Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Fortrydelsesret ved bestilingsvare

Af Nørd RaGe_22 | 23-06-2020 15:25 | 1986 visninger | 35 svar, hop til seneste
Min mutti har været nød til at bestille en stol igennem hebru med lift-up funktion pga meget skæv hofte og ryg og derved var i en akut situation pga. hendes anden stol var gået istykker. Der har været 4-ugers leveringstid på stolen og hun har ikke haft mulighed for at prøve den da hun slet ikke er mobil på nogen måder og hebru havde ikke mulighed for stille en til rådighed for at prøve. Nu har hun så købt katten i sækken da de afviser fortrydelsesretten pga. det er en bestillingsvare og hun kan ikke bruge den da hun får flere smerter af at sidde i den. Er vi helt uden muligheder for at annullere handlen igen, den blev leveret torsdag sidste uge.
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven

--
Sidst redigeret 23-06-2020 15:26
#1
bobson
Ultra Supporter
23-06-2020 15:29

Rapporter til Admin
#2
RaGe_22
Nørd
23-06-2020 15:38

Rapporter til Admin
Perfekt, jamen så agter vi da at gøre brug af den og tak :)
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven
#3
Fc Junkies
Maxi Nørd
23-06-2020 15:50

Rapporter til Admin
Men hun har bestilt den via deres hjemmeside og ikke i butikken?
--
Mvh Fc Junkies
#4
ToFFo
Guru
23-06-2020 15:58

Rapporter til Admin
Er det en standard-vare, eller sammensætning af forskellige standard-varer der er bestilt hjem, eller er det en vare, som er modificeret efter hendes ønsker, så den ikke er en "standard vare man bare tager ned fra hylden"? Det er meget vigtigt at vide, for sagens udfald. Det er klart man ikke kan prøve noget, der ikke findes. Så argumentet med at "den var ikke som jeg forventede da jeg så den i butikken" kan ikke bruges. På samme måde som man ikke kan forvente de tager en stol retur, hvis ordet røvsnaps er broderet ind i begge armlæn, fordi kunden har ønsket det. Så altså.... Er den special fremstillet, eller sammensat af varer som de sagtens kan fjerne fra varen, og sætte på hylden igen? Se mere her: https://business.emaerket.dk[...] der som udgangspunkt IKKE tale om en specialfremstillet vare, hvis tilpasningen af varen sker på baggrund af standardvalg, og varen kan derfor ikke undtages fortrydelsesretten. Det er lidt ligesom at samle en computer. Hvis alle enkeltdele kan tages ud af den samlede computer, og smide dem på lager igen, er der ikke tale om en skræddersyet enhed. Men hvis stolen eksempelvis er tilpasset i stoffet og hvor meget fyld der er i de enkelte puder, for at imødekomme hendes behov, så er der (sandsynligvis) tale om en specialfremstillet vare.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 23-06-2020 16:02
#5
RaGe_22
Nørd
23-06-2020 16:02

Rapporter til Admin
#3 Hun har bestilt den via en rentefri finansiering over santander via nettet, den er så blevet leveret igennem sønderjysk møbelhus som er en del af hebru.
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven
--
Sidst redigeret 23-06-2020 16:06
#6
RaGe_22
Nørd
23-06-2020 16:05

Rapporter til Admin
#4 Jeg er lidt bange for den alligvel er en sammensætning mellem flere modeller dog til samme pris. Hvis i søger på hebru, så er det flg.varenr. 4307 dog med en max kilo på 160 istedet for 120 kg, så er faktisk i tvivl om det er katalogvare eller "special fremstillet".
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven
#7
RaGe_22
Nørd
23-06-2020 16:20

Rapporter til Admin
Min mor holder ved at den ikke er speciel fremstillet og er katalogvare.
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven
#8
ice_hiboy
Junior Supporter
23-06-2020 16:24

Rapporter til Admin
Men hvis hun har bestilt den i en fysisk butik kan i ikke bruge internet reglen. Den skal være lavet via en hjemmeside før du kan bruge loven om 14 dages fortrydelsesret ved fjernsalg.
--
i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | NZXT H210.
#9
RaGe_22
Nørd
23-06-2020 16:28

Rapporter til Admin
Bestilt online men leveret af butikken.
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven
#10
ToFFo
Guru
23-06-2020 16:39

Rapporter til Admin
#6 - Det kan godt blive problematisk i så fald. For hvis det er en sammensætning af flere "specialdele" kan de godt nægte retur. Men hvis det er en sammensætning af flere forskellige stole, som er normal-stole, bør de tage den retur. Hvis det ER en sammensætning af special-fremstillede dele, som ikke kan returneres, kan i være heldige at de vil gå med til at tage den retur mod et nedslag i det beløb i får tilbage. Det kan fx være 10-15% af købsprisen. Mere synes jeg er urimeligt. Med mindre stolen ikke har kostet alverden, men deres produkter ser temmelig dyre ud. Gætter på stolen har kostet 5000kr? Så synes jeg 10-15% er fair. Hvis altså det kommer såvidt. Kontakt forbrugerstyrelsen og giv dem ALLE detaljer. Og hvis forhandleren er e-mærket, kan du kontakte e-mærket og bede dem kontakte forhandleren og tage en snak med dem. Det koster ikke noget.
--
- Indsæt signatur -
#11
andybebz
Juniorbruger
23-06-2020 16:39

Rapporter til Admin
#7 Hvis der på kvitteringen hun har modtaget står 10.050 så er det jo ikke en speciel fremstillet stol og de skal tage den tilbage
--
#12
ice_hiboy
Junior Supporter
23-06-2020 16:43

Rapporter til Admin
Bare fordi i har taget et løn på nettet er det ikke ens betydende med at den er bestilt over nettet. Du skriver: "Hun har bestilt den via en rentefri finansiering over santander via nettet, den er så blevet leveret igennem sønderjysk møbelhus som er en del af hebru. " Santander er en bank der udsteder forbrugslån, ikke en møbelforretning. Har hun købt den via sønderjysk møbelhus hjemmeside eller her hun været fysisk nede i butikken og bestille den?
--
i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | NZXT H210.
#13
RaGe_22
Nørd
23-06-2020 16:51

Rapporter til Admin
Der står de 10.050 kr. Hebru har lige indvilliget til at finde en løsning på problemet efter jeg sendte dem linket fra forbrugerombudsmanden :)
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven
#14
ToFFo
Guru
23-06-2020 18:55

Rapporter til Admin
#13 - Lad være med at sende dem links til noget. Jeg tror ikke på de klikker på dit link og svarer tilbage med en undskyldning, fuld refundering og en æske chokolade som undskyldning for besværet. Du skal kontakte forbrugerstyrelsen, for at høre, om du har ret, eller de har ret. Der er ingen grund til at slås mere med dem. Hvis forbrugerstyrelsen giver dig ret, og der i værste fald køres en sag, så koster det vist 300kr. Men de penge får du tilbage hvis forbrugerstyrelsen vinder sagen. Hvilket de med al sandsynlighed gør, ellers ville de nok ikke tage den op. Det er spild af tid at lege paragrafrytter og skrive "jamen fremmede folk på et forum siger!". Du har forsøgt, de har afvist. Sagen skal gå videre. Jo længere korrespondancen mellem dig og dem bliver, desto længere vil sagen bare tage hos forbrugerstyrelsen. Du får INTET ud af at skændes med dem. Det er spild af begge parters tid.
--
- Indsæt signatur -
#15
RaGe_22
Nørd
23-06-2020 18:57

Rapporter til Admin
#12 De var forbi med et katalog da hun ingen mulighed havde for at prøve stolen i butikken.
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven
#16
RaGe_22
Nørd
23-06-2020 20:01

Rapporter til Admin
#14 Fin tilgang, det vil jeg tage til mig :)
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven
#17
RaGe_22
Nørd
24-06-2020 15:40

Rapporter til Admin
Så fandt vi frem til en løsning som tilgodeser begge parter :) De tager stolen retur og min mor har indvilliget til et tab på 20 % God service fra Hebru's side.
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven
--
Sidst redigeret 24-06-2020 15:40
#18
ToFFo
Guru
24-06-2020 20:48

Rapporter til Admin
#17 - Fedt du lige vendte tilbage. Godt de var med på en løsning som virker for jer begge! :)
--
- Indsæt signatur -
#19
7430
Mega Nørd
24-06-2020 23:27

Rapporter til Admin
20% er allerede for meget. sorry to say, de bryder købeloven,
--
jep jep
#20
Rolf
Ultra Supporter
25-06-2020 07:29

Rapporter til Admin
Din mor betaler altså 2000 for noget hun ikke har, og aldrig får glæde af? Det skal da på ingen måde accepteres.
--
#21
Kristina
Korrekturlæser
25-06-2020 08:03

Rapporter til Admin
Virker helt på månen at godtage 20 % tab på noget, der ikke lyder som at være specialfremstillet overhovedet?
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
#22
Azakiel
Skribent
25-06-2020 08:04

Rapporter til Admin
#19 Gør de ikke, hvis en vare er brugt og har mistet gensalgsværdi som følge af det må butikkerne gerne reducere det udbetalte beløb den anden vej. Det har været en del af købeloven siden ~2017 så vidt jeg husker.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#23
Kristina
Korrekturlæser
25-06-2020 08:06

Rapporter til Admin
#22 Ud fra tråden lyder det til, at varen ikke er blevet brugt.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
#24
Azakiel
Skribent
25-06-2020 08:22

Rapporter til Admin
#23 Hun må alligevel have brugt den nok til at kunne konstatere at den blot giver flere smerter, så den må have været brugt. Hvor meget kan vi selvfølgelig ikke sige.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#25
7430
Mega Nørd
25-06-2020 09:37

Rapporter til Admin
så det godt hun har 14 dage til afprøve en varme når den ik er hentet fysisk, jeg havde ihvertfald ikke accepteret 20 % tab udfra hvad der står. og tydeligt de er bange for sagen blir taget videre ergo har hun vel en sag.
--
jep jep
#26
Azakiel
Skribent
25-06-2020 09:51

Rapporter til Admin
#25 Nedsætning af varens værdi gælder netop for varer der returneres under fortrydelsesretten.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#27
gæstem
Gæst
25-06-2020 10:04

Rapporter til Admin
Synes også 20 % lyder lidt meget. men så længe din mor er glad og hun kan få en anden stol er alt vel bedre end intet
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#28
7430
Mega Nørd
25-06-2020 10:17

Rapporter til Admin
26 kommer da virkelig an på hvordan varen er købt. 2000 kr af en vare cmon, der har de lavet sig en fed handel
--
jep jep
#29
Gamer25
Ny på siden
25-06-2020 10:23

Rapporter til Admin
Hvis jeg var dig, ville jeg klart tage sagen op, da jeg er 99 % sikker på, at du vil få medhold. Omvendt skal man også bruge en masse tid og energi på det.
--
#30
Azakiel
Skribent
25-06-2020 10:29

Rapporter til Admin
#28 Det er jo en af handelsbetingelserne man krydser af for når man køber varen, og hvor fedt er det at have et produkt der kun kan gensælges for potentielt 80% af prisen? #29 Kunne være du skulle tage og læse købeloven og deres handelsbetingelser siden du er så sikker.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#31
JS
Gæst
25-06-2020 10:44

Rapporter til Admin
#28 cmon. Det er en bestillingsvare, hvilket betyder at forretning skal sælge den igen som en udstillingsvare og det kan sagtens tage flere måneder før det sker.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#32
7430
Mega Nørd
25-06-2020 12:19

Rapporter til Admin
hun siger jo netop det er en katalog vare? jeg forstår udemærket hvis den er speciel designet til hendes ønsker og behov
--
jep jep
#33
Azakiel
Skribent
25-06-2020 12:33

Rapporter til Admin
#32 En bestillingsvare, som firmaet har bestilt specifikt hjem til hende, da de netop ikke forventer at sælge ret mange af dem. Der må altså formodes at være noget besvær i forbindelse med at afsætte stolen som derfor reflekteres i en lavere gensalgsværdi, hvis den overhovedet bliver solgt igen.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#34
Kristina
Korrekturlæser
25-06-2020 14:14

Rapporter til Admin
En specialfremstillet vare er som i ordets specifikke forstand, en specialfremstillet vare, som der ikke findes andre af. Et eksempel kan fx være en fodboldstøvle, hvor man har valgt, at ens navn (eller en anden tekst) er blevet broderet på. At det er en bestillingsvare (ligesom hvis Lenovo fx bestilte en virkelig high-end Lenovo P1 bærbar hjem med sindssygt høje specs, der ikke bliver solgt mange af), er ikke en specialfremstillet vare. Såfremt det er en online bestilling (over web, eller over tlf., hvor bestillingen eller reservationen er bindende), så gælder de 14 dages fortrydelsesret, også selvom man henter i butik: https://www.danskerhverv.dk[...] Og man har altså ret til at prøve varen uden værdiforringelse, såfremt kunden blot har siddet i stolen en enkelt gang eller få gange, ligesom man ville gøre i en fysisk butik - læs evt. Forbrugerombudsmandens notat herom: "Fortolkning af § 24, stk. 5 Det fremgår af forarbejderne til § 24 og Retsudvalgets betænkning, at ved vurderingen af, hvilken brug en forbruger kan gøre af varen for at fastslå varens art, egenskaber og den måde den fungerer på, vil der skulle lægges vægt på, at forbrugeren som udgangspunkt må håndtere varen på samme måde, som forbrugeren ville have kunnet i en forretning. 1. Hvis håndtering af varen ikke ligger ud over, hvad man har lov til i en forretning Efter ordlyden af § 24, stk. 5, hæfter forbrugeren kun for en værdiforringelse, som skyldes en anden håndtering af varen, end hvad der var nødvendigt for at fastslå varens art mv., hvilket almindeligvis svarer til, hvad forbrugere efter almindelig praksis ville have fået lov til i forretninger, der sælger tilsvarende varer. Det betyder samtidigt, at hvis der opstår en værdiforringelse som følge af en håndtering, som er mulig i en forretning, og som er nødvendig for at fastslå varens art mv., vil forbrugeren ikke hæfte for denne forringelse." https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
--
Sidst redigeret 25-06-2020 14:17
#35
DonBonzini
Elitebruger
25-06-2020 14:41

Rapporter til Admin
Det afhænger i høj grad af hvad butikken har gjort for at ændre max kilo fra 120 til 160. "Hvis i søger på hebru, så er det flg.varenr. 4307 dog med en max kilo på 160 istedet for 120 kg, så er faktisk i tvivl om det er katalogvare eller "special fremstillet"." Hvis de bare har bestilt en anden variant hjem, da de ikke har den på lager, så er den ikke special fremstillet. Hvis de derimod har været inde og skifte dele ud i stole, som ikke er standard så kan det ikke udelukkes at stolen vil blive kategoriseret som specialfremstillet. Men svært at vurdere uden at kende detaljerne, der må fagfolk på banen.
--

Opret svar til indlægget: Fortrydelsesret ved bestilingsvare

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login


ANNONCE