Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Hvordan står jeg i denne RMA sag?

Af Nørd Aspirant Azzazian | 17-03-2016 19:17 | 1681 visninger | 23 svar, hop til seneste
Jeg købte ved indgangen til Februar en ny Toshiba bærbar hos en lokal forhandler, og jeg står nu i den uheldige sag at jeg har fundet en fejl og som følge heraf startet en RMA sag. Fejlen er at der er 3-4 hvide prikker midt på skærmen, det ligner mest af alt screen-bleeding, men jeg blev igår ringet op af forhandleren som forklarede at Toshiba mente det var en brugerskade. Han forklarede videre at Toshiba mente der var tale om en trykskade, som havde nogen samlet bærbaren op ved at gribe fat i skærmen med 3-4 fingre på glasset og løftet den, hvilket de ville have 3600 kroner for at lave (mere end halvdelen af maskinen nyværdi). Det vidste jeg med sikkerhed ikke var sandt fra min side af, så jeg fortalte ham hvordan og hvorledes, hvorefter han lovede at snakke med Toshiba igen. Sagen er nu blevet eskaleret, og jeg kan med garanti forvente at vente lang tid før der sker noget. Jeg venter selvfølgelig på at høre mere fra forhandleren, men jeg var interesseret i at høre nogle andres mening om hvordan jeg står i sagen. Jeg har haft maskinen i en måned, været til reparation i 2 uger (en skade der åbenlyst har været der hele tiden) og kan nu regne med at vente yderligere 3 uger på at få min bærbar igen. Den er købt til studiebrug, og forhandleren har været sød nok til at låne mig en bærbar mens jeg venter, men det holder sgu ikke i længden. Bør jeg fremlægge nogle argumenter for at få mine penge igen? eller hvad mener i? Jeg føler mig virkelig røvrendt i den her situation, ikke så meget af forhandleren, men af Toshiba og deres absurde kundebeskyldninger. Men sådan ligger landet nu engang desværre. - Azzazian
--
#1
Clegg
Mega Supporter
17-03-2016 19:25

Rapporter til Admin
Du kan være helt rolig når computeren er under 6 måneder gammel. Her er formodningen at fejlen har været til stede ved levering. Derfor er der tale om en mangel. Sælger skal derfor afhjælpe fejlen inden for rimelig tid. Henset til at de allerede har fundet fejlen, skal der ikke gå ret meget mere tid inden de skal have fejlen udbedret. Du må forvente/tåle 2 afhjælpningsforsøg inden du kan hæve handlen - særligt henset til at du har fået en gratis låne computer.
--
Sidst redigeret 17-03-2016 19:27
#2
ReneSDK
HOL Moderator
17-03-2016 19:26

Rapporter til Admin
Hvis du ikke har billede af fejlen kan det være svært at give et bud på hele sagen. Jeg ved godt hvordan sådanne trykskader ser ud, så jeg ville ud fra billeder kunne se om Toshiba har ret i deres sag.
--
FFHAU! This is 2016, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
#3
ReneSDK
HOL Moderator
17-03-2016 19:27

Rapporter til Admin
#1 Ikke helt korrekt. Alt bliver ikke bare magisk godkendt og lavet inden for 6 måneder fra køb.
--
FFHAU! This is 2016, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
--
Sidst redigeret 17-03-2016 19:27
#4
Azzazian
Nørd Aspirant
17-03-2016 19:28

Rapporter til Admin
#1 Men nu er problematikken jo den at de beskylder mig for at have forårsaget fejlen, det er selvfølgelig løgn, men jeg ved ikke hvordan jeg skal bevise det udover at henvise til at jeg næsten ikke engang har brugt maskinen. Tager ned og snakker med dem imorgen, men det kunne være rart med lidt reelle argumenter i baghånden, så jeg ikke bliver røvrendt. :-p
--
#5
ReneSDK
HOL Moderator
17-03-2016 19:32

