Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Erstatning, hvad skal erstattes?

Af Monster Supporter Ð Xargo | 09-06-2020 21:55 | 1987 visninger | 24 svar, hop til seneste
Jeg har problemer med noget logistik og transport, som er gået i ged, hvilket har medført mit produkt er blevet væk. Afsender vil ikke dække noget, da vedkommende har kvittering på afsendelse. Transport vil ikke dække produktet, men give mig produktets værdi tilbage. Produktet er købt billigere end normalprisen, så for mig er det en elendig aftale at "nøjes" med pengene. Kan man virkeligt godt slippe af med at betale folk det der står på kvitteringen og ikke dække for det forsvundne produkt? Hvad hvis jeg ikke havde en kvittering og det var mormors gamle Arne jakobsen stol, er det så bare et tilfældigt beløb som de selv bestemmer, eller selve stolen de skulle erstatte en ny af? Nogen der har prøvet lign som har en god grund jeg kan gå videre med og derved fastholde at jeg skal have ersattet et produkt og ikke et beløb?
--
Fractal Design Nano S, 16gb DDR4 3200Mhz, 2060 super, delided i7-6700k@4,5Ghz, SF600, Z170i-pro. Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt,
#1
ToFFo
Guru
09-06-2020 21:57

Rapporter til Admin
Affektionsværdi bliver ikke dækket. Hvis jeg synes mormors gamle tallerkner er 10.000kr værd, betyder det ikke at det er det, jeg får for dem, hvis de bliver smadret af posten. Nu ved jeg ikke meget om det men jeg forventer at: De skal dække "værdien" af produktet. Ligesom med et forsikringsselskab I guess. De laver et skøn ud fra varens alder vs købspris og hvad tilsvarende koster. Ønsker man bedre forsikring, må man tilkøbe det, så man er dækket. Ellers er det vel et gamble hver gang man sender en pakke. Og størstedelen af tiden går det jo også fint. Jeg forstår godt afsender ikke vil dække, for afsender har jo gjort sin del af arbejdet. Det er sindssygt ærgerligt, men det er desværre den chance man tager, når man får noget sendt med posten. Hvis man skulle dække som du forventer, ville det være sindssygt dyrt at sende en pakke.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 09-06-2020 22:01
#2
ice_hiboy
Junior Supporter
09-06-2020 21:58

Rapporter til Admin
Hvilket transport firma er der tale om? Det står vel i deres betingelser hvad der dækkes.
--
i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | NZXT H210.
#3
Hr._Konge
Gigabruger
09-06-2020 22:02

Rapporter til Admin
Selvfølgelig er det super ærgerligt at varen bliver væk, men kan ikke se hvorfor du vil forvente at få mere end du har givet for produktet?
--
#4
Ð Xargo
Monster Supporter
09-06-2020 22:06

Rapporter til Admin
#1 det er sindsygt dyrt at få sendt en pakke, jeg arbejde i DK fragtmænd. ;) Men nu er det ikke affektionsværdien jeg tænker på. købte jeg et designer produkt for 30-40 år siden, kostede det næppe hvad ny prisen er i dag. Mit forsvundne produkt koster 9000kr billigste sted i dag, jeg fik det (stadig fra nyt), til ca det halve. Kan postnord så godt nøjes med at give mig 4500kr, selvom det er produktet de skal dække, som koster væsentligt mere? Til det scenario tænkte jeg, hvad nu hvis man ikke havde en kvittering, kan postnord så bare opfinde den pris de synes er rigtig, da kvittering ikke forefindes? (derfra eksemplet med en gammel stol). Jeg har endda betalt for forsikring på pakken, fordi jeg viste at dette kunne ende med at ske. forsikringen dækker op til 10.000kr. Postnord er ikke oplyst om min pakkes værdi endnu, da jeg ville dobbelttjekke at jeg ikke snød mig selv i sagen. Jeg er uforstående for hvorfor postnord overhovedet vil se kvittering fra min side, da de egentligt bare burde aftale med afsender at de køber en ny af dem og sender mig?
--
Fractal Design Nano S, 16gb DDR4 3200Mhz, 2060 super, delided i7-6700k@4,5Ghz, SF600, Z170i-pro. Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt,
#5
Ð Xargo
Monster Supporter
09-06-2020 22:10

Rapporter til Admin
#3 Du køber en bil til 200k, bilen stiger i værdi grundet det er den eneste tilbage i verden. Jeg smadre nu ind i din bil, som har steget til 1mio i værdi. Skal jeg så også "nøjes" med at give dig 200k, fordi det kostede din bil jo? Det er lidt det samme princip ved brug af tilbud, udover prisen bliver sænket, men produktets værdi er jo stadig tilbage hvor de startede efter. Alle de der 2060super som elgiganten solgte til 500kr, er jo hellere ikke 500kr værd af den grund. Måske er min logik helt off, men jeg ved bare at hvor jeg arbejder er det produktet man erstatter og ikke beløbet. Kunden skal have sine varer ikke deres penge tilbage, grundet vores fejl. Åbenbart anderledes hos Postnord. "mere end jeg har givet", er jo netop fordi det koster mit produkt og jeg SKAL stadig have det.
--
Fractal Design Nano S, 16gb DDR4 3200Mhz, 2060 super, delided i7-6700k@4,5Ghz, SF600, Z170i-pro. Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt,
--
Sidst redigeret 09-06-2020 22:12
#6
ToFFo
Guru
09-06-2020 22:15

Rapporter til Admin
#4 - Jeg brugte kun affektionsværdi fordi du nævnte mormors gamle møbel :) Hvis postnord skriver i deres betingelser, at de, med den valgte forsendelsesmetode, kun dækker det beløb, eller en procentdel af værdien af det sendte, eller whatever, så er det sådan landet ligger. Har du/afsender læst betingelserne for den forsendelsesmetode der blev benyttet? Tror det er meget normalt for posten kun at dække op til et max beløb. Ellers kan man jo sende en dåse flåede tomater, og hvis den bliver væk, påstå man sendte en diamant. Findes der ikke nogle betingelser for den brugte fragtmetode man kan læse om et sted? For ellers gætter vi jo bare.
--
- Indsæt signatur -
#7
Lindquist
Super Nørd
09-06-2020 22:23

Rapporter til Admin
[...] Erstatning for bortkomst, forringelse eller beskadigelse af PAKKER fastsættes efter reglerne i NSAB2015. Er der tale om en vare, ydes erstatning på baggrund af indkøbsprisen for varen (fakturaværdi minus avance og moms, medmindre afsender er en privatperson i hvilket tilfælde avance og moms ikke fratrækkes). I øvrige tilfælde fastsættes værdien af PAKKEN til markedsprisen for eller den gængse værdi af genstande af samme art og beskaffenhed, fx tilsvarende brugte genstande. Der ydes aldrig erstatning for antikvitetsværdi, affektionsværdi eller tabt avance, jf. NSAB 2015 § 17 [...] https://www.postnord.dk[...] Deres forretningsbetingelser ser ud til at besvare dit spørgsmål. Det lyder til at der er tale om en vare i dit tilfælde, som du har købt af en forretning. I så tilfælde holder de dig skadeløs for betalingen, men ikke for den situation, at du nu skal ud og finde en erstatning, som du måske ikke kan få lige så billigt.
--
[Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed [Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar
--
Sidst redigeret 09-06-2020 22:26
#8
Ð Xargo
Monster Supporter
09-06-2020 22:31

Rapporter til Admin
#7 så hvis jeg bare lader vær' med at fremvise min kvittering, så er det altså afsender som "bestemmer" hvad indkøbsprisen er og det bliver så hvad der skal erstattes, hvis de går den vej? ellers så må postnord bare gøre brug af "i øvrige tilfælde". De kan ikke finde pakken, så de kan ikke tjekke følgeseddel / faktura. Der står ikke pris på faktura for fragten(mailen), der står bare pakkenr, forsikret beløb, vægt og dimensioner på godset samt modtager oplysninger.
--
Fractal Design Nano S, 16gb DDR4 3200Mhz, 2060 super, delided i7-6700k@4,5Ghz, SF600, Z170i-pro. Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt,
--
Sidst redigeret 09-06-2020 22:33
#9
Hr._Konge
Gigabruger
09-06-2020 23:18

Rapporter til Admin
#5 kan godt se problematikken ved bilen. Jeg er også bare sikker på at i dit eksempel om grafikkort vil Elgiganten i mange tilfælde blot ophæve købet og give dig købsprisen tilbage for varen, og det er de jo berettiget til inde for købeloven
--
#10
anders1226
Ultrabruger
09-06-2020 23:36

Rapporter til Admin
Vis du har betalt 200kr. får du 200kr i produkt. sådan ser jeg på.
--
Meow
#11
Ð Xargo
Monster Supporter
09-06-2020 23:57

Rapporter til Admin
#9 ja det gør de oftest, men nu skete det jo at de ikke gjorde det sådan.
--
Fractal Design Nano S, 16gb DDR4 3200Mhz, 2060 super, delided i7-6700k@4,5Ghz, SF600, Z170i-pro. Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt,
#12
Wut
Monster Supporter
10-06-2020 00:04

Rapporter til Admin
#7 Det er lidt spøjst, at PostNord skriver, at prisen beregnes på baggrund af fakturaværdien hvis det er en vare, og ellers markedsværdien. Derefter henviser de til NSAB §17 NSAB §17 er dog anderledes: Erstatning for bortkomst eller forrringelse af godset beregnes efter godsets fakturaværdi, hvis det ikke bevises, at markedsprisen for eller den gængse værdi af gods af samme art og beskaffenhed har været en anden på tidspunktet og stedet for speditørens overtagelse af godset,.... http://www.documents.dsv.com[...] Som jeg læser NSAB §17 så lyder det mere til, at hvis man kan bevise, at den "gængse værdi" af varen er højere end den tilbuds-pris, man har fået, eller det særlige afslag mv, så er det markedsværdien, der gælder og ikke tilbudsprisen. Men det skal man måske være jurist for at kunne forstå. Tilføjelse: Der står dog i §17 at "affektionsværdi, antikvitetsværdi eller anden særlig værdi af godset" ikke giver ekstra erstatning, så eksemplet med veteranbilen går ind under her, og giver ikke anledning til ekstra erstatning ud over den værdi, man har købt bilen til dengang.
--
Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Sidst redigeret 10-06-2020 00:06
#13
LARMY85
Maxi Supporter
10-06-2020 00:14

Rapporter til Admin
Er det KEF LSX-højtalerne på DBA du har købt?
--
Karl, schieß dem fenster!
#14
16bamse
Giga Supporter
10-06-2020 00:33

Rapporter til Admin
#0 Du skal være glad for at du får noget tilbage det er de færreste der gør når pestnord smider pakkerne væk :( Sådan som jeg læser det er det hvad en tilsvarende vare koster, det vil sige hvis det er en brugt mobil bliver det nok bare det en ville koste på DBA.
--
CPU: R+ 2700x MB: Asus x470 ITX RAM: Corsair LPX 2x8GB GPU: Nvidia 1080Ti SSD: Intel 660 2 TB - Dell XPS 13 9360 & 9370
#15
JakobseNG
Elitebruger
10-06-2020 01:10

Rapporter til Admin
Pestnord er helt væk. På en eller anden måde kan de blive ved med at smide pakker væk. Købte 2 højtaler ved Hififreaks, var ikke tilfreds med dem, så de blev sendt tilbage med et returlabel. Kun den ene af pakkerne nåde hen til dem. Var ingen hjælp overhoved fra Postnord selv om de lige har smidt en højtaler væk til 10k. De må ha ansat sygegiske syge mennesker der.
--
1 + 1 = 2 Play the map and map the play?
#16
Sven Bent
Giga Nørd
10-06-2020 04:00

Rapporter til Admin
HVis du ar betale afsender for et produt ker det irrelvant hvad transportarne vil daekek eller ej. det er afsender ansvar og andesender som er kunde hos trnasport selskabet som transport selskbat skal erstte overofer med andre ord Ansvar gaar den modsaette regning af penge med mindre andet er aftalt
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#17
7430
Mega Nørd
10-06-2020 06:38

Rapporter til Admin
Selvf skal du da kun ha hvad du selv gav der da logik for perlehøns
--
jep jep
#18
7430
Mega Nørd
10-06-2020 06:53

Rapporter til Admin
Dog er det afsenders problem og ikke dit. Da det er ham og transport firmaet der skal udrede det. Du skal bare have dine penge retur
--
jep jep
#19
Rolf
Ultra Supporter
10-06-2020 07:19

Rapporter til Admin
Selvfølgelig får du ikke mere i erstatning end du har givet. Og du kan på alle svarene i denne tråd nok godt se, at det ikke er urimeligt. Du har et tab, og får dine penge retur, færdigt arbejde.
--
#20
Clegg
Giga Supporter
10-06-2020 08:32

Rapporter til Admin
#0 Hvornår overgik risikoen fra sælger til køber?
--
#21
Anomynous
Nørd Aspirant
10-06-2020 08:38

Rapporter til Admin
#15 sygegiske syge https://i.pinimg.com[...]
--
Back in my days the video games were more about the game than the video
#22
DonBonzini
Elitebruger
10-06-2020 08:39

Rapporter til Admin
Er sagen ikke mellem dig og leverandøren? Og så er der en anden sag mellem leverandøren og postnord? Risikoen overgår først fra sælger til køber, når varen er leveret til køber. Så jeg ville kontakte sælger og se om i ikke kan finde en løsning? Jeg har lige haft samme problem, fik et sags nummer fra fragtfirmaet vedr. den forsvundne pakke, kontaktede leverandøren, som tilbød pengene tilbage eller et tilsvarende produkt i cirka samme prisleje (produktet var nu udsolgt). Valgte at få pengene tilbage og købe et andet sted hvor der nu var et bedre tilbud. Det ville ikke være fair hvis de kun havde tilbagebetalt den lavere tilbudspris.
--
#23
7430
Mega Nørd
10-06-2020 08:56

Rapporter til Admin
meeeen de skal vel os først efterlyse den og som det er nu kan pakker altså godt stå et par dage før de blir smidt afsted.. hvem er den sendt med? gls så har han en kvitering for indleveringen....
--
jep jep
#24
Ð Xargo
Monster Supporter
10-06-2020 09:25

Rapporter til Admin
Jeg har spurgt min chef om han lige kunne hjælpe mig. jeg har ikke underskrevet noget, så det er direkte med sælger jeg har en sag. som udgangspunkt skal jeg have et tilsvarende produkt, medmindre jeg selv vælger at ville have beløbet tilbage. min forsikring dækker stadig for fragt/tabt indkomst. Som udgangspunkt er det altid produktet der skal dækkes, hvis muligt.
--
Fractal Design Nano S, 16gb DDR4 3200Mhz, 2060 super, delided i7-6700k@4,5Ghz, SF600, Z170i-pro. Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt,

Opret svar til indlægget: Erstatning, hvad skal erstattes?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE