Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Køb PC - sælgers provision

Af Ny på siden SimonOlsen8000 | 21-09-2017 09:28 | 2507 visninger | 52 svar, hop til seneste
Hej HOL. Jeg har købt en ny PC - heldigvis ikke pakket ud eller noget, og kan gå ned med den igen. Jeg blev poisitiv over, at jeg gik direkte efter en Mac til 13.000 kr., men da jeg var i tvivl, var sælgeren hurtig til at gå videre til en anden PC - endda billigere! 8.999 kr., altså 4.000 kr. fra Jeg tænkte i bund og grund, at det var da dejligt, at han fornemmede mit behov måske var mere til den billigere PC, men jeg får så at vide, måske logisk for noget, at selvom de sælger en dyr PC, er provisionen højere på nogle af de billigere. Er der et "trick" til at finde ud af, hvor meget sælgeren får i provision/hans hensigt med at anbefale det ene frem for det andet, umiddelbart blot for at "hjælpe", men i virkeligheden har en hidden agenda. Mvh.
--
#1
nuxx
Elite Nørd
21-09-2017 09:36

Rapporter til Admin
Næ... men du kan godt regne med at Mac'er er nogle af dem de tjener mindst på at sælge. Dét de (prøver) at tjene penge på når de sælger en Mac er addon sales; forsinkring, ekstern hhd til backup, sleeves osv... Det er nok en standardfinde for dem at fremstå på kundens side ved at foreslå en billigere model de faktisk tjener langt mere på at sælge, i kroner og ører. Men bliv ved dit valg, Apple laptops er dyre - men generelt så meget bedre i længden end noget af det crap du ellers kan få under 10000. Det handler ikke om specs, men byggekvalitet, ergonomi og generel brugsvenlighed og stabilitet.
--
Play: 4790K, Impact VII ITX, GTX1070, 16GB@1866, DanCase A4, 500GB SSD, SF600, 34" U3415W Work: 15.4" MacBook Pro Retina 2017
--
Sidst redigeret 21-09-2017 09:36
#2
SimonOlsen8000
Ny på siden
21-09-2017 09:42

Rapporter til Admin
#1 - Tak skal du have, Nuxx. Det giver god mening, fordi han nævnte forsikring før jeg havde nævnt computeren godt og vel. Hvis det ikke er for meget forlangt, vil du så uddybe din mening om Mac i en pm. til mig? Jeg har altid haft Windows, men føler, at det er på tide at prøve Mac i forhold til mine behov.
--
#3
Mazies
Junior Supporter
21-09-2017 10:21

Rapporter til Admin
#2 Du er nok nødt til at specificere dine behov så
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#4
SimonOlsen8000
Ny på siden
21-09-2017 11:25

Rapporter til Admin
#3 - Mine behov er i bund og grund irrelevante. Jeg søger lidt at finde ud af, om det køb jeg har gjort er det mest optimale. Jeg har ikke kunne se en Dell XPS 13 eller en Razer Blade Stealth, men har hørt meget om, at der er "proppet for meget" godt i dem, og blæserne ikke følger med, og de bliver for varme. Dog skulle Dell XPS 13 holde meget bedre strøm, selv bedre end Macbook Pro'en. Skal siges det er en 13" 2017, i5 3.1 ghz, 256 SSD, 8GB ram. Jeg søger mest af alt en erfaring fra en Macbruger, og kan se, at han har en 2017 model, og kan måske sige, om han selv har været i overvejelser, måske endda omkring XPS 13, eller om Macbook bare på alle punkter gør det bedre for ham. Det er måske meget at kræve, men det kunne jo være, at han havde ekstase i fingrene, og ville fortælle ;-) Mvh.
--
#5
Mazies
Junior Supporter
21-09-2017 11:30

Rapporter til Admin
#4 Fair nok du ikke vil give information, men det er i høj grad relevant hvad dine behov/ønsker er. Som hvad skal den bruge til osv.? Du skriver det i øvrigt selv: "Hvis det ikke er for meget forlangt, vil du så uddybe din mening om Mac i en pm. til mig? Jeg har altid haft Windows, men føler, at det er på tide at prøve Mac i forhold til mine behov."
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#6
Mazies
Junior Supporter
21-09-2017 11:32

Rapporter til Admin
Og i øvrigt, hvordan skal nogen kunne give et reelt svar på #0 når du ikke engang informere hvilken Mac og hvilken PC du får til de priser?
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#7
nuxx
Elite Nørd
21-09-2017 11:43

Rapporter til Admin
Dine behov er absolut relevante... der er en del brugsscenarier som i princippet kan dækkes for 11-12k med en windows maskine, men som på mac vejen kræver at du rammer de +20k der skal til at købe en 15.4" ...det er ikke altid et realistisk budget. Snakker vi surf, tekstbehandling, studieting og diverse almindelige medieprogrammer altså 90% af computerbrugernes behov er jeg af den holdning at en 13" MBP stort set altid er en bedre investering over tid end noget som helst andet der koster mindre end dén... men har du behov der kræver specifik performance, f.eks større rammængder, quadcore CPU, dedikeret grafikkort etc... det være sig CAD arbejde, Adobe Suite programmer eller mobile gaming-behov... så er en 15.4" MacBook Pro en meget lækker men også dyr løsning... og der kan sagtens være rationale i at købe en windows maskine til 11-12k i stedet. Så hvad skal den kunne? ;P
--
Play: 4790K, Impact VII ITX, GTX1070, 16GB@1866, DanCase A4, 500GB SSD, SF600, 34" U3415W Work: 15.4" MacBook Pro Retina 2017
#8
Blah
Gæst
21-09-2017 11:46

Rapporter til Admin
Macbooks har da også kæmpe problemer med at komme af med varmen når de bliver belastet. De er blevet for tynde....
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
nuxx
Elite Nørd
21-09-2017 11:46

Rapporter til Admin
PS... der kommer øjensynligt snart en hel ny bølge af laptops med Coffee Lake CPU'er (dvs minimum quadcore)... så måååske en idé af afvente lidt hvis behovet ikke er akut.
--
Play: 4790K, Impact VII ITX, GTX1070, 16GB@1866, DanCase A4, 500GB SSD, SF600, 34" U3415W Work: 15.4" MacBook Pro Retina 2017
#10
Blah
Gæst
21-09-2017 11:50

Rapporter til Admin
Kig her: https://www.notebookcheck.net[...] Ved internetsurf og alm. brug er temperaturen fin.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#11
nuxx
Elite Nørd
21-09-2017 11:52

Rapporter til Admin
#8 Nej... ikke rigtigt. Der var lidt issues med de tidlige unibody modeller (2008-2009) der blev lidt uhensigtsmæssigt varme på ydersiden - men de nyere 15.4" modeller er både kolde udenpå, stille og throttler ikke ned: https://www.notebookcheck.net[...] En 13" med ULV CPU er jo ikke en performance-kritisk device - fuldstændigt irrelevant om den kan håndtere et syntetisk benchmark tool? Hvilket den jo reelt gør præcist som den skal? :) ...men ja ...lad være at bruge din laptop ovenpå dynen?
--
Play: 4790K, Impact VII ITX, GTX1070, 16GB@1866, DanCase A4, 500GB SSD, SF600, 34" U3415W Work: 15.4" MacBook Pro Retina 2017
--
Sidst redigeret 21-09-2017 11:57
#12
fransfrakker
Supporter Aspirant
21-09-2017 12:06

Rapporter til Admin
Hvorfor lytte til en sælger overhovedet? De har ikke nogen uddannelse der har med hw at gøre, og ingen forudsætning for at sige noget som helst om noget som helst. Find din information på nettet fra folk der ved noget om hardware
--
#13
SimonOlsen8000
Ny på siden
21-09-2017 12:28

Rapporter til Admin
#5-6 - Jeg var lidt for smart i en fart der. Den skal bruges til surf, word, billedredigering/video, youtube, streaming. Jeg er groet fra gaming, men vil gerne kunne have 10-15 tabs åbne i browser, se HD stream, høre musik, køre photoshop, word ved siden af. At den kan håndtere alle mine task samtidig, og ikke brænde ud eller 'hakke', som man siger. Det er meget med brugervenlig, batteritid/varme, designet: (LYSTEN til bare lige at gribe den fra skrivebordet og tage den med sig.) Det er denne her: https://www.power.dk[...] - Og jeg har kigget på Razer Stealth, XPS 13, Spectre som alternativer. Penge vi snakker er omkring 13.000 kr. #7 - Jeg ved ikke, om spørgsmålet også bare er, om der skal ske noget nyt. Og Macbook styresystem er jo helt nyt, kontra Windows jeg bruger. Den skal bruges som beskrevet ovenstående. Jeg ved dog ikke helt hvad Coffee Lake CPU'er er - om hvor langt ude i fremtiden man spår positivt om dem? ;-) Synes ALTID, at man skal lytte til en sælger. Ikke på salgsteknikken, men på at høre, om den research man selvfølgelig selv har gjort sig, er det samme de siger. Bruger dem mest for at kunne reflektere yderligere over noget, som jeg selv har forsøgt at læst lidt om. POWERs virker dog meget aggressive, hvis man stiller for mange spørgsmål, og lige før jeg oplevede lidt fornærmethed, over at jeg ikke bare købte den uden at spørge.
--
#14
blah
Gæst
21-09-2017 12:35

Rapporter til Admin
#8 OK - så du syntes ikke at 43.5 grader på tastaturet på en Macbook Pro 13" 2017 er meget??? Se linket i #10
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#15
nuxx
Elite Nørd
21-09-2017 12:45

Rapporter til Admin
#14 på baggrund af en syntetisk stress test? Nej det er sgu da totalt ligegyldigt ifht maskinens praktiske anvendelsesgrundlag... vurderer du også en personbil på hvor godt den ville performe i en traktorrolle på en pløjemark? Men det er også gået op for mig at du linker til den skrabede model uden touch strip... fra dit eget link: "The biggest difference between the two available 13-inch MacBook Pro models from Apple is not only the Touch Bar above the keyboard, but also the cooling. The more expensive model gets a superior solution with two fans, while the cheaper test model only gets one. This usually no problem in practice, where the fan is often deactivated anyway."
--
Play: 4790K, Impact VII ITX, GTX1070, 16GB@1866, DanCase A4, 500GB SSD, SF600, 34" U3415W Work: 15.4" MacBook Pro Retina 2017
--
Sidst redigeret 21-09-2017 12:46
#16
AGN87
Juniorbruger
21-09-2017 13:02

Rapporter til Admin
Glemmer aldrig da jeg for nylig var i Elgiganten og skulle ha' en gamer skærm.. jeg spurgte indtil om pågældende model havde problemer med blb - backlight bleed, og han stod som et kæmpe spørgsmåltegn.. "Hvad er det?" " og om en 60hz skærm sagde han "Det er en rigtig god gamer skærm" .......... Sælgerne fatter absolut intet! Hvad ved de overhovedet om produkterne? Aller en skid! Eneste de kan bruges til, er at kigge/hente ting på lageret, that's it! Har sgu ondt af dem som bliver vejledet af en af disse sælgere... :/ Men.. hvad kan man ellers forvente af en HG uddannelse LOL
--
Sidst redigeret 21-09-2017 13:05
#17
Chaosbird
Giga Supporter
21-09-2017 13:50

Rapporter til Admin
#15 Jeg har 13" 2017 modellen uden touch. Har ALDRIG hørt dens blæser og den er super kølig hele tiden. Og som du skriver, så er de temps under en stresstest. Jeg sidder ikke og stess tester min maskine hele tiden xD. Jeg bruger den flere timer hver dag uden at høre et pip fra den. Lækker maskine.
--
MSI GE62 15,6" - GTX960M 2GB - i7-5700HQ - 8GB RAM - 128GB SSD + 1TB HDD
#18
MalloDK
Elitebruger
21-09-2017 13:59

Rapporter til Admin
#16 Lol hva' er du for en taber, hvorfor er du ikke bankdirektør? Har du ikke den fornødne viden? Kæft du er da en savlende, multihandicappet mongol-spasser... NEJ Det er ikke altid sælgeren på stående fod kan give dig det korrekte svar på dine spørgsmål, men i LANGT de fleste tilfælde, sørger de for at videreformidle spørgsmålet, for så at finde det korrekte svar til dig, når du nu er for fornem til selv at google det. Det at sælge er i sig selv en kunst, der er så ufatteligt mange ting man som sælger skal være opmærksom på, som kunder ikke lægger mærke til, overhovedet. Hvis du ligger inde med at spørgsmål, som ekspedienten ikke kan besvare, og han ikke umiddelbart finder hjælp til at besvare det, så opfordr ham dog til det. Curling-børn som dig der forventer ALT serveret på et sølvfad er noget af det der pisse sælgere mest af.. Vi forsøger at yde god service, og hvad er takken? Dén kommentar.
--
Carpe Diem.
#19
AGN87
Juniorbruger
21-09-2017 14:12

Rapporter til Admin
#18: Damn son.. ramte jeg lige et ømt punkt der hva? haha! xDD Og fint du er guds gave til mennesket i form af en sælger, fred være med det. "NEJ Det er ikke altid sælgeren på stående fod kan give dig det korrekte svar på dine spørgsmål, men i LANGT de fleste tilfælde, sørger de for at videreformidle spørgsmålet, for så at finde det korrekte svar til dig, når du nu er for fornem til selv at google det." Hold da kæft en gang lort at fyre af! Det er ALDRIG en sælger kan svare på lidt mere dybde gående ting. Ja hurra, kan en sælger svare på om varen er "god"? Ja/Nej.. Jeg har aldrig.. jeg gentager gerne for din skyld: Jeg har ALDRIG oplevet en sælger som har vidst wtf han har snakket om. Listen er lang over fremragende sælgere med viden på deres område de nu befinder sig i. Min bedste oplevelse var her for 1 månedstid siden.. jeg skulle have en støvsuger. Var i Power og spurgte hele 2 sælgere, om den pågældende støvsuger kunne klare kattehår / grus på stengulv.. "Ja ja, det kan sagtens! Og 900w er MERE END RIGELIGT!" Guess what Sherlock? De fik støvsugeren igen og en sur kunde! Det bedste af det hele var.. ham som stod bag disken for returvare, var sjovt nok samme sælger :D :D Så han fik da lige et par venlige ord med på vejen og spurgte rent faktisk også, om han vidste, hvad han snakkede om! Og han erkendte, at måske ikke havde den nødvendige viden, på pågældende model :D :D :D Ja I know.. It's like one in a million, right? ........... --> NÆPPE! Curlingbarn? Ahhhh kom igen knægt :D Selvom dit lille rage udbrud var sjovt, så mener jeg forsat, at en "sælger" som står i f.eks. Elgiganten / Power - i den kaliber, ikke aner wtf de snakker om, om burde bare stfu. De kan bruges til at høre om min vare er på lager og så hente den. That's it.
--
Sidst redigeret 21-09-2017 14:14
#20
fransfrakker
Supporter Aspirant
21-09-2017 14:12

Rapporter til Admin
#18 Sikke en gang lort. De fleste sælgere, specielt i elgiganten siger bare alverdens pis de ikke ved noget som helst om, bare så de kan sælge. En ting er ikke at vide hvad de snakker om, hvilket de stort set aldrig gør, noget andet er at råde folk direkte forkert! Lyt ALDRIG til en sælger i elgiganten. De er totalt ligeglade med virkeligheden, de skal bare nå nogle tal. Ikke nok med de er uvidende, de råder også direkte imod sund fornuft!
--
#21
AGN87
Juniorbruger
21-09-2017 14:16

Rapporter til Admin
#20: Præcis!! En sælger i en specielforretning, som f.eks. kun sælger vaskemaskiner.. ja dem stoler jeg sgu mere på end, en 20 årig knægt i Elgiganten / Power :D :D "Sælger" ... vor herre bevares!
--
#22
fisk7aal
Supporter Aspirant
21-09-2017 14:25

Rapporter til Admin
#16 Det svarer til at spørge ekspedienten på McDonalds om hvordan man laver mad. Hvad har du regnet med af svar? #18 Jeg kan godt genkende #16s frustrationer over at stå med en komplet imbecil sælgertosse i Elgiganten der ikke ved det mest basale. Af samme årsag handler jeg der ikke mere, medmindre at jeg finder en vare via price runner etc. Deres merpris for vejledning er det ikke værd.
--
#23
MalloDK
Elitebruger
21-09-2017 14:26

Rapporter til Admin
#19 + #20 Det er beklageligt at I har haft nogle træls oplevelser med nogen sælgere. Men giver det jer ret til at dømme samtlige sælgere i hele landet som værende elendige? Jeg fortæller da heller ikke jer hvor pisse elendige jeres job er. Jeg holder dog fast i min udtalelse om, at salg er en kunst, og hvis ikke i vil erkende det, er det ganske enkelt fordi i er uindviede i grundlæggende psykologi og markedsføring. Jovist, der foregår dét der hedder "Mersalg" - Vi forsøger at sælge sleeves, mus, antivirus, og alt muligt andet, som i måske, eller MÅSKE IKKE har brug for. Er det tilfældet, er et "Ellers tak" helt fint. Men igen, overvej lige HVORFOR vi gør tingene. Ét er at E-Handel tvinger os til at sælge mere, for at have eksistensberretigelse, noget andet er at gøre jer, som kunder, opmærksom på at vi faktisk HAR de ting, hvis i nu mangler dem. Det vælger jeg at se som en service. Hvis i på andet tidspunkt fremover føler at i ikke får den betjening i ønsker, eller jeres spørgsmål ikke bliver besvaret til jeres tilfredsstillelse, er i mere end velkommen til at bede ekspedienten finde sin overordnede. Han/Hun kan som regel hjælpe. Nuvel, det kræver godt nok en indsats fra jer selv, hvilket jeg fornemmer ikke er noget i glædeligt giver i grams her.. - Btw, spørg lige jer selv, hvorfor i overhovedet befinder jer på dette forum? Hvorfor handler i, i de supermarkeder eller daglig-vareforretninger som i nu gør? Og overvej så, hvis i nu var konkurrent, hvordan ville i så lokke kunder til? Kom med et simpelt og ligetil, men stadig underbygget svar på dette, og i kan betragte jer selv som milliardærer inden dagen er omme. :)
--
Carpe Diem.
#24
SimonOlsen8000
Ny på siden
21-09-2017 14:28

Rapporter til Admin
#20-21 - Også det jeg regnede med + de fik mere provision på nogle varer, end andre. Det sagde han så også. De sagde også, at den kunne holde 12 timer under surf-brug, den 13", men så så jeg en lang video/langt review, og det bedste var 8-9 timer. Dog har jeg haft windows i 7 år nu i streg, og sidste Mac havde windows på udelukkende, og måske mere bare et skift af computer paradigme, og 'udfordre' mig selv lidt med noget nyt, at det hele bygger på.
--
#25
AGN87
Juniorbruger
21-09-2017 14:40

Rapporter til Admin
#23: Ja det giver mig ret til at dømme samtlige sælgere i Elgiganten / Power. Som jeg skrev, har jeg aldrig haft en positiv oplevelse med sælgere herfra. Hvorfor så handle der? Ja pga. diverse tilbud osv. Min research har jeg gjort hjemmefra (måske ikke lige med min støvsuger), så tillader mig da, at stille reele spørgsmål, så jeg kan ping ponge frem og tilbage med sælger og hvem ved.. måske blive positiv overrasket? Men når man ikke engang kan dette, når man spørger indtil Backlight bleed.. ja så er det satme svært!!!!!!! Mht til din kommentar om merslag: ".. Men igen, overvej lige HVORFOR vi gør tingene" Ja jeg ved sgu godt, hvorfor i gør som I gør I Elgiganten / Power. MERSALG og ikke en skid andet. I er da hamrende ligeglad om i ripper Hr. og Fru jensen af med Norton Antivirus supreme til 800,- eller en så kaldt, kalibrering af TV?! 500-1.000,- .. som tager under 5 min selv at gøre.... Hvordan man som "sælger" kan se sig selv i spejlet og have det godt med sig selv, velvidende, at man har udnyttet et andet menneske på denne måde i form af salg af det værste skrammel og lort, blot for at få merslag på kontoen, det er satme klamt.. ja KLAMT! Udnyttelse af de uvidende. Vil du/i som sælger virkelig det bedste for kunderne? Så 1) Få det RIGTIGE produkter til en fair pris eller 2) stfu. "Hvorfor i overhovedet befinder jer på dette forum?" Well, på snak om hardware, off topic og salg af hardware. Hvorfor er du her?
--
Sidst redigeret 21-09-2017 14:45
#26
Mazies
Junior Supporter
21-09-2017 14:44

Rapporter til Admin
#23 Du virker godt nok fornærmet... Der er ikke rigtigt nogen som benægter at det kræver noget at være en god sælger, tvært imod så synes de bekræfter det da de påpeger at Elgigantens sælger ikke er kvalificerede. Og med alt respekt, så tror jeg der er meget få mennesker der ved noget om IT, der betragter Elgigantens 20'ish årige sælgere som værende særligt kompetente. Min sidste oplevelse var en som prøvede at prakke mig et HDMI kabel til 450kr på, fordi det var det eneste med ARC. Selvom der sjovt nok stod ARC på det til 150 også. Og så gik jeg i Bilka og købte et til 39,95,- Og gangen før det var en sælger som forsøgte at overbevise mig om at jeg ville få meget mere ud af den computerskærm som koster 900 ekstra med FreeSync... Når jeg har et GTX1070.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#27
AGN87
Juniorbruger
21-09-2017 14:47

Rapporter til Admin
#26: Hahhahahaa really?! Den med FreeSync og GTX1070 var sgu go' xDD
--
#28
Mazies
Junior Supporter
21-09-2017 14:50

Rapporter til Admin
#27 Ja, det sidste der blev sagt var "Det er samme teknologi, bare med forskellige navne, så det fungerer også med dit grafikkort" Og så måtte jeg konstatere at selvom prisen var ok på skærmen uden, så var det bedre at gå på den anden side af gaden :D
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
--
Sidst redigeret 21-09-2017 14:50
#29
MalloDK
Elitebruger
21-09-2017 14:52

Rapporter til Admin
#25 Du underbygger blot min pointe, det er du godt klar over, ikke? Det handler ikke om at "rippe" nogen, men sagt på jysk for at trænge igennem dit fede kranie, hvordan fanden tror du ellers butikkerne kan betale husleje, løn, vareindkøb, promotion, åbne nye butikker, osv... Alle disse ting du tydeligvis er for uvidende eller snæversynet til at se.. "Få nogen ordentlige priser eller stfu" Hvis du nu lige kigger ordentligt efter, finder du ofte tilbudsvarer, især elektronik, i begrænset lagerbeholdning. F.eks 10stk. 55" LG Smart TV til 3999,- eller lign.. Hvis dette ikke er fair med dig, hører du til på et galehus, ikke som IT supporter, eller hvad der nu gør dig til gudernes sendebud, hævet over alle vi andre. Vi er enige om der findes "ansatte", og så findes der "sælgere" Def. Ansatte "Unge der står og passer butikken, og hjælper kunderne så godt de nu kan" Def. Sælger "Individ der er opmærksom på alt i butikken, lige fra vareflow, prisfejl, kørende tilbud og reklamer, markedsføring, butiksspejl, space management" osv. Jeg har tidligere været ansat som IT-Supporter, da dette er yderligere en uddannelse jeg har, og jeg vil til en hver tid vove den påstand at sælger er langt mere krævende end at sidde på sin fede røv, smække et par firewalls og netværk op hist og her, alt imens Hr. og Fru danmark beder om hjælp til deres printer. At I så tager penge for den smule arbejde? Kæft nogen griske svin. Hvad bilder i jer ind? I yder en service, OG I TAGER PENGE FOR DET LORT?!?! HVA SATAN........
--
Carpe Diem.
#30
Mazies
Junior Supporter
21-09-2017 15:19

Rapporter til Admin
#29 Holy f'in crap du må føle dig ramt... Dem du betegner som "Ansatte" har et fint skilt hvor der står "Sælger". Så hvis det er den titel Elgiganten giver dem, så er det vel det de er? Og jeg kan slet ikke se hvordan du kan sidde og blive pigesur over at de sætter Elgiganten/Power sælgere i bås, når du samtidig lige gør det samme med IT-supportere? Det er vel ikke alle IT-supportere som har samme opgaver, nogle af dem er nok endda for komplekse til at de kan trænge igennem dit "fede kranie". Ser ikke lige hvordan du kan tro det hjælper din sag, at du sidder og argumenterer for at sælgere skal have forstand på psykologi osv. mens du samtidig har brug for at overfuse alt og alle herinde på den måde... Kan det være at grunden til du er ramt, er at du er en af disse dårlige sælger, som blot har lært begreber som vareflow for at virke som om du har styr på det? - Og nej, jeg er hverken IT-supporter eller sælger i EG/Power
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
--
Sidst redigeret 21-09-2017 15:20
#31
AGN87
Juniorbruger
21-09-2017 15:24

Rapporter til Admin
#29 Det handler jo i bund og grund, om Elgiganten / Power er gode forretningsfolk eller ej? Skal deres husleje, løn, vareindkøb, promotion, åbne nye butikker, osv, komme fra en indtægt i form af at rippe folk for useless products? At de ikke formår, at sælge godt nok uden at rippe folk, ja det er sgu sørgeligt! At du nægter at indse dette, det er og bliver mig en kæmpe gåde :) Tænk en gang, at opleve, at få en professional rådgivning i Elgiganten / Power, købe det bedste af det bedste- til ens brug, i en form af en fair pris til og med?! Never gonna happen! Hvilket igen bringer mig til dette: Hvordan man som "sælger" kan se sig selv i spejlet og have det godt med sig selv, velvidende, at man har udnyttet et andet menneske på denne måde i form af salg af det værste skrammel og lort, blot for at få merslag på kontoen, det er satme klamt.. ja KLAMT! Vil du råde dine nærmeste, ja din kære mor og far, til at købe præcis samme junk som du råder Hr og Fru Jensen til at købe? Mor og far, skal da lige have Norton Antirus, en ekstra harddisk, forsikring og kalibrering med i købet... Nej det ville du ikke! = Du er sgu en skændsel! Af ren nysgerrighed: Hvad gør en sælger i Elgiganten på at være up 2 date med produkterne de sælger? Skimter de brugsanvisningen og that's it? Dine sidste 2 comebacks, de er simpelthen bare ynkelige.
--
#32
Mazies
Junior Supporter
21-09-2017 15:28

Rapporter til Admin
#31 Selvom jeg synes #29 er helt tabt, så er der et punkt jeg er uenig med dig i... Det er op til folk selv at finde ud af hvad de har brug for, hvis en sælger kan prakke dem noget på de ikke har brug for, så er det ganske enkelt deres egen fejl. De er sælgere, ikke rådgivere. Næsten alle virksomheder der lever af at sælge en vare, forsøger også at lave mér-salg, fuldstændigt ligegyldigt om kunden har brug for det. Thats life. Heck, selv din bankrådgiver er sku sælger nu til dags...
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
--
Sidst redigeret 21-09-2017 15:28
#34
MalloDK
Elitebruger
21-09-2017 15:34

Rapporter til Admin
# 30 - Du kan tro jeg føler mig ramt, netop fordi det er en generel fordom at sælgere udelukkende eksisterer "for at suge penge" fra dig. Min udannelse har taget 3 år, hvor jeg har lært enormt meget, ikke bare hvordan man kan kommunikere sig frem til mersalg, men også hvordan man servicerer og gøre kunder glade hver gang de handler hos én. Det har så at sige, givet et helt nyt indblik i hvad der egentlig foregår, lige fra du sætter dig ud i den bil, som en sælger har solgt dig, til du kommer hjem i dit hus som en sælger har solgt dig, med dine varer. Når folk så vælger at skide på den uddannelse og gøre grin med den, som om den ingen eksistensberretigelse har, så bliver jeg sgu pissed. "Han er sikkert HG student" - Og hvad fanden er der galt i dét din botnakke? Med nok arbejde kan man med dén uddannelse alene blive butikschef, og tjene en ganske fed løn, mens man samtidig hver dag møder nye mennesker man kan gøre glade ved at medvirke til en god købsoplevelse. Jeg ved ikke helt præcist hvor sporet går af for jer, men hvis i bare tænkte en LILLE bitte smule længere end egen næsetip, ville i omgående opdage en masse ting der hviler på en sælgers skuldre. Og nej, jeg har ikke lært mine fag-begreber blot for at virke smart, jeg har lært dem for at kunne drive en forretning, hvor både kunder og ansatte er glade og tilfredse. Når der så opstår stridigheder, jamen hov, så er man som sælger også klædt på til at håndtere dét, da det er en del af uddannelsen. Tror i det er for fis og ballade at staten finansierer merkantile uddannelser? Prøv nu for fanden at tage jer lidt sammen...
--
Carpe Diem.
#35
nuxx
Elite Nørd
21-09-2017 15:36

Rapporter til Admin
En objektivt god sælger formår selvfølgeligt at levere en gangbar løsning på kundens behov... men langt størstedelen af sælgere i stort set samtlige detailforretninger i danmark har kun meget overfladisk indsigt i de varer de reelt sælger... så er der enkelte kæder eller specialforretninger der gør mere ud af serviceniveauet og har ansatte der går op i stoffet... men langt de fleste steder er der kun en eller to på gulvet der har bare nogenlunde styr på stoffet. Uanset om vi snakker sko, vaskemaskiner, PC'er eller kaffe.
--
Play: 4790K, Impact VII ITX, GTX1070, 16GB@1866, DanCase A4, 500GB SSD, SF600, 34" U3415W Work: 15.4" MacBook Pro Retina 2017
#36
h3mp
Elite Supporter
21-09-2017 15:38

Rapporter til Admin
Det hjælper ikke ligefrem din/jeres sag, at hive samtalen ned på børnehave niveau og kalde folk for øgenavne. Det gælder begge parter.
--
--
#37
MalloDK
Elitebruger
21-09-2017 15:39

Rapporter til Admin
# 31 Din hjernekapacitet rækker åbenbart ikke længere end at gentage dig selv, stadig uden nogle reele pointer.. Du kværner bare løs om hvor dårlige sælgere folk rundt omkring er.. Jeg kan dog oplyse at ElGiganten jævnligt sender deres sælgere på kurser, hvor de lære ikke bare om de nyeste produkter på markedet, men også hvordan man yder en endnu bedre service. ..Hvilket du tydeligvis skider højt og flot på, fordi er man sælger er man et dårligt menneske. Fin logik. #33 Du er anon.. Kom nu ind i kampen, hvad er du bange for?
--
Carpe Diem.
#38
Wing Man
Nørd
21-09-2017 15:40

Rapporter til Admin
Endnu en tråd fra en fjols som køber først og spørger om råd bag efter.... Har du købt, så lev med det.
--
Den som ler sidst, tænker langsomst!
#39
Mazies
Junior Supporter
21-09-2017 15:44

Rapporter til Admin
#34 Er simpelthen nødt til at spørge, hvad er det for en sælger-uddannelse? Lyder meget teoretisk og fantastisk, men lyder som om du ikke er kommet ud i virkeligheden endnu, hvor sælger bliver målt på omsætning, og ikke kundetilfredshed. Derudover var der ingen som sagde noget negativt om nogen sælgeruddannelse, der blev sagt noget negativt om Elgigantens og Powers "sælgere". At det så bliver sammenholdt med at de sikkert kun har en HG, er jo ikke det samme som at sige man ikke kan få succes ved at tage en HG? Korrelation er ikke det samme som kausalitet.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#40
Mazies
Junior Supporter
21-09-2017 15:47

Rapporter til Admin
#37 Seriøst... Arbejder du for Elgiganten eller? I fald du rent faktisk arbejder for dem, som sælger... Så var det nok bedre du læste hvad folk skrev, frem for at blive fornærmet. Der er en hel generel holdning til de "Sælgere" som man møder i Elgiganten, forhold dig til det, frem for at blive fornærmet. Og hvor vidt de sender deres sælgere på kurser eller ej, så formår de ikke at dygtiggøre sig nok, hvis de gjorde, ville de ikke have så dårligt et ry.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#41
skjonnemand
Monsterbruger
21-09-2017 15:49

Rapporter til Admin
#1 Så længe en sælger bliver målt på hans performance ift. omsætning og overskud, så vil du ALDRIG kunne stole blankt på det han siger. Dette gælder både Elgiganten, Power eller en anden special butik. Hvis der er stort tab på den vare du kommer ind for at kigge på, så vil han gøre alt for at sælge en anden vare det kan du være stensikker på. Om dette har været tilfældet her ved jeg ikke, men jeg ville uden tvivl levere maskinen tilbage hvis den ikke dækker mine behov.
--
#42
MalloDK
Elitebruger
21-09-2017 15:50

Rapporter til Admin
#39 Det er en ganske almindelig Salgs-assistent med speciale i Detail - så ikke noget fancy-pants dér. Det giver dog stadig ikke grundlag for at gøre grin med uddannelsen, som #16 "Har sgu ondt af dem som bliver vejledet af en af disse sælgere... :/ Men.. hvad kan man ellers forvente af en HG uddannelse LOL --" Og nu skal du ikke begynde at fortælle mig hvad jeg bliver, og ikke bliver målt på, det kan jeg garantere jeg har mere styr på end dig... Jovist, salg er én ting, men hvem gider have en ansat der render og tygger tyggegumi, med hænderne i lommen, uden at dække kundens behov? Igen.. Sælgere bliver målt på mange ting, og netop DERFOR skal man ikke tro det bare handler om at stå og se køn ud og få nogen varer i kurvene.. Der er SÅ meget mere i det. Men helt ærligt? Jeg synes i skal gå til en hvilkensomhelst afdelingsleder i ElGiganten/Power og sige "Kæft jeres sælgere er nogle fjolser. De yder en dårlig service, og de er der kun for at lave mer-salg". Jeg kan garantere, resultatet vil være overraskende. :)
--
Carpe Diem.
#43
MalloDK
Elitebruger
21-09-2017 15:53

Rapporter til Admin
#40 En fremmed kommer hen til dig, skubber dig, og siger "Fuck dig dit fede læs lort, skrid ad helvede til - Du har intet at gøre her" - Ville du ikke blive lidt fornærmet? Nej, det ville du naturligvis ikke, for det er du sååå langt over...
--
Carpe Diem.
#44
Blah
Gæst
21-09-2017 15:55

Rapporter til Admin
Hvem er Mallo? "Til Dagligt er jeg at finde enten som sælger i Føtex Elektronik, eller på skolebænken Campus Vejle" Enough said... over and out!
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#45
MalloDK
Elitebruger
21-09-2017 15:56

Rapporter til Admin
#44 Igen anon, og igen inkompetent. Har du tjekket WayBackMachine for at se seneste ændring på hjemmesiden? KUNNE jo tænkes der var sket noget siden...
--
Carpe Diem.
#46
Mazies
Junior Supporter
21-09-2017 15:58

Rapporter til Admin
#42 Påstanden er at de yder dårlig service. jeg vil nok mere tro grunden er at EG's krav til dem de ansætter er begrænsede i forhold til hvad de kunne være. Eller du mener måske at det er tilfredsstillende at en "Sælger" i EG påstår at FreeSync er fungere med et nvidia kort, og siger at det er bestemt 900 kr ekstra værd? Og mht. at gøre grin at en HG uddannelse, så er en HG uddannelse jo i sig selv, tydeligvis, ikke nok til at stå som sælger i Elgiganten... Hvis den var, hvorfor har du så videreuddannet dig? Så der er jo i bund og grund ikke noget forkert i hans kritik. Hvad er det for en verden du lever i? 2 eksempler: Sælger 1 - Alle hans kunder er tilfredse, han omsætter for 100.000 om måneden med en fortjeneste på 30.000. Han får 25.000 i løn. Sælger 2 - Han får mange klager for at have rådgivet til salg af forkert produkt, han omsætter for 500.000 om måneden med en fortjeneste på 130.000. Han får 25.000 i løn. Du er chef, én skal fyres, hvem fyrer du?
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#47
Mazies
Junior Supporter
21-09-2017 15:59

Rapporter til Admin
#43 Han kritiserer EG og Powers sælgere generelt, vil du dybt seriøst sidde her og påstå deres ansatte som man møder i butikkerne generelt er yderst kompetente når det gælder at sælge og vejlede kunderne inden for IT?
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#48
MalloDK
Elitebruger
21-09-2017 16:11

Rapporter til Admin
#46 Jeg har tre muligheder lige nu.. Én er at fortsætte denne diskussion til kl. lort om natten, hvortil min påstand stadig står fast: Lav ikke grin med sælger-faget, hvad der i bund og grund startede hele denne diskussion, jf. #16. Mulighed 2 er at forklare dig samtlige begreber indenfor organisations-teori og budget-planlægning, for slet ikke at nævne HR og diverse nødvendig viden for at forstå mit valg i din lille intet-sigende opgave. Sidste mulighed, som jeg vælger at benytte, er at melde mig fuldstændig ud af denne diskussion, grundet snæversynethed fra Jeres side. Jeg forsøger på bedste vis at forklare hvilke opgaver jeg som sælger har, hvortil i, gang på gang, sviner faget til. Jeg forsøger at finde frem til årsagen for dette, men bliver mødt af endnu en shitstorm. Vi er seriøst nede på niveauet hvor aber sidder og kaster med lort efter hinanden, blot i verbal form. Tak for kampen drenge, men mit humør er nu stadig højt, og jeg vil til hver en tid sætte en ære i mit job. At I så synes det er til grin, er jo Jeres problem. Og nej, jeg er ikke sælger i hverken Føtex, Bilka, eller ElGiganten.. Jeg HAR dog været samtlige af de tre, med stor success. Næste gang i tager ud og handler kan i jo overveje.. Hvorfor ligger dén butik i handler i, hvor den gør? Hvorfor har de det sortiment de har? Der er ikke én eneste kvadratcentimeter i en butik der er tilfældig. Så kan i jo selv måle op, og se hvor meget der egentlig ligger i at i kan sidde på jeres flade og flame folk der blot forsøger at hjælpe jer. :) Til de der har fulgt med, god aften! Forhåbentlig er vi ikke alle ligeså glædesforladte som disse 2 botnakker :D
--
Carpe Diem.
#49
Mazies
Junior Supporter
21-09-2017 16:17

Rapporter til Admin
#48 Du melder dig ud fordi du stadig ikke har forstået pointen. Kritikken er af EG pg Powers sælgere generelt. Som, og jeg beklager at måtte skuffe dig, ikke er dygtige nok generelt. At du vælger at blive personligt fornærmet og tage det som et angreb på dit fag og uddannelse er helt ved siden af. Der er ingen som har benægtet at der ligger mere bag ved sælgerfaget, men måske Elgiganten og Power skulle lære deres medarbejdere lidt mere om de produkter de sælger. Det er jo det folk forventer når de går ind i deres butik. Så kom op i helikopteren kammerat, lige nu argumenterer du ud fra at være fornærmet fordi du tog noget, der ikke var rettet mod dig direkte, personligt.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
--
Sidst redigeret 21-09-2017 16:18
#50
Ilwaz
Guru
21-09-2017 16:35

Rapporter til Admin
#0 Det er korrekt. Detailhandler som Elgiganten og Power, osv. Tjener intet på Apple produkter, vi tjener dem på mersalg, som forsikringer osv. #41 Du skal konsekvent aldrig stole blankt på noget, så det var da en tåbeligt argument. Og sælgeren bliver målt på meget mere end det du nævner. #46+47 Elgiganten og Power, yder generelt en fin service. I det varehus, hvor pc sælgeren er lort, har du typisk 4 andre sælgere i deres felter som klarer deres job fremragende. #49 "Kritikken er af EG pg Powers sælgere generelt. Som, og jeg beklager at måtte skuffe dig, ikke er dygtige nok generelt." Du vurdere en hel butik's service, udfra et område. Hvilket er tåbeligt..
--
Sidst redigeret 21-09-2017 16:38
#51
SimonOlsen8000
Ny på siden
21-09-2017 17:35

Rapporter til Admin
#38 - Det var da noget af en tone at lægge ud med. Jeg har købt den, men kan returnere den. Intet problem der. Jeg kan endda prøve 14 dage, og returnere den. Det er super fint. Udover tråden er blevet til noget lidt andet, men jeg siger tak for al den brugbare respons!
--
#52
Lommelygte
Maxi Supporter
22-09-2017 10:33

Rapporter til Admin
En typisk sælger i Elgiganten/POWER kommer direkte fra gymnasiet/handelsskolen - og det er ofte deres første job. De har altså ikke nogen uddannelse/baggrund, der retfærdiggører, at man kan kalde dem eksperter inden for deres felt. Sælgerne er ikke ansat for kundens skyld, men for virksomheden bag, som ønsker at tjene penge. Sælgerne oplæres ikke i "hvilke produkter, der er bedst" - men derimod hvilket produkt, man tjener bedst ved at sælge. Som du nævner i #0, er selve omsætningen på produktet ret uvæsentlig for sælgerens "provision". Provisionen opnås ved salg af disse produkter: forsikring, klargøring og tilsvarende. Dagligt, ugentligt, månedligt, årligt, føres der salgsstatistikker, som måler sælgerne på tværs af afdelinger og varehuse. Der er en vanvittig konkurrence i varehusene - og hvis en sælger ikke leverer, er det meget nemt at opsige den pågældende medarbejder, som sjældent er ansat under funktionærlignende vilkår. Da jeg for nogle år siden var ansat i Elgiganten, var det nærmest en skandale, når vi solgte et Samsung TV. Vi tjente ingen penge på lortet - og når de var på tilbud (sat ned fra 9k til 6k, eksempelvis), kunne vi sagtens tabe 3.000 kr. ift. indkøbsprisen - og det kan man jo godt forstå, at en butik ikke kan leve af. Disse tilbud laver man for at lokke kunderne til butikken, hvor man så kan forsøge mersalget - hvor der tilfældigvis står et andet Philips/LG/Panasonic TV, der ikke er på tilbud - og det er måske kalibreret til at stå skarpere i butikken. Der går ikke lang tid, før sælgeren begynder at snakke om et andet produkt, end du egentlig tog til butikken for at købe! Det er skam en kunst at sælge - og at gøre kunden tilfreds - men jeg gentager; en sælger er ikke ansat for kundens skyld - han/hun er ansat til at tjene penge for Elgiganten/POWER. Der gik ikke lang tid, før vi lærte spørgsmål som: "Hvordan skal TV'et hænge" = Salg af vægbeslag "Har du et YouSee-godkendt antennekabel?" = Salg af antennekabel "Er du klar over fordelene ved Elgigantens forsikring frem for din indbo?" = Salg af forsikring "Har du tid til en kop kaffe? I mellemtiden kan vores "AV-tekniker"kalibrere TV'et for dig. Vi softwareopdaterer og indstiller TV'et til de helt korrekte farver via vores Spyder-teknologi - og sørger for at det står knivskarpt - og så er det bare plug & play, når du kommer hjem. Det koster dig kun 1.000 kr." = Salg af RTG (Ready To Go/Klargøring) Og så en funny note - Ofte tjente vi mere på at sælge et HDMI-kabel, end vi gjorde på selve TV'et.. Fortjenesten på kabler er så også hjernedød! Sorry for den lange post ;-)
--
Lommelygte: +8/-0 (#321, #327, #762, #1617, #2362, #2474, #2641, #2707)
#53
Ilwaz
Guru
22-09-2017 14:04

Rapporter til Admin
#52 "En typisk sælger i Elgiganten/POWER kommer direkte fra gymnasiet/handelsskolen - og det er ofte deres første job. De har altså ikke nogen uddannelse/baggrund, der retfærdiggører, at man kan kalde dem eksperter inden for deres felt." NEJ NEJ OG ATTER NEJ! Der er i skrivende stund over 25 butikker i Power kæden, med over 4000 ansatte. Så medmindre du rent faktisk har været ude i hver enkel, og fortage en optælling. POWER kræver desuden heller ikke nogen HG, for at du kan sælge hos dem. Sælgerne er ikke ansat for kundens skyld, men for virksomheden bag, som ønsker at tjene penge. No shit sherlock, ligesom ethvert andet arbejde. "Provisionen opnås ved salg af disse produkter: forsikring, klargøring og tilsvarende." Nej, provision opnås osse ved salg af diverse andre produkter. Men du har da ret i at, det er der hvor der tjene mest. "Da jeg for nogle år siden var ansat i Elgiganten, var det nærmest en skandale, når vi solgte et Samsung TV. Vi tjente ingen penge på lortet - og når de var på tilbud" I hvilken årrække var du ansat, og hvor henne?
--

Opret svar til indlægget: Køb PC - sælgers provision

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE