Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

TM3 LR vs. refresh

Af Supporter Aspirant Jimstar | 26-11-2021 08:34 | 1699 visninger | 33 svar, hop til seneste
Hej, Der ligger en del tråde herinde om elbiler og også TM3 osv., som jo nok er en af de mest populære. Derfor tænker jeg der må være nogen der kan svare kompetent på mit spørgsmål og har noget reelt erfaring med det: Hvor mærkbar er forskellen på TM3 "original" og den nye refresh model, altså med dobbelt ruder, varmepumpe osv.? Er der en mærkbar forskel i kabine støj kontra den gamle og er rækkeviden også længere i praksis pga. det her med varmepumpe osv.? Jeg lurer selv ret meget på en TM3 i øjeblikket og er derfor lidt i tvivl om man lige skal vente 6 mdr. f.eks., så der er flere af refresh modellerne på markedet i Danmark.
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#1
Gucal
Super Nørd
26-11-2021 08:47

Rapporter til Admin
Har du prøvet at køre i begge? Jeg prøvekørte først TM3 også ugen efter Refresh og må sige at jeg IKKE kunne mærke den store forskel i kabine støj. Her skal det tilføjes at de 2 biler formentlig havde forskellige dæk, hvilket jo selvfølgelig ikke er 100% sammenligneligt, men det giver nu en ret god indikation. Der er mange TM3 ejere som oplyser at de kunne isolere kabinen bedre ved at købe løse stripes og montere dem langs dør panelerne og på glastaget (Se evt Youtube) det skulle hjælpe en del på støj niveauet. Dette er faktisk noget Tesla selv bør gøre fra fabrikken af, da det basalt set er en gummiliste isolering som alle andre bilmærker godt kan finde ud af. Varmepumpe har jeg ingen erfaring med, men det er jo lækkert man kan indstille så bilen er "klar" når du skal bruge den og det giver meget lidt ekstra km.
--
#2
Jimstar
Supporter Aspirant
26-11-2021 08:57

Rapporter til Admin
#1 Jeg har ikke selv prøvet begge modeller i en mængde hvor jeg føler jeg kan sammenligne dem, derfor er jeg netop nysgerrig på om der er nogen herinde der har det :) Jeg har kørt en del i en TM3 LR med en kammerat, både lange og korte ture, hvor jeg egentlig ikke synes kabine støj var noget der generede mig, f.eks. på en tur til grænsen, men derfor kan det selvfølgelig godt være de nye bare er endnu bedre.
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#3
Tesla owner
Gæst
26-11-2021 09:02

Rapporter til Admin
Du skal klart gå efter refresh modellen. Der er sorte lister og håndtag, andet design på instrumentpanel samt trådløs opladning. Elbagklap (omend den mekanisk er ret dårligt lavet - ligesom det meste andet mekaniske på bilen) og varme i rattet. Varmepumpe m.m. Folk der siger du skal gå med den gamle (få dig et billigt grin på model 3 owners club danmark på facebook - så mange retarderede fanboys skal man lede længe efter på en Aplpe congress) er fordi de selv er ræd for at brænde inde med den gamle model, som selvfølgelig må tage et fald i pris kontra den nye. Så vent de 6 mdr. og hent en tysker refresh eller en Model Y og lad danskerne brænde inde med deres aflagte.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
MOAAA
Maxibruger
26-11-2021 09:09

Rapporter til Admin
Tag den billigste, det er virkelig ikke pengene værd med de småændringer. #3 Det er jo åndsvagt at anbefale ham at bruge 60k mere på en varmepumpe basalt set... den merpris kommer jo aldrig til at tjene sig ind, når det kun er i edge cases den virkelig gør en forskel, og så bor vi på en ø og en halvø... vi kan komme DK rundt med begge versioner :D 2020 versionen er også hurtigere til at lade op og er hurtigere i accelerationen.
--
Sidst redigeret 26-11-2021 09:09
#5
Wut
Semi Nørd
26-11-2021 09:09

Rapporter til Admin
Jeg står selv og skal købe TM3 lige om "lidt". Jeg går helt sikkert efter refresh-modellen. I et så koldt klima som det danske, så giver varmepumpe god mening. Angående støj, så har jeg svært ved at udtale mig, da jeg ikke har prøvet andet end den "gamle" model. Men... Bjørn Nyland har målt den gamle model til at være en af de mest støjende elbiler, han har kørt i (med forbehold for at elbiler jo generelt er ret støjsvage ift dinosaur-biler). En af de gode ting ved Ioniq5 og EV6 er dobbeltglasset i front og bag med lyddæmpning, og det siger mange reviewere, at det er godt. Ioniq5 er den mest støjsvage bil, som Biler.TV har testet. Jeg tror (mavefornemmelse) at der er en god del støj at slippe for med dobbeltglas/isolering. I øvrigt er prisforskellen på en SR+ (refresh) fra 2021 med 10.000 km på tælleren kun 20-30.000 højere end end SR-ikke-refresh fra 2020 med 10-15k km på tælleren. Og man får 1 års garanti mere (fordi den er 1 år yngre), længere range pga lavere strømforbrug (mest pga varmepumpen). Jeg går efter refresh-modellen. Eksempel: Den biligste ikke-refresh model 2020 i hvid med under 20.000 km på tælleren, indregistreret 3/2020 : https://www.bilbasen.dk[...] 319.000 kr Den billigste refresh model 2021 i hvid med under 20.000 km på tælleren, indregistreret 10/2021 står til https://www.bilbasen.dk[...] 338.000 Det er 19.000 kr forskel for at få en bil, som er 1,5 år nyere og i refresh-modellen. Man kunne også sammenligne med en 2020-model med 43.000 km kørt til 309.000: https://www.bilbasen.dk[...] Det er så 10.000 km sparet for 24.000 km mere, eller 40 øre per km. Jeg ville helt klart vælge den nyeste model (refresh) med så få km på tælleren som muligt. Så er bilen mest "ny", og med mest garanti, og gensalgsværdien bliver også bedre om X år.
--
https://imgur.com[...]
--
Sidst redigeret 26-11-2021 09:15
#6
Tesla owner
Gæst
26-11-2021 09:14

Rapporter til Admin
#4 Du glemte: Hilsen en model 3 non-refresh owner.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
MOAAA
Maxibruger
26-11-2021 09:16

Rapporter til Admin
#5 Ja når du går efter den mindste version er der ikke den store prisforskel. Men sjovt eksempel, du kan ikke få den nyeste før til april 2022 :)
--
#8
Tesla owner
Gæst
26-11-2021 09:17

Rapporter til Admin
#5 Det er en no-brainer for alle andre end non-refresh ownere- som sagt smut på facebook gruppen og se tosserne regere.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
MOAAA
Maxibruger
26-11-2021 09:18

Rapporter til Admin
#6 Min er da en refresh version fra 2019 versionen, jeg fik min midt 2020, den har det meste af upgrades og jeg beholder alligevel bilen i en del år, så nu kommer 2022 hvor 2021 versionen igen sakker bagud, du kan blive ved med at finde småændringer, men overordnet set så skal man ikke give 60k for en varmepumpe, det er bare dumt når man bor i DK. #8 Du virker sur, sagde banken nej?
--
Sidst redigeret 26-11-2021 09:18
#10
Wut
Semi Nørd
26-11-2021 09:21

Rapporter til Admin
#9 Hvor ser du 60.000 kr for en varmepumpe???
--
https://imgur.com[...]
#11
Tesla owner
Gæst
26-11-2021 09:25

Rapporter til Admin
#10 Bare opgiv personer som ham. Når du først kommer inden for Tesla universet vil du møde tosser som aldrig før. Folk der har fået banken overtalt til et billigt elbilslån kontra deres normale Mondeo eller Octavia lån og så fører sig frem som gud i deres Model 3. De vil forsvare deres manglende varmepumpe som en muslim forsvarer deres gud - med alle verdens argumenter om at det kun giver 3-5km længere range ved -20 grader osv. osv. De fokuserer slet ikek på de andre ting refresh giver. Men det er samme type person som slet ikek kan se ideen i elbagklap osv. Bare giv op.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
MOAAA
Maxibruger
26-11-2021 09:29

