Tror faktisk sidens ejer, Thomas, har lavet en anmeldelse af hans egen Tesla model 3 som måske kan give dig lidt info. Der er også flere herinde der har skrevet om deres Tesla.
Er ID3 overhovedet kommet på de danske landeveje?
--
- Indsæt signatur -
Ja ID3 er på vejene
--
8600k @ 5Ghz - 1080ti 11GB - 16GB Ram - NZXT S340E - Corsair H115i Pro RGB
Gigabyte AD27QD
ID3 1st edition er fed
--
Er lidt svært at dele erfaringer når jeg ikke ved hvad du i forvejen selv har undersøgt og hvilken viden du allerede ligger inde med.
Hvad vil du vide? Har en SEAT Mii Electric.
--
Don't feed the trolls.
det jeg er mest nervøs for er "langturene"
hvis bilen er opgivet til 400 km fuld opladet
hvor langt kører man så hvis man ligger og kører 130 på de jyske "highways" 250 km eller mindre?
til dagligt vil der ingen problmer med at lade da jeg vil gøre det derhjemme..
tænker i første omgang et clever app. hvis jeg køber en ID3.
er ikke sikker på hvad der er hvis det bliver en Tesla..
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #0 Der var for lidt tid siden en meeeeget lang tråd herinde hvor bl.a. Thomas og måske "Stallemanden" delte nogle fine Spreadsheets de havde lavede med beregninger ifht. Elbil vs. Benzin/diesel udover det var der svar på en masse andre spørgsmål.
Ang. Hvor langt du kan forvente at nå alt efter hastighed så kik evt. på
https://www.youtube.com[...] Super grundig test af MANGE EVs
Her er link til hans google drive, hvor han har lavet test med 90km/t og 120km/t
https://drive.google.com[...]
--
Tag altid BACKUP!! Har en Tesla 3 standard range.
På en 100% opladning har jeg ca. 370 km. Kører jeg den pænt får jeg 10-20 km længere end de 370. Men jeg kan godt lide en tung fod på motorvejen i sådan en bil:p
Ellers er der en Long Range med ca 100 km mere på batteri.
Der er hurtiglader stortset alle steder på motorvej til og fra jylland.
--
Hol.dk White/Black status: +18/-1
#5
Kører du 250km+ hver vej, hver dag? Ellers er det vel lige meget. Der er lynladere over alt, så når du engang imellem skal langt, er der ikke langt imellem laderne.
Du kan benytte apps som "A Better Route Planner" til at planlægge ruten, hvis du skal på længere ture. Den sørger for at plotte lade stop på vejen.
Kan ikke anbefale at du kører 130 km/t i en el-bil, det bruger betydeligt mere strøm. Hold dig til 110 km/t højst, så meget længere tid tager det heller ikke.
Som #6 også nævner, kan du se diverse range tests i TeslaBjørn's GoogleShieeeeet.
Som eksempel:
ID.3 1st ved 90 km/t: 413 km på en fuld opladning
ved 120 km/t: 271 km på en fuld opladning.
Det er en forringelse i range på ca ~30%.
Derudover kan du kigge på
https://ev-database.org.[...] Den indeholder gode informationer om dit valg af bil, såsom opladnings tider på forskellige typer ladere, samt real-life range tests osv.
--
Don't feed the trolls.
--
Sidst redigeret 05-10-2020 14:53
#8 i forhold til lynladere, så er de mange steder ja, men der er sjældent ret mange af dem.
jeg har en tesla fra 2015. Der var mellem 6-10 ladere ved deres Superchargers i begyndelsen. Det var ikke sjældent man holdt i kø. Tesla har nu udbygget deres ladesteder, så kø sjældent er et problem. Dog tænker jeg at der kan være rift om de øvrige lynladere, eller hurtigt kan komme det, hvis målet om 500000 elbiler bliver nået.
kan kun bakke op om at sætte farten lidt ned. 110km/t bruger ca 20% mindre strøm end 130 uden at give nogen væsentlig forsinkelse.
--
Omkring lynladere, så vær opmærksom på, at selvom der er 2-3 stykker samme sted, så skal du ofte vente, da de kun kan levere strøm til en bil ad gangen.
Derudover så parkerer ikke-elbiler ofte ved standeren så du må vente på at de flytter sig.
Vi købte en Nissan Leaf for 3-4 måneder siden.
--
Af hvad jeg har hørt fra model 3-ejere der har prøvekørt ID.3 så virker VW'en ret plastikagtig. Model 3 er bestemt ikke luksus/premium, men hvis man alligevel er oppe at give 3-400.000 kr for en bil så ville jeg da vælge en der føles lidt mere premium end hvad jeg har hørt om ID.3.
Hvis jeg skulle vælge en praktisk elbil havde jeg nok kigget på Kia e-Niro, har prøvekørt den og den kører rigtig godt.
Har en Long Range, på landevej kan jeg nemt køre over de 560 km WLTP siger. Har kørt fra Middelfart til Thisted og retur, det kostede 77% batteri på 432 km = 561 km ved 100% batteri. Det hele var landevej på nær motorvej fra Vejle til Middelfart.
https://i.imgur.com[...]
Husk hvis du bestiller en Tesla så brug en referalkode.
Her er en længere tråd om elbiler:
https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] Har selv lige købt en ID3.
Som #11 skriver forventer man måske højere interiør kvalitet for en VW, men det er faktisk OK i levende live.
Resten af bilen er rigtig god omkring plads, køreegenskaber, assistentsystemer etc. Og så har den headup display som var et must for os. Samtidigt ville vi have en bil i "Golf klassen"
Vi kiggede også på Tesla model 3, men her var vi skuffede over indvendig plads ifht. ydre størrelse, ingen head up display, den centrale skærm synes vi ikke om og interiør kvalitet er ikke specielt god heller. Man kan også være kritisk overfor samlekvalitet og generel pasform af paneler etc.
Vi får installeret en Clever box hjemme og regner med at langt størstedelen af vores brug vil være frem og tilbage fra arbejde. Med en sjælden langtur også.
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
Id3 er godt Ok dyr og den ligner jo bare en forstørret up!
--