på der kommer noget mere klar lovgivning på området. Men igen, jeg tror langt de fleste webshops herhjemme først trækker penge efter varen er sendt. Så længe man køber i en anerkendt webshop tror jeg ikke det er noget man oplever. Jeg mindes i hvert fald aldrig jeg har oplevet det. Hvad vildledende betingelser og kunstige førpriser har med det at gøre, kan jeg ikke lige gennemskue. Jeg antager de links er for at vise at forbrugerombudsmanden er villig til at køre retssager? Men lad os håbe at den udmelding får de webshops som ikke følger den gode markedsføringsskik tager sig sammen, og ikke laver sådanne numre :D
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 19-06-2021 14:40
#16
Dragonheart
Guru
19-06-2021 14:52

Rapporter til Admin
#7 At kaste øl efter andre er overfald. Det er ulovligt. Det har vidst ikke noget med "god skik" at gøre ;-)
--
#17
Malle
Gæst
19-06-2021 14:56

Rapporter til Admin
Glæder det også for private køb? Kunne være dejligt, så slipper man for scam
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#18
Kristina
Mega Nørd
19-06-2021 15:13

Rapporter til Admin
#15 Forbrugerombudsmandens (i dette tilfælde endda alle de nordiske) vurdering/tolkning af af en paragraf er ikke lov, men det er tæt på. En forbrugerombudsmand skal jo selvsagt være meget sikker i sin sag, når han/hun udtaler sig (= stor sandsynlighed for medhold i en retssag). Det tør de fleste webshops næppe prøve af, så de fleste retter sig efter det, hvis de får en henstilling fra FOM'en. Markedsføringslovens § 3 er meget bred, ja. Men det er for at sikre sig, at loven følger teknologiens og markedets udvikling og på den måde undgår et bureaukratisk (og hurtigt forældet) lovhelvede. Derfor er det også vigtigt, at man som forbruger sender sagerne ind til Forbrugerombudsmanden, så vedkommende kan reagere på det. For ender det i en retssag ved domstolene, og FOM'en får medhold, så danner det præcedens. Det er den bedste måde at danne "lovpraksis" i en sammenhæng som denne. Grunden til jeg henviser til de sidste 2 links er præcis som forklaret: at virksomheder kan risikere bøder af en pænt stor størrelsesorden. Det tror jeg de færreste firmaer gider risikere, når det er Forbrugerombudsmanden, der fører an.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 19-06-2021 15:14
#19
Kristina
Mega Nørd
19-06-2021 15:44

Rapporter til Admin
#15 Du kan læse mere om det her, hvorfor Markedsføringsloven § 3 er så generel: "generalklausul (hvad er en generalklausul) Generalklausul er en lovbestemmelse, der er opbygget således, at dens retsvirkninger indtræder, når visse generelt formulerede betingelser er opfyldt. En sådan lovformulering skyldes som regel ønsket om at give et retsområde mulighed for at udvikle sig i harmoni med de handlemønstre, der udfolder sig på det pågældende livsområde. Generalklausuler anvendes derfor hyppigst på områder, hvor der foregår en selvstændig normdannelse, evt. ved frivillig brancheregulering eller administrativ praksis, eller hvor der pga. hyppige retstvister er mulighed for, at praksis kan præciseres. (...) Den konkurrenceretlige generalklausul i Markedsføringsloven (§ 3) fastslår, at "erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser". Den supplerer hermed Markedsføringslovens mere specielle regler og tilsigter at give et bredt værn mod samfundsmæssigt uønskværdig erhvervsmæssig adfærd. Reglen kan fx bruges til bekæmpelse af køns- og racediskriminerende reklame, urimelige aftalevilkår, påtrængende, overrumplende, udnyttende, generende, krænkende eller besværliggørende markedsføringsforanstaltninger, ligesom den har fundet bred anvendelse i kampen mod platte produktefterligninger. Reglen kan anvendes af Forbrugerombudsmanden, og den kan påberåbes i retssager ved domstolene med henblik på forbud og erstatning." Kilde: https://denstoredanske.lex.dk[...] Så det er for at beskytte forbrugeren på et hurtigt omskifteligt område.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#20
Comicsdk
Ultra Supporter
19-06-2021 16:01

Rapporter til Admin
16 I visse situationer skal man bare åbne munden.
--

Opret svar til indlægget: Forbrugerombudsmanden: pengene må ikke trækkes før vareafsendelse

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning