Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
studerende søger råd ift. bilAf Gæst averageguy | 08-03-2018 19:39 | 4908 visninger | 91 svar, hop til seneste
Hej derude
Jeg er en universitets studerende på andet år med arbejde og fritidssport ved siden af. Jeg har i halvandet år nu brugt bus og tog til at komme fra A til B mellem mine destinationer, men grundet flere arbejdstimer og at studiet kræver endnu mere tid, så er det begyndt at blive virkelig trættende. Har leget med tanken om at købe bil i et stykke tid, og selvom jeg tænker "pres nu bare igennem de næste par år", så må jeg anderkende, at det ville spare mig SÅ meget tid, og gøre en masse ting lettere.
Har ikke undersøgt noget som helst endnu, i er de første jeg kommer frem med tanken til (der er en masse folk med forskellige erfaringer herinde). Har ca. 4.000 at gøre godt med om måneden, når diverse ting er betalt, og ca. 20.000 lagt til side til bil. Afstanden mellem studie, arbejde og fritid vil gøre, at jeg igennemsnit ca. skal køre 30-40 km om dagen. Ville det være bedst at finde en billig billig brugt bil (kan man finde en pålidelig bil som holder i minimum 2år med de km jeg skal køre, og i min prisklasse?), eller måske en ny minibil (afbetaling/leasing, kan det overhovedet lade sig gøre som studerende?), eller skrotte ideen helt.
Ser frem til jeres erfaringer og råd.
Vh. H --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Der mangler en oplysning: "Hvor meget kan du selv lave på en bil"? -- #1 Ingen erfaring med biler overhovedet (udover det minimale man skal vide, når man tog sit kørekort). Medmindre der findes gode tutorials omkring det, så kan jeg det ikke. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Den billigste måde at have bil på er at købe en til ~5000 kr med over et halvt år til syn. Så lever du med lidt småfejl som f.eks. en dør der ikke kan åbne (helst ikke førerdøren :D), eller en varmeblæser der kun virker på ét trin, og så når den går mere i stykker end hvad man gider at ofre kører du den til skrot og får 2500 kr i hånden. Det lyder sikkert hasarderet for nogen, men man bliver sgu overrasket over hvad man får af biler for 4-5000 kr nogle gange. Jeg køber som regel biler i 10-15.000 krs klassen for at få en nysynet, men jeg kender en del der kører i dem jeg har foreslået.
Du skal dog være opmærksom på prisen på forsikring hvis det er din første bil, og så vil jeg altid anbefale et autohjælpsabonnement. -- . En ny bil har det største værditab i de første år...meeen det ville alligevel være mit bud. Med 30-40 km om dagen kan man også klare sig med f.eks. en Hyundai i10 eller anden microbil.
Regn lidt på dine udgifter i de par år du skal bruge den (værditab + service + miljøafgift + forsikring + benzin) og sammenlign med den offentlige transport. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #3 jeg er slet ikke flov for at kravle gennem bagagerummet for at komme ind, hvis det skulle være. Ved du hvad det ca. ville koste i afgifter at have en bil til 5.000-10.00? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #4 Uden at regne på det, så ville det klart være økonomisk bedst for mig, at forsætte som jeg gør nu. Men hvis jeg opvejer det med bekvemmeligheden en bil kunne give mig lige nu, så er jeg villig til at tabe pengemæssigt. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #1+1 ... og hvis du så kan lave noget mekaniker arbejde, så overvej om du har et sted at udføre det. Og skal du ud og købe værktøj osv. Jeg havde engang en bil, hvor varmelegemet røg i december måned. Et overslag fra værkstedet lød på 3500,- for at få det fixet. Jeg endte med selv at lave det for en tiende del af værkstedsprisen (hurra for youtube), men det var pissekoldt at stå og lave på en parkeringsplads i mørke i december og det tog nok et par timer. Dét gør jeg ikke igen foreløbig!
Det er forholdsvist dyrt at have bil. Mit råd er at lade være med at anskaffe dig én før du absolut har brug for én. Også selvom det er en relativt billig bil i indkøb. For 20k skal du regne med løbende udgifter til reparationer osv.
Overvej at der er udgifter til blandt andet:
Vægtafgift/grøn afgift.
Forsikring.
Daglig drift (brændstof).
Reservedele.
Reparationer.
Evt. Vejhjælp?
Nu skriver du 30-40 km om dagen, så vil det vel sige 15-20 km hver vej.
Bor du i en større by (og arbejder også) så skal du ikke regne med at spare meget tid, såfremt du kører i myldretiden. Så risikerer du at sidde meget i kø.
Overvej en god cykel, evt. en el-cykel. Så får du også motion og holder dig i form :)
Brug de penge du sparer på ikke at have bil på noget sjovt eller vær helt snusfornuftig og invester dem. -- Sidst redigeret 08-03-2018 20:05 For 20k i udbetaling og 4k om måneden har du masser af muligheder
Jeg er selv enormt glad for mit køb, købte en Suzuki Swift fra 2012 for 100k i alt, lagde udbetaling på 20k og betaler 1500kr om måneden + 500kr til forsikring. Nu er den rimelig gejlet og sjov at køre i, derfor var prisen også rimelig høj, købte den sidste år. Man kan finde en fin swift med lave km tal til omkring 75-85k i dag fra omkring den årgang. Jeg kører omkring 14-15 på literen, og giver 360kr halvårligt i vægtafgift. Der har INGEN problemer været med den, udover jeg skulle have vinterdæk.
Så månedligt giver jeg 2000kr + ca 800kr i benzin, så den koster mig under 3k -- Computer Specs:
ASUS GTX 1070, Gigabyte GA-Z87-DH3P, Intel i5-4670K, 16GB 1866MHz, SSD EVO 840 240GB, HDD: 3TB, Corsair 650D, ASUS PG279Q #7 haha, sådan en oplevelse må virkelig motivere en. Det du siger, er også det som har afholdt mig fra at tage initiativ - jeg har ikke absolut brug for en. Arbejde og fritidssport kan jeg komme ud til med motorvej, og der vil jeg spare gevaldigt meget tid (ihvertfald når jeg sidder i toget og laver google maps og sætter den til "bil" og drømmer). Prøvede at stoppe med fritidsport i en periode, men når det noget man har gået til hele livet, og noget som giver en disciplin, så efterlader det et alt for stort tomrum. Tror jeg er ude i, at en bil er et godt skridt for mig. Nu lyder det til du selv har erfaring med nogle biler. Hvad skal jeg regne med at komme af med, for de afgifter du nævner? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #8 Var ikke klar over, at forhandlere havde brugte biler på afbetaling (troede kun man kunne få brugte gennem bilbasen etc.) . Forresten, tak for jeres svar allesammen. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvis jeg var dig ville jeg kigge efter en vw Polo fra mellem 2000-2004 . De er relativt stabile og de kan fås til omkring 15000, hvor de kun har gået omkring 150000. Derudover er de billige i afgift, såfremt du vælger den rigtige model, reservedele er også utrolig billige dertil.
Personligt købte jeg for 2 år siden en aygo der havde gået 35000 til 65000-, utrolig billig i afgift forsikring og benzin, en fornøjelse at køre i? Absolut ikke, men den fragter mig frem og tilbage. -- Sidst redigeret 08-03-2018 20:30 #5 Jeg giver ca 2000 halvårligt i vægtafgift for en 1.6, men du kan sikkert finde en 1.2 eller noget for omkring 1000 halvårligt. Den dyreste post bliver nok forsikring hvis du ikke har ancinnitet.
#11 Alt er relativt, min første bil var et monster af en 3-cylindret Daihatsu Charade som jeg købte for 1000 kr (og fik 1000 kr for da jeg skrottede den et halvt år efter), men friheden i at have en bil, og bare det at have et personligt "space" midt i byen har gjort at jeg har haft bil uafbrudt siden jeg var 18 år gammel. -- . --
Sidst redigeret 08-03-2018 20:33 Hvad med en el-cykel istedet? -- Bazinga!
Problemer med en Admin/Moderator? Spørgsmål vedr. en tråd/et indlæg? - Send en mail til undertegnede.
FFHAU! Hvor i landet er det at du skla fragte dig rundt og på hvilke tider af døgnet ? -- Jeg ved godt at du skal smide alt der minder om image og selvrespekt på hylden, men har du overvejet en scooter?
Billig i anskaffelse selv fra ny, billig i rep., kører langt på literen og kommer lettere rundt end bil. Du skal ikke bekymre dig om syn og forsikring er også billigere. Så skal der bare investeres i en varm jakke og handsker ^^ -- Dell Latitude E5450: i5 5300U / 8 GB RAM / 320 GB HDD / 14" Full HD LED
Dell Latitude E7240: i5 4310 / 8 GB RAM / 128 GB SSD / 12.5" HD LED
Er du over 25? Hvis ikke, kan du få dine forældre til at stå for forsikringen, såfremt de evt. er elite billister? Måske bør du overveje leasing.
#14 This. Hvis det er i den indre by, hvilket jeg antager det er (uni), så forvent ikke at spare alverdens tid. Det er korte afstande du kører. Jo, du sparer da tid, men kommer også til at betale en fin sjat for den. Det rådighedsum du har nu, mister du på bilen. -- Sidst redigeret 08-03-2018 21:34 Hvis du kun har 4000.- om måneden nu så ville jeg slet ikke overveje at købe bil.
Bare med forsikring og afgift så vil du nok skulle smide 1500-2000.- om måneden bare for at have den holdene på gaden.
Også kommer vi til brændstof og ikke mindst reparationer..
Det løber hurtigt op..
Du siger at dit studie kræver mere tid, spoiler det bliver værre ;) også er det ikke sikkert du har tid til at arbejde så meget også er der ikke penge til bilen..
Der er kun en ting der er værre end ik at have bil... og det er at ikke have bil, når man har haft en...
Jeg har gået i dine sko, fået det samme råd jeg gir dig nu. Jeg lyttede bare ik til det. Det var tilgengæld 4 år i helvede :D -- Asus Z270E Gaming - I7 7700K - G.Skill 4X8GB - EVGA Geforce 1080 TI - Samsung 960 250GB Nvme SSD - Samsung 840 500GB - Intel 5 SSD 1TB Jeg stod i samme situation for noget tid siden (er også studerende).
Mit valg faldt på en nysynet Ford ka fra 2007 som havde kørt 62.000km. Syntes selv det var et rigtigt godt valg. Mulighederne jeg så på daværende tidspunkt var Ford Ka, Hyundai Getz og Suzuki alto. Dette passede med billig vægtafgift og forsikring. Ligger på 3000 i forsikring+vejhjælp, og 800 halvårligt i vægtafgift - men jeg er også medlem af IDA.
Fandt en Ford ka fra 2007 som havde kørt 30.000km her for nyligt, til 19000 nysynet. Syntes det var en helt vanvittig pris for en bil med så få km. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #16 langt de fleste forsikringer er holdt med at oprette brugere, dem der stadig gør det tager dog et Premium for det. -- Asus Z270E Gaming - I7 7700K - G.Skill 4X8GB - EVGA Geforce 1080 TI - Samsung 960 250GB Nvme SSD - Samsung 840 500GB - Intel 5 SSD 1TB Lad være med at tænke på dem som siger nej eller du ikke har råd. Dette er intet problem, specielt ikke med 4000 om måneden i budget! Jeg har ca. 2000/2500, og der er intet problem. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #19 Der er stadigvæk en god sjat at hente, hvis han er ung, og ikke har ejet bil før. Men er enig i dit indlæg foroven. Det er en dyr fornøjelse.
Måske bør #0 anse turene i toget som "arbejde", at de penge som er sparet, er penge tjent. -- #21 Vi ringede rundt sidste år fordi vi ville give knægten en lille Ford Fiesta 1.25 (konebil) der fik vi nej fra stortset alle. Mener kun det var tryg og alka der ville være med på den. men prisen ville stige en del ift. hvis den stod i kærestens navn.
Knægten ville dog kunne optjene 2 point ved at gøre det. men selvrisikoen ville så gå fra 1500.- til 10.000.- hvis han lavede skade. Er ikke helt sikker på de tal. men der omkring
Det er ikke sjovt at være billist under 25 :D jeg har da prøvet at modtage et "tilbud" på 59.000 for årlig kasko med en selvrisiko på sølle 60.000.-
Hvorfor siger de ik bare nej istedet for :D -- Asus Z270E Gaming - I7 7700K - G.Skill 4X8GB - EVGA Geforce 1080 TI - Samsung 960 250GB Nvme SSD - Samsung 840 500GB - Intel 5 SSD 1TB --
Sidst redigeret 08-03-2018 21:56 Jeg har selv C1, koster mig ca. 1200 i vægtafgift, benzin og overforsikret kasko per måned. Derover kommer dæk, reparationer samt service.
Skifter dog hjul, olie, oliefilter, tændrør, pollenfilter mv. selv.
Bilen kostede 15k nysynet. Er ikke en drømmebil når der er to børn bagi, men jeg vil hellere hænge i en løkke fra loftet end at tage offentlig transport. -- Nu er det efterhånden noget tid siden jeg lavede den samlede udregning på udgifter for vores, men mener det lå ca. På 200 per person per måned (mig og min kæreste). Selvfølgelig uden kasko. Var meget imponeret over hvor lidt det egentligt kunne blive til, nu hvor jeg kun er 23 (var 22 da vi fik den), og ikke havde haft bil før.
forsikring og vægtafgift een store poste som skal være så lille som muligt. Dernæst find en bil med så lav km. Tal som muligt, og evt. En med skiftet tandrem hvis der ikke er kæde istedet for. Tamdremsskift er en stor post, som skal undgåes. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Lad være med at hæng dig for meget i KM tal. Det er mange år siden det var afgørende, de ruster som regel før motoren står af. -- #25 har så meget ret :) der er jo noget galt når en Golf II er mindre rusten end en 4 år gammel Golf :D -- Asus Z270E Gaming - I7 7700K - G.Skill 4X8GB - EVGA Geforce 1080 TI - Samsung 960 250GB Nvme SSD - Samsung 840 500GB - Intel 5 SSD 1TB #26 Golf II er jo også bygget på samme karosseri som en Panther, så det er en urimelig sammenligning :D. -- Sidst redigeret 08-03-2018 22:37 Køb en bil til 5-6000kr som har 1-2 år til syn. Få en du kender som bare ved lidt om biler til at komme med på en prøve tur. Jeg købte en honda civic til 10000kr, den havde kørt knap 400.000km. Kørte i den i 2 år og kostede en ny udstødning til 700kr. Skrottede den og 2000kr for den. Det var en billig bil. -- Find en mikrobil et år eller 2 gammel hvor den har taget det største værditab. Sørg for den er undervognsbehandlet og gerne serviceaftale. Så er du sikret i 3-4 år til fast pris. Brugt bil kan hurtig blive meget dyrt :) -- #29 Ikke hvis det er en bil til under 10.000 kr. -- . Bare husk at tage højde for, at den bil som #31 linker til, koster 2380 kr i grøn afgift om året, mod 620 som mit eksempel med en C1. Desuden kører en C1 over 41% længere per liter benzin.
Det er altså ret meget bil du kan få, for det du spare per år.
Og nej, siger ikke det SKAL være en C1, det er bare et billigt udgangspunkt. En Up! kunne også gøre det. -- Sidst redigeret 08-03-2018 22:58 Jeg har lige købt en brugt Citroen C1.
fra 4/2013 med 87k på tælleren til 40k.
afgift 330kr halv årligt.
kriterierne for mig var: under 100k, så ny som muligt. pris/tabsværdi
regner ikke med det, kan gøres meget billigere. -- Anbefaler klart Avast free til privatbrug.
Godt og nemt! Kan hentes lige her.
http://www.avast.com[...] --
Sidst redigeret 08-03-2018 23:02 #33 Fin pris! Hentede en til min ekskone med 144 på klokken fra 2010. Fuld servicebog samt undervonsbehandling, smed 27,8. Rigtig meget bil for pengene. -- #30, købte en til 15000 og blev ualmindelig dyr fornøjelse. Naturligvis ikke sikkert det sker, men en ny var billigere set over de sidste 3 år. Så kommer det også an på hvor driftsikker du skal være. Nu er det blot studie, men arbejde kan det hurtig blive et par tusinde i tabt arbejdsfortjeneste om dagen den holder stille :) -- Jeg er også studerende. Jeg har små 30 km hver vej(Kolding -> Vejle), så jeg købte en Hyundai Getz fra 2004 for snart 3 år siden. Den kostede 7.500kr og havde kørt 150.000km.
Jeg vil skyde på, at jeg i denne periode har brugt 2000kr på den, hvor den har gennemført 2 syn med mindre ting(defekt pære o.lign..). Det skal dog siges, at den på et tidspunkt havde et læk på servostyring, som forhandleren mente skulle koste 5.800kr at lave. Men det var bare at finde et metalrør der passede, så var den kørende igen :-)
Værd at nævne, er også at mekanikeren som har serviceret den fra ny, er en bekendt, samt ejeren en gammel mand, der nok aldrig kørte over 100km/t i den. Der fulgte endda sommer og vinterdæk med.
Den skal lige overleve til sommer, så bliver den skiftet med noget nyere. -- Sidst redigeret 08-03-2018 23:19 #35 Jeg får en bil af autohjælpen hvis min går i stykker, det koster lidt, men ikke et par tusinde om dagen.
Køber du en bil til 15.000 kr kan du jo tabe 12.500 kr, men køber du en til 5.000 kr kan du altså højest tabe 2.500 kr da du får 2.500 i skrotpræmie. -- . #37, 12.500 er mange penge når du er studerende, men naturligvis knap så mange når man er i arbejde. Det er naturligvis en vurderings sag og jeg er en af de der har været uheldig.
Det lyder dog til en god forsikring med lånebil. Hvad giver du for den? Kan den godt tegnes uden kasko? (typisk har du kun ansvar på de billige).
Et eksempel. Seat Mii et par år gammel. Koster 70.000, der betales 20.000 og lånes 50.000. Det giver en ydelse på 500-600 i lån + ca. 300 i serviceaftale. 50 i grøn og 200-300 i forsikring. I alt 1150,- i måneden plus benzin. Det er alt, hvor du er garanteret for alt og har et fast beløb. Husk dog på her, at der er en gensalgsværdi, så det er ikke det faktisk beløb når den evt. sælges igen efter 2-3 år :) -- #38 Jeg har IDA forsikring og giver 2400 om året for ansvar med udvidet Tryg autohjælp. Jeg er elitebilist og har været det i mange år, så det er helt sikkert en anden pris hvis man ikke er. Yderliger skal man være ingeniør/ingeniørstuderende (mener faktisk de har lukket op for andre brancher) for at have IDA.
Mine sidste fire biler (mazda 626, peugeot 306, 406 og nu 307) har alle været biler til under 15.000 kr. De tre af dem har jeg købt nysynet og har synet dem efter to år igen, den fjerde røg koblingen på, så den nåede at køre i halvandet år for 8.000 kr. Den nyeste er en peugeot 307 fra 2005 (stationcar pga barn nummer to) som jeg gav 8.500 kr for. Den havde defekt køler så den skiftede jeg selv, og den synede jeg selv for lige over et år siden uden merudgifter. Jeg har som sådan kun haft gode erfaringer med biler i denne klasse. Det kan godt være jeg kunne have kørt billigere i benzin og vægtafgift med en ny microbil, men den kan jeg ikke have barnevogn, hele familien og oppakning i når vi besøger familien i den anden ende af landet. Jeg er selv stadig studerende, så denne model passer mig ufatteligt godt. Jeg har været uden egen bil i ca to uger sammenlagt over de sidste 10 år pga nedbrud hvor jeg har haft disse fire biler. I den tid har jeg haft lånebil fra forsikringen for et mindre beløb gennem IDA forsikring. -- . --
Sidst redigeret 08-03-2018 23:44 Jeg smider knap 1000kr/md i forsikring/vægtafgift/opsparing til reparationer for en gammel 2001 Opel Vectra 1.8 jeg købte rimeligt billigt. 250kr/md i forsikring, 2060 hvert halve år i vægtafgift (den er dyr). Den har dog lige kostet 5.000 at få igennem syn + tandremsskift. Yderligere skal der lægges brændstof til. Til gengæld har jeg ingen bindinger, og dét er pengene værd for mig lige nu. Jeg kan smide bilen ud for 2500kr fra dag til dag skulle jeg gå på røven eller lign.
Det er selvfølgelig rart med fabriksgaranti osv., så det er meget op til en selv hvor meget "peace of mind" man vil have kontra økonomiske forpligtelser. Ligeledes findes vejhjælp til ældre biler som ekstraservice.
Du burde SAGTENS kunne finde en brugt bil til 20.000. Led efter nogle i 10-15.000kr's klassen og læg resten til side til uforudsete udgifter, køb noget velholdt som ikke ligner en brian-øse og undgå de gængse ungknejte ræserbils modeller (VW Golf/Audi A3 o.lign) som unge ræser i medmindre du kan se på ejeren eller standen at personen ikke er "sådan en type". Altid gå efter ny- eller nyligt-synet i denne prisklasse.
Spørg ind til tandrem og olieskift bare for at få en fornemmelse for om ejeren har været interesseret i at holde pisset ved lige, og tag for guds skyld en kammerat med der kender lidt til det. Vær ikke bange for at gå en tur og diskutér og vær ikke bange for at aflyse en handel helt op til omregistrering (derefter er det bindende). -- Desktop: i7 4790K, GTX 1070QS, 16GB, Xonar Essence STX
Laptop: i7 3610QM, GTX 675M, 8GB, Xonar U3
Fine systemer, haps! Nu ved jeg ikke kige hvor gammel du er. Men hvis du er 21 eller derover. Så kig på technoforsikring.dk
der er ikke noget med erfaring eller noget. De går kun op i bilen nypris. Købte en Peugeot 207 1.6 hdi der havde gået 93.000 til 69.500. Nypris: 190.000 der fik jeg ansvar og kasko til 5500kr om året. Der også noget med man får første måned gratis eller sådan noget. -- Intel i7 8700kk, MSI 1080 x Gaming, H110 GTX, Asus Rog Strix F, 16gb ddr4 corsair 3000mhz, samsung evo250gb, corsair 850w, Har læst alle svar igennem. Elcykel og scooter er ikke lige min kop te, også er der også det som kb siger med at have sit eget "space". Det kunne være rart at koble af for sig selv mellem destinationerne, når man for det meste er omringet af mennesker. Er ikke over 25, og vil helst ikke indblande mine forældre ift. forsikring. Lige nu hælder jeg nok mest til at finde en billig en, som er tættere på skrotværdien (så kan mit resterende beløb muligvis bruges til uforudsigelige afgifter). Hvis jeg vælger denne vej, vil jeg først læse op på guides og hvad jeg skal se efter. Tak for at dele jeres historier. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #42 Lige præcis, skulle jeg tage det offentlige fra mit hjem til DTU ville jeg bruge 40 minutter hver vej. I bil tager det ti minutter. Jeg har været glad for den model jeg har kørt, men jeg kan sagtens se det fede i at have en nyere bil der kører langt på literen og ikke koster ret meget i vægtafgift. -- . #39, det er naturligvis også et andet behov end den gængse studerende. Ganske fornuftigt forsikring, er dog ikke ingeniør, med glad for Runa.
#42, Det er naturligvis fair nok du ønsker brugt. Men med mit eksempel vil du kun betale 300-400 mdr. plus benzin over en 3 årig periode ved gensalg hvis du bruger de 20.000. Det er naturligvis en smagssag og hvor sikker du ønsker at være. Er du heldig, er der måske noget at spare :) -- Suzuki Swift fra 2012 for 100k
!? lmao det var dyrt -- Når du ikke har en dyt forstand på biler, og vil ud på brugtmarkedet, er der kun 1 valg:
1 Toyota!
Find 1 Corolla/Carina, der har min. 1 år til syn. Du skal ikke være nervøs
for antal kilometer, de kører 1 million uden at motor går i stykker.
De har som regel lidt rust i skærmkanterne. Men det kan udbedres for
småpenge. (Rust er iøvrigt ikke ulovligt), hvis det ikke er i bærende
dele.
Når du så har købt din nye Toyota, så skal der laves et lille service (Olie, tændrør, luftfilter).
Så er du kørende.
Det er let at falde for fx. en 206, eller Clio, da de oftest fremtræder pænere, men gør det IKKE... --
PS.
Og find gerne en mekaniker, der holder til 6-9 kilometer uden for byen, der er mange $ at spare.... -- Jeg synes #3 lyder bedst. Har selv fortrudt lidt at have købt bil fra helt ny, trods det kun var en mikrobil. Det er rigtig mange penge at lægge upfront, samt mange års gæld gennem finansering. Værditab er sket så snart du ruller ud fra forhandlerens parkeringsplads. Så er det sq mere økonomisk forsvarligt at finde en billig honkadonka til nogle tusinde kroner, kør lortet død og lev med fejlene og få halvdelen af pengene tilbage. Halvårlig afgift http://www.nysynet.dk[...] vil nok være mellem 1500-2000kr for de gamle benziner der er helt nede i pris, mindre motor, som regel bedre brændstofs økonomi. Hvis det dog kun er et par år, så kan man vel leve med det. Hvor mange år indtil du er færdig aka hvor lang tid skal du have bil?
Uanset hvad kommer du nok ikke udenom dyr forsikring for førstegangs billist i eget navn. Er du under 25år bonger de dig også, er du mand bonger de dig også (selvom det er ulovligt jf. EU regler). Selv og hvad jeg har hørt fra andre der fik første brugt 1.X standard benzin bil som 18-19 årige, kun ansvar, skulle af med cirka. 10000kr om året. Det falder dog stødt år efter år, og jeg tror jeg blev elitebilist efter 7-8år? Bliver det en ny bil er der krav om ansvar+kasko, jeg tænker dog ikke at prisen stiger voldsomt mere hvis det er en økonomisk mikrobil der er valgt. Voksne danskere betaler vel 4-5K for en bil som elitebilister med ansvar+kasko, med forbehold ofc.
Du har måske lyst til at lave en billig service aftale hvis du køber helt nyt, eller fravælge det helt, bare vær obs om du fravælger noget af garanti ordningen så. Ved en brugt honka donka skider du hul i lortet om reperation, det kan hurtig blive dyr og er ikke det værd. Derfor er syns dato utrolig vigtig, da du højst sandsynligt dumper lortet istedet for at få den synet+ordnet. Kan du køre, kan du køre, kan du ikke, skrot.
Sommerhjul, vinterhjul, helårsdæk? Obvaring? Skift dæk/hjul selv? Der er også udgifter forbundet her. Selv skulle jeg nok have valgt helårsdæk til min 2 år gamle i10'er nu, det er begrænset hvad jeg kører og i det lange løb havde jeg sparet penge og tid istedet for at skifte hver halve år. Ved brugt bil kan der måske følge et ekstra sæt med, måske ikke. Du har ikke lyst til at køre i sne/is/slud med dårlige slidte gamle sommerdæk, hvis det er mild vinter, kan du slippe afsted med det. Der skal gøres nogle ovevejelser her også.
Benzin. 10kr per liter og en gammel bil der kører fra 10-15km/l, så kan du begynde at regne. En ny økonomisk mikrobil kører vel en 20km/l på en god dag. Så alt efter hvor meget du skal bruge bilen, skal du også have en udgiftspost her.
Få vejhjælp ligemeget om det er ny/gammel. 500kr om året er yderst godt givet ud. Gik selv i stå i en gammel brugt bil på E45 efter tur til Fleggaard. Kom vel til Åbenrå/rødekro, lidt mere nord måske på hjemturen. Ja, jeg måtte ring efter vejhjælp for at trække mig tilbage til trekantsområdet. 2-tusinde-et-eller-andet kroner, på dankort, værsgo. Av. Ligeledes undgå parkeringsbøder, evt invester i en automatisk P-skive med 10års batteri, så er en enkelt bøde allerede betalt. -- Sidst redigeret 09-03-2018 03:43 Forslaget om en bil til 5000 er helt sikkert rigtig fint, hvis man selv er lidt perlegrusmekaniker. Jeg har af bitter erfaring købt mange biler i den prisklasse, og har derfor også kørt mange til skrot. Jeg er personligt bare blevet godt gammeldags TRÆT af, at have en upålidelig bil. Du kan selvfølgelig aldrig være sikker på at en bil til 15k er bedre. Eller 25, 45, 50 eller mere. Men tag nu for din egen skyld omkostninger for reparation med - jo mere tilgængelig og tid en model har været på markedet, jo flere dele er der ved en ophugger :). -- #49 Hvis du prøvekører en bil grundigt før du køber den, kigger bremser, dæmpere, udstødning, bund, toppakning (skum på oliepind osv) og motorrum efter, så er det altså begrænset hvad sælger kan skjule. Det værste jeg har oplevet i de sidste 19 år var en køler der skulle skiftes. Den skiftede jeg selv for under 1000 kr til en helt ny, og det var knapt nok mere besværligt end at skifte køler på en pc. Der er en masse små fifs man kan anvende, men ultimativt kan man jo højest tabe differencen på købssummen og skrotpræmien.
Jeg har også to biler pt, da jeg leger med tanken om hvorvidt det kan svare sig at leje den ene ud for en mindre profit og sikkerheden ved at have en backup bil/en bil min kæreste kan bruge når hun forhåbentligt snart får tid til at tage kørekort i en alder af 30. -- . --
Sidst redigeret 09-03-2018 08:00 #50 Helt i orden. Jeg er uenig. -- #0 FDM har lavet mange udregninger, og det billigste jeg har set man kan køre for er 2,5 kr pr kilometer cirka, dette er inklusiv det hele.
Så hvis du køre 30 om om dagen hele året er det cirka 27.000 om året. Du kan selvfølgelig være heldig og købe en bil til 5.000 og den køre 3 år uden problemer, men det er vidst mere held en forstand.
-- Jeg har gode erfaringer med et par gamle Nissan Micra.
Købt for mellem 11-15.000 kroner og begge har holdt i 2 år inden de skulle skrottes pga. rust.
Det er virkelig begrænset hvad jeg har brugt på reservedele til dem, måske under 5.000 på 4 år. Men det kan jo variere meget fra bil til bil og den stand man finder dem i.
Forsikring er billig, da det er en 1.0 L motor med kun lidt flere HK end en knallert. (små 55hk)
Afgiften er lav da den kører forholdsvis langt på literen, omkring 15-17km/l -- i7-8700k @ 5Ghz, H115i | ASUS 1080ti Strix | Corsair 32GB 3200MHz | Samsung 960 Pro + 2 x 850 Pro | Asus 27" G-Sync PG278Q der er vel kun en vej for en studerende.
det er utroligt vigtigt at du har faste udgifter, så går ud og køb en NY minibil med en garanti der holder hele studie perioden.. det er måske lidt kedeligt.
sørg for at finde nogle der også smider forsikringen med, så kan du altså holde dig kørende billigt.. i f.eks. en I10 / Picanto / Aygo / UP etc.. så længe du holder den under 100.000kr
du har lave grønne afgifter, du har et lån som er BILLIGT, smid de 20.000kr på udbetalingen.
det er der ingen tvivl om ville være min vej. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. Jeg lånte til en citroen C1 2017 som kostede 90 k
jeg betaler ca 900 kroner om måneden i afbetaling og 350 kroner i forsikring, derudover måske max 500 kroner om måneden på benzin. Derudover 600 om året i afgift.
så ca 1800 om måneden bruger jeg på en helt ny bil :) -- Slesk af Natur, Venlig af tvang. #54 Der er da masser af veje for studerende som du kan se. -- . Køb en starlet https://www.bilbasen.dk[...]
Ikke den mest økonomiske mht brændstof men den går aldrig i stykker! -- Back in my days the video games were more about the game than the video Mange god og kvalificerede forslag, indtil videre.
Det vil altid være en smagssag, om man foretrækker nyt, let-brugt, brugt eller meget-brugt bil :P
Der vil findes folk i alle kategorier, som har haft både gode og dårlige oplevelser, uden tvivl.
Hvis du skal køre 40km/dag, så er brændstof-økonomien naturligvis en vigtig faktor for din bil, men når man er ung og uerfaren, så tænk også lige over hvor SIKKER den bil er, som du kører i.
Husk også, at en af de vigtigste sikkerhedsforanstaltninger (som folk ofte glemmer!) er dine dæk... ;-)
Hvis du kan få en bil til 15.000kr med NYE(RE) dæk, ABS og ESP/ESC (og evt. TCS), som ikke er et vrag, så vil det være et godt køb. Men der er langt imellem dem ;-)
Gamle biler er fint, hvis man selv har mod på at skrue lidt på dem i ny og næ - har du det? ;-) -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! --
Sidst redigeret 09-03-2018 13:55 Jeg købte helt ny bil for 2 år siden.
Jeg var lige blevet færdig på studiet og ville starte som selvstændig. Jeg havde 30.000 til udbetaling til en bil og penge nok til at kunne leve 3 måneder uden indtægt.
For mig var det vigtigt med stabile og forudsigelige udgifter. Jeg havde ingen buffer til at kunne betale for en reparation til 4.000, 6.000 eller 8.000, så jeg valgte en helt ny bil.
Jeg købte en Skoda Fabia 1,2 TSi (mikrobilerne er simpelthen for tarvelige, når man alligevel skal lave en større investering), fik forhandlet prisen lidt ned hos forhandler og fik forhandlet en bedre finansiering hos min bank, så jeg sparede i alt ca. 20k.
Jeg giver 1.883 kr. i måneden for afbetaling, forsikring og afgift. Det er en forudsigelig pris jeg kan overkomme, og det har virkelig været det rigtige valg for mig.
Ja, der er et kæmpe værditab ved ny bil (det kommer an på hvor længe du ejer den), men jeg ville aldrig nogensinde kunne betale en pludselig værkstedsregning. Jeg havde/har simpelthen ikke opsparingen til det. Med en ny har jeg en mere stabil bil og 5 års garanti.
Det kunne måske have været klogere at købe en "ny" brugt bil hos forhandleren som ikke havde gået særligt mange km men til samme gode finansierings- og forsikringsaftale, men det blev altså en ny.
Hvis du køber en 5000 kr. bil, så vær sikker på, at du har en opsparing stående til at løse eventuelle problemer. Nogle vil være uheldige med sådanne køb, mens andre har lavet århundredets handel der bare virker. Bare vær sikker på, at du har råd til det værste. -- Sidst redigeret 09-03-2018 17:20 jeg har solgt min 8 år gamle Alto, den fejlede absolut intet, har aldrig haft dyre reparationer, hvilket er helt normalt for den model iflg,. min mekaniker!
660 i årlig grøn afgift, og den kører op mod 20 km/l hvis du ikke er altfor frisk.
Årlig kasko 3.258kr. og vel omkring 2500 årligt til dæk m.v. Billig transportmiddel, så det blev en lidt større Suzuki (kunne have fået en up til samme pris - men reservedelspriser og VW værkstedspriser gjorde forskellen) -- 6800K/Z370F/3000DDR4/EVGA 1080/34UM62/Vengeance 2100/QPAD keyb. --
Sidst redigeret 09-03-2018 18:11 #59, Jeg købte ligeledes ny bil for 2-3 år siden, dog mikro-bil. For mig var det også den rigtige beslutning, efter et dyrt bekendskab med brugt bil til 15.000 som blev efterset af en mekaniker på lift inden køb. Kaliber, toppakning, støddæmper, katelysator blev repareret og snarlig gearkasse stod til at gå af. Dens død var en cylinder i motoren. Dog over en periode, hvor forløbet gjorde det blev lavet hver gang.
I dag ville jeg nok købe brugt på et par år, hvor værditabet er størst og spare der. Så længe der er serviceaftale, services overhold + undervognsbehandling (gerne fra autoriseret forhandler) løbes ingen risiko. Der slippes for en masse bekymringer og ture til mekanikeren. Selvom det da også kan være hyggeligt sådan et sted, hvis en god en haves :) -- Hvis man køber en billig bil, er det ikke sikkert man skal skrue, og omvendt.
Køber du en bil til 5000-10000 og ikke går vildt op i, at den ikke lige gør helt som den skal, skal du nok kunne køre et par år.
De biler jeg har brugt færrest penge på rep osv, har været de helt billige.
Få en du kender som ved lidt om det, men ud at kigge, og så få skiftet olie og filter med det samme, det kan du selv klare, du kan se lidt videoer på YouTube osv, men der er ingen ting i det.
Ville ikke hvis jeg var dig, købe noget jeg blev bundet til, med mindre du er sikker på, hvordan dit liv ser ud, de næste "mange" år. -- Sidst redigeret 09-03-2018 20:07 #62, mikrobiler har ikke et større værditab, så du løber ikke nogen stor risiko. Du kan sælge efter et par år og stadig kørt billigt. Tommelfinger regel er, køb hvis den skal have den i 5 år. Leasing hvis det kun er 3 år :) -- Der er nævnt en Toyota Aygo og en ældre Polo
Jeg har forsøgt at regne på det med et halvt år gammelt regneark, fra den gang vi selv købte bil:
https://1drv.ms[...]
Det er baseret på nogenlunde forudsætnnger:
En Aygo (nye model fra 2014) med lidt gejl:
- Jf. min mekaniker er Aygo (trillingerne) langt de billigste minibiler. Forudsætning: 0 Rust
- Der er lagt en inkrementelt stigende rep omkostninger og faldende værditab
- VW Polo minder meget om min Octavia og der var rep omkostninger pænt på den anden side af 10 kkr om året og den brugte langt mere benzin
- Jeg er gået ud fra, at du ikke er gør det selv typen med hugger stumper. Ellers vipper regnestykket.
Konklusionen er klart (og jeg har leget en del med det): Hvis man ikke selv kan ordne almindelige ting, som bremser, spjældhus, hjullejer, gearkasse forbindelser osv. OG man kan låne restbeløbet, er den nyere ikke dyrere, men meget bedre.
Man kan lege med forudsætninger i regnearket.
Og ja, man kan være svineheldig at finde en super bil til 20.000 kr, men pengene kan også være tabt ½ år efter. Det er et spil.
Skriv evt. telefon nummer i PB, hvis du ønsker lidt hjælp til arket.
-- #59 Medmindre du har købt Skodas tryghedsaftale, så har du kun 2 års garanti på din bil. -- #63
Det kommer da an på, om man skal låne til dem, for det første skal der betales renter, for det andet er det svært at finde nogle, der vil overtage en bil med evt gæld.
Og værditab ved man ikke noget om, det kommer an på de tiltag regeringen vælger at lave.
Og køber du en lettere brugt minibil, er der ingen garanti for, at du ikke får lige så mange repetitioner, som ved at købe en til 10k.
Den billigste måde at køre bil på, er at købe en med forholdsvis langt syn, til 5-8k og så skrotte eller sælge, når man ikke skal bruge den mere, eller den skal synes, og der skal laves for meget.
Og så er man heller ikke bundet op på lån, eller leasing aftale, som kan ende med yderligere omkostninger. -- #65 Det var nemlig lige det jeg købte med. :) -- #66, nu er 100.000 ikke et vanvittigt beløb til at starte med, så alt efter hvad regeringen finder står du ikke til at tabe meget. Du betaler næsten ingen forhøjet registreringsafgift på mikro-biler. Lige nu er de faktisk blevet lidt dyre, så det kan også være til fordel ;)
Restgælden kan typisk betales ud med bilens værdi. Her 3 år efter kan restgælden ved min betales ud ved et salg. Der er renter og det koster noget. Dog kan du de fleste steder betale lånet ud når du vil. Har eks. 8 års lån og her små 3 år inden kan jeg betale lånet ud og slippe for de sidste renter. Sådan er der nok mange der kan når bilen er så billig :)
Hvis der sker noget med en 2 årig brugt bil, er pointen at du blot køre ind på autoriseret værksted og får lavet det på serviceaftalen. Derfor skal du ikke tænke på reparationer.
Så vidt jeg husker koster det hver gang en bil skal omregistreres og evt. have nummerplade. Det løber jo også op.
Ligeledes sikkerheden. Det vægter jeg højt at have en bil jeg kan stole på er i orden. En mikrobil er dog ikke særlig sikker ved uheld, men hellere det end en bil der er 10-15 år bagud udviklingen af Eurocap ;) -- #68
Nu er det heller ikke mange studerende, der kan låne 100000 til en bil, så vi snakker lidt noget der er irrelevant.
Det er aldrig en fordel det bliver dyrere.
Nu vil jeg ikke ødelægge alt for meget for dig, men vil godt garantere du ikke får rest gælden hjem, med mindre du har valgt at betale meget af, hvilket det ikke lyder til, eller fået bilen uhyggeligt billigt.
Du har stadig haft rente udgifter, det kan godt være du sparer de sidste(billigste) men du har stadig betalt mange penge i rente.
Ja, hvis man har lavet service aftale, og købt bilen fra ny.
Service aftaler er ofte ret dyre, og gælder for det meste kun 6 år.
Yd og mere, gælder de ikke skader du selv forvolder, som man jo ofte vil have udbedret i nyere biler, men er ligeglad med, når ens bil ikke koster det store.
Ja, det koster 1200 den ene gang den skal skrives i dit navn, og skifter du så bil hvert andet år, så bliver det hele 600 om året.
At have en bil der er 4-5 år gammel, og mene man bedre kan stole på den, end en der er 12 år, er meget naivt, der kan være lige så mange problemer med den, som med den gamle, det er bare så svært at sige.
At du har været uheldig, og heller ikke vist nok om, hvad du skulle se efter da du købte den gamle, betyder jo ikke det er en dårlig ide, man skal bare have fat i nogen der ved lidt om det.
Mis forstå mig ikke, køre selv nyere/stor bil, men det er mere fordi, jeg gerne vil have noget komfort.
Men har aldrig kørt så dyrt, som da jeg begyndte at købe nyere og dyrere, de billige jeg har haft kostede 1000-2000 om året i rep og dæk(det er jeg over i år) meget fordi man ikke var så øm over for dem, men også fordi de var billige i dele.
Det kommer an på, hvor længe man tænker at have bilen, hvor langt man køre osv, men det er altid billigst, at købe noget billigt, og så skrotte og købe andet, hvis den går død.
Man kan få en fornuftig bil, med 1,5-2 år til syn, for 7000-8000, det er ikke mange måneder man skal betale på en ny bil, for at de er nået. -- #69, der skal ikke arbejdes meget ved siden af studiet for at få råd til nyere mikro bil. Han har til udbetaling og derfor ser jeg ikke noget problem at få et lån ved bilforhandler så frem han viser et bæredygtigt budget.
Jeg kan fortælle dig at restgælden får jeg hjem ved en forhandler i forbindelse med ny bilhandel. Har undersøgt, da jeg overvejer en større. Ligeledes vil jeg få 5.000-10.000 mere ved privat salg. Så det er ikke korrekt. Jeg har vel betalt 5.000-8.000 i rente hvis den betales ud efter 3 årig periode. De penge er hurtig spist op af reparetioner, forhøjet grøn afgift, omregistrering på en gammel bil.
En serviceaftale skal ses som en forsikring. Giver vel 20.000 for serviceaftale over 5 år. Hertil skal du trække 6.000-7.000 fra til de 5 årlige services som er en del af aftalen (sælges bilen inden, skal der naturligvis kun betale for de antal måneder).Fordelen er at køber du en brugt bil der er 2 år gammel, er det producentens problem ved reperation og ikke dit. Javist kan der være problemer, men ikke din hovedpine, du aflevere den og får en låne bil.
Viste nu godt hvad jeg skulle se efter da jeg købte den brugte bil. Jeg er typen der laver mit resourch. Havde tilmed den på lift ved en mekaniker der gennemgik den inden køb. Du kan ikke se de skjulte fejl som ventiler, toppakning, gearkasse osv. Skruede nu også selv på bilen, ventildæksel, bundkar, diverse kabler osv. Så er nu teknisk bevendt med biler.
Igen det er en opvejning af risiko. Du kan ende med at det er dyre i sidste ende. Om man vil tage chancen kan #0 kun vælge. Set tilbage havde jeg været bedre tjent med en Ford KA til 75.000 som ny :) -- Sidst redigeret 10-03-2018 16:05 Omregistrering koster altså kun 340 kr. Jeg har aldrig købt en bil uden plader (bortset fra da jeg købte en hos en forhandler for 70.000 for mange år siden). -- . #70
Der er ikke mange finansierings selskaber, der låner til studerende, eller ser det som en fordel, hvis de skriver sig på låne sammen med kæresten.
Altså fordi du sidder og siger noget, betyder det jo ikke at det passer.
Og igen, med gæld i bilen på salgs tidspunktet, finder du ingen private der vil købe den, ved ikke hvor mange gange jeg skal sige det.
Overhovedet ikke.
For det første, er det med repetitioner lidt hip som hap, men hvis man er så dumt, at smide flere penge efter sin gamle spand, end en nysynet vil koste (hvilket jeg kan høre at du nok har gjort) så har du ret i, at det kan blive dyrt, hvis der går meget galt.
Men hvis man nu tager sine forholdsregler, og får en nogenlunde kyndig til at se på bilen, så køre de ofte 2 år, uden de helt vilde problemer, selvfølgelig er der undtagelser, men der er der som jeg siger, også med nye biler.
Har som sagt ikke haft mange problemer, med de billige biler jeg har haft.
Jeg havde en mazda demio, som jeg gav 8500 for, skiftede olie og filter med bellad rens, det kostede Ca 700, så kostede den 1300 halv årligt i afgift og Ca 300 pr md i forsikring, havde den til den skulle synes, og der gav jeg den i byt for noget andet, ikke fordi den ikke kunne klare 2 år mere, men ville gerne have noget andet, og der fik jeg 5000, så det vil sige, at jeg havde kørt for ca 900 pr måned, hvilket du ikke kan med afbetaling service aftale osv.
Ved ikke hvad du giver, men det billigste jeg kunne finde en service aftale for med en minibil var omkring 700 pr md, og det giver noget mere.
Hvorfor skal vi trække 6000-7000.
Nej det skal han ikke, det skal han kun, hvis han acceptere din reklamation, hvilket det langt fra er sikkert han gør, og sliddele dækker han slet ikke, og vil du have service aftale, skal du lige betale for de to første år også, hvis tidligere ejer ikke har det.
Tydeligvis ikke, hvis du ikke havde spotter toppakningen hvis den brugte en del vand, og det kunne så godt hænge sammen med at motoren måtte give op, og der er måder man kan se det på inden køb.
-- #72, hvis du gerne vil misforstå det jeg skriver, kan det blive en lang aften :)
Der hvor jeg købte min nye bil, skulle jeg fremvise et gangbart budget for at låne. Det samme skal en studerende. Hvis vedkommende kan fremvise plads til at afdrage ca. 600-1000 på lån, ser jeg ikke noget problem i det. Familie kan evt. stå på lånet.
Som skrevet tidligere, kan et salg betale restlånet ud. Derfor ingen restgæld i bilen. Kræver naturligvis en bank der er med på det, kapital til frikøb eller køb af nye bil ved en forhandler. Det tænker jeg du kan regne ud?
Som sagt, det er en vurderings sag om risikoen vil løbes. Det kan blive dyrt og tidsforbrug på det kan være en del tabt arbejdsfortjeneste. Du har været heldig, fint nok.
Serviceaftale koster 300/mdr. for 15.000km årligt over en 5 årig periode + lån på 600-1000. Det er altså ikke alverden for en helt ny bil, der med god sandsynlighed kan dække restgælden ved salg efter nogle år.
Du finder naturligvis en du kan tegne serviceaftale på og overtager. Det må du gerne og er et ekstra boost ved et salg før de 5 år.
Kiggede efter hvidt i olieproppen som typisk indikere toppakning er ved at gå, samt den blå udstødning. Intet var at se. Ligeledes kunne mekanikeren heller ikke. Vand kan du ikke umiddelbart se, når du blot prøvekøre den nogle km. Ligeledes tager en gammel bil noget olie, det er helt normalt.
Så hvilke tips vil du give #0, hvis han vælger at købe gammel brugt? -- Da jeg købte ny bil som studerende, var forhandleren fuldstændig ligeglad med budget, indtægt osv. så længe jeg betale udbetalingen ved levering og afbetaling til tiden. Jeg havde også serviceaftale. Kostede ca 25 øre pr. km i 7 år. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs #73
Alle kan jo sætte sig til at fordreje sandheden på et forum, og jeg tror ganske enkelt ikke på det du siger.
Ja mikro biler er i høj kurs, og har ikke lige så høj afskrivning som større biler, men der stopper den også, for en billig bil, vil lige ledes falde mange % i værdi de første år.
Og din rente udregning er jo totalt hen i vejret, med mindre du har verdens billigste bil lån.
Nu er det jo ikke alle, der har mulighed for at folk kautionere for ens lån, der er mange her inde, der er lidt for forkælet, og tror at alle bare kan rende til mor og far, når de skal bruge noget.
Så er det nok kun en service aftale, og ikke service og rep aftale.
Kan godt lide du ikke kender ydelsen, er du nu sikker på, at du ikke bare finder på ting nu, for at få en tåbelig pointe igennem.
Der skal også betales forsikring, hvilket vil skulle være med kasko, og det er jo ikke videre billigt, for første gangs ejer.
På proppen kan du nok ikke se så meget.
Men plejer også lige at holde hånden ved udstødningen, når bilen er drift varm, der kan man ofte mærke fugt, hvis det ikke er blevet så slemt at den ryger endnu.
Men med de tal du ligger op, og plus en meget billig kasko, vil det også være over 1000 mere i måneden, for at køre en mikro bil, bevares det kan man hurtigt køre op, hvis man køre meget, men gør man det, ville man ofte vælge noget bedre at køre i, og så forsvinder ideen igen, og de måneder man feks ikke køre, er de penge jo sparet. -- Sidst redigeret 10-03-2018 21:18 #75, hvad ville jeg få ud af at fordreje sandheden? Jeg er her for at give input til #0 og synes bestemt han skal undersøge muligheden for en ny eller lettere brugt mikro bil.
Afskrivningen vil altid være større på store biler, idet afgiften er så meget højere. Det er simpelt matematik. Du betaler næsten ingen afgift på de små mikro-biler, derfor begrænset hvad de kan tabe af værdi.
Mener renten var 2.45% mens det er ÅOP du reelt skal kigge på. Renten er meget normalt ved bilforhandler. Du betaler lidt ekstra i salær, så går nok ud på et i forhold til banklån der er variabel rente.
Jeg har service og reperationsaftale - inkluderet de årlige service til en pris af 300 mdr. Går der sliddele i stykker er de dækket, såvel som jeg får skiftet viskerblade, olie, oliefilter hvert år. Typisk når du køber ny bil, kan du få en billigere forsikring igennem det samarbejde bilproducenten har. Og så har den en 1.0 motor som forsikringsselskaberne er glade for og derfor markant billigere end 1.4-2.0 motor. Mener det er 1.6 hvor den skiller til at blive rigtig dyr som førstegangs billist.
Jeg har styr på mit og behøves nu ikke overbevise dig. #0 kan jo blot fat knoglen og ringe rundt og få det samme at vide ved de forskellige forhandler.
Igen, man skal opveje en sikker fast månedlig ydelse, driftsikkerhed og sikker bil kontra de ricisi der er ved køb af gammel brugt. Det handler om hvad du er til. For mit vedkommende er livet dog for kort til ture til mekanikeren, autohjælp og skrothandleren :) -- Sidst redigeret 10-03-2018 21:40 #76
Det ved jeg ikke, men sådan er der jo en del der er her inde.
Mikro biler har samme afgift som alle andre biler, op til de beløb som afgift sats 1 dækker.
Hvis du godt ved det, hvorfor skriver du så ikke det relevante i stedet.
Det billigste Toyota (som er kåret til det bedste billån) kan lave en 5 dørs aygo, helt std til, er 1016 kr pr md over 90 md, med en debitorrente på 1,76% og en åop på 5,58%
Toyota kan så lave forsikring sammen med køb af den, til 1149 kr pr md, for en på 20år.
Den har en ejer afgift på 330 pr halv år.
Citröen har som de billigste jeg kunne finde, service og rep aftale, til en c1 med 15500km om året, og uden dæk af nogen art, til 708 kr pr md.
Det bliver 2928 kr pr md, inden man har trillet en km.
så du kan godt se det du siger, lyder lidt langt ude.
Var det igennem for 3 år siden, da jeg selv var ude og købe bil, ville også have helt ny, med service og rep aftale, men alle steder jeg var, var prisen over 5 år, omkring halv ny pris for det, det er en fin sikkerhed at have, men det er sku for voldsomt, da det er meget få biler der går så vildt galt på 5 år, og gør de, ville jeg alligevel købe en anden.
Så jeg købte lettere brugt (1,5år) til en pris på 140k og solgte den 2 år senere til 75k, hvor den stod til 90k ved forhandlere, og det var en forholdsvis eftertragtet bil(nissan note 1,5 2014 med teck pack) men sådan er priserne bare blevet.
Forstår udmærket folk gerne vil have noget nyere(har det selv sådan, giver 16k om året, bare for at have min bil på plader) hvor der ikke er en masse små fejl, og slitage på interiør.
Men taler af erfaring når jeg siger, at bare fordi man køber en bil der er 2-4 år gammel, skal man ikke regne med dens driftsikkerhed.
Det billigste man kan(hvis man ikke er krævende) er at købe en bil med 1,5-2 år til syn for 8-10k, med en ikke vanvittig stor motor, 1,2-1,5 er til at komme til for de penge, hvor de er rimelig gode, husk skifte olie osv, køre til næste syn, og skal der laves for mere end 3-4k så skrot den, og find en anden.
Hvis man alligevel ikke køre mere end 15-20k km om året, så bliver benzin merprisen, ikke mere end 200-300 pr md, men omvendt er man ikke begrænset af dyre gebyrer, hvis man køre lidt over det der er med i aftalen, og man er heller ikke øm over, at den kommer lidt til skade.
De bedste og sjoveste biler jeg har haft, har været de helt billige. -- #77 Jeg er enig, det er rart nok at have en bil man ikke er så øm overfor. Jeg ville også hellere køre galt i min mazda 626 end i en c1 hvis det endelig skulle være. -- . #77, du må sende et link til den service og reperationsaftale du fortæller prisen på. For den er helt i hampen. Tænk selv over det. Hvem vil give halvdelen af bilens pris? Du har fat i noget forkert.
Jeg betaler 800 lån, 300 service/repaftale, 50 grøn, 250 forsikring = 1400/mdr + benzin. Så det er altså ikke blevet 100% dyre henover 2-3 år. Du må lave en regnefejl et sted :)
Så jeg er kørende for 1400 med alt + benzin. Kan sælge nu efter 2-3 år og salget dækker restgælden (hvis jeg er heldig får jeg lidt ekstra). Så kan ikke forstå de der køber brugt.
Iøvrigt var jeg ude og kigge på en Polo. Deres service og reperationsaftale koster 400 mdr. for 15.000km/år -- #79 Jeg bruger 1000 kr om måneden plus benzin (200 i forsikring+autohjælp, 300 i vægtafgift og max 500 om måneden i afskrivning af bil).
For den pris har jeg en stationcar fra 2005 der opfylder alle vores behov. Går den i stykker i morgen har den allerede "tjent" sig selv hjem. Det højeste jeg på et tidspunkt kunne tabe på den var 7000 kr da jeg lavede køleren for 1000 kr den første måned. Efter den tid har jeg i princippet afskrevet 500 kr per måned, og det er et stykke tid siden den gik i nul. Jeg får stadig 2500 kr i hånden når jeg skrotter den, og jeg vil tro jeg kunne sælge den i morgen for de 8500 jeg selv gav uden problemer. -- . #80, velvidende at i morgen kan toppakningen gå og der skal handles + tab (kun skrotpris). Er man indforstået med det, har jeg intet imod man vælger det. I øvrigt ligger NCAP på C1 og Mazda 626 meget ens. Jeg vil dog hellere køre galt i en nyere bil fremfor en gammel :) -- #79
Tror mere det er dig der er det ;)
Var nede ved opel, da jeg gerne ville have haft den nye astra stc, og der ville de have 1200 pr md, i service og rep aftale.
Men her er link til citröen
http://www.citroen.dk[...]
Ved ikke om link til Toyota virker, men har taget den helt bassale aygo, 5 dørs, og set deres finansiering.
https://www.toyota.dk[...] -- #81 Der kan ikke komme tab på den nu. Jeg har budgetteret 12.000 til køb og reparation af bil hvert andet år plus de 2500 jeg får i skrotpræmien. Det har været samme historie med mine tidligere tre biler de sidste ti år, hvor de alle har været en del billigere end 500 om måneden i afskrivning, så der er faktisk ca 12.000 på budgettet til bil plus skrotpræmien pt. -- . #82, så kommer spørgsmålet hvad du sætter ind. Får det til 390,63. En smule dyre i dag i forhold til det jeg giver ;)
C1, Varighed: 60, 75000km
Jeg er sikker på det er det samme for Peugoet 108 og Toyota Aygo ;)
#83, igen, du har været heldig. Kunne også have gået en toppakning eller andet en time efter du købte den :) -- Sidst redigeret 11-03-2018 01:19 #84 Fire biler i træk? Jeg har jo bare set dem efter når jeg har købt dem, og bedt sælger om ikke at varme bilen op før jeg kom osv. -- . #85, du har gjort dit forarbejde, det er bare ikke altid nok. Skjulte skader og skavanker er ikke til at spotte ;) -- #84
Du skrev 15000 km, det nytter jo ikke at skrive under, for det kommer til at koste i sidste ende.
#85
Når man regner på det, er det altid den billigste måde at holde bil, yd og mere får man ikke en mikro bil, men noget med plads.
Jeg vil ikke tale for det ene eller andet, men gjorde det slev, da jeg ikke mente jeg ikke havde penge til at betale for nyere bil, men økonomisk er det ofte det bedste valg.
#86
Man kan altid være uheldig, men forstår man hvornår man skal give slip, så er det ikke så slemt.
Kan godt se hvor du kommer fra, men er ked af det, men du har fået forkert vejledning,
Men kun godt du har fundet noget, hvor du føler dig tryg. -- #87, du køber set i forhold til dit kørsels behov. Ændre det sig opad, betaler du evt. differencen. Du er en umulius at skrive med, hvis du ikke vil forholde dig til fakta. Så jeg stopper her ;) -- køb en 45 knallert så er du kørende for under 10.000kr og de koster kun omkring 1000kr om året i forsikring inkl afgift til staten.
Billigste måde at komme uden om det oftenlige på, og du kommer frem ca lige så hurtigt som en bil ved mindre du bor ude på landet, de fleste 45 knallerter går jo let 50-60 stykker efter de er kørt til. -- Pro tip. Kig efter upopulære/grimme biler.
Købte selv for ikke så lang tid siden og der var bl.a Fiat Multipla og Chevrolet Nubira billige.
Endte med at købe en Nubira fra 2007, der havde kørt 120.000km til 17.000kr. Købte den af et ældre ægtepar som havde passet godt på den. Den havde været til service og fået Pava hvert andet år. -- #88
Holder mig jo lige præcis til fakta, ved at slå op på 15000 km, det er jo dig der igen, fordrejer tingene, så de passer bedre for dig, og dine argumenter.
Nej du betaler nemlig ikke dif. du betaler meget ekstra for hver over kørt km, lige som ved en leasing aftale.
Jeg er ikke umulig, jeg ser bare sandheden i øjnene, at du så ikke vil, er jo ikke lin skyld.
Har prøvet det her så mange gang, så ved altså lidt om det, og har regnet på det mange gange. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 199 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|