Hvis jeg husker rigtigt plejer det at stå i kontrakten hvem der har ansvaret? for hårdehvidevarer
--
Der står i §8 Vedligeholdelse i lejeperioden. Pligt - Lejer. Så står der noget om vedligehold og fornyelse af nøgler. Som jeg også står for. Nedenunder i §9 som hedder Inventar står der. Følgende inventar i lejeforholdets tilhører ved lejemålet indgåelse udlejer. Og så er der kryds i forskellige ting, f.eks køleskab, ovn osv.
Men der står intet sted at jeg skal betale så vidt jeg kan se. Vil bare gerne være mere sikker i min sag inden jeg skal have fat på dem i morgen.
--
Hos os kontakter vi bare viceværten ved problemer med hvidevarer, så sørger han for resten. Mener bestemt heller ikke det er en del af den indvendige vedligeholdelse. Tværtimod er det en del af den samlede 'pakke' vi lejer, altså at udlejer også sørger for hvidevarer, inklusiv vaskemaskine/tørretumbler.
Sidste sommer gik ovn, køleskab og vaskemaskine inden for en uge (hvad er chancen lige for det?)
jeg skrev til viceværten som sørgede for at der blev leveret nye hvidevarer. De smed lige en ny tørretumbler med, nu hvor de alligevel skiftede alt andet!
--
Det er meget simpelt, det står som du selv har fundet ud af under paragraf 9 i din lejekontrakt. Er der sat flueben for en hvidevare der er gået i stykker så skal udlejer ordne det. Hvis der ikke er sat flueben, så skal du ordne det.
--
Jeg indskyder lige noget. Den nye lejelov gælder kun for kontrakter indgået efter den nye lov blev indført, og altså ikke kontrakter før. Bare lige så du ikke finder information på nettet, som så viser sig at være ugyldigt, hvis du har indgået kontrakten før.
--
0# Mange gange så har ejer/boligforening en vicevært ansat til at lave det gængse arbejde, hvis derimod er tale om defekt udstyr, ovn, køleskab, vaskemaskine osv, så er det direkte udlejer du kontakter da det kan vicevært jo ikke bare lige fixe :-)
Blot min effaring
--
er din vaskemaskine OVER 3 år gammel så lad være med at ofre en krone på og få kigget på den.
den montør som med 99.9 % sikkerhed skal ud til dig er din hvidevarer service, pisse godt firma, god service ....
problemet er bare når reklamationsretten udløber skal man selv hæfte for udgifterne, og husker jeg ikke forkert koster besøget/udkørsel alene 800 kr for 20 min. Herefter løber der vist 500 kr på pr kvarters arbejde.
Ypu go figure
--
>>> 2 års reklamationsret
Sådan her har min udlejer forklaret mig det:
Det er udlejer der ejer maskinen, så han har ansvaret for den, hvis den går i stykker. Du har ansvaret for almindeligt vedligehold, som rengøring og afkalkning af maskinen, men hvis den mekanisk går i stykker, så skal udlejer stå for reparation eller udskiftning.
I min lejlighed ejer udlejer opvaskemaskine, komfur og køleskab. Vi har selv købt vaskemaskine, tørretumbler og fryser.
Da opvaskeren gik i stykker havde vi en ny inden for 2 dage, betalt af udlejer, men da varmelegemet gik i vores vaskemaskine, købte vi selv reservedele og skiftede.
Om det holder i juraen ved jeg ikke, men jeg synes det er fair, at den som ejer maskinen, er den som reparerer maskinen
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg takker for alle jeres inputs. Håber udlejer vil dække da det ellers kan lyde som en dyr omgang.
--
altså kan det ikke være, at viceværten ikke selv står for reperation af den dims?
og det er din udlejer der skal kontakte en reperatør til at fikse den?
det skal vel være en eller anden autoriseret vvs'er eller anden tekniker
Hvad siger din udlejer så ? (Antager du har kontaktet ham/hende)
--
Betegnelsen Indvendig vedligeholdelse omfatter ikke alt, som er inden døre. Det omfatter principielt kun: Hvidtning/maling af lofter, tapetsering og maling af vægge, samt maling af træværk, døre o. lign.
så syns lige du skal rive fat i din udlejer og bede ham fikse den maskine
--
jep jep
desuden lyder din udlejer da som en skovl. alt udover det ovennævte er hans job fikse, det er alt fra toiletter der ikke skyller ud til skabe der binder til en emhætte der ikke suger, til opvaskemaskine der ikke suger ud
--
jep jep
Man skulle være lejer :)
--
#0 Det er jo korrekt at viceværten ikke skal tage sig af det, så helt fair at han er afvisende og henviser til udlejer. Du skal have fat i udleveren som så enten skal indkøbe ny opvaskemaskine, eller rekvirere reparatør som skal stå for reparationen. Det er der intet unormalt i.
--
FFHAU!
This is 2017, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
#14 Man ringer selvfølgelig til vicevært, som sørger for at der kommer en reparatør, eller en ny vaskemaskine.
--
En tommelfingerregel er, at alt inventar der er i lejligheden ved indflytning er udlejers ansvar. Alt du selv medbringer står du selv for.
Har du selv anskaffet vaskemaskinen eller stod den allerede ved indflytning?
--
#13 Der er både fordele og ulemper ved at være lejer.
Fordelene inkluderer bl.a. at du ikke har nogen ekstraudgifter ud over lejen (ud over normal indvendig vedligeholdelse), samt ikke behøver at have et kæmpe lån for at have en bolig.
Ulemperne inkluderer så at udlejer kan trække evt. reparationer (med mindre det er sådan noget som sprungne vandrør), altså sådan noget som ikke kritiske, ret længe inden de bliver udført.
--
FFHAU!
This is 2017, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
Efter lidt tovtrækkeri er de nu endt ud med jeg får en ny, hvis den gamle altså ikke kan laves. Og min udlejer betaler. Men kun fordi den har været i stykker før som de sagde. Det er som om de slet ikke snakker sammen. Men det er også lige meget bare jeg får min vaskemaskine lavet eller får en ny.
--