Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Diesel - Kulde/Startbesvær?Af Guru Hans | 28-12-2021 12:31 | 2077 visninger | 32 svar, hop til seneste
Hej Rødder :)
Jeg tænkte, at nogle af Jer, måske kan komme med lidt teknisk hjælp.
Jeg har en Hyundai i20 1.1 CRDI (Diesel, 3 cyl, 1.1 liter, turbo, 75 heste), der har kørt 136k km over seks år.
Her over julen, har den udfordret mig en hel del ved koldstart
På sammen optankning:
D. 20.: Ingen problemer, kørte ca 400 km
D. 21.: Tog ca fem minutter at få liv i den ved ca. -5 grader. Kørte 20/5/25 km uden yderligere startproblemer.
D. 22.: Startede uden problemer, kørte 10/10 km, og fik den synet, hvor der ikke var nogen anmærkninger.
D. 23.: Startede uden problemer, kørte 150 km.
D. 24.: Startede uden problemer, kørte 130 km.
D. 25.: Tog ca tolv minutter at få liv i den ved ca. -10 grader, og kørte 350 km. Stod stille i 6 timers (så den er blevet helt kold), og så startede den uden problemer ved ca. -6 grader.
D. 26.: Havde ingen startproblemer.
Ny tankning:
D. 27.: Havde igen startproblemer, dog "kun" ca 5 minutter ved ca. 0 grader. 8 timer senere startede den fint op.
Startprocedure:
1. Nøglen drejes til at forvarmeren starter.
2. Når forvarmelampen slukkes drejes nøglen til tænding.
3. Motoren når 500 rpm og dør - Starteren trækker normalt kun op til ca 250 rpm.
4. Nøglen drejes tilbage og frem igen, således at forvarmeren aktiveres igen.
5. Gentagelse af punkt 2.
6. Gentagelse af punkt 3.
Med i historien hører det, at jeg har fået en mandagsmodel, der har haft en periodisk motorstyringsfejl, der er forsøgt udbedret ved ændring af ledningsnet, tilbageføring af ledningsnet, udskiftning af ERG-sensor, og har også fået skriftet O2-sensor. Og som bonus valgte motorpakningerne at gå efter 60k km. Kører på 3 bakspejl, der er udskiftet pga vibrationer. En rustskade udbedret på bagklap, og nu en ny rustskabe indvending på bagklap. Samt fejl på baksensor.
Jeg kører ikke bilen hårdt, kører stadig på org. bremsedele hele vejen rundt.
Hvad er Jeres bud? Udover at den bare burde bortsprænges... --
Jeg ville bare sprænge den i luften. Alternativt kan du få værkstedet til at se hvilke fejlkoder der evt. måtte stå. Det kunne være noget så simpelt som et brændstoffilter der er stoppet. Men fejlmulighederne er mange. -- Lyder da som gløderør skal skiftes. -- Enig i at det lyder som gløderør.
Kan du fornemme om den måske ikke får gang i alle 3 cylindere? Måske hvis du ruller vinduet ned eller får en anden til at starte den, når der er problemer.
Mit bud er, at problemet snart er væk, som vejret bliver bedre. -- Er der strøm nok på dit batteri? Min Octavia 1,6 TDI drillende også lidt, så så jeg at der kun var 12.0 volt på batteriet. Jeg har kun Ca 15 på arbejde, så den når nok ikke at lade nok op.
En nat med alderen på, så var den glad igen -- var d = new Date(); if(d.getMonth()!=11 || d.getDate()!=24){ $('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide()} Dieselolie bliver tykkere når temperaturen falder, jeg kan anbefale at bruge et vinter additiv der gør at olien ikke fortykkes. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. mit umildbare bud ville være vand i tanken som bund falder.. -- Prøv som #4 siger, at måle på batteriet, for diesel maskiner skal bruge en del strøm på opstart.
Hvis det ser fint ud så mål på gløderør, har du lagt mærke til, om den tager betydeligt længere tid om at varme op, end den har før? -- Brændstoffilter, tilstoppet: Tænker at så burde problemet af permanent, og påvirke motorens gang generelt?
Gløderør: Kunne være en mulighed, men hvordan forklares det periodiske i problemet? Ikke længere forvarmning end tidligere (i morges kom jeg til at dreje nøglen direkte til tænding, og startede fint)
Ens tænding: Har ikke lyttet efter/undersøgt, om den får fat i alle tre cyl.
Strøm: Intet problem, starteren springer til med det samme, også efter minutter i -10 grader.
Tyk diesel: Det giver ikke helt mening, mht de forskellige temperaturer, problemet har i og omvendt.
Bundfald: Hvordan forklarer det, den periodiske del? Og at det stadig forekommer med helt fuld tank. -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil --
Sidst redigeret 28-12-2021 13:44 generator få den målt ud,alder på batteri ? -- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K Processor @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz RGB 17-17-17-39 1000W Sinlet Pro
ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#8
Gløderør problemer viser sig særligt i ekstra koldt vejr. -- Den som ler sidst, tænker langsomst! check at hvilespændingen er over 12.5v på batteriet, hvis den er under, så er det et spørgsmål om at batteriet bør skiftes.
Ellers så prøv at sætte en lader på natten over hvis det er en mulighed..
Skift diesel til fx Vpower Diesel, du kan også på nogle Shell stationer købe en GTL diesel olie som der er lidt billigere end Vpower diesel, men Cetan tallet på GTL er langt højere, det giver en bedre forbrænding i motoren og en roligere motorgang. -- #9
Batteri: Intet problem, starteren springer til med det samme, også efter minutters on/off på starter i -10 grader.
Alder: 6 år -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil --
Sidst redigeret 28-12-2021 13:59 #11
Se #12 vedr batteri.
Motorgangen er fin efter max 30 sekunder. Ingen udfordringer med uren motorgang. -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil #12
Mål nu på det alligevel, du er nød til at udelukke, og fordi det har spænding nok til at trække starteren på en 1, pot, er ikke det samme som det kan leverer nok til at få gløderør op til den optimale temperatur. -- Men det kunne også være gløderør, dyser, pumpe, filter, men det andet er det nemmeste at påvise, næste trin er at måle modstand på gløderør. -- #15 - præcis. Min MC havde startbesvær sidste år, og selvom starteren sprang til med det samme, var der ikke nok juice til at fyre lortet igang. Smed en ledning (well, to) over på bilen - og bum, så var der liv.
#O.G - jeg kan huske da vi talte om at du sku' ha' den bil, og jeg fortalte at jeg var tilfreds med min Kia, og så valgte du Hyundai i stedet. Hvis ikke det var fordi jeg generelt var rædselsslagen for dig, ville jeg grine hånligt og spørge om du vil låne Kia'en - den har rundet 215.000 km uden andet end olie, bremser og dæk ;)
(...alligevel er det så måske den sløveste 1.4-diesel-motor universet nogensinde har set.. Jeeesus wept :) -- "ORK SATME!" Min tidligere dieselbil (Renault Megane) havde samme udfordringer.
Efter udskiftning af batteriet, så gik det over al forventning.
Dog året efter oplevede jeg så desværre det samme, hvor det så viste sig at 2 af 4 gløderør ikke var optimale. Så skiftede jeg disse, og siden da virkede alt helt som det skulle. -- Asus Z97-PRO Gamer, i5 4690K @ 4,3 Ghz, Crucial 16 GB DDR3-1600, GTX 1080 Ti Founders Edition, Samsung SSD 850 EVO 250 GB Skift gløderør. De holder ikke evigt. -- Sidst redigeret 28-12-2021 14:53 Start med batteriet, lader på og få målt spænding, hvis alt er ok, ville jeg få skiftet gløderør. -- Ryzen 7 2700X: Asrock B450 pro4: 16gb g.skill aegis 3000mhz: Asus rtx 2060 dual oc: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed. #8 brændstoffilter var blot et eksempel. Andre har nævnt batteri og gløderør, hvilket er ret gode bud. Et batteri har en gennemsnitlig levetid på omkring 5 år, og er relativt billigt at udskifte. Prøv. Fejlfinding er ofte enten at udelukke, eller udskifte. Det er ikke altid at der er et klart svar, før man har prøvet nogle ting. -- Svært og sige uden at have bilen foran sig.
1 hvad diesel er der fyldt på, alt det biodiesel, er fyldt med døde dyr og planter, og bliver tykkere ved kulde, og udskiller parafin.... prøv og kør den næsten tom, og fyld GTL diesel, eller lign fra circle k/shell , ja det er 1 kr dyrere, men helt ren diesel..
2 gløderør, bør checkes
3utætte dyser så diesel løber retur, og bilen skal udlufte sig selv efter længere stilstand
4 der er nok saft på det batteri/check forbindelser osv
OG har der været tester på, kan være bilen har lagret en fejl...
vh
Uddannet auto/diesel tekniker -- Budget Gaming
asus tuf b460m wifi, 2X8GB hyperX ram
10400f, msi rtx 2060
cooler master h412r cpu køler, cooler master nr400 kabinet #0
Har i prøvet at trække en separat tyk plus ledning fra batteriet til starteren?
(Havde engang problem med min gamle diesel bil med at starte, indtil vi trak separat plus)
-- Ryzen 5 5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16-16-16-36 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA En dåse diesel start med i bilen.
Så starter den altid selv en kold vinter dag. -- #0. Den her https://www.lightinthebox.com[...]
Det er en lifesaver. Tro mig!
Bare tilslut din bærbar, installer det program via det link du får med til testeren. Og du finder problemet.
Med det sagt, har samme problem med min bil. Har testet den selv, og haft den hos en mekaniker. Den fejler intet, det kunne være gløderør, men hvis det kun er det, og det ellers virker, så er det ikke det værd at skifte.
-- #17
Nu er Kia og Hyundai i virkeligheden samme bil, hvor de skiftes til at være en halv generation foran, så ;)
Grin du bare hånligt, det er kun farligt, hvis det er fordi du har taget min morgenkaffe ;) I så fald, kan det også være forbundet med en hvis risiko ;) Ps. Kaffe er bare ikke det samme, når det drikkes fra en mavesæk med et sugerør ;) haha
Ps. hvis du synes din 90 hestes 1.4 er sløv, så skulle du prøve en 75 hestes 1.1 ;) Men den er nu generelt fin, hvis man er blev gammel og fornuftigt, og godt hjulpet af to cykler i stalden ;) -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil #22
Jeg starter lige med at måle på batteri og gløderør, før jeg prøver med noget andet diesel - Skal også lige have kørt 1000 km, før der skal tankes ;)
Resten må værkstedet finde ud af...
-- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil #23
Det er over mit niveau - Det må værkstedet rode med - Men tak for input :) -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil Har du evt. prøvet at forvarme den 2 gange
Bare for at se om det gør nogen forskel? :P -- #25
Har overvejet sådan en dims, og evt med simkort og gps, så man kan bruge den til lidt mere :) -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 225 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|