Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Fupper Elgiganten mig?Af Gæst Kasper H | 15-09-2017 18:30 | 4928 visninger | 44 svar, hop til seneste
Hej HO
Jeg har lige været nede for at købe en computer i Elgiganten. Jeg er 100% sikker på ekspedienten stak mig en løgn, da han sagde grunden til PC'en havde været åben var pga der "know how" team havde åbnet computeren for at gøre den klar. Mit spørgsmål er så, jeg har lige købt en computer jeg rigtig gerne vil have, jeg kan ikke rigtig få lignende andre steder pt. Den har dog enten været brugt som udstillings-model eller så har en kunde fortrudt og afleveret den tilbage. Jeg ville godt kunne leve med det sidste, så længe jeg vidste denne person har behandlet den ordenligt og retuneret den asap, samtt ikke installeret noget på computeren. Jeg er ikke expert på område, men hvordan ville i forhold jer til følgende situation? --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Jeg ville have bedt om en maskine i ubrudt emballage, uanset deres undskyldninger. -- Nu uden signatur :O Tingene er bare, at det var den sidste de havde, det er en model der er på vej ud. Jeg skrev nemlig og spurgte deres chat tidligere på ugen. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Er der OS installeret?
Hvis ja, kan du installere CrystalDiskInfo og se hvor meget disk(ene) har kørt, har de kørt mere end et par timer, er der god sandsynlighed for at der er tale om en udstillingsmodel.
Link til direkte download af CrystalDiskInfo:
https://osdn.net[...] -- Wise men talk, because they have something to say.
Fools talk, because they have to say something. Den har været tændt i 17 timer og tændt omkring 37 gange? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Så er den jo ikke ny... tæt på men lyder som en hvid løgn fra el knallerten... -- I5 4690K & Asus Maximus VII
G Skill F3-2400 & Gtx 970,
OCZ-VERTEX4 512
Hvis den har været tændt 37 gange og kørt 17 timer skal du bare tilbage med den med det samme. Enten skal du ha et tilfredsstillende afslag på pris. Ellers gi dem en sviner og tilbage med den. Det er helt til grin det de har gang i, F elgiganten -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. 17 timer og 37 genstarter. Lyder som en alm installation og opdatering -- Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
Jeg havde sku krævet at de skar noget af prisen. Sådan er det også normalt når man køber demo modeller eller udstillingsvare :) -- Hvis man handler hos Elgiganten, så beder man nærmest selv om at blive fuppet. Jeg sætter ikke mine ben der igen. -- #4
Har de ikke gjort dig opmærksom på at der var tale om en brugt maskine, kan du godt henvende dig til dem med henblik på afslag i prisen - og lytter de ikke lige umiddelbart, kan du evt. høre om hvorvidt fløjten får en anden lyd hvis du render forbi ombudsmanden med sagen.
#7
17 timer om at installere OS? Lyder alligevel en smule i overkanten. -- Wise men talk, because they have something to say.
Fools talk, because they have to say something. --
Sidst redigeret 15-09-2017 18:53 Det tager satme ikke 17 at installere win. Ikke engang med samtlige drivere og alle de forskellige musthave programmer. -- --- Intel 4690k @4,9 --- Gigabyte G1 980Ti --- Jeg fik pengene tilbage! Burde have spurgt om reduktion, men ville heller bare være sikker. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #10 - De har gjort ham opmærksom på at den har været åbnet og er blevet "gjort klar", hvilket kunden har accepteret. Man kan godt forestille sig at den under klargøringen har stået mens der har været fyraften og så er den kommet op på de mange timers brug. -- Nu uden signatur :O At "gøre den klar" er et af deres tillægsprodukter - ét de tjener kassen på. De kalder det RTG = Ready to go. De har det også med TV, hvor de kalibrerer det for dig.
For langt de fleste er det en ligegyldig service, da vi selv kan finde ud af det - men for ældre mennesker uden teknisk snilde, kan det være en fin service.
Så det kan sagtens være, at den blot er blevet "gjort klar". Dette tager de typisk 500-1000 kr for - og håber så, at de kan sælge en "klargjort" maskine i stedet for en normal/uåbnet. -- Lommelygte: +8/-0 (#321, #327, #762, #1617, #2362, #2474, #2641, #2707) Jeg har kigget på computeren i en uge uden den var tilgængelig tæt på mig. Det blev den i dag, jeg tænkte bare en havde indleveret den i dag. Derudover fortalte deres chat de ikke ville få den igen. Da jeg ville hente den, tager det cirka 15 min før han finder den. Han kunne ikke kigge på mig da han fortalte omkring hvorfor den var åbnet, kontra før han fandt computeren hvor det ikke var et problem. Jeg bad ikke om den skulle gøres klar. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg vil nu give #7 ret i at det godt kan være en alm OS installation.
Husk lige på venner at der ikke sidder en mand og laver denne ene PC.
Den bliver tændt, hooket op på noget netværksboot, OS installeret og de sædvanlige bloatware installeres + updates + scripts står og kører, genstarter osv og står sikkert tændt natten over og så kommer 17 årige Patrick og slukker den igen og pakker den ned og giver til Thorvald, den sædvanlige Elmutant kunde.
17 timer er jo ingenting for en harddisk der ER installeret med OS og blotware.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvis du har købt en maskine som slutter med 8 eller 7 i prisen er det nok en demovare/retur vare du har købt. I Elgiganten tilbyder de 14 dages fuld returret, kommer maskinen tilbage, gendanner de maskinen og klargør den. Normalt hvis den slutter med de 8 eller 7 er der allerede slået en del af prisen, og er en vare de nok ikke får igen.
-- #16 Når man køber et samlet system med OS præinstalleret, så er systemet ikke installeret på almindelig vis. Det er derimod et til computeren prækonfigureret system-billede, der bliver kopieret simultant til adskillige diske på samme tid, hvorefter diskene monteres i computerne på et samlebånd. An på hvor hurtig disken er, så tager dette ikke ret lang tid (maks. 1 time), og da slet ikke 17 timer. Når man starter sådan en computer første gang, vil man derfor blive mødt af en standard velkomstbesked, hvor man skal vælge brugernavn, computernavn, lokalitet osv., hvorefter systemet opdaterer sig selv. At disken har været tændt i 17 timer kan tyde på, at EG har geninstalleret systemet, hvilket kan indikere, at computeren har været taget i brug.
P.S: Husk også at selvom man køber en helt ny disk, så vil den være testet fra fabrikken, og den tid testen tager vil fremgå af S.M.A.R.T. data, der AFAIK ikke nulstilles efter testen. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 15-09-2017 20:26 evt hent Download TurnedOnTimesView og kig hvor meget og mange gange den har været brugt.. -- #19 Du clokker i det.. 17 timer og tændt omkring 37 gange, hvis du havde læst tråden.. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #18
Alt du skriver ved jeg og er enig i.
(Jeg har personligt været i Beijing og set hvordan Lenovo designer og tester deres laptops, produktionen fik vi ikke lov at se).
Men jeg taler ikke om OEM image deployment.
Jeg taler om at EG har haft den åbnet (demo, nok usandsynligt når den kun har kørt 17 timer) men nok nærmere en returnering fra kunde der har været logget ind på den og derfor har EG kørt deres egen interne EG IT service desk OS installation på den. De har så mange forskellige computere så jeg tror personligt ikke de har et image til hver med drivere osv. Jeg tror det er case by case og derfor kan det sagtens tage 17 timer for OS + updates + drivere etc.
Din PS modsiger dig selv. En fuld SMART kan godt tage laaang tid - vi ved jo ikke om det er en 2TB HDD - good luck.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. nej det er fordi vores know how team har været inde og fjernet alt det crap software som ligger på maskinen som standard, samt klargjort den for dig. -- Signed by me #22
Hvorfor skulle I gøre det gratis? Jeg har tjekede lagerstatus på den i en uge i håb om der kom en ubrugt tilbage. Jeg fik afvide den ikke var at finde på sjælland og i ikke ville få den igen. Skulle jeres know how tram have brugt en uge på at klargøre, fjernet den fra jeres lager, uden nogle kunde havde bedt om det? Nu er Elgiganten jo lidt kendt for deres alternativ tolkning af loven. Jeg valgte selv at handle hos jer pga i havde bedste tilbud, men jeg er ikke så dum at jeg hopper på jeres know how team har været inde over, som de eneste :) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Du kan jo heller ikke købe 1 ny bil med 0 km. på tælleren ?
Jeg har fixet mange nye PC'er, 24 timer mindst og adskillige genstarter er normalt for at fjerne Crap.
Mvh. Kris. -- Er det ikke lidt som når Power definitivt siger de er billigst med en given computer - og det er de så også, fordi ingen andre end dem gider forhandle dem? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #22 Du er bare firmaets mand?
Selvfølgelig er har den været ude før, og så er den blevet afleveret tilbage. Og for at fjerne fokus fra at den har været solgt før, så bliver den fyldt med alt deres knowhow spam. Elgiganten gi'r sgu ikke noget væk gratis. Er overrasket over de ikke er begyndt at tage entré endnu. -- #24 Det ændre ikke på at produktet har været pakket op og været i brug. Og hvis han har betalt nypris for den, så er det direkte svineri...
Og det der med know how team og klargjort kan elgiganten tag og stikke langt op i.. At sjæle mellem 500 og 1000kr fra folk, for at trykke på start knappen på computeren og kører Windows Start Guide igennem er tyveri ved højlys dag.
Samme gælder med deres "kalibering" af TV folk køber. kaliberingen består af et excelark med anbefalet indstillinger til det specifikke TV og model. Hvilket absolut ikke er kaliberingen af TV. -- #24 Clean install af OS. Intet mindre kan gøre det. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs #10 + #11
så det er total umuligt at tænke man har sat den i gang med fx en opdaterning og gået i gang med noget andet i mellemtiden eller er det sådan inden for it at man skal stå og glo på den er færdig? -- ASRock Fatal1ty Z97 Professional // Intel 4790K // Nvidia 1080// TridentX 16GB 2400MHZ// System 850 EVO 250GB // Spil 850 EVO 500GB // lager 3TB Indenfor IT tager det ikke længere end 1-2 timer, så er alt deployed og opdateret :) Det er selvfølgelig forudsat man har et SCCM Miljø -- Kan se at elmutanten bliver meget udskældt i denne tråd, det der generer mig mest ved dem er at de tit ikke har et af deres tilbud på lager, men har også en positiv historie om dem, knægtens headset var begyndt at lave underlige fejl så som at skrue op for lyden af sig selv, samt at mic ikke kunne holde sig i position, headsettet var 1,5 år gl. og godt slidt, vi tog ud med det og fik at vide vi bare kunne gå ind i butikken og bytte det til et andet til 749,-, han fandt et andet til 699 og endte med at få en 50er tilbage, det er sgu da god service af dem. -- #55
Det er også kaldt reklamationsret. Så det skal de egentlig tilbyde. -- #55
min kæreste kørte i elgiganten for at købe en mic til mig, de havde ikke den lille model, så de gav hende bare den store model til samme pris
jeg vil mene elgiganten er et fint sted bare man selv har lidt forstand på tingen, for man kan ikke forvente at personalet har (desværre) -- ASRock Fatal1ty Z97 Professional // Intel 4790K // Nvidia 1080// TridentX 16GB 2400MHZ// System 850 EVO 250GB // Spil 850 EVO 500GB // lager 3TB #56 Reklamationsret er ikke ensbetydende med at de også skal betale ham differencen. De kunne have nøjes med at ombytte produktet så jeg vil da mene at det er god stil uden nogen form for forsøg på reparation eller andet bøvl. -- #58
Hvis produktet er udgået af produktion og der ikke findes et alternativ til samme pris, så er det meget normalt at man betaler differencen. Enten kunden eller butikken. Men nej, de har sikkert ikke krav på at betale kunden tilbage. Men stadig, det er en reklamationssag. -- #56 nu er det jo ikke alle butikker der ser ens på reklamationsretten, feks. kan du begynde at hænge sig i om fejlen var der fra starten, og om man kan bevise det, så jeg mener det er god stil. -- #59 og de havde faktisk samme vare på lager så den var ikke udgået -- #53
korrekt det er praksis vi mands opdækker ikke kun en computer men har måske 3-5 chases kørende af gangen. Cool at folk har en holdning til at de selv kan, men der er nu engnag en kunde segment som ønsker og betale for at vi klarer disse ting for kunderne.
Hvis folk har så meget imod det, så start en butik op selv som sælger computere til vores priser og tilbyd alle services gratis :-) så kan vi jo se hvor længe i holder i det her markedet -- Signed by me --
Sidst redigeret 17-09-2017 13:03 #54
Indenfor IT?
Hvad så udenfor IT? Hvor længe tager det så at deploy images med SCCM?
Rimelig mærkeligt indlæg. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. har selv været i supporten i Elgiganten og ja Know how opdatere jo computeren og gøre den lækker med alle de nyeste opdatering og ligne så vi lod den normalt være tændt inden vi havde fyreaften til dagen efter så de 17 er legit . meeeeeen 17 genstart er lige overkanten . normalt kan jeg huske tager det måske op til 3-5 genstart men man ved jo aldrig , grunden til jeg stoppede var fordi de tog røven på alle deres kunder det ikke min stil. -- ærlighed er vigtigt !
Jeg har godt nok fået mange svar. Jeg kan se flere af dem forsvare dette know how. Jeg forstår dog bare ikke hvorfor Elgiganten skulle lave et know how tjek på en ny pc hvis det ikke var bestilt? Hvorfor ikke bare sælge mig computeren uåbnet? Medmindre den selvfølgelig havde været solgt før! Det er her problemet er, jeg køber en ny computer uden noget ekstra, hvorfor så åbne den? De solgte mig en ny computer som brugt og det er her problemet opstår for mig! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Aner ikke hvor i folkens bor henne og dette "had" imod Elgiganten. Har handlet derude flere gange og hver gang fået en god service.
Ja man skal vide en del selv, for det er ikke alle derude der er lige kvikke med know how omkring produkterne. Men hvis man er høflig så gør de en god deal. Jeg skulle have en Huawei p10 Lite for ikke længe siden og det eneste tilbud jeg kunne finde den hos, var hos callme. Og orkede faktisk ikke at skulle sige mit abb. op osv. Og hvis problemet var ude, der skete noget med mobilen, sende den frem og tilbage.
Jeg tog ud i elgiganten for at se på telefonen og om den var det værd. Kort historie : jeg fik så meget rabat derude plus de købte min gamle mobil at de faktisk kom ned i samme pris og vi snakker fra standard 2100 pris ned til 1350. -- #54 Hvor lang tid tager det så at deploy et image med noget andet end SCCM? Både inden- og udenfor IT? --
#0
Der er en risiko for at de har maskeret en pc der har været ude hos en kunde og åbnet som en "know how"-model.
Men det betyder jo ikke per automatik at de har gjort det i dette tilfælde.
Da en del af deres kunder jo køber forskellige af deres vare "pre installeret" så har de som oftest nogle modeller af den slags gjort klar.
Og hvis der ikke er nogen af de andre kunder der har ville betale for denne service så ender det med at være dem der er tilbage.
#1 +1
#5 det er den da stadig, den kan godt være installeret og derved have stået tændt 17 timer.
De 37 gange tændt kan vel teoretisk godt være en del af alm. installation/opdatering.
#8 hvilket jo ikke er tilfældet her, se dette link:
https://www.elgiganten.dk[...]
#10 stop da dig selv, hvem siger at de har løjet?
De siger jo netop at den er klargjort af deres knowhow team.
Det giver dig ikke et grundlag for at kræve nedslag i pris eller at sende den til ombudsmanden.
Hvis en medarbejder sætter den i gang med at installere når han går kl 18 og først kigger på den næste dag så er de første 14 timer gået natten over.
#11 det er ikke unormalt at man sætter en maskine til at installere inden man går hjem og så først færdiggøre installationen dagen efter.
Den smule strøm der bruges opvejes af den sparede udgift til at en medarbejder venter på den.
#13 +1
#14 +1
#15 at han ikke kigger på dig betyder vel ikke at der er noget galt?
Det kan jo ske at det ikke er noteret i deres oversigt at det er en know-how model og derfor tager det tid at finde den når den ikke er på den forventede hylde.
#16 +1
#18 +1
det kan dog også betyde at de faktisk har gjort som de har sagt til #0, haft deres know-how team til at installere den.
#21 hvorfor skulle de bruge eget OS og ikke blot nulstille den hvis det er tilfældet at den faktisk har været ude hos kujnden?
#22 +1
#23 Hvis du er så skeptisk så burde du ikke have købt den bærbare i første omgang.
Og med den holdning du har til Elgiganten så burde du måske aldrig have tænkt på at handle hos dem.
Det er sku ris til egen røv og ikke deres skyld.
Jeg har personligt kørt 50 km for at hente en bærbar som også viste sig at være en knowhow model, jeg valgte at køre yderligere 20 km for at få en i ubrudt emballage.
Dit valg, lev med "konsekvensen".
#24 så sandt som det er sagt.
Med mindre de har nulstillet tælleren inden du fik den udleveret er der en del km på tælleren blot på transport.
#25 Det mener jeg ikke at du kan sammenligne på nogen måde.
Det trick går på at man vælger at importere en model som ingen andre kan/får lov til i DK.
#27 men manden har accepteret det og ikke blevet løjet overfor.
At folk vælger at betale den slags for lidt hjælp er jo deres sag.
Jeg kunne med garanti også reperere min egen bil, hvis jeg gad bruge tiden på at opbygge den "know how" der skulle til.
Men det gider jeg ikke og derfor må jeg betale.
#54 men det har de jo ikke i elgiganten ;-)
#55 Personligt har jeg ikke nogle dårlige erfaringer med dem.
Deres pris-garanti virker som den skal, har flere gange været ude for at de har sat prisen ned på et produkt en uge efter jeg købte det.
Et opkald til deres kundeservice og differencen var på vej retur.
#56 1½ år gammelt? den ville muligvis kunne afvises som en slidtage.
#57 +1
#65 nu skriver du som om du er #0.
Hvorfor har du skiftet navn?
Men for at skrive det igen, der er nogle modeller der klargøres på forhånd da de har en del kunder der ønsker den service.
Og for at de kunder ikke skal vente så gør man det.
Hvis der så ikke sælges nogen af dem så er der de klargjorte modeller tilbage til de sidste kunder.
#66 +1 de plejer at være gode til at prismatche op mod andre.
Min lokale Elgigant ligger 5 km væk, og hvis de har samme produkt som jeg kan finde billigere andre steder så kører jeg hellere derned og får det til samme pris.
**
Der er godt nok blevet slettet mange indlæg i denne tråd.
Det skal siges at jeg ikke på nogen måder er ansat af elgiganten.
Jeg mener blot at folk er meget gode til at dømme uden at tænke over om der faktisk kunne være en god grund til at en forretning handler som den gør. -- Sidst redigeret 22-09-2017 08:32
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 200 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 10%
|