Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Diesel eller benzin?

Af Monsterbruger LTC | 11-05-2019 19:44 | 3713 visninger | 30 svar, hop til seneste
Hej Hol'ere... Ja, nu hvor tråde omhandlende biler er "in" her på siden, tænker jeg at jeg også vil oprette en ;) Står og skal have anskaffet mig bil inden for den nærmeste fremtid, og da jeg kommer til at køre 110km motorvej om dagen er diesel jo selvfølgelig at foretrække, eller misforstår jeg? Har kigget på noget Audi A3, BMW 118D, VW Golf VII og Mercedes A180, alle fra 2014 og som diesel. Men men men, hvad med al den snak om diesel og dens uundgåelige udfasning i fremtiden? Vil jeg blive ramt af højere og højere afgifter inden jeg får solgt den om 5 år? Hvad er jeres holdning, og hvis i skulle ud og købe i dag med mit kørselsbehov, ville i så stadig købe diesel?
--
#2
Dragonheart
Elite Nørd
11-05-2019 20:40

Rapporter til Admin
Hvilke kriterier vægter du højest ?: 1. Bilens pris 2. Reperationsomkostninger/vedligeholdelsesomkostninger 3. Forbrugsomkostninger på brændstof 4. Videresalgsværdi 5. Lokal/regionalt miljøpåvirkning 6. Global miljøpåvirkning 7. Andre ? 110 km om dagen lyder som 55 km pr tur?. Det er bestemt ikke "lange ture". Når en dieselbil er godt varm kører den under visse forudsætninger længere på literen. Så når du siger at diesel er at foretrække if med de ture du kører hvad mener du så? Foretrække ift. hvad ?.
--
#3
bopenstoft
Monster Supporter
11-05-2019 20:44

Rapporter til Admin
Du skal nok regne med at det bliver svært at sælge en brugt diesel om 5 år (bare så du ved det) Udbud og efterspørgsel vil styre prisen, og om 5 år er elbiler det som de fleste vil købe fra ny af. Ang. afgifter, så udfases diesel før benzin, så måske afgiften kommer til at presse på her (dog nok ikke inden for de næste 5 år.)
--
4770K|Maximus VI HERO|16GB Ripjaws 2133 CL9| ASUS 1080Ti STRIX OC|ACER 271HU/DELL U2717D Samsung 850 EVO 1TB
#4
dr_schlemer
Super Supporter
11-05-2019 20:47

Rapporter til Admin
Vi har to stk diesel pendler-biler. Idag ville jeg købe benzin. Der er allerede tyske byer, hvor den ene ikke må køre og diesel udfases; hvilket betyder, at de formentlig vil have en accellereret nedskrivning
--
Mvh Christian"Enhver mener, at hans kobber er guld."
#5
NitroBlast
Guru
11-05-2019 20:50

Rapporter til Admin
#1 Du har ingen gavn af en hybrid på motorvej, så kan du lige så godt købe alm. benzin og spare pengene til hybrid-delen.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#6
bphhm
Monsterbruger
11-05-2019 20:59

Rapporter til Admin
Tror ikke jeg ville købe en Diesel igen med den forventede udvikling i efterspørgsel der også henvises til. Diesel er 1,5-2 kr. billigere per liter og du kører længere. Men du betaler højere årlig afgift så hvad der her og nu kan betale sig ved du bedst. Dieslens force er dog også et bedre bundtræk end benzineren hvilket for mig var en væsentlig faktor da jeg købte min Diesel.
--
#7
Jim Night
Guru
11-05-2019 20:59

Rapporter til Admin
Hvad med at gå en tak med i størrelse/pris og købe en nyere model - fx polo? Nyere bil giver ofte lavere omkostninger til drift og vedligehold. Glem de gamle dieselbiler. De er politisk ukorrekte og bliver formentlig dyrere og dyrere i afgifter.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
--
Sidst redigeret 11-05-2019 21:00
#8
LTC
Monsterbruger
11-05-2019 21:05

Rapporter til Admin
#2 Vægter i princippet brændstofforbrug og komfort højest, dernæst syntes jeg også det skal være en sjov bil at køre i. Dernæst kommer så bilens pris og reparations-omkostninger. Ja de 110km om dagen er til og fra arbejde, så 55km per vej. Dette vil jo så mene at jeg kører ca 40.000km om året med andre ture ved siden af. Hvornår vil du mene en tur er lang nok til at foretrække en diesel og omvendt, hvornår er en benziner at foretrække? #3 Jo jo, elbiler vil jo presse både benzin- og dieselbiler, men elbiler er i øjeblikket for dyre at investere i for mig.
--
#9
LTC
Monsterbruger
11-05-2019 21:08

Rapporter til Admin
#6 Ja, de ekstra bundtræk er jo lidt sjovere og brugtbart på motorvejen, men det giver mig da lidt at tænke over. #7 De biler jeg har kigget på kan fåes til omkring de 160.000 kr med en kilometerstand på 80.000km. En Polo er væsentligt dyrere, og da jeg skal køre motorvej og gerne vil have lidt motoroverskud til overhalinger, vil jeg ikke nøjes med den lille TSI'er i basis Polo'en.
--
#10
waskustobaskus
Nørd Aspirant
11-05-2019 21:38

Rapporter til Admin
Diesel er her også om 5-10 år.
--
#11
dr_schlemer
Super Supporter
12-05-2019 09:44

Rapporter til Admin
#10: ja i traktorer og lastbiler. VW skandalen vil helt sikkert føre til strengere og strengere regler på området for NOx udledning og dermed krav om enten nyt dyrt partikelfilter eller store afgifter.
--
Mvh Christian"Enhver mener, at hans kobber er guld."
#12
Gunkeeper
Ny på siden
12-05-2019 10:30

Rapporter til Admin
Jeg tror hellere ikke diesel udfases. Forureningen blandt de nyere dieslebiler er ikke meget fra en benzinbil. Der er hype og hetz på diesel, men det ligger sig. Hvis i tror diesel udfases, bør i hellere ikke købe benzin. Snakken går ikke blot på diesel, men at alt der ikke kører på el skal forbydes. Venstres foreslag (Hele VLAK regeringen) er er at lukke for BÅDE diesel og benzin i 2030. https://www.tvmidtvest.dk[...] VW, BMW, Mercedes - alle de store tyskere holder fast i diesel. Så bare køb diesel. Benzin bliver banlyst samtidig. -Hvis nogle af dem overhovedet gør det. Der er ingen tegn på at nye diesel biler, modsat benzin biler, bliver banlyst. Folk der siger diesel ikke er der om 5 år bør tage en sølvpapirshat på og holde sig lidt væk fra mediernes skræmmekampagne. Og sælge ud af forrådet af dåsemad fra den kolde krig, som opbevares i den 'nødvendige' bunker, da der selvfølgelig blev en atomkrig tilbage i 80'erne. Det var de også sikker på. Den dåsemad bør forresten også smides ud, det er pisse ulækkert og maden er gammel.
--
Sidst redigeret 12-05-2019 10:34
#13
Joha6280
Supporter
12-05-2019 11:49

Rapporter til Admin
Har selv en Audi A3 2.0 TDI fra 2015. Super fed motor med god overhalingskraft og også god ift økonomi. Gør dig selv den tjeneste at tage 2.0 i stedet for 1.6 hvis det bliver A3 diesel :-)
--
i5 2500k @4.4 GHz - Asus P8P67 Pro - MSI RX 580 8 GB
#14
Veldrejet bæver
Megabruger
12-05-2019 12:01

Rapporter til Admin
Tror man skal passe på med at afskrive diesel. Audi har netop lige sagt de vil forsætte deres diesel program. Tænker der muligvis blot kommer flere restriktioner og krav.
--
i7-7700k | RTX 2080 Gaming OC | Asus PG278QR 27” 165Hz 1440p
#15
saifullah
Mega Supporter
12-05-2019 12:05

Rapporter til Admin
køre du langt : Diesel køre du kort : Benzin .
--
ærlighed er vigtigt !
#16
LTC
Monsterbruger
12-05-2019 12:11

Rapporter til Admin
#12 Tænker også det muligvis bare er medierne som påvirker folks opfattelse af dieselbiler, men det er jo desværre samme folk som står og skal købe den om 5 år når jeg skal af med den igen. #13 Har netop kigget på en A3 SB 2.0 TDI fra 2014. Har du haft nogle nævneværdige reparationer på din indtil videre? #15 Men hvad er kort og hvad er langt?
--
#17
Jacob [5260 Od.S]
Nørd Aspirant
12-05-2019 12:46

Rapporter til Admin
#16 Da vi skulle skifte bil snakkede jeg med 2 mekanikere, som uafhængigt af hinanden sagde, at "langt" er over 25000 km om året og gerne 30000. Der findes masser af læsning på fdm om emnet. Læs også gerne alle de gamle tråde om dette emne - der kommer ikke så meget nyt på bordet. Det har været diskuteret mange gange efterhånden, så en søgning på diesel burde give dig læsestof til en time eller 2. http://www.fdm.dk[...] https://fdm.dk[...] #12 Du tager helt fejl med dåsemaden. Med mindre dåsen er bulet og maden ser mærkelig ud eller lugter, så smager den nøjagtig som den gjorde dagen efter den blev pakket i dåsen.
--
Google først, spørg bagefter. Man skal ikke græde over spist bacon.
#18
Joha6280
Supporter
12-05-2019 13:32

Rapporter til Admin
#16 Nej ingenting. 110k km uden noget nævneværdigt. Selvom den har samme hk som 1,5 tsi er det ekstra moment super fedt og giver en mærkbar kraftforskel :-) Kører godt 18,5 km/l blandet Kan sagtens komme op på 20+ på landevej
--
i5 2500k @4.4 GHz - Asus P8P67 Pro - MSI RX 580 8 GB
#19
Gunkeeper
Ny på siden
12-05-2019 14:05

Rapporter til Admin
#17 Jeg tager mine informationer om dåsemad til efterretning.
--
Sidst redigeret 12-05-2019 14:05
#20
Sjanten88
Junior Supporter
12-05-2019 18:45

Rapporter til Admin
Det lader til rigtig mange hænger lidt fast i det gamle med at diesel soder til ved kortere ture. Jeg vil lige udpensle hvordan det hænger sammen. Din dieselbil er væsentlig mere økonomisk når denne bliver drifts varm kontra en kold start så derfor vil ture på +20 min have sørget for en gennemvarm bil og du vil deraf få glæde af den bedre brændstof økonomi, din tur ned i spar på 2km og retur derimod er en noget mere bekostelig affære. Hvor benzinbilen vinder. Min egen erfaring i forhold til komfort og kører glæde og i det segment du kigger så er der noget mere overskud i diesel motoren og samtidig med lavere støj grundet færre omdrejninger. I forhold til tilsodning af gløderør så er dette i en nyere bil - læs 2010 og frem, ikke længere et problem hvis bare bilen jævnligt bliver gennemvarmet eksempelvis ved dine lange ture. Og som du selv sætter det op kommer til du til at kører det der minder om 23000 frem og tilbage fra job hvis du har et "almindeligt" 5 dage om ugen job. Og så dine resterende 17000 privat. en lille gang hovedregning notere at du kører ca 325km i gennemsnit om ugen udover arbejde. Jeg ville ikke være bange for at hoppe på en diesel. Lad dig ikke skræmme af den misvisende info omkring diesel er forbudt i bestemte byer, det er igen de ældre modeller som ikke lever op til bestemte krav - præcis som du ser det med lastbiler og lignende typisk inden for tættere bebyggelse der skal lave op til bestemte krav. Og så er det helt korret at fossile brændstoffer ikke bare sådan udfases det vil være et direkte politisk selvmål med alle de penge og afgifter der er bundet i disse.
--
#21
Frederik s
Gæst
14-11-2020 22:56

Rapporter til Admin
Hej sjanten88, jeg kører til daglig godt og vel 15 km frem og tilbage på arbejde. Men ideen om at have en diesel til længere jagtture kan jeg godt lide. Her om vinteren kører jeg en tur på 35 km, 2 gange i ugen. Og i sommermånederne kører jeg minimum 3x90 km i ugen.. valget står lidt imellem 2.0 150hk TDI eller en 1.4 140hk tsi
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#22
ToFFo
Guru
14-11-2020 22:57

Rapporter til Admin
#21 - Det kan umiddelbart ikke betale sig. Regn på det. Kig på km/l, bilernes købspris og den halvårlige afgift. Vurder herefter hvad der bedst kan betale sig for dig. Går ud fra bilerne heller ikke er lige gamle/slidte. Det er selvfølgelig også noget der skal med i dine overvejelser.
--
- Indsæt signatur -
#23
Wut
Junior Nørd
14-11-2020 23:12

Rapporter til Admin
#21 Vælg benzin. Benzinbiler kører nu så langt på literen, at man virkelig skal køre mange kilometer før diesel svarer sig. Dertil er der en masse udgifter, der er dyrere på dieselbiler. Jeg overvejede at skifte min diesel I30 til en benzin. Men jeg kom frem til, at break even ville være omkring 30.000 km i året, før det går lige op i pris. Hvis ens kørselsbehov ændrer sig, så er det for dyrt at skifte bilen midt i det hele. Og så ender man med (måske) at starte dieselbilen 2 gange om dagen og køre en lillebitte tur, så den ikke når at blive ordentlig varm. Det er ikke alt for godt. I øvrigt bliver gensalgsværdien af dieselbiler ringere med tiden, da diesel bliver mere og mere skældt ud i pressen.
--
FYI: https://www.youtube.com[...]
--
Sidst redigeret 14-11-2020 23:13
#24
Christian88
Elite Supporter
14-11-2020 23:35

Rapporter til Admin
#23 Hvilke udgifter er det som er dyrere, og hvor meget? Jeg spørger fordi at jeg kører næsten 200 km om dagen på motorvej uden kø, og derfor virker diesel som et fornuftigt valg pga. penge sparet på brændstof. Kan ikke påstå at jeg er specielt optaget af gensalgsværdien - tænker at den er er ingenting værd om 5 år med mit forbrug uanset hvad motoren drikker.
--
#25
Jesper164a
Mega Supporter
15-11-2020 13:15

Rapporter til Admin
#24 Ejerafgiften/vægtafgift på en diesel bil er tårnhøje :)
--
Nostalgi var bedre i gamle dage.
#26
waskustobaskus
Nørd
15-11-2020 14:13

Rapporter til Admin
#25 Ja de er meget højre på diesel. Feks en Peugeot 208 diesel fra 17 koster hele 130kr halv årligt:D Min '18 røg ind under den nye regler så den koster knap 1100kr årligt.
--
#27
Slæden
Supporter
15-11-2020 16:05

Rapporter til Admin
#25 vores 308sw bluehdi koster altså 1.220 kr. årligt, den kører 23-24vkm/l på motorvej 210km dagligt
--
#28
Die_Happy
Supporter Aspirant
15-11-2020 16:26

Rapporter til Admin
Vores benzin'er koster 1880 kr. årligt. Samme model ville i diesel koste 3880 kr.
--
#29
kikophil
Monster Supporter
15-11-2020 17:38

Rapporter til Admin
Tja her og nu ville jeg nok jævnfør elbilernes statsligt akkumulerende pres for hurtig skift til strøm mene, at du bør gå efter lave driftsomkostninger (langt på literen + en bil i god stand (meget brændstof kan købes for en evt. værkstedsrefgning)) både ved benzin og diesel, da de helt sikkert over kortere tid, vil blive "befængt" med større og større afgifter - indtil det samlet, nærmer sig et statsligt indkomstniveau, der flydende kan overgå til elbilerne, der så - om ikke lige lig med - så jo skal overtage indtægterne, ved omstillingen - uden de større forskelle/omkostninger for staten/befolkningen!.
--
Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne...
#30
Qax
Super Nørd
15-11-2020 18:16

Rapporter til Admin
Jeg har en 1,6 tdi og der er cirka 39 km hver vej. Det kan helt sten sikkert godt betale sig, da den står opgivet til 27,3 km/l. Jeg bruger 15.000 kr på diesel hvert år og kører lidt over 30.000 km. Motoren når 90 grader efter cirka 5 km og der er motorolien cirka 60 grader. Hvis man kører mindre end 20 km til arbejdet, så er en diesel nok ikke nødvendigvis vejen frem. Dog så bør man regne på det og se om man kommer over 20.000 km om året, for så kan det godt betale sig. En benzinbil bruger virkelig meget benzin, når du kommer over 110 km/t.
--
Asrock Z370 Extreme4 - I5-8600K - NZXT Kraken X62 Ripjaws 2x8gb 3200Mhz CL14 Asus 1080 Strix A8G - Acer XB271HU Adata XPG SX8200 Pro 1TB
#31
Wut
Junior Nørd
15-11-2020 20:01

Rapporter til Admin
#30 Der er nogle ting i dit regnestykke, jeg ikke mener, er helt retvisende. Det kan helt sten sikkert godt betale sig, da den står opgivet til 27,3 km/l.Jeg bruger 15.000 kr på diesel hvert år og kører lidt over 30.000 km. Diesel koster omkring 8,30 kr per liter pt. 15.000 kr svarer altså til 1807 liter. 30.000/1807 er 16,6 km/l. Det er da ret langt under de 27,3 km/l den er opgivet til. Sandsynligvis er det netop, fordi du kører relatvit korte ture, og dieselmotorer ikke er særligt effektive kolde, at den suger en del diesel i starten til at varme motoren op. Mange forelsker sig i det store "27 km/l"-tal og glemmer helt at tage højde for, at motoren yder den effektivitet, når den er godt gennemvarmet. Motoren når 90 grader efter cirka 5 km og der er motorolien cirka 60 grader. Ved 16,6 km/l og 5 km, så har motoren ædt 0,3 liter diesel. Der er ikke nok energi i 0,3 liter diesel til at varme hele motorblokken, kølevand mv op. Det kan man så diskutere til dommedag, men FDM mener, at der skal omkring 30 km til, før motoren er gennemvarm: https://fdm.dk[...] Det samme tal kan man i øvrigt finde på mange forskellige sider på nettet. FDM anbefaler i øvrigt også, at man kører minimum 30 minutter per vej. På hhv landevej eller motorvej, så er det hhv 40 km eller 55-65 km per vej, før de anbefaler diesel... og det er ikke af økonomiske hensyn, men bare for at motoren bliver ordentligt varm og ikke soder til. Dog så bør man regne på det og se om man kommer over 20.000 km om året, for så kan det godt betale sig. Hvis vi nu tager en benzinbil, som rammer de 14 km/l (og det er jo ikke usædvanligt overhovedet) mod din dieselbil til 16,6 km/l, og benzin og diesel koster hhv 9,5 og 8 kr for at gøre det lidt simpelt, så sparer man 20 øre per km ved at køre diesel. Man kan nemt finde en bil, der kører længere end 14 km/l på benzin, men lad os holde fast i de tal der. På min Hyundai i30 diesel betaler jeg 3880 i året i grøn afgift, og på min Mitsubishi Colt betaler jeg 1880. Dvs det er lige 2000 kr dyrere i grøn afgift på dieselen. Med 20 øre per km sparet, så skal jeg køre 10.000 km i året bare for at "tjene afgiften ind". Dernæst har dieselbilen kostet 20.000 kr mere end den tilsvarende bil i benzinudgave. Det skal afdrages over måske 10 års levetid. Dvs 2.000 kr i året mere i værditab, eller hvad der svarer til 10.000 kms "besparelse i brændstof". Så bare jeg tager den grønne afgift og værditabet i betragtning, så skal jeg allerede køre 20.000 km i året for at tjene det ind. Dvs det er først efter 20.000 km at der begynder at være ræson i at køre diesel (ved mine tal). Så kan man begynde at kigge på prisen på service og forventede reparationer mv. En anden ting er, at brugtværdien på dieselbiler lige pt ligger ret lavt, fordi folk flygter væk fra diesel, da regeringen og pressen øffer over diesel. Regeringen truer i øvrigt også med flere afgifter på diesel/benzin. Jeg har hørt et sted, at de vil pålægge dieselbiler 1000 kr i dummebøde i året. Det er, hvad der svarer til 10.000 km ekstra kørsel i brændstofbesparelse, for at tjene det ind igen. Så er vi oppe på 30.000 km i året. Og hvis ens kørselsbehov bliver mindre, så bliver det ret ærgerligt at have en dieselbil, da det er dyrt at skifte bil, og en dieselbil til meget små ture ikke fungerer godt hverken slidmæssigt eller økonomisk. Den næste bil, jeg køber bliver nok en elbil... hvis prisen bliver god på dem... ellers bliver det en benzinbil. Jeg har kørt diesel indtil videre, da jeg kørte 150 km/dag, og så kan det klart betale sig. Jeg vil tro, at et sted mellem 30-40.000 km er det, der skal til i året, før man er sikker på en besparelse. Men fremover køber jeg nok benzinbil, da benzinmotorerne har indhentet dieselbilerne meget på økonomien over de seneste 10 år :-)
--
FYI: https://www.youtube.com[...]
--
Sidst redigeret 15-11-2020 20:04

Opret svar til indlægget: Diesel eller benzin?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE