Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Elbil rådgivning

Af Monster Nørd Benjiii | 08-03-2022 13:06 | 2793 visninger | 50 svar, hop til seneste
Hej Hol. Vi overvejer en el bil hjemme hos os. Vi bor i hus i Haslev og kører 55 km hver vej til arbejde. Vi har kigget på denne e-niro https://www.bilbasen.dk[...] Der står dog Bemærk 1-faset opladning. Hvad betyder dette ? Af hvad jeg selv kan læse er det fordi den oplader langsomt men hvad jeg har set i videoer omkring bilen skulle den lade ok hurtigt. Så forstår ikke helt. Vi har omkring 260.000 at købe for og disse krav: Min 350 km RangeGaranti i et par årIkke mini bil. Kona Elektrik kan ikke bruges da mindter konsollen er dumt lavet Vi føler ikke rigtigt der er andre biler end niroen der passer til de krav
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#1
elbil
Gæst
08-03-2022 13:18

Rapporter til Admin
1 fase, så er det 3,2kwh på hjemmelader. Og så lader den hurtigt "ude i byen" på hurtigladerne.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#2
the688
Guru
08-03-2022 13:25

Rapporter til Admin
Jeg kan anbefale at checke Carwow og Whatcar på Youtube. Det er to engelske kanaler som sælger biler (ala Biltorvet, Bilbasen) - de anmelder nærmest ALT, og meget reelt og sobert (og uden at det varer 30 minutter og handler mest om solbriller *host*) De er meget imponerede over e-Niro, og den er også klart i toppen på min "shortlist" over næste køb, hvis det bliver en el-bil. Jeg kan anbefale at hoppe forbi din lokale pusher og sidde i en - det er en ganske lækker slæde, og den er ikke "for smart" indrettet (så du har faktisk knapper til vigtige funktioner, osv) - og så kommer den vist som standard med et ganske godt JBL-anlæg. Jeg har brugt aaaalt for meget tid på de to kanaler for at se på aaalt for mange biler - vi står overfor at sku skifte snart, men det er en jungle for mig, så jeg kigger også på hybrid og fossil. Prøv deres reviews, de er ganske fornuftige :)
--
"ORK SATME!"
#3
bobson
Monster Supporter
08-03-2022 13:31

Rapporter til Admin
Min oplevelse at E-niro er, at den har for højt støjniveau og vugger en del. Vi kiggede på den for et års tid siden og valgte den fra af den grund. Det er naturligvis en subjektiv vurdering - det siger sig selv at du skal ud at prøve den :)
--
#4
The_Danish_Tiger
Mega Supporter
08-03-2022 13:32

Rapporter til Admin
Jeg vil anbefale dig, at se på Tesla Bjørns real-world test af elbiler og deres rækkevidde. Du kan se rækkevidde her ved 90 km/t og 120km/t samt andre test på rigtig mange elbiler: https://docs.google.com[...] En tommelfingerregel er at motorvejsrækkevidden er: WLTP - 25% = sommerrækkevidde vinterrækkevidde = sommerrækkevidde - 15-20% Hvis du kan få en to-faset og gerne tre-faset elbil vil det være en fordel. Ellers se på Hyundai e-Kona med 64 KwH batteri, som er bygget på samme platform som Kia e-Niro. Samme pris, og lang rækkevidde, meget udstyr: https://www.bilbasen.dk[...]
--
#5
Yoda626
Elite Supporter
08-03-2022 13:37

Rapporter til Admin
Går ud og prøv MG ZS priser fra 280.000kr,
--
#6
bobson
Monster Supporter
08-03-2022 13:42

Rapporter til Admin
#4 Med den tommelfingerregel, vil jeg anbefale min Ioniq 5, for den holder da langt bedre end det :) Vi har kørt i 3 måneder vinterkørsel = WTLP - 20%
--
Sidst redigeret 08-03-2022 13:48
#7
Benjiii
Monster Nørd
08-03-2022 13:49

Rapporter til Admin
#1 Ved du hvor lang tid det så tager at lade den op hjemme ? #2 vi har prøvet kørt den jeg har linket. Synes det støjende meget i bilen dog troede jeg det var PGA af dårlig dæk, den kørte også med vinterhjul foran og sommer bag på. Udover støjen så er det en lækkert bll
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#8
bobson
Monster Supporter
08-03-2022 13:50

Rapporter til Admin
#4 Ah, sorry - så ikke du omtalte udelukkende motorvej.
--
Sidst redigeret 08-03-2022 13:51
#9
elbil
Gæst
08-03-2022 13:57

Rapporter til Admin
#7 hvis den kun lader på 1 fase, og det er fra 0 til 100% så vil det jo tage 20 timer. Det ser dog ud til at de nyere E-Niro lader på 3 faser, og så vil det tage ca 10 timer på 64kwh batteri fra 0-100% på hjemmelader med 11kwh (3 faser). https://bilmagasinet.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#10
Citroen
Gæst
08-03-2022 14:10

Rapporter til Admin
Vi har lige købt en Citroën ë-C4. Vi købte den som en tysk-importeret bil til 240.000 med en udstyrpakke der var noget over den danske til samme pris. Den havde kørt 10 km, og kører ca. 280 km på en opladning her i de kolde perioder. Kan dog opvarme bilen fra stuen, så den er dejlig varm når man skal afsted uden at den bruger bilens eget batteri til opvarmningen (såfremt den er tilsluttet oplader selvfølgelig). Citroën lover komfort, og jeg skal dælme love for at man får, hvad de lover! Man sidder fantastisk i den, og den "svæver" ligeså stille og roligt henover vejene. Det er absolut ikke en bil til race, men den bringer os fra A-B og får børnene til diverse fritidsaktiviteter. Det eneste minus er et forholdsvis lille bagagerum. 3-faset opladning og det tager ca. 4 timer fra ~20% til fuldt batteri og har også mulighed for lynladning.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#11
Benjiii
Monster Nørd
08-03-2022 17:05

Rapporter til Admin
#10 Hvordan er garentien på sådan en ? og kører du motorvej eller lande vej for at kører 280 km på en ladning? ?https://www.bilbasen.dk[...] Har fundet den her, er det noget lignende din? #3 Vi prøvede netop en kona lige inden e Niro og lagde med det samme mærke til støjen. #4 Vores max er desværre 250.000 lige ud :(
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
--
Sidst redigeret 08-03-2022 17:06
#12
The_Danish_Tiger
Mega Supporter
08-03-2022 17:45

Rapporter til Admin
#11 Har du/I husket at tage med i jeres maks pris, at det over 8 år, er billigere at have elbil end benzinbil? Altså ikke bare kigge på indkøbsprisen, men på Total Cost of Ownership (TCO)? https://finans.dk[...] Det kan evt frigøre lidt ekstra penge for at købe elbil for. Se også her, før I køber hjemmelader: https://ladepris.dk[...] Jeg vil anbefale en Easee lader, som du selv kommer til at eje. Det er den smarteste lader som er på markedet aktuelt, hvor der følger app med så du selv kan evt sætte den til at lade på de billigste tidspunkter, samt hvornår bilen skal lade etc. Ikke alle biler er født med dette, så der kan det være rart, at selve hjemmeladeren kan dette :) Hvis du/I har mod på import af elbil fra Tyskland, skal den være over 6 måneder gammel, og have kørt minimum 6.000 km, for at undgå moms. Der kan være en del at spare (køb af større bil), ved at købe brugt bil fra Tyskland. Som udgangspunkt, gå efter den bil med længst rækkevidde I har råd til, og se YouTube videoer om den. Jeg kan stærkt anbefale Tesla Bjørn's test, som giver et reelt fingerpeg om rækkevidde. Husk også hans 1000km challenge, som giver et perspektiv på hvor lang tid det vil tage at køre 1000 km på motorvej (simulerer tur syd på). https://www.youtube.com[...] Husk også, at du typisk kører i et spænd på 10%-80% på batteriet, og at du sjældent lader det til 100% da det slider mere på batteriet (specielt hvis det står opladt med 100% længe).
--
#13
The_Danish_Tiger
Mega Supporter
08-03-2022 17:51

Rapporter til Admin
#11 Citroën e-C4 Får Tesla Bjørn til at køre fra 100%-0% SoC (State of Charge): 90 km/t: 299 km 120 km/t: 198 km Det er bilen med 40,9 kWh tilgængelig batteri kapacitet (Højere på papiret, men det er hvad du har tilgængelig for kørsel med varmetab i motor og batteri). Testen er foretaget med hhv. 27 grader og 22 grader om sommeren, så forvent markant kortere rækkevidde om vinteren. Det vil tage ca 11:15 (t:m) at køre 1000 km på motorvej under optimale omstændigheder i en Citroën e-C4
--
#14
Benjiii
Monster Nørd
08-03-2022 18:00

Rapporter til Admin
#13 Det er fra bankens side vi har et max på 250.000 kr :) Vi havde kigget på cleaver med deres unlimited til 750 kr pr måned. Er det billigere med deres? Tror vi er lidt for uvante til købe bil til jeg tør at købe i tyskland :) Den virker da fornufting nok i forhold til hans test.
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
--
Sidst redigeret 08-03-2022 18:00
#15
GhostHuntr
Junior Nørd
08-03-2022 18:28

Rapporter til Admin
Tjah, vi prøvede også e-Niro da vi kiggede på elbiler, men vi valgte dog at købe søsterbilen til den, nemlig Kia e-Soul. En bil der deler vandene meget mht. udseendet, men den får faktisk bedre anmeldelser end e-Niro. Og vi ligger p.t. på omkring 330-350 på en fuld opladning med lidt motorvejskørsel. Man sidder rigtig godt i den, og hvis man tænker over hvilke dæk man køber, så er der ikke megen støj derfra. Vi gav 250000 for den i august sidste år og har kørt ca. 16000 km i den. Mvh. hvilket selskab I skal købe lader fra, så vil jeg stille et spørgsmål inden: har I elvarme? For alt efter hvor mange km I kører om året, så vil Clever være det eneste og bedste valg. Så vidt jeg husker er det omkring 27000 km om året der er skæringspunkt. Jeg kører ca. 2500-3000 km om måneden, og jeg har elvarme og Clever, og mine transport-udgifter ligger på ca. 600 kr om måneden for strømmen, hvor jeg i min gamle bil ville skulle betale omkring 3500-4000 hver måned i diesel.
--
Puls er en bonus!
#16
Benjiii
Monster Nørd
08-03-2022 18:35

Rapporter til Admin
#15 Vi har ikke el varme nej, desværre. vi har gas :,( Vi kører omkring 3000 km pr måned :)
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#17
GhostHuntr
Junior Nørd
08-03-2022 18:48

Rapporter til Admin
#16 Jeg kan varmt anbefale at joine FDEL på facebook, der er mange gode informationer omkring livet med en el-bil :)
--
Puls er en bonus!
#18
JS
Gæst
08-03-2022 18:51

Rapporter til Admin
#12 Hvis elbil skal stå stille for eksempel i 8 måneder, skal batteri selvfølgelig ikke oplades til 100%. Generelt er slidtage også ganske minimal, hvis batteri dagligt oplades til 100% efter kørsel.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#19
GhostHuntr
Junior Nørd
08-03-2022 18:59

Rapporter til Admin
#18 Med en hjemmelader ja, så er der ikke den store slitage, men hvis man lader på lynlader hele tiden, så slider det mere
--
Puls er en bonus!
#21
Citroen
Gæst
08-03-2022 22:13

Rapporter til Admin
#11 det skal siges, at ikke er os der har importeret den men forhandleren. Derfor er der stadig to års garanti. Det eneste der ikke fulgte med var en servicebog :-) Men så fik vi til gengæld en bil med dellæder, head-up display, bakkamera, navigation og andet godt. Det eneste jeg savner er adaptiv fartpilot og sædevarme, men til de 240k er jeg rigtig godt tilfreds. Kører ca 20% motorvej, 40% landevej og 40% i byen. Gennemsnitligt kører jeg vel en 40-50 km. hver dag. Den du linker til ligner meget den vi har købt udstyrsmæssigt, og det var også hos Andersen & Martini. Forhandleren var i den grad til at snakke med så vi fik en startpakke med i prisen + vinterdæk. Vi var også ude og lede efter en der i hvert fald kunne køre 350+ km realistisk set, men efter at have snakket om det, stillede vi os selv det spørgsmål om vi nogensinde vil køre så lang en tur isoleret set, og det ville vi ikke. Og når jeg så har mulighed for at lade op på arbejder og hjemme fandt vi en med nogenlunde fornuftig rækkevidde og som ikke kostede 300k+.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#22
RaGe_22
Nørd
08-03-2022 22:23

Rapporter til Admin
#20 Jebus! jeg er forelsket, den ser satme lækker ud og prisen er jo til at overkomme.
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven
#23
jhc9817
Mega Supporter
09-03-2022 06:40

Rapporter til Admin
#21 købte også en e c4 kører fantastisk. Fik en fra Tyskland med 10.000 km. Købte dog en Shine sport så der er lidt mere udstyr. Gav 260.000
--
#24
The_Danish_Tiger
Mega Supporter
09-03-2022 10:11

Rapporter til Admin
#14 Angående Clever: Giver kun mening hvis du har et meget stort kørselsforbrug >30.000 km pr år (groft sagt). Ellers kan det bedst betale sig, at kigge på ladepris.dk og finde sætte dit forbrug, og kWh pris ind, samt årligt kørselsbehov. Jeg kan se, at du skriver, at I kører 3000 km om måneden, hvilket svarer til 36.000 km om året. Hvis jeg skulle gætte på et snitforbrug for en Citroën e-C4, e-Niro eller e-Soul, vil jeg gætte på 180 wh/km for både sommer og vinter, men lidt mere blandet kørsel på motorvej/landevej end mig. Jeg har et snitforbrug på ca 200 wh/km da jeg kører en del motorvej med min Tesla Model 3 Long Range. Jeg kører 28.000 km om året. Da jeg ikke kan lade hjemme, er Clevers det billigste for mig, men det ville have været billigst hvis jeg bare kunne lade hjemme, da jeg så ville lade 90 % af mine kilometer hjemme. Hvis I primært lader hjemme (80-90%), kan Clever ikke betale sig. Så kan det bedre betale sig, at have en billig aftale med en af dem der kun udbyder strøm hjemme, samt så betale med en NFC-token i byen, selvom det er lidt dyrere. Men kig på ladepris.dk, for at finde det selskab der er billigst ift jeres strømpris, refusion, antal kørte kilometer, og hvor mange af kilometerne I tror I kan lade hjemme :)
--
#25
MyrKnof
Semi Supporter
09-03-2022 10:53

Rapporter til Admin
#22 Hvis man sammenligner med en Model 3 fra tyskland, så syntes jeg det er en ret dårlig pris. De koster næsten det samme for en brugbar bil, som i Renaults tilfælde = større batteri + adaptiv fartpilot, og så ved jeg da godt hvad jeg vil vælge. Og så vil jeg også gerne påpege hvor dybt godnat det er, at lancere en moderne bil uden adaptiv som standard. #24 kæft det er åndsvagt den side kun er lavet til folk der kan hjemmelade :/
--
#26
Thomas
BOFH
09-03-2022 11:07

Rapporter til Admin
#25>>Hvorfor er det åndsvagt at lave en hjemmeside til folk der hjemmelader? Hvis man ikke kan lade hjemme er der faktisk kun 2 brugbare muligheder i Danmark og det er e-on og clever.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#27
Benjiii
Monster Nørd
09-03-2022 12:20

Rapporter til Admin
#24 kan det virkelig gøres billigere end 750 kr PR måned ?
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#28
The_Danish_Tiger
Mega Supporter
09-03-2022 12:28

Rapporter til Admin
#27 Du skal have udgift til etablering med, samt at de 750 kr, her skal du også betale for den strøm du bruger. Så får du ganske rigtigt noget refusion fra Clever, men den er ikke lige så høj som den har været. Du ejer heller ikke boksen fra Clever, og skal betale et stort gebyr for at få taget boksen ned, hvis du vil skifte udbyder!! Så regne stykket ser sådan ud: 750 kr Clever + pris pr kWh - refusion. Så kan du til gengæld lade frit på de offentlige Clever ladestandere rundt omkring uden at betale ekstra. Det vil ellers koste ca 3,75 kr pr kWh på 11 kWh ladere, og 5-6 kr ved hurtigladning pr kWh. Det er desværre forholdsvis kompliceret at regne refusionen ud fra Clever, da den er et gennemsnit af strømprisen om natten. https://fdm.dk[...] Hos andre hjemmeladeoperatører, findes der mulighed for at købe boksen, så du ejer den, og så skifte mellem dem. Der betaler du typisk 69-75 kr / måned, og får en refusion på 1,1 kr/kWh. ladepris.dk giver et udemærket overblik, specielt hvis du ikke regner med at lade meget ude. (Ps jeg har ingen affiliering med ladepris.dk :) )
--
#29
John
Gæst
09-03-2022 12:51

Rapporter til Admin
Vær skarpe på vilkårene, når I anvender ladepris.dk- Priserne er inkluderet prisen for et ladekabel. Det er TakeCharge der står bag siden, og da de bl.a. sælger en billig lader fra østen, der har fastmonteret kabel, medregner de prisen for at et ladekabel i priserne hos de andre udbydere. Derfor ligger de meget oftest øverst. Der medfølger næsten altid et ladekabel med de nye elbiler, og denne udgift er derfor ikke nødvendig.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#30
MadsAG
Junior Supporter
09-03-2022 14:23

Rapporter til Admin
Hvad er "range garanti"? Meget få elbiler klarer 350 km ved 130 km/t.
--
Sidst redigeret 09-03-2022 14:23
#31
Benjiii
Monster Nørd
09-03-2022 14:29

Rapporter til Admin
#28 Der står da på deres hjemmeside at for en fast månedlig pris kan man lade alt hvad man vil for 750 kr ?
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#32
TisseFrans
Maxibruger
09-03-2022 14:58

Rapporter til Admin
#28 Du glemmer et ekstremt vigtigt argument for Clever for dem som har elvarme og er afgiftsnedsat: Clever er pt. de eneste på markedet som giver fuld tilbagebetaling inkl. afgift for kunder som i forvejen kun betaler 1 øre pr. kwh over 4000 kwh. Det vil sige at har man elvarme så kan det samlede regnestykke godt blive mindre end 750 kr, da man kan få mere tilbage end man har lagt ud.
--
#33
MadsAG
Junior Supporter
09-03-2022 15:10

Rapporter til Admin
#32 Du glemmer lidt at man sjældent har BEHOV for tilbagebetaling af elafgift hos de andre udbydere når man kun betaler 1 øre :-) Så derfor er dem med elvarme ofte bedre stillet end at skulle betale ~75 kr. om måneden på et serviceabonnement.
--
#34
Benjiii
Monster Nørd
09-03-2022 15:12

Rapporter til Admin
Synes godt nok er alt for bøvlet at skifte til elbil. Alt for rodet med 400 forskellige lade udbyder og priser og så refusion man skal regne ud. Tror bare jeg kører videre i min utroligt forurenede diesel hakker
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#35
bobson
Monster Supporter
09-03-2022 16:52

Rapporter til Admin
#34 Det er da overhovedet ikke bøvlet, det kan jeg virkelig ikke se. Synes til gengæld at jeg slipper for en masse bøvl, ved ikke længere at skulle frekventere tankstationer :) Jeg har dog heller ikke el-bil af økonomiske årsager. Har man det, og finder man det vigtigt om man betaler 500 kroner mere eller mindre om året, så er det måske nok bøvlet.
--
#36
GhostHuntr
Junior Nørd
09-03-2022 17:00

Rapporter til Admin
Har aldrig været nemmere at have bil, efter vi har skiftet til elbil :) Og billigere :)
--
Puls er en bonus!
#37
Benjiii
Monster Nørd
09-03-2022 17:52

Rapporter til Admin
#35 så du synes ikke det er bøvlet at finde en el bil og regne priser ud? Og du skal da stadig lade bilen. Også selvom man lader bilen hjemme er der vel flere gange man lader ude. Jeg tanker lige nu en gang om ugen ca. Det er 2 min på en uge. Bare en gang hvor du skal lade ude og ikke hjemme har du brugt mere tid på at lade end at tanke jo? For at købe en anden fossil bil skal du kun kigge på km/L i forhold til priserne på brændstof. For at købe el bil: Finde den RIGTIGE Range på el bilen Lave ny el aftale/skifte leverandørLave flere timers undesøgning omkring hvilken type lade stander og hvilken leverandører du vil bruge. Hyre en elektriker til at sætte boksen op.Jeg er ikke meget for eller imod det men det Der giver vidst bare ikke mening for mig nu hvor el er langt dyrere end jeg troede. Har prøvet at regne ud hvad en Kona ville koste mig: Clever 750 kr PR måned og så 2.2kr i refusionBetaler lige pt 3,04 kr PR kwh Har læst mig til det er nok nærmere 330 km den kører på en opladningSå 64 kwh batt Kører 3000 km PR måned3000/330=9 9*64=581*0.84=488 488+750=1238kr i ladning pr måned Lån 2800 Forsikring 600kr 4638kr Min nuværende bil2800kr år måned i dieselIntet lånForsikring 304 kr Ejerafgift 500kr PR måned I alt 3600 Så jeg ville ikke spare noget før efter jeg har betalt lånet af.
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#38
GhostHuntr
Junior Nørd
09-03-2022 18:17

Rapporter til Admin
#37 Lad dog være med at gøre det mere besværligt end det er. Man behøver ikke bruge så megen tid på at finde ud af tingene
--
Puls er en bonus!
#39
Benjiii
Monster Nørd
09-03-2022 19:09

Rapporter til Admin
#38 gør det ikke mere besværligt end det er. Hvis man gerne vil vide hvad det koster tager det lang tid.
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#40
bobson
Monster Supporter
09-03-2022 23:33

Rapporter til Admin
#37 Jeg tilføjede jo også, at jeg anerkender at det kan være indviklet, hvis hver eneste krone er vigtig. Jeg har det nemt med Clever, om det er det allerbilligste ved jeg ikke, og det er heller ikke synderligt vigtigt for mig :) Jeg har haft min Ioniq 5 i 3 måneder nu, og jeg har kun ladet hjemmefra 3 gange - i forbindelse med juleferie, så det er absolut intet problem for mig. Jeg skal meget sjældent længere end 400 km på en dag. I ævrigt er jeg ret sikker på at Kona kører længere på en opladning end du nævner. De 330 km er væsentligt kortere end jeg kommer i min Ioniq. Jeg troede i hvert fald at netop Kona holdt km angivelserne temmelig præcist.
--
Sidst redigeret 09-03-2022 23:38
#41
Thomas
BOFH
10-03-2022 01:48

Rapporter til Admin
#37>>Du har da ret i at det kræver at man sætter sing ind i tingene på en anden måde, men det er jo ikke så forskelligt fra Benzin bilen. Man skal bare huske at regne i de rigtige enheder. Elbil kører typisk 5 km pr KWh så har man 3000 km om måneder bliver det 3000/5=600 KWh Så ganger man elprisen op og så har man sin total pris. trækker evt refusion fra og lægger abonnements til. Men du har da ret i at det nok i langt de fleste tilfælde er billigere at beholde en gammel afbetalt bil end det er at købe en ny. det ville faktisk være underligt andet. Det er da efter min mening ret bemærkelsesværdigt at du faktisk kun skal betale 1000 kr ekstra om måneden for en helt ny, prøv og regn på hvad det ville koste med en ny Benzin bil.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#42
Benjiii
Monster Nørd
10-03-2022 06:19

Rapporter til Admin
#40 hvor lader du så ?:) På arbejde eller har du en stander tæt på :) Jeg har sat den lidt på den lave side for en sikkerheds skyld som jeg også har gjort ved udregningen på min diesel hakker #41 Det er også rigtigt det ikke er så meget mere for en ny bil end mit gamle lig :) det også derfor jeg overvejede det. Jeg ville aldrig købe en ny benzin bil :) Synes bare godt det kunne være nemmere det hele. Der er altså meget arbejde i det hvis man vil have lade stander hjemme.
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#43
the688
Guru
10-03-2022 10:08

Rapporter til Admin
...jeg skal jo alligevel på tanken og købe smøger :) Er man tvunget til at begynde at vape hvis man får el-bil? Nå - seriously - kan nogen be/afkræfte mht. Clever : Man betaler flatrate 750 kr/md og kan lade hjemme alt det man vil. Det forstod jeg som "og så er det prisen". men er de 750 kr/md *uden det faktiske strømforbrug, som afregnes oveni* - så man bare betaler 750 for at være abbonnent? Jeg troede at Clever-prisen var "all-in" - men med de nuværende elpriser (holy shit!) - og folk herinde som siger at det er prisen uden forbrug...
--
"ORK SATME!"
#44
MOAAA
Megabruger
10-03-2022 10:12

Rapporter til Admin
#43 Du får med Clever ca. 2,2 kr. retur per kWh du bruger, så er elprisen som nogle dage på 6-8 kr/kWh, så koster hver kWh dig altså i omegnen af 3,8-6,8 kr. og hvis du lader en elbil op med et 75 kWh batteri, så kan du altså gange det op.... det er ikke "Unlimited" som Clever skriver :) det kan faktisk blive pisse dyrt hvis du lader op sådan hver dag... 10-15k på en måned hvis det var man var en stor idiot og ladede på de dyre tidspunkter. Men du skal bare gøre dig det til en vane at oplade når elprisen er lav i hjemmet, og så kan du ellers lade frit på deres offentlige standere... Man kan så vende den om, i morgen nat, der er elprisen hos os 0,31 kr./kWh inkl. afgifter, dvs. jeg tjener faktisk penge på at lade bilerne op hjemme der da jeg får 2,2 kr. retur per kWh...
--
Sidst redigeret 10-03-2022 10:17
#45
benjamin7
Supporter Aspirant
10-03-2022 10:28

Rapporter til Admin
Skriv en PM, så kan vi snakke om det over telefonen, og kan nok svare dig på de fleste spørgsmål :)
--
#46
bobson
Monster Supporter
10-03-2022 10:59

Rapporter til Admin
#42 Jeg lader hjemme, og stort set kun hjemme. Det har jeg måske ikke gjort tydeligt, så er det da klart at du undrer dig :) #43 Det er jo risikoen ved Clever - du kan skulle betale mere, og du kan også få penge retur. Andre herinde er vist bedre til at forklare det end jeg. Vi kan - og det antager jeg at alle elbiler kan - bare sætte bilen i laderen og så lader den selv op på de tidspunkter, hvor vi bedst udnytter de lave priser.
--
#47
Bender82
Junior Supporter
10-03-2022 16:41

Rapporter til Admin
Jeg bryder lige nogen af jer her, men hvorfor ikke tag et Clever network til 625kr abonnent og et andet billig abonnent hjemme med egen ladeboks ?
--
Mac mini M1 Xbox Series X
--
Sidst redigeret 10-03-2022 16:44
#48
The_Danish_Tiger
Mega Supporter
10-03-2022 17:48

Rapporter til Admin
#47 Det virker ikke til at du har helt gennemtænkt det scenarie. Så skal han betale 675 kr om måneden til Clever + 75 kr om måneden til en anden udbyder + det forbrug han har derhjemme????
--
#49
Bender82
Junior Supporter
10-03-2022 17:52

Rapporter til Admin
#48 den er sat ned til 625kr og ja så får man jo også refusion to steder fra ;-)
--
Mac mini M1 Xbox Series X
#50
Martin Lohse
Supporter Aspirant
10-03-2022 20:59

Rapporter til Admin
Du skal gå efter en bil, som lader på 3 faser - det andet går for langsomt, hvis i har behov for ladning i læbet af dagen hjemme. Derudover vil gensalgsværdien falde, da mange er opmærksom på det. Prøv et psr stykker - begge vores biler er elbiler
--

Opret svar til indlægget: Elbil rådgivning

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE