Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Rykkergebyr. Kan faktureres dag 1?

Af Bruger Aspirant Isaac Ra. | 24-09-2018 13:53 | 1761 visninger | 26 svar, hop til seneste
Hej. Jeg vil gerne vide om der er nogle kloge hoveder der kender til rykkergebyr-regler for private virksomheder. Hvis feks sidste betalingsdato er 20/10 kan man så blive pålagt rykkergebyr den 21/10 kl 00.01 teknisk set? Er der en mindste grænse for hvornår rykkergebyr kan sættes på den ikke betalte regning, og SKAL de bevise at de har sendt et brev eller en mail med krav om rykkegebyr/rykker? Og er mail nok nu om dage eller SKAL det være pr brev? Troede man teknisk set havde 7 dage efter sidste betalingsdato til at de lovligt må sende rykkere, men Yousee hævder at det er med det samme dvs dag 1 at de må sætte rykkere i gang.
--
#1
Stilling
Supporter Aspirant
24-09-2018 13:57

Rapporter til Admin
Rykkergebyrer: Størrelse, antal og hyppighedEt rykkergebyr fra en privat virksomhed må højest være på 100 kr. (Gebyret er momsfrit). Der må højst fremsendes tre rykkere med gebyr for det samme krav, og der skal være mindst 10 dage i mellem. Den første rykker med gebyr må gerne fremsendes umiddelbart efter sidste rettidige indbetalingsdag. https://www.forbrug.dk[...]
--
#2
Isaac Ra.
Bruger Aspirant
24-09-2018 18:48

Rapporter til Admin
Er det helt sikkert det forbrug.dk skriver?
--
#3
ReneSDK
Guru
24-09-2018 19:00

Rapporter til Admin
Det er da bare at betale sine regninger, så er den skid ligesom slået. Så behøver man ikke bekymre sig om rykkergebyrer.
--
FFHAU! This is 2018, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
#4
Jim Night
Guru
24-09-2018 19:20

Rapporter til Admin
#0 Hvis du alligevel ikke kan/vil betale til tiden, så lad den dog helt være. RKI skulle være et ok register at stå i for visse typer...
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#5
Pico
Nørd
24-09-2018 19:32

Rapporter til Admin
Ville jo ikke give mening at have en betal senest dato, hvis man så lige fik en uge ekstra. Betal til tiden og hvis dette ikke er muligt, så kontakt din kreditor og før om de vil udsætte datoen, for ellers så får du bare helt automatisk en rykker.
--
i7 4790K|Noctua NH-D15|ASUS Z97-WS|16GB Kingston 1866mhz|2x970 ASUS STRIX|160GB Intel SSD|240GB Corsair SSD|500GB EVO SSD|3TB Seagate|750W CM
#6
Fuller 8900
Mega Supporter
24-09-2018 19:53

Rapporter til Admin
Jeg betaler tit nogle regninger for sent.. Da jeg ikke tømmer min postkasse ret tit.. Her Idag fik jeg en fra en tagrensning som blev gjort for en uge eller 2 siden. Regnede med jeg ville få regningen på mail, men fandt den i postkassen Idag, den skulle være betalt den 21.. Tvivler på jeg får en rykker fra dem, ligesom med vinduespudser som ligger i når han har været der, betaler jeg også for sent nogle gange. Da jeg som sagt kun tømmer postkassen 1 gang hver 14 dag eller lign, og hvis de så har lagt den i dagen efter jeg har tømt sidst.. Så må de lære at sende på mail!
--
#7
Wing Man
Nørd
24-09-2018 19:59

Rapporter til Admin
#6 Nej, du kan lære at tømme din postkasse.
--
Den som ler sidst, tænker langsomst!
#8
Rumleskafte
Semibruger
24-09-2018 20:00

Rapporter til Admin
#6 Jesus en slatten holdning at have...
--
#9
stallemanden
HOL Moderator
24-09-2018 20:05

Rapporter til Admin
Én ting er, at en privat virksomhed har lov at gøre det fra dag ét. Ikke alle gør det. Fra min tid som fattig studerende og når jeg bare har været en knold og glemt at betale, husker jeg at de rykkere jeg har modtaget, ofte har haft en ordlyd af: "Hvis du har betalt indenfor de sidste par dage, kan du se bort fra denne skrivelse" Det skal siges, at det oftest har været i forbindelse med Girokort. Det er ikke ret tit at en virksomhed følger op på daglig basis om alle regninger er betalt.
--
http://hamdentykke.dk[...] http://onsdagssnegl.dk[...]
#10
LgT
Maxi Supporter
25-09-2018 11:02

Rapporter til Admin
#9 - men vend den om: hvor mange penge tror du TDC kradser ind ekstra, ved at følge op, og lære folk at de mener det? (for slet ikke at tale om gebyret)
--
#11
Dami4200
Supporter Aspirant
25-09-2018 11:24

Rapporter til Admin
#9 Kunne det tænkes at virksomheder har en automatisk rykker procedure? Vi bruger SAP, og her bliver rykkerne udsendt automatisk :
--
#12
stallemanden
HOL Moderator
25-09-2018 11:36

Rapporter til Admin
#11 Det kan det helt sikkert. Jeg har heldigvis ikke udtalt mig om andet. Men jeg forestiller mig ikke, at i sender en rykker dagen efter den oprindelige regning skulle være betalt, men at der foretages en kørsel med et givent interval, der følger op på status på de enkelte konti. Nogle gør det en gang om måneden, nogle en gang om ugen, nogle hvert dag og nogle hver 14. dag. #9 men vend den om I forhold til hvad af det jeg har skrevet, vender du noget om?
--
http://hamdentykke.dk[...] http://onsdagssnegl.dk[...]
#13
zzup
Semi Nørd
25-09-2018 12:26

Rapporter til Admin
#2 ja det Forbrug.dk kan du godt regne med er korrekt
--
i7-7700k, z270, 1080ti OC 11gb, m2 ssd 960 evo 500gb,
#14
Fuller 8900
Mega Supporter
25-09-2018 18:27

Rapporter til Admin
7# og 8# jeg har ingen reklamer tak så bruger ikke postkassen, de 2 firmaer der, de burde kunne sende elektronisk. Overvejer at skifte vinduespudseren ud pga det.. Det andet er et jeg lige har fået, de var og lave taget. Har givet dem min mail osv, hvilket jeg så regner med er til for at sende regningen. For den er sendt med posten, ikke lagt i dadelavede arbejdet.. Forstår slet ikke sådan et firma vil bruger 8 kr på atsendeet brev, for en regning på 1000 KR NÅR de endda harfpetens mail.. Det er da for gammeldags..
--
#15
martinbg
Guru
25-09-2018 19:13

Rapporter til Admin
#14 så det er deres skyld de de ikke gør som du syntes? wow ja du må have et svært liv :p
--
ASRock Fatal1ty Z97 Professional // Intel 4790K // Nvidia 1080// TridentX 16GB 2400MHZ// System 850 EVO 250GB // Spil 850 EVO 500GB // lager 3TB
#16
Fuller 8900
Mega Supporter
25-09-2018 20:05

Rapporter til Admin
#15 Nej selfølgelig ikke :) Men vinduespudseren som jeg startede med valgte jeg fordi han havde mobilepay, når han havde været der fik man en sms, og en anmodning på mobilepay, så skiftede han området og vi overgik til ham der er der nu, som så bare er gammeldags.. Så skifter nok bare pga det en dag :P Det andet, forklar hvorfor de skal have ens mail, hvis det IKKE er for at sende regningen elektronisk? Da ulogisk at spørge efter den, hvorefter man sender en regning med PORTO på fucking 7.5-8 kr eller hvad der nu stod derpå, for en sølle regning på 1000 kr? Det er da utroligt dumt når man nu havde muligheden for at smide den på mail?
--
#17
M.Mikkel
Maxi Nørd
26-09-2018 00:18

Rapporter til Admin
At du ikke gider tømmen en postkasse er sku ikke der skyld.
--
Imac 27 5K-Iphone 6x og ipad air.
#18
Isaac Ra.
Bruger Aspirant
26-09-2018 00:37

Rapporter til Admin
Jeg betalte regningen i går for at slippe for rykkere da betalingsdatoen var 27/09 dvs Torsdag. Men troede virkelig ikke at man kan rykke på en regning fra dag 1 efter sidste betalingdato. I øvrigt så min regning fremadrettet, dvs de vil have 3 måneders betaling for noget de teknisk set ikke har leveret til mig. Og så giver de Yousee rykkere på noget der skal leveres i fremtiden. Det er helt bananas. Generelt så må det være en fed fidus, at kradse penge ind på forhånd og ydemere fakturere folk rykkere 4-6 dage efter sidste betalingsfrist. Der er i øvrigt også total rod i deres regningssystem, har haft et hav af problemer med en tv-boks der VAR afleveret og en anden der skulle beholdes, som de slet ikke havde styr på i systemerne. Tror de har en masse systemer der er blevet opgraderet og som ikke taler ordentligt sammen. Anyways jeg synes bare det er pissefrækt at det er tilladt at rykke SÅ kort tid efter de kræver betaling. Og så troede jeg også at når jeg betaler regningen FØR jeg har modtaget rykkeren så slipper jeg. Kan det passe? Regningen blev dog betalt senere end jeg skulle have modtaget deres rykker(det kunne hun ikke levere bevis for, men gad ikke tage en stor ballade for 100kr). Nu er jeg tilmeldt pr mail så de kan teknisk set sende en rykker 1 minut efter midnat hvis de vil. Brev har man trods alt et par dage at gå på, men pr mail så skal det ikke undre mig at de rykker med lynets hast, da de kan lave nemme penge på den måde, da det hele sikkert er automatiseret. Så vidt jeg ved skal de også kunne dokumentere at de 100kr rent faktisk går til reele rykkeromkostninger ikke? Du kan ikke bare smække en 100kr rykker på som ekstra indtægt. Man skal bevise at det har kostet ens virksomhed 100kr i omkostninger at sende og lave selve rykkeren. Det kan yousee HELLER ikke levere.
--
#19
Monze
Gigabruger
26-09-2018 06:41

Rapporter til Admin
De skal ikke kunne dokumentere at det har kostet dem 100 kr og de er i deres gode ret til at opkræve pengene forlods. Christ du har selv indgået aftalen med dem? 100 kr er vedtaget som et fair beløb både som reminder til at folk ikke er ligeglade samt firmaers interne rykkerprocedure. Du kan være helt sikker på at de vil foretrække at få pengene til tiden frem for at sende dig en rykker..
--
#20
ReneSDK
Guru
26-09-2018 06:55

Rapporter til Admin
#18 selvfølgelig er det fair at de kan sende en rykker for betaling dagen efter den aftalte betalingsfrist. Hvis du ikke har betalt den sidste dag der skal betales, så har du jo ikke betalt det aftalte til tiden, og derfor er de fuldstændig i deres ret til at pålægge gebyrer. Principielt er de i deres ret kl. 00:00:01, hvis de var så firkantede, til at sende en rykker. Hvorfor mener du der skal være en 4-6 dages periode efter betalingsfrist før de sender en rykker? Det er jo en forretning, ikke en legestue med fri leg. Hvis du havde eget firma og ingen af dine kunder betalte for varerne til tiden, ville du så også synes det var fair at de alle fik 4-6 dage/uger/år før de betalte det beløb de skylder? Det er i hvert fald dårlig forretningssans hvis du mener det. Et firma der gør sådan lever ikke ret længe i hvert fald. Hvis der ikke er nogen konsekvens ved ikke at betale til tiden, så er der ikke noget incitament til overhovedet at betale.
--
FFHAU! This is 2018, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
--
Sidst redigeret 26-09-2018 06:57
#21
Raskolnikov
Supporter
26-09-2018 08:13

Rapporter til Admin
#18 "Anyways jeg synes bare det er pissefrækt at det er tilladt at rykke SÅ kort tid efter de kræver betaling." Personligt synes jeg det er "pisserfrækt" at folk ikke betaler til aftalt tid, når de selv har indgået en aftale med et firma. Hvis man nu bare fik styr nok på sit liv til at opsige de aftaler men ikke gider have og ellers passe dem man har, så slap man helt for at skulle føle sig provokeret, bruge tid på at bitche på Hol, og livet ville gå videre og alle ville være gladere?
--
#22
Enoxe
Monsterbruger
26-09-2018 08:32

Rapporter til Admin
#18 magen til lad og luddoven holdning skal man sku lede længe efter, jeg er imponeret over at folk kan udvise sådan en liggyldighed overfor andre folk... Ja jeg ved godt TDC/Yousee er er gigant, og som så ikke har styr på en skid, men din klage er jo helt generelt, det ville svare til at en hol bruger solgte dig noget og du så klagede over han ville have pengene inden forsendelse, eller at han overhoved ville have pengene... "I øvrigt så min regning fremadrettet, dvs de vil have 3 måneders betaling for noget de teknisk set ikke har leveret til mig" Håber ikke jeg kommer til at stå bag dig i køen til legoland eller lign. de er sku så frække de beder om betaling inden de levere en service..
--
Sidst redigeret 26-09-2018 08:34
#23
mojn
Ultra Supporter
26-09-2018 08:45

Rapporter til Admin
Hold da op mand, hvis bare mit største problem var at jeg skulle tage mig sammen til at tømme postkassen hver uge i stedet for hver 14 dag...
--
#24
Chaosbird
Ultra Supporter
26-09-2018 09:15

Rapporter til Admin
Da jeg i sin tid flyttede hjemmefra var der en regning jeg altid fik d. 20. Spurgte om ikke jeg kunne betaler for 1 md + 10 dage således, at regningen kunne flyttes til noget mere normalt som d. 1. Det kunne ikke lade sig gøre. Jeg satte efterfølgende PBS til d. 1 alligevel og hørte aldrig noget for det :p. Ikke alle er lige krakilske.
--
#25
stallemanden
HOL Moderator
26-09-2018 09:16

Rapporter til Admin
#26
Charly
Nørd Aspirant
26-09-2018 09:24

Rapporter til Admin
#18 Selvfølgelig må de sende en rykker, så snart du ikke har overholdt betalingsfristen, hvad skulle fristen ellers bruges til? Det er jo netop for at fortælle dig hvornår regningen absolut senest skal være betalt, hvis du vil undgå rykkere. Det ville ikke give mening at have en frist, som i virkeligheden ikke var den rigtige frist. Som det er nu, kan alle forstå det - betaling inden x/x og undgå rykkergebyr.
--

Opret svar til indlægget: Rykkergebyr. Kan faktureres dag 1?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login


ANNONCE