Altså den er jo ikke en raket
men som udgangspunkt trækker den nok en del hurtigere ved den fart end en panda. den har jo også flere nM
det afhænger nok også af gearet osv
jeg kender ikke den specifikke bil/motor. jeg har dog kørt i en opel astra stationcar med en 1.9 liter diesel. den trak ganske glimrende på motorvejen. om ikke andet er det vel bare at oppe et gear ned.. (måske)
--
Sidst redigeret 25-05-2018 04:55
Jeg kan ikke lige se hvordan du har fået den idé i hovedet at mindre ikke skulle kunne gøre det. Selv kører jeg i en 90 hestes turbo benziner Corsa, og den følger da fint med på motorvejen hvis man lige hugger et par gear ned.
Motordesignet er af ældre dato, dog bundsolidt. Den blev oprindeligt produceret af japanske Isuzu, indtil flere år senere hvor GM/Opel købte designet og begyndte at producere dem i eget navn.
Hvis du bliver serviceret som den skal, og lige får nogle klø i ny og næ som man burde med alle motorer, er det næsten en evighedsmaskine du har fået fat i.
--
Sidst redigeret 25-05-2018 05:44
Diesel så forvent er godt bundtræk og efter 3500 omdrejninger ikke så meget mere. Har en peugeot 208 diesel med 100hk og omkring 275nm fra 1700 omdrejninger. Dejlig kører i by med og overhale med.
--
Du kan jo selv finde en del af svaret ved blot at slå de 2 biler op og se deres accelerations tal. en Panda fra 2011 (ved ikke hvilket år din er fra så tager bare 2011 som eksempel) accelererer fra 0-100 på 13,2 sekunder den Astra du har kig på gør det samme på 11,7 sekunder. Så i rå tal er der ikke så stor forskel som man umiddelbart ville tænke
Men der er dog en stor forskel i den oplevelse du får, pandaen skal trækkes helt ud i gearene for at nå det og det betyder at når du når over 100 km/t så er der ikke meget tilbage at give af. Astraen vil derimod føles hurtigere end den er da den har et godt moment og den vil stadig kunne flytte sig efter den har passeret de 100 km/t. Oplevelsen vil være markant forskellig når du skal trække ud på motorvejen.
Jeg har selv prøvet en lignede forskel i min bil og så den min exkone kører i. Jeg har en Mondeo Diesel med omkring 140-150 heste (den er chippet) og ex'ens Picanto med 68 heste. På 0 - 100 er picantoen ikke så meget langsommere men lige så snart man kommer op i fart er der ikke meget at give af. I min skal jeg blot træde speederen i bund og så kan jeg på få sekunder komme op i fart og derfor nemt komme ud i huller i trafikken, mens picantoen der skal du ned i et lavere gear og selv der tager det sin tid
Men jeg kan kun opfordre til at prøvekøre bilen på motorvej så du kan få det efterprøvet om det er noget for dig.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
1.7CDTI
125hk/280nm
Får du gjort noget ved bilen ender du op på ca 150/330nm ved stage 1.
--
| 8700K | Z370-F | 1080TI | MG279Q | HX850 v2.4 | 16GB 3200Mhz | MX100 512GB | MX300 525GB | Celsius S36 | Define R5 |
Jeg takker for svarene :-)
--
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det :)
#0 Har en Astra stationcar fra 12 med den motor og den trækker skam helt fint - hvis man ikke er vant til at køre diesel skal man lige finde ud af hvor i omdrejningerne kræfterne ligger, men når du har styr på det kan du sagtens suse forbi de fleste bilister :)
Den arbejder bedst imellem 1500 og 3500 hvis jeg ikke husker helt fejl...
Og har skam sat et par unge drenge til vægs ved lyskrydsene ;)
--
i5 8600k // Prime Z370-P // Asus GTX 1060 6 gb Dual OC // 2x4 gb Ballistix Sport 2400 MHz // 240 gb Samsung SSD 840 Pro Series
--
Sidst redigeret 25-05-2018 18:49
Så vidt jeg husker må man godt test køre en bil man er interesseret i at købe.
--
#8 Jeg spørger herinde, for at kan få nogle erfaringer som går ud over en testtur på måske 20 minutter. Speciel attitude at komme med :-)
--
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det :)
Jeg gik for nyligt fra en Benzin 109kh/150nm som gik 0-100km/t på 11,4 sekunder til en benzin 150hk/250nm som går det på 8,8 sek. På papiret ikke den store forskel, men på vejen er der en verden til forskel. Selvom den gamle var en "frisk lille sag" og den nye er en stor flyder, så er forskellen som at sidde på en rusten cykel eller en stor (omend langsom :P) raket.
Uden at kende din Panda, vil jeg sige du vil mærke en klar forskel. Efter at have prøvet mere end et par forskellige biler vil jeg lidt forsigtigt gætte på at alt over ca. 1 sek på papiret vil du kunne mærke tydeligt.
--
Giv mig dit hardware, og jeg løber med det!
du skal bare smide den i tredje så skal du nok komme frem:)
--
Overspringshandlingstanke:
Man kan ikke bare tage tiden for 0-100 km/t og bruge den som sammenligning for hvordan accelerationen er ved motorvejshastigheder. Biler har forskellige accelerationskurver, hvor nogen flader ud ved 120 km/t har andre måske bid i sig ved 160 km/t, fælles er dog at de ikke er lineære hvorfor det ikke giver mening at kigge på acceleration ved lavere hastigheder.
Du kan (måske) finde kurven for din nuværende og kommende model på Google.
--
Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|.
du skal også huske på de nyere motorer ydre noget bedre end en gammel golf 2.0 turbo. En Mii/aygo/Up og hvad de ellers hedder kan sagtens rykke sig selvom der kun sidder en 1.0/1.2 fordi motoren er en helt anden i dag
--
#13 der må jeg erklære mig uenig. Jeg er helt med på at ydelse pr liter motorvolumen er noget bedre idag end for 20-30 år siden, meeen. At sige en 1.0 sugemotor sagtens kan rykke sig, er vist at fordreje sandheden lige lovlig meget.
--
#0 Helt sikkert bedre end din Panda, men Astra'en er stadig en tung bil der vejer omkring 1400 kg, og motoren er ikke specielt kraftig. Astra'en er opgivet til lige under 12 sekunder fra 0-100 km/t, og Panda'en er opgivet til 12-15 sekunder, alt efter om det er 85 HK eller 65 HK den har.
Så i bedste fald er den lidt hurtigere, i værste fald er det det samme.
Personligt vil jeg ikke under 100 HK pr. ton, ellers synes jeg simpelthen bilen er for tung i røven. Min nuværende bil har ca. 220 HK og 400 Nm, og har en køreklar vægt på omkring 1600 kg. Det er mere end rigeligt til at lave en hurtig overhaling på motorvejen med.
Du kan overveje at chiptune den - der vil du kunne få ca. 25 HK mere, og omkring yderligere 50 Nm. Det vil du klart kunne mærke.
#13 Det eneste en 1.0 motor kan rykke, er en gokart.
--
Mht. 1.0 motor, så har jeg leaset en Up 1.0 som nummer 2 bil, og den var godt nok sløv i optrækket.
Nu kører jeg Octavia 1.0 90hk Turbo med DSG, og der er ret vildt så stort overskud den har, selv ved 130 km/t. I optræk fra 0, er der altså heller ikke mange der følger med - men det er selvfølgelig pga. det lynhurtige gearskift :)
--
Sidst redigeret 28-05-2018 10:47
#17: Sorry, men griner nu lidt inden i mig selv over dit indlæg ;)
"Octavia 1.0 90hk Turbo med DSG" .... 90hk i en Octavia og endda med automatgear som er langsommere end manuel.... Og så skriver du at ikke mange følger med... Jeg ligger helt flad af grin! Kører du på cykelsti? For er ret sikker på at de fleste følger med. Jeg har på ingen måde en racerbil (Har en 1.0 Ford Focus ecoBoost m. 125hk) og der er der sq mange der følger med :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #18 I optrækket - læs og forstå, klovn.
Du kan nok bare ikke finde ud af, at køre din bil ordentligt :)
--
Sidst redigeret 28-05-2018 11:16
#19... Jamen det må da helt sikkert være derfor ;)
Satan du racer afsted i din 90hk Octavia.... TRÆK IND TIL HØJRE, FOR HER KOMMER BOBSON!!!!
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #20 hahaha lol :D
90hk i en fucking octavia...
Gad godt høre hvad han så mener om en større bil med 3-400hk...
DET JO FORMEL 1 PÅ GADEN DET HER LUL
--
Tror nu nok også det meste følger med en 1.0 90hk Octavia.
Måske grunden til de ikke følger med, er at de ikke giver flad pedal?
--
Enig med #8, testkør. "hvilken acceleration kan jeg forvente...". = Den samme som på prøveturen 'alt andet lige'
Ikke mere gætværk, og som tråden tydeligt viser, nogen får overdrevent høje mundvige af en gammel Renault 5 med klampen i bund, andre skal have en orange tohjuler før det kilder det mindste...
--