Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Sælgers ansvar

Af Bruger Aspirant SimonOlsen8000 | 24-04-2018 19:14 | 1599 visninger | 24 svar, hop til seneste
Hej hol, Nu ser jeg, om jeg kan forklare det med hardware, da jeg tænker scenariet er det samme, som jeg har i tankerne. Jeg antager at kølepasta under CPU-køleren er et must, og den vil brænde af hvis det ikke er der (hårdt sat op, jeg aner intet om det rigtigt, men lad os antage det) I vil gerne have en stationær computer, men ved ingenting om det. Heller ikke kølepasta osv. I finder en sælger i en hardware butik, og får samlet alle delene; GPU, CPU, motherboard, PSU osv. osv., og får forklaret, hvordan man indsætter pins osv., hvor GPU skal sidde og det går rigtig godt. I får fortalt om, at CPU skal have en køler på sig, og det gør man simpelthen ved bare at sætte CPU i, og sætte køleren over - i ved intet om kølepasta, og sælgeren forklarer intet. Købet afsluttes; i er glade, sælger er glade, alle er glade. I går hjem og sætter svinet til, og begynder at spille, men efter noget tid begynder computeren er blive mærkelig, lugte brændt (jeg ved ikke helt hvad der sker, hvis CPU går i stykker, men tænker det er sådan). Pludselig slukker computeren og i kan ikke få den igang igen. I går ned med den i forretningen og spørger hvad der dog er galt. De får kigget på det derinde, og siger, at CPUen er brændt ned, da den er blevet for varm, fordi der ikke var kølepasta på. Det kan i ikke forstå, da i fik at vide, at det eneste der skulle på var køleren. De nægter at give jer en ny CPU, og du står nu med en PC, som ikke virker mere. Hvor ville i mene ansvaret ligger her, og hvordan ville i få løst sagen? Er der noget i købeloven man kan bruge her, eller er det bare surt show, da det ikke kan bevises, at der har været mangelfuld rådgivning? Mvh.
--
#1
SimonOlsen8000
Bruger Aspirant
24-04-2018 19:15

Rapporter til Admin
Man har intet på skrift fra sælgeren, og han er ikke til stede, så han kan ikke tages ind i sagen.
--
#2
Jimminez
Monsterbruger
24-04-2018 19:17

Rapporter til Admin
i dagens danmark lukker pcen ned før en CPU bliver for varm :)
--
#3
hashishh
Junior Supporter
24-04-2018 19:19

Rapporter til Admin
Lyder også underligt i har brændt den af, den burde begynde og gå ned i hastighed ved 80-90 grader og derefter bare slukke helt når den når x antal grader. Men ville da være fint hvis du oplyste hvilken butik som har været nogle amatører ;)
--
#4
dgaa1991
Junior Nørd
24-04-2018 19:20

Rapporter til Admin
#0 det ville nok være nemmere at forstå hvis du beskrev den reelle situation ;) men var der manual med hvor instruksen ang. "Kølepasta" var beskrevet? #2,3 lol :D
--
Sidst redigeret 24-04-2018 19:20
#5
SimonOlsen8000
Bruger Aspirant
24-04-2018 19:25

Rapporter til Admin
#1-2-3 - Prøvede at gøre det problem jeg har, som ikke er hardware relateret, til noget man kunne smide op herinde. Det drejer sig mest om det, at hvis en altafgørende detalje (kølepasta), bliver udeladt af sælger, og der går noget galt med et produkt, hvordan er man så stillet? Ikke om en PC vil slukke af sig selv eller sådan :P Hvis det stadig ikke giver mening skal jeg nok forklare det reele problem, synes bare det her var sjovere, nu vi er her!
--
#6
Stroyer
Monster Nørd
24-04-2018 19:35

Rapporter til Admin
5# Man har vel en pligt til selv at undersøge tingene / læse manualen. Selvom jeg har samlet hundredvis af computere mv. starter jeg altid med lige at skimme manualen igennem. Det kunne jo være at der lige var noget man skulle være ekstra opmærksom på. Dette gælder også for tilslutning af andet periferi udstyr - printer ol. Det er med at "spørge en eller anden" holder bare ikke - undersøg tingene selv og vær sikker på at man gør tingene korrekt. /mvh
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 24-04-2018 19:36
#7
Monze
Megabruger
24-04-2018 19:37

Rapporter til Admin
Det kommer helt an på situationen og det produkt som skal samles. I forhold til en computer så vil jeg nok antage at køber ved bare en lille smule om hvordan den skal samles. Se en random guide på youtube og de vil alle forklare at der skal pasta på.
--
#8
ice
Nørd
24-04-2018 19:38

Rapporter til Admin
kan være sælger forventer du havde undersøgt/set guides, eller kendte en der skulle hjælpe med at samle. eller at køleren havde kølerpasta på bunden. men samler man selv, må man selv undersøge tingene, før man samler, tror ikke han kan holdes ansvarlig
--
#9
Volcano
Maxi Supporter
24-04-2018 19:47

Rapporter til Admin
Uanset om det er en pc, en bil eller noget helt 3. Vil jeg altid tænke at det ved sælger ikke nok om han/hun skal bare få det til at lyde godt så han/hun kan få noget provision, der med ikke sagt at en sælger ikke er dygtig og ved hvad han/hun sælger men det er jo svært at vide alt om alt. Så jeg vil helt klart undersøge det selv :-)
--
Alt er til salg, det er et ? om prisen i7-8700K . Z370 . MVMe . DDR 4 . SLI . Dual U2715H IPS . AX860i . 32 GB Ram
--
Sidst redigeret 24-04-2018 19:49
#10
Niso
Ny på siden
24-04-2018 19:48

Rapporter til Admin
Sammenlign det med at købe en bil og så ikke tjekke olien. Du har købt en bil og er selv ansvarlig for at fylde olie, kølervæske osv. på. Det er ikke sælgers ansvar.
--
#11
MalloDK
Supporter Aspirant
24-04-2018 19:54

Rapporter til Admin
Svarer lidt til at en bil-sælger siger til dig "For at køre, skal du starte i 1. gear, og når motoren larmer, hiver du bare gear-stangen nedad i 2. osv." Altså, underforstået; Du skal bruge koblingen, ellers står du med en fucked up gearkasse. Man kan måske argumentere for købeloven's §80; § 80. Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve skadeserstatning, hvis: 1) sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed, 2) sælgeren har givet køberen vildledende oplysninger, som han ikke havde føje til at anse for korrekte, 3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om en mangel, som han kendte eller burde kende, 4) genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, eller 5) mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens forsømmelse. Men om der kan blive en reel sag der udfalder i din favør, tør jeg ikke udtale mig om. Sælger kan vel i sidste ende ikke holdes ansvarlig for din, med al respekt, uvidenhed. Så kan jeg osse gå ned i Brugsen og brokke mig når ekspedienten siger at en pose gulerødder laver en mægtig gulerods-salat, men jeg glemte fanden-fløjtme citron-saften. Det er mega bittert, men jeg er bange for du må skrive den på tabs-kontoen ;(
--
Carpe Diem.
#12
nakedSundays
Elitebruger
24-04-2018 19:54

Rapporter til Admin
Hvis du selv har samlet den, så er det dig selv der står for regningen.
--
loveandmusic
#13
pCs
Elitebruger
24-04-2018 20:06

Rapporter til Admin
#0 Du køber et produkt du regner med virker. Det er ikke alle der ved om der er eller skal være kølepasta på en CPU. Ergo - Du skal selvfølgelig have en ny!
--
i7-8700K @ 3.7GHz // ASUS ROG STRIX Z730-E Gaming // MSI GTX1080 GAMING X // G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 16GB // Cooler Master Hyper 212 EVO
#14
kb-
Semi Nørd
24-04-2018 20:14

Rapporter til Admin
Skriv dog hvad det rigtige problem er, der er forskel fra produkt til produkt. Har du brugt sekundlim i stedet for glidecreme er du sgu selv ude om det.
--
.
#15
EQuiNoX
Nørd
24-04-2018 20:18

Rapporter til Admin
0# sælgeren kan naturligvis ikke tage ansvar for at du ikke ved hvad du laver, når du selv vælger at samle en pc. Han kan heller ikke tage ansvar for at du ikke kan finde ud af at læse i bundkort manualen om hvordan du samler din pc. Du har villet spare penge, men har ikke gidet sætte dig ind i tingene, så nu har du fucket up. En sælger kan ikke fortælle dig alt og skære tingene ud i pap for dig. #13 Han har købt et produkt der virker. Han har bare selv fucket den op ved samling.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
--
Sidst redigeret 24-04-2018 20:19
#16
SimonOlsen8000
Bruger Aspirant
24-04-2018 20:24

Rapporter til Admin
#14 - Ja, tror bare jeg kommer med den rigtige. Kan godt se, at aspektet i form af en computer eller lignende, større ting, var end jeg kunne rumme. Vil lige pointere, at den historie er det pure opspind. Jeg troede jeg kunne få et scenarie bragt på banen, hvor jeg forklarede det lignende en PC, da jeg havde respekt for hardwaredelen af siden. Der er blevet købt et par ruskindssko til dyre penge, og der er absolut ingen viden om tøj her eller materialer. Der kendes dog til at ting normalt skal imprægneres, men slet ikke hvordan/hvornår/hvor meget. Efter hvad, 3 måneder ved pænt brug til sammenskomster, vel og mærke UDEN alkohol og remoulade, som har ramt skoene, har de nu antaget en helt anden farve. De er gået fra brune til sorte stort set. Det er dog erfaret nu, efter snak med sælger, at det gør ruskind bare. Det sure snavs til sig som bare fanden. Dog ved købet, blev sælgeren spurgt, om skoene var imprægnere og om der burde købes imprægning med i følge med købet, altså plussalg til sælgeren. Sælgeren informerede om, at skoene var imprægneret fra fabrikkens side, og der var derfor ikke behov for at købe noget med/imprægnere dem selv. Nu er situationen, at sælgeren nu siger, at "det burde man da have vidst", at ruskind er et materiale der opfører sig sådan, men når man står fuldstændig grøn og spørger direkte, om der skal købes noget med, bliver man rådgivet til IKKE at gøre det. Butikken vil derfor ikke hjælpe med produktet/ombytte eller lignende. Hvad ville i sige til den situation?
--
#17
SimonOlsen8000
Bruger Aspirant
24-04-2018 20:25

Rapporter til Admin
Vil ærligt indrømme, at jeg har formuleret den her tråd fuldstændigt åndssvagt, og beder jer bare tage stilling til #16 nu. Beklager det andet. Kan se det har skabt et helvede! Min PC er nysamlet, og den virker fantastisk - med kølepasta og det hele.
--
#18
Kølepasta
Gæst
24-04-2018 20:29

Rapporter til Admin
SKfitede kølepasta her for ikke så længe siden, her stod der udtrykkeligt i "manualen" til applikation af kølepastaen at en moderne cpu kan brændes af på få sekunder uden korrekt køling. #16 Lyder mærkeligt at russkindet skulle have skiftet farve. Er de blevet våde? Har et par russkindssko i en meget mørk grøn farve. De har set lidt af hvert, ingen farveændring. I øvrigt vil jeg ikke mene de behøver være imprægneret, kun hvis du har tænkt dig at spilde på dem.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#19
EQuiNoX
Nørd
24-04-2018 20:32

Rapporter til Admin
#17 Hvis du kan bevise at sælgeren har fejl informeret dig, så har du en sag. Men det er svært at bevise. Han kan lige så nemt sige at i blev tilbudt at købe, men sagde nej. Har som sælger og butikschef ofte oplevet kunder som kommer ind og klager over ting de har fået afvide, med linien det har i aldrig sagt. Det blev så slemt på et tidspunkt at vi på enkelte produkter simpelthen havde formularer som kunden underskrev ved udlevering. Jeg siger ikke at du fusker eller lyver, det er blot utroligt svært at bevise ansvaret. Reelt set har de ikke pligt til at oplyse jer noget omkring materialet du køber. Men det er god service at gøre. Ruskin er et lorte materialle og kunne aldrig finde på at købe det og slet ikke til sko.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#20
SimonOlsen8000
Bruger Aspirant
24-04-2018 20:52

Rapporter til Admin
#18-19 De har fået standard støv på sig, som når du går rundt på jorden med dem. Alment brug. Tænker da, at reelt og etisk set har sælgeren ansvaret for, at produktet holder og ikke "går i stykker" eller i dette tilfælde skiftet farve - grundet snavs vil jeg antage. Når kunden direkte spørger ind til ekstra produkter, ligger der vel et ansvar for, at sælgeren kan komme med et svar. I dette tilfælde er et "nej" direkte rådgivning, og det må han vel holdes ansvarlig for. Selvfølgelig svært, som du siger at bevise, når alt er mundtligt, og det er en brokhoved verden vi lever i som oftest. Det er det aspekt i, at der blev spurgt, og der blev givet et nej. Det er der, hvor jeg bare vil høre hvad i mener, om bevisbyrden er hele problemet her, da det er en mundtlig aftale. Tusind tak for svarene forresten. Vil i den grad huske det i forhold til samling af PC, men der læser jeg alle steder med fed skrift, husk kølepasta.
--
#21
stallemanden
HOL Moderator
24-04-2018 21:05

Rapporter til Admin
Køber siger: "Skal jeg så have noget imprægnering jeg kan give dem" Sælger hører: "Skal jeg så have noget imprægnering som jeg kan give dem når jeg kommer hjem med dem i dag?" Sælger svarer: "Nej, det er ikke nødvendigt. De er imprægneret fra fabrikken" Køber har udvist viden om, at produktet skal imprægneres, ligesom sælger har oplyst at det er blevet det fra fabrikken. For mig lyder det som om, at der er gensidig forståelse for, at produktet skal passes/imprægneres.
--
http://hamdentykke.dk[...] http://onsdagssnegl.dk[...]
#22
SimonOlsen8000
Bruger Aspirant
24-04-2018 21:17

Rapporter til Admin
#21 - True true, men det er kundernes verden jo. De skal tages i hånden, og man må ikke antage/forvente de ved noget. Der bliver spurgt om de skal imprægneres, og man får et nej. Kan man antage, at folk ved, at ting skal imprægneres flere gange, eller kan man i nutidens samfund sige, at alle burde vide, at man imprægnere flere gange? Ikke alle ved, at ruskind er specielt. Det var bare et par fede sko. Passes er spørgsmålet, men imprægneres - selvfølgelig! Det var der også enighed om. Men ikke om, at man gør det gentagne gange. Eller er det her bare, at sælger har glemt sit eget ønske om at sælge mere, og ikke anbefalet at købe mere med i form af imprægnering til senere brug, og nu er kunden bare på røven?
--
#23
blablablabla
Gæst
24-04-2018 23:46

Rapporter til Admin
#0 - Der er garanti på pc´en og udskiftningen af cpu er på forretningens regningen, fordi en sælger kan ikke sælge en bil uden at der smørelse de rigtige steder. Man burde vide, at ruskind ændrer farve efter 3 måneder, er ikke en gangbar salgstaktik - idet at et farvevalg er afgørende for et køb. Sælgeren burde have fortalt at det billige LORT han har solgt dyrt til dig skiftede farve. Spørg hos de officiele butikker af ruskindsko og der får du sandheden.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#24
Fero
Junior Supporter
25-04-2018 10:06

Rapporter til Admin
Hej, Jeg vil gerne købe en ny bil. Ja værsgo. Tak for det. Lalalal la la, Sikken dejlig dag det er i dag.. bum bum bum bum - BANG *Kører den ind i et træ.* Hej. Jeg vil gerne have en ny bil, da du ikke sagde noget om at den ville gå i stykker, hvis jeg kørte i et træ. ------------ Der jeg vil hen. Dumhed/uvidenhed står for egen regning IMO.
--

Opret svar til indlægget: Sælgers ansvar

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE