Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Bærbare Computere
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

MacBook Air PROBLEM??

Af Ny på siden raxaon | 10-01-2021 20:56 | 872 visninger | 13 svar, hop til seneste
Hej, Min kæreste oplevede her til aften, at hendes mussemarkør ikke ville bevæge sig på hendes MacBook Air bærbar. Hun slukkede derfor computer og så starter den op med denne skærm? (Se billede). Har prøvet lidt forskelligt og søgt på div. forums, dog uden held. Der er mange vigtige filer på bærbaren til hendes uddannelse. Bærbaren er købt i Bilka for knap 1 år siden. Håber I kan hjælpe!
--
Sidst redigeret 10-01-2021 21:00
#1
Stroyer
Guru
10-01-2021 20:58

Rapporter til Admin
0# Ingen billede i din post. Hent filerne fra backuppen.
--
IDGAF!
#2
raxaon
Ny på siden
10-01-2021 21:03

Rapporter til Admin
1# Hvordan tilføjer jeg billede herinde? Hvilken backup?
--
#3
Stroyer
Guru
10-01-2021 21:07

Rapporter til Admin
2# Smid dem fx. på https://imgur.com[...] og link herinde. Hvis den laver en "Mappe/folder" med et Spørgsmålstegn i er disken sandsynligvis død og på den måde Apple laver maskiner på er hele lortet loddet sammen så har du / I ingen backup (icloud?) jamen så tænker jeg måske man at husker det til næste gang, for så er det "forfra" om du vil. Log ind her og kig: https://www.icloud.com[...] Ingen backup - så lære man at græde når det går galt. Been there, done that!
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 10-01-2021 21:08
#4
raxaon
Ny på siden
10-01-2021 21:17

Rapporter til Admin
#3 Tak! Har sat billede ind på nedenstående link. https://imgur.com[...]
--
#5
Stroyer
Guru
10-01-2021 21:22

Rapporter til Admin
4# Den er lidt svær - muligvis blot et defekt display kabel. Problemet er at hvis du laver en RMA v. Bilka så ved du ikke hvor den ryger hen. Tager du til fx. Humac så vil de ikke garantere dataene på maskinen med risiko for at de går tabt. En selvbetalt reparatør kan muligvis klare problemet hvis det er kablet eller skærmen det er galt med, udfordringen her er at man selv skal betale og efterfølgende er rest-garantien væk. Prøv evt. at tilslutte en anden skærm via en USB-C VGA Multiport Adapter og se om I ikke kan redde dataene og efterfølgende ville jeg nok lave en RMA ved Bilka. Og...så husk lige at sætte icloud backup eller anden tjeneste på for fremtiden ;)
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 10-01-2021 21:25
#6
SpaceBoot
Supporter Aspirant
10-01-2021 21:27

Rapporter til Admin
hvilken årgang er den Air?
--
#7
Azakiel
Skribent
10-01-2021 21:27

Rapporter til Admin
Ved RMA i bilka bliver den wipet hvis den bliver godtaget, så er data vigtige skal de ud før den sendes ind.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#8
Ð Xargo
Elite Supporter
10-01-2021 21:38

Rapporter til Admin
prøv at smid en anden skærm til den, som en start.
--
Fractal Design Nano S, 16gb DDR4 3200Mhz, 2060 super, Ryzen 3600x, kraken x62, SF600 Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt,
#9
SpaceBoot
Supporter Aspirant
10-01-2021 21:51

Rapporter til Admin
som 8# skriver, du kan bruge et mini displayport til HDMI kabel til det, det behøves ikke at være et originalt apple kabel... I tænder Air'en og næsten lukker skærmen, men ikke helt så går den i dvale
--
#10
ToFFo
Guru
10-01-2021 21:51

Rapporter til Admin
Det ligner en af de klassiske "skærmen viser pludselig striber af sig selv, og jeg har i hvert fald aldrig tabt den eller noget!" sager. Jeg siger ikke det er det der er sket.... Det er bare noget jeg har set rigtig mange gange. Umiddelbart ser det ikke ud til at den har lidt fysisk overlast. Så jeg vil anbefale du tager til et Apple værksted, autoriseret eller ej, og spørger specifikt om de lige vil teste, om det er skærmen der er defekt eller bare skærmkablet der ikke sidder ordentligt fast. Det er meget vigtigt at du forklarer det KUN er det der skal testes. Så mister du ingen data. Bevares, det kommer til at koste lidt, men sådan er det når man ikke tager backup. Som tidligere nævnt så start med at tilslutte maskinen til en ekstern skærm, og se om den får billede. Det er ikke sikkert maskinen bliver wiped ved reparation. Det ville ikke give mening hvis skærmen er defekt. Så bliver skærmen blot afmonteret, og sendt til Apple til ombytning, og ingen data bliver slettet. Det kan selvfølgelig være at rutinerne har ændret sig siden jeg selv arbejdede med blandt andet Apple produkter, som reparatør. Jeg tog (og bestod) flere Apple eksamener (og hadede det), for at blive godkendt så jeg kunne reparere Macbooks på den rigtige måde. Den rigtige måde var altså at sende den defekte del ind til Apple (efter at have gennemgået en laaaang fejlsøgning på Apples tekniker-portal, hvor man skal svare på en masse spørgsmål om fejlsøgning, inden man i det hele taget får lov til at få skærmen byttet). Jeg har skiftet en del skærme back in the day. Det her var vel i 2014/15 eller sådan noget. Og jeg kunne aldrig drømme om bare at slette folks data ved et simpelt skærmskift. Med mindre det var en absolut nødvendighed. Jeg gjorde altid folk opmærksom på risikoen for at det 'måske' kunne ske og tilbød altid hjælp med backup hvis muligt. Anyway... Find en tekniker der kan teste skærmen for dig, som kan skille maskinen ad, se om kablet sidder som det skal og se om der så kommer billede på. Med mindre du har mod på at gøre det selv (anbefales ikke!).
--
- Indsæt signatur -
#11
raxaon
Ny på siden
10-01-2021 22:29

Rapporter til Admin
Tusind tak for alle svar! Hun fortæller, at hun vippede med skærmen da mussemarkøren var låst, det var i det øjeblik den blev hvid. Hun havde back-up på nogle af filerne, men det er som om iCloud ikke har opdateret det seneste, så der er noget der mangler. Vil prøve at teste med anden skærm og se om fejlen ligger der og evt. flytte nogle af de manglende filer. God aften! Vh Simon
--
#12
ToFFo
Guru
11-01-2021 08:51

Rapporter til Admin
#11 - Lyder som et defekt panel i så fald, snarere end en løs forbindelse. Afsted til reparation for at få et tilbud. Og husk at understrege data IKKE må slettes, og du skal kontaktes inden, hvis det bliver nødvendigt.
--
- Indsæt signatur -
#13
raxaon
Ny på siden
13-01-2021 18:38

Rapporter til Admin
Har fundet ud af, at hun har USB 3.0 i sin computer, altså ikke USB-C. De USB 3.0 til HDMI connections jeg har fundet, understøtter kun Windows. Nogen der har et link til en, som understøtter Apple produkter?
--

Opret svar til indlægget: MacBook Air PROBLEM??

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE