Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Hvad forventes af en It-supporter?

Af Gæst Palle | 10-07-2022 22:55 | 1588 visninger | 22 svar, hop til seneste
Hej, søger job som IT-supporter/IT-medarbejder, hvor meget forventes der af en IT-SUPPORTER efter jeres erfaring i forhold til Active Directory osv.? Jeg har 20 års erfaring men ikke voldsom stor erfaring med servere? Jeg ved godt forventningerne kan være forskellig fra arbejdsplads til arbejdsplads. Jeg har indtil videre lavet et test setup med Windows Server 2019, lært GPO og lært at opsætte nye brugere og nulstille koder osv. Og selvfølgelig tilføjet et par computere til domæne serveren. Hvad vil i ellers mene jeg skal studere mere for at være godt klædt på til et arbejde af den type. Forventer at søge ved mellemstore og store virksomheder med mange andre ansatte så jeg har mulighed for at lære fra dem. Jeg har nemt ved at lære nye tekniker og har altid haft interesse for det.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
PulvenDK
Gigabruger
10-07-2022 23:01

Rapporter til Admin
Vil sige det kommer an på hvad dit stillings opslag siger.. :) alle supporter jobs er forskellige
--
#2
Palle
Gæst
10-07-2022 23:04

Rapporter til Admin
#1 Min drøm er at komme til at sidde i en IT afdelingen i en virksomhed, hvor jeg virkelig kan komme til at udfordre mine evner og lære noget nyt. Da min hverdag har været meget de samme opgaver de sidste mange år. Og vil også gerne have en hverdag med lidt mere struktur og faste arbejdstider.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#3
United
Junior Nørd
10-07-2022 23:35

Rapporter til Admin
Det er virkelig svært at sige, alt efter hvor store virksomheder du kommer til at arbejde med. I små-mellemstore virksomheder, tror jeg ikke man kommer til at se ret mange setup hvor man har "rigtig" active directory mere. Alt bliver rykket over i Azure AD og Azure AD DS og data bliver lagret i offie365. Så hvis jeg var dig ville jeg nok kigge lidt mere på de cloudbaserede services.
--
´66 WAS A GREAT YEAR FOR ENGLISH FOOTBALL. ERIC CANTONA WAS BORN.
#4
mafiapanda
Super Nørd
10-07-2022 23:37

Rapporter til Admin
20 års erfaring med hvad?
--
#5
Palle
Gæst
10-07-2022 23:47

Rapporter til Admin
#4 Har levet af at supportere private kunder og virksomheder som ikke har haft en størrelse hvor de har haft en fast ansat til at supportere deres IT. Så er kommet vidt omkring men de færreste små har en domæne server, så ikke hver dag jeg har haft med den slags at gøre. Har dog et dybere kendskab til det da jeg har stor interesse for den slags. Så man kan sige jeg er på ingen måde ekspert i hverken cloud eller servere. Men kan det fundamentale omkring netværk og shares, og kan finde ud af at sætte en server op fra bunden til basal domæne services. Skal bare sikre mig at jeg ikke påtager mig et job som jeg ikke kan opfylde kravene til hvis du forstår :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#6
mindfreak
Elite Supporter
11-07-2022 00:27

Rapporter til Admin
Jeg vil vove at påstå at de fleste virksomheder skriver "forkert" titel på jobannoncen. Nogle søger systemadministrator, men i virkeligheden er det en almindelig IT-supporter stilling de søger, og omvendt. Mange virksomheder udnytter at finde IT-supportere, og giver dem derefter et ansvar som en systemadministrator bør have. Og ja - der er forskel på de to job! En IT-supporter arbejder normalt ikke med/på servere, men yder kundesupport (tager tlf. osv.). 1st line support. Mange virksomheder har også en kombination af de to (typisk systemadministrator/IT-specialist, dog med mindre kundesupport). Det er derfor også vigtigt at man finder ud af hvad arbejdet består i, før man skriver under på kontrakten, og før man bliver enige om lønnen. Mere ansvar = mere løn - og i dit tilfælde har du jo meget erfaring - det tæller også. Du må læse opslagene grundigt og ellers ringe til dem for at høre yderligere hvis du er i tvivl. Hvis du har 20 års erfaring vil jeg sige, at du snildt kan tage et job som systemadministrator, dog med oplæring i den pågældende virksomheds systemer, hvilket jo heldigvis er ret normalt. :-)
--
#7
Lars Johansen
Junior Supporter
11-07-2022 07:48

Rapporter til Admin
Det kommer an på stillingsopslaget. IT-supporter spænder så bredt, at det er umuligt at definere.
--
#8
kiomis
Nørd Aspirant
11-07-2022 07:54

Rapporter til Admin
#6 Kender meget få (hvis overhovedet nogle) IT-Supportere som ikke arbejder på servere. Så det er en skævvridning som du kommer med, ved ikke hvilken virksomhed(er) du ser det ved, men har endnu ikke set det som "normen" :) Er enig i at IT-Supporteren er mere slut bruger anlagt, end system administratorer er.
--
#9
stef4905
Elitebruger
11-07-2022 07:55

Rapporter til Admin
Alt efter hvad stillingen du har tænkt dig at søge eller har søgt angiver, så kan du vel også snakke med virksomheden i forhold til hvad du ønsker at opnå. Mange virksomheder ønsker selvfølgelig at du kan en del på forhånd i håbet om at de ikke behøver at have mere end én person ansat i rollen. Men hvis du finder et sted, hvor de allerede har én eller flere personer ansat, så kan det også være med hed henblik på videre uddannelse i virksomheden. I alle virksomheder, ønskes det efterhånden at medarbejderen udvikler sig, lære nye teknolgoier og generelt bare bliver bedre til sit arbejde. Så tænker da, at hvis du er helt ærlig ved en evt. jobsamtale, at du forklare hvad du kan og i samme snak for fortalt at du ønsker at blive bedre på nogle forskellige punkter. Selvfølgelig skal de punkter så også stemme overens, med hvad den givende virksomhed skal bruge dig til. Generelt, ligsom de andre også skriver, så dækker stillingen "IT-Supporter" over rigtig mange ting. Det kan jo være alt fra "Hey, hvorfor kan jeg ikke komme på VPN?", "Hvorfor kan jeg ikke printe?", "Mit Batteri i bærbaren vil ikke lade?" til mere dybe tekniske spørgsmål. Så det kommer helt og aldeles and på hvad virksomheden skal bruge en IT-supporter til.
--
#10
Lars Johansen
Junior Supporter
11-07-2022 08:05

Rapporter til Admin
# 8 I større virksomheder og kommuner/regioner har man ofte IT-supportere ansat, som ikke rører servere.
--
#11
mindfreak
Elite Supporter
11-07-2022 09:33

Rapporter til Admin
#8 Og igen, det er netop fordi virksomhederne slipper afsted med det. Det er ikke "normalt" at en IT-supporter har sådan et ansvar. Præcis hvad #10 skriver. I de større og mere professionelle virksomheder får man ikke lov til at røre serverne som supporter.
--
#12
kiomis
Nørd Aspirant
11-07-2022 09:55

Rapporter til Admin
#10 + 11, nu har jeg tilfældigvis arbejdet med IT i større virksomheder, både i virksomheder med 100 medarbejdere, og 30.000+ medarbejdere. På en IT-supporters uddannelse indgår server delen endda.. Jeg tænker mere at nogle virksomheder er "bange" for at bruge IT-supporterne, det er min oplevelse. #11 de er uddannet til at håndtere servere, i en vis omfang, jeg snakker ikke om at de skal ud og være konsulenter, men almindelig ops. -genstart en service, udvid disk osv. Kan dog sagtens, med ro i maven og hjertet, sige at der er langt mellem de meget dygtige, mange er desværre lige lidt for unge når de tager uddannelsen.
--
Sidst redigeret 11-07-2022 10:00
#13
Energy
Supporter Aspirant
11-07-2022 10:08

Rapporter til Admin
#11 Tror du skal se it-supporter udannelse og hvad TEC forventer af virksomhederne. Fordi de kræver sjovt nok at et IT-Supporter sidder med server og virtuelle miljøer. Det ikke meningen at de skal sidde som 1 line supporter og tage en telefon. Men konkret tror jeg bare der er mange vikrsomheder som leder efter support derfor it-support og andre har måske haft TEC elever og ved hvad de egentlig kan.
--
#14
Palle
Gæst
11-07-2022 12:30

Rapporter til Admin
Dem af jeg som har oplevet at arbejde som it-supporter med server, hvad skal jeg fokusere på at kunne, er bruger oprettelse samt GPO nok? Bruger man stadig filserver og netværksdrev mange steder, eller er man gået over til cloud med Onedrive og Sharepoint efterhånden?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#15
Lars Johansen
Junior Supporter
11-07-2022 13:56

Rapporter til Admin
#12 Jeg siger blot, at begge dele findes. #14 Mange steder bruger begge dele - og så rykker det sig jo også løbende for virksomheder, hvilke systemer de ønsker at bruge. Det virker som om, at du har okay konceptforståelse. Jobbet i sin essens er jo ofte, at finde løsninger på ting, som man ikke nødvendigvis kan på rygraden (men forstår man konceptet som virtualisering, netværk og rettigheder (AD/AAD/lign.), så skal man nok kunne finde ud af jobbet)
--
#16
Palle
Gæst
11-07-2022 21:01

Rapporter til Admin
#15 Tror du en løn på omkring de 30k i Århus området er urealistisk?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#17
Long Johnson
Gæst
11-07-2022 22:08

Rapporter til Admin
#16 Med to årtiers erhvervserfaring skal du runde 40.000 før skat i en større by som Aarhus
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#18
Palle
Gæst
11-07-2022 22:21

Rapporter til Admin
Ville være fint tilfreds med 30k, men vil forsøge at lade dem komme med et bud først. Har sagt nej tak tidligere til et job ved Duka, de mente en løn på 23.500 kr. For 37 timer med weekend og aften vagter var en ok løn. Men de har så også primært ansatte som er nyuddannet og meget unge.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#19
Chefen
Gæst
12-07-2022 00:25

Rapporter til Admin
Nu er jeg selv uddannet Datatekniker og sidder idag som IT chef i en større virksomhed i Aarhus der både har Datateknikere og IT supportere ansat samt elever. En IT supporter uddannelse indeholder primært Windows Server administration: AD, DNS, DHCP, Exchange, Backup/Restore. En smule linux server administration. En fuld CCNA - altså netværk. Men det er klart at med Microsofts Cloud løsninger skader det nok ikke at kigge i retning af Azure. Det er korrekt som flere skriver at små virksomheder ryger direkte i Cloud. De større virksomheder kan godt lide onprem ift. sikkerhed(egen data på egne servere). En uddannet IT supporter der tager et job som IT supporter kan følgende: Indkøbe, sammensætte, installere, konfigurere, firmware opdatere, software installere OS og programmer samt drifte et Windows server miljø herunder AD, DNS, DHCP osv. samt konfigurere Layer 2 og 3 switche samt firewalls, site to site VPN, end user VPN clients osv. Evt. backup. Derudover det sædvanlige med installation af PC'er, devices, AP, brugersupport osv. I Aarhus får en nyuddannet IT supporter ca. 32+ tDKK og stiger hurtigt til ca. 40 hvis det er en i mellemstor virksomhed og opgaverne bliver løst som forventet. En nyuddannet Datatekniker kan godt hive 40-45.000 DKK hjem ved f.eks hosting firmaer og den slags virksomheder der lever af at hoste - men her er der også krav til performance - det er ikke en intern hygge IT afdeling.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#20
Palle
Gæst
12-07-2022 03:37

Rapporter til Admin
#19 Tak fordi du vil bruge tid på at skrive så præcis, så ved jeg da lidt omkring løn og hvad der forventes. Jeg har valgt at gå ledig i en periode, og bruger denne tid på at studere gratis online kurser i de ting som jeg føler jeg har lidt huller i, men indtil videre er jeg overrasket over hvor enkelt det meste af det er. Og har et ret stort test setup hvor jeg kan teste forskellige services. Vil sætte mig og kigge lidt mere på CITRIX og VPN generelt, og jeg har oprettet en Trial af AAD som jeg kobler på mit gamle firma domæne, og kan der igennem få indblik i bruger administration osv.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#21
gfunknown
Giga Nørd
12-07-2022 11:48

Rapporter til Admin
#19 har generelt ret. Men da en IT supporter er en meget bred uddannelse kan du komme til at lave alt muligt andet også. Jeg sidder aldrig med servere, men jeg underviser brugere i korrekt brug. Laver hardware reparation på Chromebooks, laver telefoner, styrer økonomi og indkøb for alt av og IT. Samt er 1.level supporter resten af tiden, samt finder løsninger på de problemer folk støder på eller mangler. Du skal også huske at se på hvad du gerne vil tilbyde en virksomhed. Jeg søger så heller ikke traditionelle jobs, men har så heller ikke prøvet at søge et job. Har siden jeg blevet udlært altid blevet ringet eller op og skiftet job.
--
#22
Palle
Gæst
12-07-2022 15:58

Rapporter til Admin
Et andet spørgsmål kan jeg tillade mig at skrive CCNA på mit CV, når jeg har gennemført et online kursus som var barnemad og gennemgået et online kursus i Packet Tracer. Der var for at være ærlig ikke noget jeg ikke vidste i forvejen. Men jeg har ikke gennemgået certificeringen, da jeg ikke vil bruge penge på det hvis jeg kan få jobcenter til at betale det senere.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.

Opret svar til indlægget: Hvad forventes af en It-supporter?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE