Jeg læser datalogi, og har også haft svært med uddannelse - der er så meget. Men jeg har rodet med kodning før da jeg var yngre i bla. c++, SQL og JS. Så jeg vidste hvad jeg ligesom gik ind til. Men jeg kan se mange fra min studiegruppe (Er først startet på 2. semester) som ikke har nogen form for kendskab til kodning, andet end at spil er bygget på det. De har en del problemer i starten af første semester, vi mistede lidt over halvdelen det første. Kodning er i bund og grund matematik og fysik, period. Kan se du har haft matematik og fysik på HHX, så må gå ud fra du kan lide matematik og fysik, så er kodning måske noget for dig. Det tager lidt tid at lære de basic syntaxes, men når du først kommer i gang er det meget nemt. Det er helt klart matematikken som trækker tænder ud imo. Det er en meget teoretisk uddannelse, hvor 60-70% af tiden skal du forstå en masse formler og hvorfor computer gør som den gør.
Anyway, du kan også vælge en "lettere" mere praktisk uddannelse indenfor det, i form af datamatiker. Det er af hvad jeg kan forstå en del lettere. Der lære du om koder, opbygning, databaser og hel del backend stuff. De går ikke så meget i dybden med hvorfor en computer gør som den gør, men mere hvordan kan vi få den til at gøre det. Kender et par stykker som tager den, og de er ret vilde med den. Da man sidder og prøver sig frem oftest.
TLDR: Datalogi = Tung teori, ikke så meget praktisk. Datamatiker = Tung praktisk, ikke så meget teori. I sidste ende tror jeg ikke at det har den store betydning, for når du først er inde i "verdenen" så spørger folk sjældent om din baggrund, så længe du kan dit kram. IMO hvis du er i tvivl og fagligt stærk, så vælg datalogi (Eller software ingeniør). Så er du klart sikret at bliver brugbar for en del virksomheder efter endt uddannelse.
Multimediedesigner har jeg ikke så stor kendskab til, andet end en pige jeg kendte som droppede ud haha. Men det er vist mest frontend de beskæftiger sig med.
--
"And I'll Form The Head"
--
Sidst redigeret 17-08-2017 15:56