Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Komfur slår sikringerAf Megabruger hashishh | 24-07-2017 20:30 | 8811 visninger | 28 svar, hop til seneste
Halløjsa HOL. Jeg står med et lille problem som driller mig, som jeg tænker nogle herinde næsten må vide hvad der.
Bor i lejlighed, og har et komfur der er begyndt efter cirka 2 år og smide den ene af de 3 sikringer det bruger.
Det er den samme sikring hver gang, og det sker efter 2-20mins brug af komfuret. Det er lidt forskelligt. Men det som undre mig er det er den samme hver gang? Jeg aner ikke en skid om det, så nu spørger jeg herinde i håbet om jeg måske selv ka fixe det :D
Jeg bruger 10A sikringer derude, som også har siddet i de sidste 2 år. Fik så afvide af nogle jeg skulle køre med 16A, men de kan slet ikke komme i, og der står også i det skab under alle sikringer at det max må være 10A.
Nogle ideer? :D --
Sluk din(e) MH/HPS pærer i mens. :D:D -- Slettet jfr GDPR Du skal nok ikke selv begynde at rode med det når du som du siger ikke aner en skid om det.
Og du skal slet ikke begynde at prøve med sikringer der kan klare højere ampere end dem som skal sidde i.
Jeg kan ikke konkret sige hvad der er galt. Måske når en af pladerne når en bestemt temperatur så kortslutter den. Er det ikke noget udlejeren står for?
Ellers kontakt en elektriker. -- Intel I7 6700K @ 4.5GHz
2x8GB RAM DDR4 3000 Corsair vengeance
Inno3D Geforce GTX 1080 TI
3TB Seagate Barracuda, 4x Samsung evo 850 256GB Jeg køre ikke mine varme lamper over det relæ til komfuret, så det burde vel ikke ha betydning :P
Ej, jeg aner det ikke, men har ikke specielt meget sat til, og tænker de 3 sikringer kun bliver brugt når komfuret bliver brugt :D der er også 1 sikring til lys, 2 til varme osv osv osv. Men de fejler intet :)
EDIT : #2 min udlejer er lidt af en hat, privat udlejer. Derfor jeg lige ville give det et skud herinde først, hvis det var noget simpelt. Men nu hvor du nævner det, så var de sikringer faktisk ret varme da jeg tog dem ud lagde jeg mærke til. -- Sidst redigeret 24-07-2017 20:40 Læg lige et billede af tavlen op -- Elektriker her.
Et komfur kører normalt på en 3x16A gruppe, for det trækker oftest mere strøm end en normal 10A gruppe kan levere.
For at det kan få lov til at trække den strøm den skal bruge kræver det at der sidder 16A sikringer i gruppen (det er klart), men de må bestemt ikke sidde i, hvis installationen ikke er lavet til at kunne holde til 16A, og det er derfor at der er mærket op til at der ikke må sidde mere end 10A i, og at der er lavet en spærring så du ikke kan få mere end 10A i.
Der skal en elektriker til for at vurdere om det kan laves om.
Hvorfor man ikke har lavet det som 16A til at starte med er mig en gåde, og det kunne godt lugte lidt at at det er gør-det-selv-keld der har været på spil (ulovligt) men langt fra sikkert at det er tilfældet.
Hvorfor den først er begyndt at springe sikringerne efter 2 år er svært at sige, men de smeltesikringer som du bruger, kan godt holde til lidt mere end der står på den, så det er muligvis derfor, men det kan også være at der er fejl i komfuret, og det derfor trækker mere end det burde. Det er dog svært at sige når der kun sidder 10A i.
Det kan også være fordi du er begyndt at bruge flere kogeplader på samme tid, eller du er begyndt at skrue højere op for varmen.
Uanset, så bliver du nok nødt til at have en elektriker ud, hvis du vil slippe af med problemet.
Grunden til at det er den samme sikring der springer, er oftest fordi det er den der er mest belastet, og det er den oftest fordi du bruger de samme kogeplader på samme tid.
-- #5 der fik du godt nok besvaret mange af mine spørgsmål! tusind tak!
Kan godt høre jeg nok bliver nødt til og indblande udlejer, desværre :( Men ihvertfald tusind tak for jeres svar! --
Helt klart et job for viceværten, lad vær med at rode med det selv.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. En lille ting som ingen har nævnt.
Dit komfur, har bagpå muligheden for at ændre noget.
Jeg havde samme problem med at det slog sikringen hver gang jeg tændte 3 kogeplader.
Der kom så en elektriker og kiggede på det, og fandt ud af, at bagpå var den sat (ledninger der var brugt) til at skule køre på den ene, han ændrede det så, sådan at den nu kan køre på 10A.
Det har nok noget med hvor mange volt den skulle køre med, men det kan jeg ikke lige huske.
Måske dit er samme problem. :) -- #8
Han har bare koblet kogepladen så den kører på 2 faser istedet for 1. -- #8 Ja de fleste komfurer har sådan en boks bagpå, så man har mulighed for at ændre hvor mange faser den skal køre på, alt efter hvad man har tilgænelig i installationen, men det er ikke sikkert at det vil hjælpe OP, og desuden så har det kørt før som det er nu, så det burde ikke have noget at sige. igen, så er OP nødt til at have en elektriker ud og kigge på det.
-- Nå, udlejer har givet mig lidt lange udsigter til og få det ordnet, så jeg har taget et billede af tavlen. Er der en måde jeg kan stille så den køre på alle 3 sikringer omme bag på komfuret feks?
Jeg aner ikke hvad jeg snakker om, men håber virkelig jeg kan finde en løsning. Udlejer har sagt han først kan kigge forbi i næste weekend, og det fandme svært og lave maden uden komfur :(
Billede af tavlen kan ses her : http://imgur.com[...]
Hvis jeg skal tage flere billeder gør jeg gerne det, komfuret er sådan et standard gorenje. -- Umiddelbart syntes jeg ikke det ligner på den tegning der skal være en helt nede i højre hjørne? Men der går en ledning hen på den?
http://imgur.com[...]
http://imgur.com[...] -- Sidst redigeret 30-07-2017 17:24 Tavlen er OK, det er din ledning fra komfur til kraftstik den er gal med, du skal have 3 faser på. Det er et "norsk" stik den kører med på billedet hvor alle 3 går i en fase (normalt 2 til 2*kogeplade og 1 til ovnen) Du skal have skiftet strømstikket så det kører på 3*fase. 1*nul 1*jord.
Fra dit øverste billede på #12 skal du bruge den tegning længst til venstre, installationen du har er den længst til højre da de er luset sammen alle faserne (de 3*x til kun 1 ledning), den ledning nederst til højre er den der redder dig hvis der går overgang i skidtet da det er jordforbindelsen -- Sidst redigeret 30-07-2017 18:03 Så det er noget jeg godt kan ordne selv? Jeg har selvfølgelig været ude ved tavlen og slå strømmen fra hver gang jeg har rodet med komfuret, så bare rolig :D
Jeg kan godt skifte rundt på de ledninger uden der sker noget? og i så fald skal alle ledninger så sidde ovre i højre side? :D
Tusind tak for jeres hjælp indtil videre! Underligt det har kørt perfekt i 2 år, og først begynder og drille nu.
Fandt også ud af hvis jeg tænder alle kogeplader + ovnen så går der under 1 minut så smider den den ene sikring. -- Optimalt med din installation skal din komfur have 3 faser+ nul + jord, dvs du skal have et komfurkabel hvor der skal være 2 ekstra ledere mere i.
Med 16A foran faserne.
MEN ifølge dit billede, har du kun 10A til rådighed på din komfurgruppe til hver fase, og må max forsikre med 10A.
Det er et problem. Som kun en elektriker kan hjælpe dig med.
-skifte komfurkabel til et med flere ledere, så din komfur kan få 3 faser+nul+jord istedet for 1 fase+nul+jord, som den gør nu.
-hvis det er en nyere komfur kan man programmere den til kun at køre på 10A sikringer. Det kan du læse dig til i din manual til komfuret. -- I7 3770S, 16GB DDR3, Asrock H61m DGS v.2.0 --
Sidst redigeret 30-07-2017 19:30 smid nu bare en 13A i, og få lavet noget mad ! :D (der ér plads/samme str) -- #14 som det er nu, kan du IKKE lave det om. du har fra væggen kun et tre leder kabel, og du skal bruge et 5 leder kabel.
(btw din tavle mangler afdækning på den nederste række. det er BESTEMT ikke lovligt. det skal udlejer fikse snarest)
til at starte med vil jeg sige at du er ved at rode dig ud i noget hvor du skal holde tungen lige i munden, for du kommer nemt til at koble noget forkert sammen, når du ikke ved hvad du laver, og der er også chance for at du futter komfuret af. MEN det er muligt og lovligt at lave selv.
til at starte med skal du pille låget af tavlen og tage et billede. Det gør du ved at dreje de to sorte "knapper" en kvart omgang og tage låget af. Efter du har taget billedet sætter du det på igen. du skal bruge en stor flad skruetrækker til den manøvre.
derefter tager du et billede af udtaget på væggen. Gerne uden låg på. Der findes mange forskellige udtag, så jeg vil gerne lige vide hvilket det er, for at rådgive dig bedst muligt.
så smider du billederne til os her.
Når vi har fået bekræftet at der er 3 faser ud til dit komfur, og du stadig har mod på at lave det selv, så tager du i byggemarkedet og køber 1,5 meter 5G1,5 kvadrat ledning (hedder nogle gange 5x1,5 kvadrat) og det SKAL være blød ledning, IKKE INSTALLATIONSKABEL!
i kofuret piller du de to lus (U formede messing stykker) ud, og sætter den brune ledning af den nye kabel til L1, den sorte til L2, og den grå til L3. Den blå skal på N (ligemeget om det er 4 eller 5) og den gul/grønne skal på PE.
Derefter sætter du den modsatte ende i udtaget i væggen. Det er lidt forskelligt hvordan det er lavet, så der må vi have billeder først. men som udgangspunkt skal det monteres farveret. (brun til brun, blå til blå, osv) -- #16, Det må og kan han ikke selv. Der er en spærring inde i gruppen, som skal fjernes før at han kan sætte mere end 10A i, og den spærring kan kun en elektriker fjerne, og det gør han kun hvis installationen kan holde til 13A. det kan den kun (lovligt) hvis installationen er efter SB6 udkom i 2001 mener jeg det var, eller hvis der er trukket 2,5 kvadrat. Det er doig mærkeligt hvis der er trukket 2,5 kvadrat, men kun er tilladt 10A på gruppen, både ifm mærkning og spærring. -- #18 bare lidt nysgerrig, hvad kræves der for 13A? Ledningerne har vel været 1,5 i mange år efterhånden, eller? -- #19 Det var der at reglerne blev lavet om, og derfor derfra at de gælder. installationer fra før den tid kan ikke garanteres at kunne klare 13A og må derfor ikke forsikres med det (medmindre installatøren har sørget for at reglerne for at forsikre med 13A er overholdt. for eksempel særligt gode varmeaflednigsforhold). Desuden er det også svært at finde data om kortslutningsværdier på de gamle installationer, så når de er bygget til 10A dengang, så bliver de ved med at være godkendt til kun det, indtil installationen er lavet om.
Der er mange andre mulige grunde til det, men lovmæssigt er det pga ovenstående. men nogle af bevæggrundende for at loven er lavet om kan være:
Isoleringsmaterialerne er blevet bedre med årene.
kobberlegeringerne er blevet bedre, og har derfor fået mindre modstand
mere nøjagtige beregninger og nyrere viden på området har åbnet op for større sikringer.
og der er nok mange andre grunde.
Desuden var de gamle stofledninger for eksempel ikke altid 1,5 kvadrat og i mange tilfælde kun 1 kvadrat, hvilket stadig blev forsikret med 10A. I de gamle stofledningsinstallationer er der ofte lavet udvidelser, udskiftninger osv, så det er ikke altid til at se om der gemmer sig en stofledning et eller andet sted i en gammel installation, så hvis man lige pludselig åbnede op for at man måtte forsikre alle installationer med 13A, så risikerer man at forsikre nogle gamle stofledninger på 1 kvadrat med 13A, og det kan de ikke tåle.
så kort sagt så skal installationen være udført efter gældende regler for at kunne forsikres med 13A, og der er mange grunde til at det er sådan. Jeg håber ikke mit svar var alt for rodet.
-- Havde samme problem i en del år, at når en bestemt kogeplade + ovn var tændte
samtidigt slog sikringerne (de gamle) hver gang - så altid et problem til jul!
En kammerat, der er elektriker, var til middag en gang, hvor det også skete, han kunne
flytte en del af vores øvrige forbrug væk fra den fase, så forsvandt problemet. -- #21 Havde I andet end komfuret på sikringerne?
Vi har desværre opvasker, kogeplader og ovn på samme sæt 3x10A gruppe, så når opvaskeren kører, skal resten være slukket - og omvendt. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs #22 få en elektriker til at kigge på det. I kan jo evt bede om et uforpligtende tilbud på hvad det vil koste at lave det om. -- Der er en 3 faset gruppe i tavlen, men kun en fase ude ved komfuret. Min teori er, at de sidste 2 faser er tilgængelige i dåsen/udtaget bag komfuret og at det bare er et nyt kabel fra dåse til komfur der skal til. Holder min teori tager det maks en halv time for en elektriker. Det er få hundrede kroner og så kan du også få fixet den afdækning der mangler! -- Define Mini|HD 7950 DirectCUII|I5 3330 med CM 212 EVO|CORSAIR VENGEANCE 8GB 1600MHZ|120GB OCZ Agility 3|500GB WD Blue|1000W NEWTON R2 --
Sidst redigeret 31-07-2017 16:47 #22 Ja, der var en del andre ting, bl.a. Tørretumbleren :-) -- #20 Tak for uddybningen, det giver fint mening. Jeg bor i et gammelt hus fra 1940 og selvom jeg har en god ide om hvor der er stofledninger, kan det godt blive svært at garantere at der ikke gemmer sig en 1 kvadrat stump af stof ledning. -- #26 stofledninger kan ofte stadig være ganske gode, og de holder ofte endnu, MEN de er også ofte mørnet i stoffet, og så begynder du at få overgange i installationen, og du risikerer at få stød og der kan gå ild, hvis det ligger og gnistre. Du skal ikke være nervøs overhovedet, men jeg ville få det skiftet indenfor en håndfuld år. i et normalt hus vil det tage to elektrikere en dags tid eller to, så regn med omkring 12-15k for at få det skiftet. Det kommer dog meget an på huset. -- #27 De skal helt sikkert skiftes ved lejlighed, det bliver nok når vi alligevel skal have renoveret stue og køkken i løbet af et par år. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 199 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|