Rapporter til Admin
#10 LR versionen, fra år til år, typisk det prisleje de lander i.. har lige siddet og set på en til konen men vi venter til Model Y kommer fra Berlin. Har også set på en X'er men så skal det være den nye med Yoke men den kan vi først få fra slutningen af 2022 :( #11 LOL! Det hele er forkert men sjovt du brugte tid på det :D
--
#13
Wut
Semi Nørd
26-11-2021 09:42

Rapporter til Admin
#12 Så det er nypriserne fra Tesla du sammenligner, og får 60.000 kr? Det giver jo meget lidt mening, da man ikke længere kan få SR (eksempelvis) fra Tesla, og materialepriser og komponentpriser er steget den seneste tid, så alle Teslas priser er steget. Hvis man sammenligner prisen på en ny SR+ fra Tesla i dag, med prisen på en SR for et år siden, så ja, så er der måske 60.000 kr forskel (eller lav den tilsvarende sammenligning mellem LR for 1-2 år siden med LR refresh), men det er jo ikke relevant, når OP står og skal vælge mellem en SR/SR+ eller LR/LR-refresh. Hvad SR eller LR har kostet før refresh har jo ingen betydning for ham - dem kan man jo kun få brugt nu. Så skal man jo sammenligne brugtpriserne, og ikke nypriserne. Du er velkommen til at komme med et konkret eksempel på, at OP skal bonne 60.000 kr for en varmepumpe alene... eller bare en refresh sammenlignet med ikke-refresh. Jeg kan ikke få det til at hænge sammen.
--
https://imgur.com[...]
--
Sidst redigeret 26-11-2021 09:44
#14
MOAAA
Maxibruger
26-11-2021 09:51

Rapporter til Admin
#13 Problemet er at dem der er til salg "refresh" (hedder de hvert år) typisk først kan udleveres om 6+ mdr. fordi forhandlerne køber den fra Tyskland :) Den skal folk lige regne med, så det er brugt nu vs brugt du skal vente på og så er der endnu en refresh hvor fælgene er ændret, farverne er ændret osv...
--
Sidst redigeret 26-11-2021 09:54
#15
Wut
Semi Nørd
26-11-2021 10:00

Rapporter til Admin
#14 Det er rigtigt, at der kan være leveringstid. Men det er mindretallet af biler. Ud af de billigste 10 på bilbasen.dk kan jeg kun se 3, der er leveringstid på. Samtidig så er der op til 1 års leveringstid eller mere på f.eks. Ioniq 5 eller EV6. Enyaq er der sidst jeg checkede 8 måneders leveringstid på de "nemme" modeller. Så mange vil sikkert have det fint med at vente (op til) 6 mdr på en tyskerbil. Men det svarer ikke på mit spørgsmål. Jeg forstår fortsat ikke, hvordan jeg kan spare 60.000 kr på at vælge ikke-refresh-modellen? Har du et regneeksempel på det?
--
https://imgur.com[...]
--
Sidst redigeret 26-11-2021 10:02
#16
MOAAA
Maxibruger
26-11-2021 10:08

Rapporter til Admin
#15 https://www.bilbasen.dk[...] vs https://www.bilbasen.dk[...] Der er lige kommet 2 stk. LR 2021 versioner der er ret billige, men normalt står de til 45-60k+ ekstra, så er der naturligvis sket en prisreduktion pga. de tyske biler vælter ind nu og kan leveres - det er omtrent 1 1/2 - 2 mdr. siden jeg undersøgte dem, der var prisforskellen cirka 60k.
--
#17
Wut
Semi Nørd
26-11-2021 10:18

Rapporter til Admin
#16 Det kommer jo helt an på, hvordan man sammenligner. Hvis man tager en 2019 LR med 90.000 km på tælleren, jo så er den en del billigere end en 2021 med 20.000 på tælleren. Men der indgår jo mange andre ting end bare varmepumpen. Bilen er 2 år ældre (2 års garanti er gået) og den har kørt væsentligt mere. Så er det jo ikke rimeligt at sammenligne de to biler. Hvis vi nu i stedet tager den billigste LR 2019, som har kørt "lidt", som f.eks. 24.000 km, så kan man få den til https://www.bilbasen.dk[...] 380.000 Sammenligner man så med en LR refresh 2021 som har kørt 12.000 km, så står den til 415.000 kr https://www.bilbasen.dk[...] Altså kun 35.000 kr mere for at få en 1,5 år nyere bil med varmepumpe, dobbetglas og de andre features. Hvis vi siger, at Model-3 LR taber i hvert fald 20.000 kr i året (dvs kun 5% værditab per år, hvilket er meget lavt), så er hele forskellen i pris kommet af alderen, og det har været "gratis" at vælge varmepumpe mv. Jeg kan stadig ikke se, at det skulle være en dårlig deal. Og slet ikke 60.000 i direkte forskel på de to biler.
--
https://imgur.com[...]
--
Sidst redigeret 26-11-2021 10:21
#18
MOAAA
Maxibruger
26-11-2021 10:24

Rapporter til Admin
#17 Nej nu spammes markedet også med tyskerbilerne der har ramt 6+ mdr. i levetid, det er som skrevet 1 1/2-2 mdr. siden jeg tjekkede sidst, jeg kan godt se forskellen er ved at udligne sig. Men okay, 35k er mere spiseligt for sort trim, dobbeltglas (isolering og ikke lyd) og en varmepumpe til Danmark med en gennemsnitsvinter på få uger :) end 60k. Men nu det jo også snart 2022, så jeg ville uanset hvad vente, for de nye batterier kommer lige om lidt og så er det dem folk går efter.
--
#19
Wut
Semi Nørd
26-11-2021 10:29

Rapporter til Admin
#18 Jeg er i hvert fald overrasket over, at brugtpriserne på Teslaerne holder sig så højt egentlig. Der er jo ikke meget at spare ved at købe brugt i forhold til andre bilmærker. Altså... hvis man sammenligner med f.eks. hvis man har købt en SR for 2 år siden til 360.000 kr, så får man næsten 330.000 for den i dag brugt. Det er under 10% tab på 2 år! Det skyldes nok mest, at priserne stiger fra Tesla, og leveringstiderne på andre biler stiger ret meget. Det nåj lårt. Angående batterierne (4680), så tror jeg lidt, det har lange udsigter. Rygterne siger, at de måske tager dem ind i produktionen i Berlin, men først skal de lige igennem produktionen af alle de Yer de skylder deres kunder, og så i slutningen af år 2022 (tror jeg) de begynder at rulle 3ere ud. Så må vi se, om de bliver med 4680. Men ja man kan vente for evigt med at købe bil, hvis man vil have det nyeste ;-)
--
https://imgur.com[...]
#20
Thomas
BOFH
26-11-2021 10:29

Rapporter til Admin
For at være ærlig, så er der ikke så stor forskel på modellerne som nogen vil have det til at fremstå. Desuden skal man huske på at med Tesla så er der ikke bare en model, for der kommer løbende ændringer og optimeringer i produktionen. Men det folk kalder en refresh model dækker over modeller der kom på markedet i slutningen af 2020 (kan ikke huske måned men omkring oktober) De største ændringer på de 2 er Varmepumpe Laminerede sideruder i fordøre Anden midterkonsol Elektrisk bagklap anden farve på rudelister og dørhåndtag Alt andet i bilen er stort set det samme. Men der er kommet en del ændringer efterfølgende, i starten af 2021 fik den varme i rattet og i sommers forsvandt muligheden for at styre lændestøtten på passagersædet og en masse andre små ændringer. Så gør ændringerne en forskel? Jeg har ikke selv prøvet 2021 udgaven, men jeg kan høre på andre at den lader til at være lidt bedre bygget, især hvis den er fra Kina. Varmepumpen giver lidt længere rækkevide, men det er ikke noget der er revolutionerende. De dobbelte vinduer giver lidt mindre støj, men det er stadig rammeløse vinduer, så de vil stadig støje lidt for meget. Den elektriske bagklap er jeg lidt misundelig på, men den er ikke automatisk eller med fod sensor, så du skal stadig have en hånd fri. Midterkonsollen er ændret og den er da lidt pænere, til gengæld er jeg ikke sikker på jeg er fan af at de har fjernet låget til telefon opladeren, når jeg laver en frisk start tror mine telefoner nemlig jeg vil have skærmen tændt og der er jeg glad for at jeg kan lukke låget. ”crome delete” er jeg ikke fan af, jeg kan bedre lide designet på den gamle. Skal du gå efter den ene eller den anden afhænger af prisen. Personligt skal jeg da være helt ærlig og sige at jeg har overvejet om det kan betale sig at bytte min 2020 model ud med en nyere. Ikke fordi jeg tror der er store forbedringer eller jeg vil opleve noget helt andet. Men jeg har kørt 52.000 km siden marts sidste år og jeg har kun omkring 1 år tilbage af min garanti. Så hvis jeg kunne bytte den til en halvt år gammel for ca 30.000 kr så er det jo en minimal pris for en nyere bil. Men det gør jeg nok ikke, for der kan jo laves mange reparationer for 30.000 og jeg er jo glad for min bil.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#21
Wut
Semi Nørd
26-11-2021 10:37

Rapporter til Admin
#20 Enig i dine betragtninger. Min pointen ovenfor var, at det mest er alderen og antal km kontra hvor lidt prisforskel, der reelt er mellem modellerne, der gør det attraktivt at vælge den nyeste. Omvendt hvis jeg havde en 2020, så ville jeg nok bare beholde den. Er du meget bekymret for levetiden på Teslaen? Jeg håber at køre en hel del år i min (når jeg får købt en), da jeg forventer, at sliddet på motor mv er mindre end på en tilsvarende dinosaur-bil, og den vil holde længere... eller vil kunne holde til flere km før reparationerne kommer. Er din bygget i Kina eller USA? Har du haft problemer med evt reparationer/reklamationer på den? Note: Det smarte ved elektrisk bagklap er, at man kan tage indkøbsposer i begge hænder og bilnøglen i hånden, og så åbne klappen på vej hen til bilen uden at skulle sætte den ene pose på den våde jord. Det glæder jeg mig lidt til :-) Man kan ikke åbne frunken med nøglen vel? Det ville ellers være snedigt...
--
https://imgur.com[...]
--
Sidst redigeret 26-11-2021 10:38
#22
Tesla owner
Gæst
26-11-2021 10:43

Rapporter til Admin
#20 Vel skrevet og du er heller ikke helt forblændet kan man læse. #21 Som komemnde el-bil ejer vil du så ikke lade være med at hoppe på Tesla-fanatikerens foretrukne beskrivelse af en ICE bil? Så længe du ikke kan garantere at din Tesla kun er ladet med strøm fra andet en kul/gas/olie fyrede kraftværker så bare klap hesten. Det er sådanne beskrivelser af andres biler der får en Tesla ejer til at skamme sig over sine mærke-fæller.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#23
Wut
Semi Nørd
26-11-2021 10:51

Rapporter til Admin
#22 Jeg tænkte nu ikke på olie vs el. Men mere, at man kan købe en elbil til 350k, som trækker fra de fleste benzinbiler - med længder! Det er lidt som om benzinbiler er blevet til dinosauerere på den teknologiske front og performancemæssigt. I øvrigt er det en forudsætning for, at vi kan komme højere op i udnyttelsen af de grønne energikilder, at vi delvist kan bruge mere strøm frem for olie, og at vi delvist kan lade, når der er overkapacitet på nettet, så vi får endnu bedre udnyttelse. Det nytter ikke at plastre landet ind i vindmøller og solceller uden at have et forbrugsscenarie, hvor den grønne strøm rent faktisk erstatter olie/gas/biobrændsel. Og så er en gigantisk batteripakke fordelt ud på elbiler jo genialt. Så nej, elbiler er ikke 100% grønne - men de hjælper da gevaldigt. Men nu skal jeg nok undgå sådanne udtryk fremover, hvis det får kaffen til at gå galt i halsen :-)
--
https://imgur.com[...]
#24
jalling
Superbruger
26-11-2021 11:19

Rapporter til Admin
#21 lige en kort kommentar vedr. elektrisk bagklap og nøgle. Som udgangspunkt har du jo ikke nogen nøgle til bilen - kun to plastickort. Men med indkøbsposer i hver hånd, kan man/jeg sagtens lige trykke på knappen på baggagerummet så det lukker op. Mvh Jonas
--
#25
Thomas
BOFH
26-11-2021 11:22

Rapporter til Admin
#21>>Nej jeg er slet ikke bekymret, den har bare kørt uden problemer. I starten synes jeg at jeg havde lidt højt tab på batteriet, hvilket jeg også har i forhold til andre biler. Men det har fladet helt ud efter jeg passerede 25.000 km og jeg har den samme rækkevide idag ved 52.000 km som jeg havde ved 25.000. Nej det er mere det at når salgsprisen er så god i forhold til en ny importeret fra tyskland med 6-8.000 km på tælleren, så kunne jeg jo få en 1½ år nyere bil for mindre end jeg forventer at tabe på afskrivningen i snit over 8-10 år. Derudover så ville jeg få fordelen af opdateringerne og samtidig ville jeg formentligt skifte til en grå eller blå, da der ikke kører så mange af dem :-) Min er fra USA og jeg synes ikke at kvaliteten at så dårlig som mange vil gøre det til. Men hører bare at den skulle være lidt bedre på de modeller der kommer fra Kina. Men det automatisk bagklap og nøgle, så skal du være klar over at der ikke følger en nøgle med bilen, du får 2 nøglekort og så bruger du ellers din telefon. Du kan tilkøbe en nøgle og med den kan du åbne bagklappen, ladeport og frunk (så vidt jeg ved, jeg har ikke købt nøglen).
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#26
Wut
Semi Nørd
26-11-2021 11:34

Rapporter til Admin
#25 Det er vist helt efter bogen, at batteriet lige skal sætte sig ved 25.000 km, hvor man mister op til 5% kapacitet, og derfra går det langsomt nedad mod 90+% efter 250.000 km: https://electrek.co[...] Så det er vist intet at bekymre sig om :-). En anden lille ting: Jeg har søgt efter en Model3 SR+ med anhængertræk, og de koster omtrent 40-50k mere i Danmark. Til gengæld kan man finde dem til kun 1000-1500 Euro mere i Tyskland. Der er ikke super meget at spare ved at importere en bil selv frem for at købe en "vi har importeret den for dig"-bil ved en forhandler (måske 15-20k forskel), til gengæld hvis man vil have en Model3 med anhængertræk, så giver det pludselig meget mere økonomisk mening enten selv at importere, eller at få en forhandler til at gøre det for én. Så hvis batteriet ikke degraderer ret meget, og motoren ikke bliver ret slidt, der er ingen olieskift eller skiftbar gearkasse, der kan gå i smadr... så tænker jeg, at den kommer til at holde indtil den ruster op en dag. Ifølge en importør af Tesla ( https://www.youtube.com[...] ) som har testet rigtigt mange Teslaer, så er malingen lige så godt udført, som på andre mærker. Så det er jeg heller ikke bekymret for. Jeg har hørt nogle sige, at hvis man importerer en bil fra udlandet, og den stammer fra USA, så kan det give problemer med garantien? Men det er måske bare en and.
--
https://imgur.com[...]
--
Sidst redigeret 26-11-2021 11:37
#27
CyberOpz
Ultra Supporter
26-11-2021 11:36

Rapporter til Admin
Har M3LR fra Juni 2020. Der var ændringer til de modeller der blev leveret i september 2020. Bl.a. andre USB stik i centerconsollen og anderledes plads i frunken, da der var gjort klar til varmepumpe, der fylder mere. Der skete igen forbedringer/ændringer i dec 2020 og sådan vil det formentlig være ved hver leverance. Så hvad skal man vælge? Tænker det er lidt op til temperament, men at udlægge at biler, der er 'pre-refresh' er usælgelige, ja så ved man ikke noget om markedet :) Tesla laver løbende forbedringer af deres biler i modsætning til de etablerede mærker, hvor der kun sker ændringer ved introduktion af en 'ny' model eller ved facelift.
--
#28
CyberOpz
Ultra Supporter
26-11-2021 11:38

Rapporter til Admin
#26 - Husk at man kan få eftermonteret anhængertræk, men det giver ikke mulighed for at sætte andet end cykelstativ bag på bilen. Ved import er det særdeles vigtigt, at anhængertræk'et verificeres som fabriksmonteret.
--
#29
Wut
Semi Nørd
26-11-2021 11:39

Rapporter til Admin
#27 men at udlægge at biler, der er 'pre-refresh' er usælgelige, ja så ved man ikke noget om markedet Ah, de er ikke usælgelige. Der er bare mange købere (tror jeg), som har et budget på 300.000 kr til bil (elbil), og en ikke-refresh ligger lige over 300.000 kr, så det er opnåeligt for mange. Så der er et stort marked for dem, selvom dem med de ekstra penge nok gør en god handel i at købe den 1-2 år nyere model. Og samtidig (som andre skriver) så presser tysker-bilerne brugtpriserne ned på SR+. #28 Ja god pointe at checke op på, om det var fabriksmonteret! Jeg fandt en biks i Danmark, der eftermonterer træk for 9000 kr omtrent men kun til "cykelbrug". Ellers, skriver de, skal man kontakte Tesla for at få den typegodkendt til brug med trailer. Men noget siger mig, at man ikke sådan lige kan få lavet papirerne om på den, så den vupti pludselig må køre med trailer.
--
https://imgur.com[...]
--
Sidst redigeret 26-11-2021 11:41
#30
Thomas
BOFH
26-11-2021 11:57

Rapporter til Admin
#26>>Minvar faktisk oppe omkring 10% omkring de 25.000 men så stabiliserede den sig omkring 8% for man vil opleve at der er forskel i rækkeviden fra gang til gang man oplader. Lige nu er den omkring 456 km og gennemsnittet på teslafi er 464 km. Men jeg tror også at vejret betyder noget så derfor vil en bil i Danmark naturligvis påvirkes mere end dem i varmere klima. Den med USA modellerne med dårlig garanti gælder kun parallel importerede udgaver og der har ikke været nogen grund til at gøre det siden 2019, så køber du en 2020 model er det ikke noget problem.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#31
jalling
Superbruger
26-11-2021 12:01

Rapporter til Admin
#26 Jeg har hørt nogle sige, at hvis man importerer en bil fra udlandet, og den stammer fra USA, så kan det give problemer med garantien? Men det er måske bare en and. Du får ikke problemer hvis den er _produceret_ i USA, men hvis den er _solgt til brug_ i USA. I USA bruger de ikke CCS stikket til opladning. Mvh Jonas
--
#32
jalling
Superbruger
26-11-2021 12:04

Rapporter til Admin
Min er et år gammel (nov 2020) og iflg. TeslaMate, har min max projected range været 546km, og pt. er den 526km. Den har kørt 18.000km. Mvh Jonas
--

--
Sidst redigeret 26-11-2021 12:05
#33
Wut
Semi Nørd
26-11-2021 13:00

Rapporter til Admin
Lige angående varmepumpe. Bjørn Nyland målte to Model3er med hhv PTC varmeelement og varmepumpe. Han lod dem køre 3 timer en aften, hvor der var "koldt" (jeg ved ikke hvor koldt) men i hvert fald ikke frostvejr. https://youtu.be[...] PTC-varme: 735 W Heatpump: 2170 W Så hvis man skal bruge bilen til at campe med, så er det da meget betydende. Men i kørsel er det måske ikke så meget. Hvis man kører 2 timer (så bliver bilen så til gengæld afkølet mere pga vind osv), så æder PTC-varmeren cirka 2,8 kWh mere end varmepumpen. Med 6 km/kWh, så giver det en reduceret rækkevidde på 17 km cirka. En anden måde at se det på er, at hvis man kører med 100 km/t så æder bilen cirka 170 Wh/km alt efter omstændighederne. Der æder varmeren så lige 2170 Wh = 21,7 Wh/km, så ryger forbruget fra 170 op på 192,7 Wh/km for PTC-varmeren, eller fra 170 op på 177 Wh/km for varmepumpen. Om det er en stor forskel... det må man selv gøre op med sig selv. Men det er jo som sagt kun en ekstra feature og ikke den eneste grund til at vælge en nyere model. Tilføjelse: Jeg kunne forestille mig, at i koldere vejr, så vil varmepumpen have en lidt ringere effektivitetsgrad... men til gengæld vil der være behov for meget mere opvarmning, så måske varmepumpen bliver en større fordel, jo koldere det er i vejret.
--
https://imgur.com[...]
--
Sidst redigeret 26-11-2021 13:01

Opret svar til indlægget: TM3 LR vs. refresh

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE