Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Købelov ved defekt demo/udsalgsvare

Af Gæst HrHeadset | 17-03-2018 17:33 | 1713 visninger | 20 svar, hop til seneste
Jeg har købt et razer chroma 7.1 på tilbud til 100kr i Bilka. Det ligger i en kasse, uden emballage, og jeg får at vide at det koster 100 (nedsat fra 800) grundet den manglende emballage. Jeg spørger om det virker uden fejl, og får svaret at "ja det gør det, ellers ville vi ikke sælge det". Super tænker jeg - da det skal gives i gave. Nu viser det sig efterfølgende at der faktisk er en fejl ved headsettet, EFTER jeg havde givet gaven. Der er en svag summen/støj konstant. Det er testet på 5 forskellige PC'er og bærbare (med jordforbindelse også). Spørsmålet er nu; Hvordan er jeg som forbruger stillet? Har jeg ret til et nyt produkt? Det er klart at jeg ønsker at få et tilsvarende produkt eller en reparation frem for pengene tilbage (hvis pengene tilbage skal jeg i så fald ligge yderligere 700kr selv for at vedkommende der fik gaven, får sin "retsmæssige" gave, eller et lignende produkt) Jeg har svært ved at gennemskue reglerne på dette punkt. Jeg var forbi bilka i dag, de nægter at lave en bytter, da headsettet åbenbart er v1 og dem de har på lager er v2. De tilbød derfor pengene tilbage ELLER reparation. Men ikke en ombytter til et tilsvarende produkt som ellers var det jeg bad om. Vh.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
HvidtfeldtD
Supporter
17-03-2018 17:40

Rapporter til Admin
Ret sikker på at de ikke skal give dig et tilsvarende, da det vil være uforholdsmæssigt dyrt for dem at gøre dette. Så at de vil sende den ind til rep eller give dig pengene tilbage er helt fair og efter bogen. Man kan vel ikke forlange mere, de laver dine ting eller giver dig penege retur? :)
--
#2
kabsdk
Mega Nørd
17-03-2018 17:44

Rapporter til Admin
De skal give dig et tilsvarende, og version 2 kan ikke siges at være tilsvarende hvis du har version 1. Det er jo netop 2 forskellige produkter. Selv hvis de havde version 1 på lager er produktet jo ikke "tilsvarende", hvis det du har købt er nedsat grundet manglende emballage. Ergo er reparation den rigtige vej at gå.
--
#3
h8ed
Maxi Nørd
17-03-2018 17:44

Rapporter til Admin
Demo model: Du fraskriver ombytnings/returret. Tag imod at få den repareret. Simpelt. Ærgerligt du ikke testede den inden køb, men det kan ske.
--
:I Hol.dk's Uofficielle White/Black liste: http://goo.gl[...]
#4
Balanovic
Monster Nørd
17-03-2018 17:45

Rapporter til Admin
Bilka er i deres fulde ret til at at tilbyde dig pengene tilbage eller reparation. Det er ikke i Bilkas interesse at miste 700 på det headset. Men de har pligt til at tilbyde dig reparation. Sælgeren kan for eksempel afvise at bytte din vare til en ny, hvis dit ønske er umuligt at efterkomme, eller hvis forhandleren kan dokumentere, at det give uforholdsmæssigt store omkostninger at bytte varen til en ny, frem for at reparere den. https://taenk.dk[...]
--
#5
Sunbao
Ultra Supporter
17-03-2018 17:46

Rapporter til Admin
Du skal naturligvis ha pengene retur, eller varen lavet længere er den ikke, også ender du med pengene retur. At du har været nærig peter og givet en gave til sølle 100 men du må jo lige selv punge de 700 ekstra ud så du kan give den gave du havde tiltænkt...
--
Do You Know The Score ? We Do http://www.FmFreaks.dk[...]
#6
Bill gates
Gæst
17-03-2018 17:46

Rapporter til Admin
Du prøver virkelig at hustle til en vare, til en meget lav pris. Hvad skulle butikken ellers kunne tilbyde dig ? Rep el. Pengene tilbage ?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
HrHeadset
Gæst
17-03-2018 18:04

Rapporter til Admin
Tak til alle der har svaret - som udgangspunkt ledte jeg blot efter nogle klare retningslinjer, da jeg umiddelbart havde svært ved at finde noget entydigt svar selv. #1 - jeg kan sagtens se det rimelige i det du skriver. #2 - enig. Det er dog en vurderingssag jvf. hvad jeg kan læse mig til. Det kunne velsagtens også have været et andet - og billigere - produkt, men med nogenlunde tilsvarende specifikationer. #3 - det blev først oplyst ved service idag at det var en demo-model. Ved købstidspunkt fik jeg blot oplyst at det var nedsat i pris pga. manglende emballage. #4 - Nogenlunde det samme jeg har læst mig til. #5 - At du gider.. du er en af de typer der ræsonnerer på uoplyste grundlag. Det var en del af en gave. Intet forsøg på at være en nærig-peter. Fjols. #6 - rep. er fint, hvis de kan ordne produktet. De fortæller at det intet fejler, så forventer man vel også at købe et produkt der intet fejler.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#8
Clegg
Giga Supporter
17-03-2018 20:25

Rapporter til Admin
#0 reglerne er de samme - dvs. Købeloven gælder.
--
#9
Torben67
Semibruger
17-03-2018 20:58

Rapporter til Admin
Er ret pænt inde i købeloven. Ved reklamation er butikken frit valg mellem tre muligheder: 1. Reparere 1-2 gange (der skal specielle omstændigheder til 3). Reparationen skal være foretaget indenfor rimelig tid - noget hvor der er retspraksis 2. Genlevere IDENTISK vare eller med kundens accept en anden vare 3. Ophæve handlen med betaling tilbage Dvs. de er i deres fulde ret og alt ville også være urimeligt. Jeg har en kammerat, der for ca. 10 år siden købte et 42 tommer HD Ready Philips tv til 10.000 kr. Det gik i stykker og Bilka sendte det ind til reparation. Efter 3 uger meldte værkstedet, at de MÅSKE kunne skaffe hovedprintet om 5 uger. Min kammerat spurgte mig om hans rettigheder. Jeg clearede af med forbrugerklagenævnets hotline. Han gik med dette ned i Bilka og sagde at de 8 uger er langt over "rimelig" tid. Sælger erkendte dette og tilbød ham et bedre HD Philips TV til 6.000 kr som ombytter og var ikke villig til at ophæve handlen. Min kammerat var dog forberedt, forlangte jf. hotline, at det enten blev ombyttet til helt identisk model eller handlen ophævet. Lyset slukkedes i sælgerens øjne, han udbetalte 10.000 kr og købte den nye model til 6.000 kr og stak de 4.000 kr i lommen.
--
#10
Clegg
Giga Supporter
17-03-2018 21:06

Rapporter til Admin
#9 det er køber der vælger mellem reparation eller omlevering. Kun i tilfælde hvor sælger kan bevise at omlevering vil være uproportional er køber tvunget til at vælge reparation. Hvis sælger ikke kan gennemføre retmæssig reparation eller omlevering, kan køber hæve handlen og kræve positiv opfyldelsesinteresse eller negativ kontraksinteresse.
--
#11
ToFFo
Guru
17-03-2018 21:35

Rapporter til Admin
Vent på reparation eller få dine 100kr tilbage. It's that simple.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 17-03-2018 21:37
#12
Torben67
Semibruger
17-03-2018 22:26

Rapporter til Admin
#10 Ok, der blev jeg klogere - troede ikke først på dig:-) Jeg vil dog tro, at i dette tilfælde er omlevering netop uproportional, da en omlevering dels ikke kan lade sig gøre og da den bedre vare (V2) koster 800 kr. Hvor går grænsen ved uproportional? Et fjernsyn, der skal repareres af importøren for 1000 kr (for hans regning) og som koster 5000 kr fra nyt? En liter mælk til 5 kr?
--
#13
ToFFo
Guru
17-03-2018 22:28

Rapporter til Admin
... Og med reparation mener jeg selvfølgelig at forhandler laver RMA hos producent/leverandør, som med al sandsynlighed bare ombytter produktet alligevel. Så du kan godt få et nyt produkt med lidt tålmodighed :) Og er det ikke muligt at lave RMA på produktet, så tror jeg ikke du får en ny, da det vil medføre et væsentligt tab for forhandleren, da salgsprisen er så lav i forhold til prisen på en ombytning. Men det ville da være god stil hvis du fik en ny :P
--
- Indsæt signatur -
#14
Clegg
Giga Supporter
17-03-2018 22:47

Rapporter til Admin
#12 Henset til værdien er det uproportionalt (det hele bliver ædt op af omkostninger og timeløn) - men det betyder ikke, at sælger altid påberåber sig retten til at afvise reparation. #13 Hæves handlen, så skal køber ikke nøjes med at få beløbet tilbagebetalt. Der skal som sagt kræves enten positiv opfyldelsesinteresse eller negativ kontrakts interesse (og selvfølgelig evt. erstatning)
--
Sidst redigeret 17-03-2018 22:53
#15
ToFFo
Guru
17-03-2018 23:19

Rapporter til Admin
#14 - Det vil jeg meget gerne se en kilde på, for det virker fuldstændig absurd at #0 kan kræve yderligere erstatning efter pengene refunderes. Især når det er et køb til 100kr. Selv hvis det du skriver er sandt, og #0 kan kræve mere end bare pengene tilbage, så ender sagen ikke i retten alligevel. Det ender med at han laver en scene i Bilka og kræver alt muligt, fordi han har læst på et hardwareforum, at en bruger som (med al sandsynlighed) ikke er jurist eller arbejder hos forbrugerstyrelsen, har sagt at han kan kræve det ene og det andet :P
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 17-03-2018 23:23
#16
Jimminez
Gigabruger
17-03-2018 23:20

Rapporter til Admin
Det ligger i en kasse, uden emballage, og jeg får at vide at det koster 100 (nedsat fra 800) og du tror ikke det hvar en demovare ?????? ja right
--
#17
Jim Night
Guru
18-03-2018 09:59

Rapporter til Admin
#16 Demo eller ej, så gælder købeloven stadig. 24 måneders reklamationsret. Reparation, ombytning eller penge retur.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#18
Clegg
Giga Supporter
18-03-2018 10:17

Rapporter til Admin
#15 Hvis du vil have en kilde så kig i Obligationsret 2. del, Lærebog i obligationsret 1, Lærebog i dansk og international køberet eller en af de mange andre bøger der er skrevet om emnet. Det var de 3 bøger jeg brugte da jeg læste ba jur. ”laver en scene” vor herre bevars. Køber holder på sin lovmæssige ret, og modsætter sig at sælger snyder ham. Det er sælger (som professionel) der laver en scene ved ikke bare at køre sagen efter købeloven i første omgang.
--
#19
ToFFo
Guru
18-03-2018 10:30

Rapporter til Admin
#18 - Jeg har ikke tænkt mig at finde de bøger for at slå det op, men jeg tror heller ikke på at det gælder ved forbrugerkøb. Slet ikke når det handler om et varekøb på 100kr. Jeg finder ingen steder at positiv opfyldelsesinteresse gør sig gældende ved køb af små forbrugergenstande, hvor køber har fået tilbudt det fulde beløb refunderet. Og hvis vi nu leger, at han rent faktisk KAN få et beløb i erstatning for besværet, så får han hvad.... en 20'er? Det er alligevel 20% oveni det refunderede beløb, og det er sgu da en god handel :D Selvfølgelig skal loven overholdes, men man skal også lige huske at tænke i den virkelige verden. Han får ikke yderligere erstatning ud af Bilka ved at bruge lange jura-ord :P
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 18-03-2018 10:34
#20
ToFFo
Guru
18-03-2018 10:56

Rapporter til Admin
#18 - Så fik jeg læst op på det. Positiv opfyldelsesinteresse: En erstatning går ud på, at køberen bliver restitueret for det tab, som udbedring af manglen påfører køber. Men der er ikke noget tab ved udbedring af manglen. Det er ganske almindelig RMA der skal til :P
--
- Indsæt signatur -

Opret svar til indlægget: Købelov ved defekt demo/udsalgsvare

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login


ANNONCE