Rapporter til Admin
#4 Har du båret den i en taske evt. sammen med bøger? I så fald kan de rent faktisk godt give trykmærker på skærmen i gennem bagsiden af skærmen. Eller der kan være nogen i din klasse der kan have løftet den uden du evt. ved det? Der er så mange ubekendte at vi ikke kan svare eller give gode argumenter. Hvis pletterne er som jeg forventer at de er, så vil det være trykskader, og lige meget hvor meget du forsøger at gøre, så vil de stadig være en valid beskyldning fra Toshiba. De kan kun gå ud fra de fakta de har at bærbaren har nogle pletter som de kan konstatere er trykskader. Udefrakommende fejl og mangler er ikke dækket af reklamationsretten, ligemeget om det er inden for 6 måneder eller 24 måneder.
--
FFHAU! This is 2016, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
#6
Azakiel
Skribent
17-03-2016 19:33

Rapporter til Admin
Bed dem om noget billede dokumentation, så du har noget at arbejde videre med. De må kunne komme med noget håndgribeligt siden de direkte siger at problemet er selvforskyldt og ikke på grund af et dårligt panel,eller tilsvarende.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#7
Houd
Gigabruger
17-03-2016 19:34

Rapporter til Admin
#4. Det er dem der skal bevise at du har lavet trykskaden og ikke omvendt. Derudover er det forhandleren, der står til ansvar overfor dig mht. RMA, hvilket gør at de ikke kan bruge undskyldningen med at Toshiba er langsommelige. Det skal ikke gå ud over dig.
--
Bruger af HW sider i mange år, ny her.
#8
ReneSDK
HOL Moderator
17-03-2016 19:35

Rapporter til Admin
#0 Ligner det det her: http://i1211.photobucket.com[...]
--
FFHAU! This is 2016, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
#9
Clegg
Mega Supporter
17-03-2016 19:39

Rapporter til Admin
#4 Du skal ikke bevise noget som helst. Det er sælgeren der har en tung bevisbyrde for at du har forvoldt skaden. #5 En sådan forklaring fra forhandleren holder ikke i retten. Det er en ren påstand/beskyldning mod forbrugeren - intet bevis.
--
Sidst redigeret 17-03-2016 19:42
#10
ReneSDK
HOL Moderator
17-03-2016 19:39

Rapporter til Admin
#7 Toshiba skal som producent ikke bevise noget. Det er forhandleren der reelt set står med ansvaret for at skulle bevise at det er kunden der har lavet skaden inden for de første 6 måneder. Producenten kan konstatere at det er trykskader og at det ikke er noget der opstår af sig selv og har meldt det tilbage til forhandleren. Derigennem har forhandleren reelt set bevist at det er kunden der har lavet skaden, og at det ikke dækkes af reklamationsretten. Med mindre man så vil tage sagen i gennem forbrugerklagenævnet, så er der desværre ikke så meget at gøre.
--
FFHAU! This is 2016, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
#11
ToFFo
Guru
17-03-2016 19:47

Rapporter til Admin
#0 - Jeg har haft maskinen i en måned, været til reparation i 2 uger (en skade der åbenlyst har været der hele tiden) .... Hvis fejlen altid har været der SKAL du gøre opmærksom på det med det samme!! Det er dit ansvar som kunde, at inspicere det produkt du har købt, så snart du har det i hænde. Har du taget billeder af produktet inden du sendte det ind? Det er altid en god ide at tage billeder af det hvis det er en visuel defekt. Også hvis der nu sker skader under fragt, så kan du bevise at de ikke var der ved indsendelse af produktet, samt du kan tage billeder af emballagen før den blev sendt. Better safe than sorry. tl;dr: Hvordan står du i en sag? Ingen anelse. Det kommer helt an på hvordan fejlen ser ud. Vi kan intet vurdere ud fra "Fejlen er at der er 3-4 hvide prikker midt på skærmen". Jeg tror dog jeg ved hvad du mener. De "bright spots" du ser er, med al sandsynlighed, skærmpanelet der er skruet enten skævt eller for stramt ind i låget. Så bliver der trykket på skærmen så det ser ud som om der er lysere der hvor prikkerne er, og det er vildt irriterende, når man ser på lyse billeder, da farverne/lysstyrken er anderledes der hvor prikkerne er. Se billede her: http://i1211.photobucket.com[...] Hvis du kan bruge min mening som erfaren RMA medarbejder til noget så vil jeg sige du står godt i en sag, da det her er en fejl som du ikke kan være skyld i. HVIS det er fejlen som jeg beskriver ovenfor. Dog hvis Toshiba fortsat afviser, så tag den med forbrugerrådet, og så vil en uafhængig sagkyndig sandsynligvis give dig medhold i sagen, og forklare at det er kvalitetstesten der er failet og panelet ikke sidder ordentligt i låget, hvilket har gjort at LCD palenet er blevet trykket. Se evt. #5's indlæg. Problemet kan også opstå i sådan en situation, og han har iøvrigt fuldstændig ret mht. reklamationsret og formodningsreglen.
--
Nu uden signatur :O
--
Sidst redigeret 17-03-2016 19:48
#12
Azzazian
Nørd Aspirant
17-03-2016 19:47

Rapporter til Admin
#5 Ikke båret i en taske med bøger, jeg har kun min bærbar og min kindle i skoletasken. Derudover bruger jeg den kun i min gruppes aflåste grupperum (7 mennesker), så jeg ved med sikkerhed at ingen af mine studiekammerater har løftet eller på anden måde rørt min bærbar uden opsyn. Jeg bruger kun min bærbar i skolen, og jeg lagde først mærke til de 3-4 hvide prikker da jeg begyndte at læse PDF filer med en hvid baggrund, så de kan sagtens have været der fra jeg købte den hos forhandleren, men det kan jeg på ingen måde bevise. #6 Godt foreslag, det vil jeg prøve, tak! #7 Nej det er klart, håber de ser fornuft i mine argumenter. #8 Det første billede, ja, men 3-4 meget mindre synlige prikker i øverste højre hjørne af skærmen. #9 Det er betryggende at vide, det var også mit indtryk, men jeg føler mig en smule røvrendt lige pt. #10 Men hvordan vil de bevise at trykskaden ikke er sket under produktionen? Du kan vel ikke garantere at deres produktionsanlæg og delene brugt er 100% fejlfrie? Hvis de kan, skal de ihvertfald have en applaus :-p
--
#13
Azzazian
Nørd Aspirant
17-03-2016 19:51

Rapporter til Admin
#11 Det er præcis den fejl du beskriver jeg oplevede. Jeg har taget et billede, men mit kamera er ikke særlig godt, så det kan ikke bruges til ret meget. Jeg regner med at de ringer mig op imorgen, og så vil jeg forsøge at bruge noget af al den information herfra til at rationalisere min sag.
--
#14
NitroBlast
Guru
17-03-2016 19:55

Rapporter til Admin
Jeg undrer mig over, at du først bemærker det 1½ måned efter, at du har fået computeren. Hvis de pletter er så tydelige burde du have bemærket dem meget tidligere, og dette kan Toshiba bruge som et argument for, at det er en skade, der er opstået imens computeren har været i din varetægt, og dermed er det ikke omfattet af reklamationsretten. Det er muligt, at du ikke selv har forvoldt skaden, men måske andre i din omgangkreds har?
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#15
Clegg
Mega Supporter
17-03-2016 19:55

Rapporter til Admin
Hovedreglen er formodningen for at manglen har været til stede ved levering (inden for de første 6 måneder). Hvis der er tvivl om hvordan skaden er opstået, kan hovedreglen ikke fraviges, se evt. U.2014.3715 H #51 Der findes ingen undersøgelsespligt i Købeloven for forbrugerkøb. Hertil kommer at reklamation inden for 2 måneder altid er rettidigt.
--
Sidst redigeret 17-03-2016 20:00
#16
Azzazian
Nørd Aspirant
17-03-2016 19:57

Rapporter til Admin
#14 De kan kun ses på en lysgrå / hvid skærm, så jeg vil ikke sige at de er "så tydelige" men man ligger da mærke til dem i takt med at man bruger maskinen. Ift. andre i min omgangskreds henviser jeg til svaret afgivet til #5 i #12. Ingen har haft adgang til maskinen udover mig og mine syv studiekammerater, så det virker højst usandsynligt.
--
#17
ToFFo
Guru
17-03-2016 19:59

Rapporter til Admin
#13 - Jeg tager lige et longshot og gætter på du har købt en Toshiba Satellite der hedder noget med 50 i navnet. Fx L50 og som har Skullcandy højttalere. Selvom det ikke har noget med sagen at gøre. Jeg har bare skiftet skærm på en del af dem. Dem der er meget tynde i det men har et overraskende godt tastatur på trods af de er så smalle. Kvaliteten af dem er... Hæslig, for at sige det lige ud. Det er bare plastic hele vejen igennem og de bruger nogle virkelig billige paneler fra Microscreen. De kan sagtens gå igennem kvalitetstest hos Toshiba og blive noget møg senere. De paneler kan købes for omkring 400kr (alt efter opløsning) så hvis det går totalt i lort, så kan du skifte skærmen selv. Men så ryger reklamationsretten også. Det kræver ikke at du roder ved computerens mainboard, skærmpanelet kan let tages ud af låget og ny sættes i.
--
Nu uden signatur :O
--
Sidst redigeret 17-03-2016 20:00
#18
NitroBlast
Guru
17-03-2016 20:00

Rapporter til Admin
#16 Syv studiekammerater er (under normale forhold) 70 fingre, der kan lave ulykker! ;-) Men det er godt nok svært, når ikke der er et billede af skaden. Trykskader fra fingre er normalt ikke helt runde, men derimod ovale.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#19
Azzazian
Nørd Aspirant
17-03-2016 20:02

Rapporter til Admin
#17 Spot on.. Det er en Toshiba L50 med Skullcandy højttalere, som jeg primært købte pga. tastaturet men som jeg senere har fortrudt (det er noget plastik skidt, du har helt ret). Er det virkelig så udbredt en fejl? Så er det sgu da total hul i hovedet at de anklager mig, hvis det er en kendt fejl...
--
#20
ReneSDK
HOL Moderator
17-03-2016 20:09

Rapporter til Admin
#19 Producenterne indrømme sjældent kendte fejl. Det er min erfaring.
--
FFHAU! This is 2016, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
#21
ToFFo
Guru
17-03-2016 20:11

Rapporter til Admin
#19 - Haha man skulle tro vi kendte hinanden! Kæft det er godt gættet! Hvilket jo bare støtter din mistanke. Anyway, det er ikke som sådan en "kendt fejl". Nok ikke for Toshiba, da det er forhandlerne der får problemerne. Jeg har ikke stillet spørgsmålstegn ved folk der er kommet med dem for at få dem lavet, jeg har bare lavet dem. En 1366x768 skærm grade A+ (testet fejlfri) koster omkring 50 dollars, eller 325kr. Så de 400kr jeg gættede på var heller ikke helt ved siden af. #20 - Det bedste ved at være producent er, at de slipper for slutkunderne... og bedst af alt... Ingen privatkunder!! It's bliss!! De kan basically bare give slutkunden fingeren og sige "tal med din forhander, noob, ikke vores problem".
--
Nu uden signatur :O
--
Sidst redigeret 17-03-2016 20:13
#22
TwinX
Bruger Aspirant
17-03-2016 21:38

Rapporter til Admin
kommuniker på skrift. søtg for at du skriftlige beviser på at de beskylder dig for skaden. ingen opringninger og samtaler. i sager som denne, altid på skrift !
--
#23
Houd
Gigabruger
18-03-2016 05:36

Rapporter til Admin
#10 Hvor har jeg skrevet noget om at Toshiba skal det. De henviser til forhandleren.
--
Bruger af HW sider i mange år, ny her.

Opret svar til indlægget: Hvordan står jeg i denne RMA sag?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE