Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Computerskærme
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Proshop RMA & LCD Bleed

Af Semibruger JBK89 | 01-02-2022 17:22 | 2068 visninger | 22 svar, hop til seneste
Hejsa HOL Jeg ville hører om der er nogle her der har erfaring med RMA på LCD skærme med Backlight Bleed og hvad man har fået ud af at lave RMA på det. Sagen er den at jeg har lavet en RMA ved proshop hvor jeg sendte nogle billeder ind af problemet for at finde ud af om det var nok til en RMA, skærmen har også en anden fejl med flimmer, jeg kan se at andre med samme skærm også har denne fejl https://www.reddit.com[...] Jeg får ordret af vide af supporten at de vil råde mig til at lave en sag på den. Men efter at skærmen var nede ved LG der ikke kan se fejlene så vil proshop ikke gøre mere + at de vil tage et testgebyr for sagen selvom den var sendt ind på opfordring af dem selv. Skal jeg bare stikke piben ind eller er der andet man kan gøre? Se billeder af skærmen her https://drive.google.com[...] Jeg har også spurgt efter en test rapport der viser måle værdierne er indenfor LG's standard men dette kan proshop ikke give mig da de ikke har dette _____________________________________ Hej Proshop jeg har købt en LG skærm ved jer som har rigtig meget backlight bleeding er dette noget der kan blive ordnet med en rep? Sammenlignet med min brors skærm så er det helt ekstremt på min skærm Se billeder af skærmen her https://drive.google.com[...] ________________________________________________ Hej Jesper Jeg vil råde dig til at oprette en reklamation på skærmen. Det ser ud til at være rimelig meget bleed. Herunder får du fremgangsmåden til oprettelse af reklamationssagen: ________________________________________________ Hej Jesper Jeg har somend set billederne, og jeg kan godt se der er noget bleed, men hvis LG's autoriserede servicecenter ikke har vurderet det er noget unormalt, så er det ikke noget der er dækket af reklamationsretten. Det er desværre ikke en beslutning jeg kan omstøde herfra. Jeg har selvfølgelig forståelse for at du er utilfreds med vurderingen, men der er desværre ikke noget jeg kan gøre for at hjælpe dig., Det beklager jeg. Med venlig hilsen | Best Regards
--
Sidst redigeret 08-02-2022 11:26 af Thomas
#1
Langi
Nørd
01-02-2022 17:39

Rapporter til Admin
Altså, rent lovmæssigt vil jeg sige det lidt er en gråzone, da man kan argumentere for hvem der definerer hvornår back light bleed kan betegnes som en fejl der giver ret til reklamation. Der er dog ingen tvivl om det er super dårlig forretningsskik af proshop at du viser dem hvad fejlen er, og at de så efter deres opfordring om at du skal indlevere den, alligevel vil opkræve et gebyr for fejlsøgning.
--
~Man skal ikke kaste med tændstikker når man selv bor i et gashus~
#2
thechillum
Giga Supporter
01-02-2022 17:40

Rapporter til Admin
RMA med Bleed er desværre som at spille i lotteriet. Jeg ville bruge min 14 dags fortrydelses og returnere produktet - faktisk har jeg valgt at købe skærme primært hos elgiganten fordi de har 50 dages prøve og returret uden spørgsmål og problemer.
--
#3
JBK89
Semibruger
01-02-2022 18:08

Rapporter til Admin
#1 Ja det er også det jeg er mest irriteret over, at jeg skulle bruge tid på at sende den ind også vil de ikke gøre noget alligevel + at de vil have et gebyr for det. Det med at skærmen flikker var også noget jeg først fandt ud af efter at den var sendt da jeg troede at det var mit displayport kabel der var problemet men det var det så ikke alligevel, jeg fandt også andre med præcis samme problem + at det samme kabel virkede på en anden skærm der kørte samme opløsning + hz. Men jeg må jo prøve at fange det på film når jeg får den retur. #2 den er desværre over fortrydelses perioden. Jeg er ellers meget glad for skærmen, så jeg havde da håbet at de ville sætte et andet panel i eller hvad der nu skulle til. ?
--
#4
Mr. WoLF
Guru
01-02-2022 18:20

Rapporter til Admin
Proshop er nogle af de tungeste at danse med ved rma. Uw og bleed er meget svært at undgå, billeder af bleed ser ofte mere slemt ud end det øjnene ser. Flimmer må nu være et grundlag for rma eller pengene retur hvis det er et generelt problem på skærm model
--
#5
ToFFo
Guru
01-02-2022 18:59

Rapporter til Admin
Inden jeg havde set billederne tog jeg mig selv i at tænke "jaja nu har han sikkert taget billeder i et mørkt lokale, mens skærmen viser sort billede, med lav lukkerhastighed for at få det til at se værre ud end det er". Hvilket jeg synes jeg gør med rette, for det har folk tit gjort. Et urealistisk scenarie hvor der altid vil være bleed. Men... jeg måtte æde mine ord før jeg havde sagt dem. Du har helt ret, det ER slemt på din skærm! Det ændrer bare ikke på LG's politik for bleed. Men Proshop har været smarte i en fart her. Dick move at bede dig sende den til værksted udenom dem når den er ny. Dick move ikke at oplyse dig om der kan komme testgebyr på fra værksted. Dick move ikke at spørge om du vil gøre brug af din fortrydelsesret.... og så videre. Du kan måske slippe udenom testgebyret hvis de ikke har oplyst dig om der kan komme et testgebyr på fra værkstedet den er sendt til. Selvom de nok vil argumentere, at der står i værkstedets betingelser med småt at der kommer et testgebyr hvis der ikke findes fejl. Lesson learned: Brug din fortrydelsesret hvis du modtager en semi defekt vare. Men husk at gøre opmærksom på defekten, så din defekte vare ikke bare bliver solgt igen til en anden der skal igennem det samme.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
--
Sidst redigeret 01-02-2022 19:03
#6
JBK89
Semibruger
01-02-2022 19:07

Rapporter til Admin
#5 Det skal lige nævnes da jeg nok ikke har gjort det klart nok i mit indlæg at skærmen er ikke helt ny så at bruge retur retten har aldrig været en option, men problemet med bleed er blevet værre over tid. Men ja jeg synes da at jeg har gjort hvad jeg kan for ikke at sende den unødvendigt ind hvis de kunne se over supporten på billeder at det var for meget. De anderkender jo også at de kan se problemet men at LG ikke mener at det er et problem så de vil ikke gøre mere. Jeg kunne egentlig bare godt tænke mig at få skærmen lavet, at få pengene retur har aldrig været en tanke jeg har haft på den.
--
#7
Comicsdk
Nørd Aspirant
01-02-2022 19:11

Rapporter til Admin
Nooben spørger lige; er det noget der opstår pludseligt? Backlight-bleed, altså. edit, det besvarede OP i #6
--
Sidst redigeret 01-02-2022 19:11
#8
ToFFo
Guru
01-02-2022 19:24

Rapporter til Admin
#6 - Oh okay.... Well, ja så må de jo sådan set godt anbefale du går til værksted med den. Men hvis de ikke har nævnt der kan komme testgebyr på fra værkstedet, så er det stadig lidt et dick move. Men at have en skærm med så meget bleed OG en regning for at få at vide at de er ligeglade... Det er alligevel rimelig surt.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
#9
Kristina
Giga Nørd
01-02-2022 19:28

Rapporter til Admin
Mit take på det set med forbrugerretlige øjne (jeg har siddet i en juridisk afdeling, men jeg er ikke uddannet jurist eller advokat), såfremt vi forudsætter, at man ved en uvildig vil vurdere, at skærmen har væsentlige fejl/mangler: Du har gjort brug af reklamationsretten, så er det også Proshop's ansvar at afhjælpe problemet, som efter min mening er helt åbenlys ud fra billederne. Så er det ligegyldigt, hvem de sender varen til, det er købeloven sådan set ligeglad med. Du har handlet hos Proshop, de skal derfor løse det. Din akilleshæl (svaghed i sagen) er naturligvis, som #1 er inde på, at det kan være en gråzone-vurdering, hvornår backlight bleed er et reelt problem. Men jeg tror slet ikke, at Forbrugerklagenævnets specialister vil drage nogen tvivl her. Billederne er jo åbenlyst voldsomme, og du har ikke engang taget billederne i mørke. Hvis det var mig, ville jeg oplyse Proshop, at hvis ikke de finder en løsning internt i deres biks - som minimum at de ophæver købet - så ser du dig desværre nødsaget til at oprette en sag hos Forbrugerklagenævnet. Du har bidraget med rigelig dokumentation, der åbenlyst belyser varens defekt/mangler, og hvor de selv har anerkendt, at det ser rigtig skidt ud, så du ser frem til en redelig løsning på sagen. Ring evt. til Forbrugerrådet, tlf. 77 41 77 41 ml. 9-11, de kan hjælpe med de helt specifikke paragraf-henvisninger, som du kan skrive ind i mailen. Man vil nok hælde til en juridisk vurdering ift. hvad der er ret og rimeligt for alment brug, og mit gæt er, at backlight bleed i så voldsom grad i oplyst lokale ikke er gangbar i en juridisk kontekst (jeg kender ikke paragrafferne, men det kan Forbrugerrådet formentlig hjælpe med). Ellers er der også et fint link her: https://www.forbrug.dk[...]
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 01-02-2022 19:35
#10
Kristina
Giga Nørd
01-02-2022 19:45

Rapporter til Admin
I øvrigt kritisabelt at de ikke kan/vil levere testrapport eller anden dokumentation for deres konklusion. Det holder simpelthen ikke i retten.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#11
JBK89
Semibruger
01-02-2022 19:48

Rapporter til Admin
#9 Jeg må prøve at gå i tænkte boks angående det du skriver, for ja det er ret meget bleed efter min mening, og åbenbart også andres og proshops egen mening #10 de har givet mig dette men det siger ikke rigtig det store https://drive.google.com[...]
--
#12
Kristina
Giga Nørd
01-02-2022 20:56

Rapporter til Admin
#11 Det, de har sendt dig, er bare en følgeseddel. De bør sende en testrapport, billeder eller lignende, der verificerer deres vurdering af sagen.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#13
JBK89
Semibruger
03-02-2022 09:36

Rapporter til Admin
Proshop smider alt ansvaret i sagen og peger bare på service gruppen :/ Hej Jesper Den skulle have været med allerede sidste gang, men den kommer her. Som nævnt er det desværre alt hvad vi har. Det er ikke muligt for os at få en mere udførlig rapport. Du er naturligvis velkommen til at kontakte Service Center Gruppen omkring hvordan testen er foretaget, men vores sag på denne skærm er afsluttet, efter den har været til test hos dem, og de ikke har kunnet finde nogle fejl. Jeg er klar over at vi har henvist dig til at oprette en reklamationssag på baggrund af de oprindeligt fremsendte billeder af problemet med skærmen. Dette er dog kun en vurdering lavet på baggrund af det fremsendte billedmateriale, men vi vil ikke kunne foretage en endelig vurdering af sagen før produktet faktisk er os i hænde. I denne sag har vi sendt skærmen til et autoriseret serviceværksted for fejlsøgning, og de har konstateret at de beskrevne fejl ikke kan genskabes. Jeg har naturligvis forståelse for at det ikke er tilfredsstillende for dig at opleve et problem med produktet, men vurderingen fra serviceværkstedet er desværre ikke noget vi kan omstøde. Jeg beklager meget, men der er desværre ikke yderligere jeg kan gøre i forhold til denne sag. Med venlig hilsen | Best Regards Nicolai Aftersales
--
#14
Tux
Guru
03-02-2022 09:55

Rapporter til Admin
Velkommen til monitor lotteriet. Har lige været igennem en tur med ASUS pga. en "bright pixel" midt på skærmen. Der er intet at gøre, det er rent gambling. Som andre har sagt, man skal sørge for at undersøge skærmen inden for returretten så man kan sende den retur ved fejl frem for RMA da RMA vil ofte blive afvist. Er selv brændt inde med en skærm til 4.400 hvor jeg må leve med en enkelt lys pixel næsten midt i skærmen da det er uden for returret. ProShop kan ikke gøre ret meget når producenten afviser det. Derfor man, desværre, skal misbruge returret fremfor RMA. Er normalt fortaler for at man ikke misbruger returret men når producenterne er så ligeglade har jeg svært ved at forsvare det.
--
Don't feed the trolls.
#15
JBK89
Semibruger
03-02-2022 10:07

Rapporter til Admin
#14 Desværre er problemet blevet værre med tiden, så har ikke rigtig haft mulighed for at bruge retur retten
--
#16
puma99dk|
Monsterbruger
03-02-2022 10:13

Rapporter til Admin
#14 Asus har en "swap" service på mange af deres skærme har jeg selv lige brugt på min Asus ROG Strix XG27UQ skærm som kostede 7000kr da jeg købte den og idag koster den 7100kr. Havde 1 grøn pixel samt g-sync ikke virkede ordenligt, har nu fået en pixel fri IPS skærm samt G-sync virker med mit RTX 3070 eneste var UPS som, som så mange gange før fuckede op i leveringen pga. deres dejlige system som kundeservice nægtede at gøre noget ved hun blev træt til sidst at jeg ikke måtte snakke med hende chef/supervisor så hun smækkede røret på. Så UPS kundeservice endnu engang før 0 stjerner på trust pilot hvilket ikke er overraskende når man kigger derinde. Brugte selv denne side: https://eu-rma.asus.com[...]
--
#18
Tux
Guru
03-02-2022 11:17

Rapporter til Admin
#16 Ja, det har de. Hvis de godkender din RMA. Hvilket de ikke gjorde i mit tilfælde, min model er ikke omfattet af "ZBD" (Zero Bright Dot) garantien, så en grøn altid tændt pixel tæt på midten af skærmen blev afvist med "working as intendend". ASUS har 5 pixel garanti, så alt under 5 pixels der er døde eller altid tændt "virker som det skal".
--
Don't feed the trolls.
#19
JBK89
Semibruger
08-02-2022 01:12

Rapporter til Admin
Sagen har taget en uventet drejning. Da jeg får skærmen tilbage og får den testet så ser det ud til at bleed er blevet en del mindre og jeg kan ikke fremtvinge fejlen med flimmer længere på skrivebordet / websurfing. Jeg åbner skærm menuen og kan se at jeg har fået en del flere menu punkter blandt andet noget med sort niveau og dynamisk backlight, jeg kan også se at firmwaren er blevet opdateret til en nyere udgave der ikke findes public umiddelbart da LG har fjernet muligheden for selv at opdatere firmwaren på min skærm model. Det har åbenbart gjort bleed problemet mindre og flickker problemet er gået væk. Proshop har så tilbudt at refundere test gebyret da service værkstedet har lavet et eller andet på skærmen. Så jeg er egentlig både glad og ærgerlig over den måde sagen udviklede sig på, det virker til at kommunikationen mellem service centeret og proshop har været manglende
--
Sidst redigeret 08-02-2022 01:13
#20
Mr. WoLF
Guru
08-02-2022 12:08

Rapporter til Admin
#19 Godt med update og problemer er blevet bedre
--
#22
ToFFo
Guru
08-02-2022 14:31

Rapporter til Admin
#19 - Fedt! Godt du i det mindste fik noget ud af det. Det er muligt de har haft skærmen skilt ad for at samle den bedre. Backlight bleed opstår fordi der slipper lys ind fra bagbelysningen og ind over de øvrige lag ud mod dig. Sagt på en temmelig forenklet måde. Måske har de haft den skilt ad for lige at rette på det, og så opdateret firmware for at forbedre noget signal processing. At sige det endte lykkeligt ved jeg sgu ikke. Det gjorde det jo, men kun fordi du brokkede dig. Gad vide hvor mange gange forinden det er gået og folk bare har levet med det, samt taget gebyret. Hvor de kunne have sluppet. Men fordi de ikke ved bedre accepterer de bare. Denne gang gik den ikke, og det er jo en fin forretning hvis det går 99 ud af 100 gange.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
#23
LARMY85
Giga Supporter
08-02-2022 14:42

Rapporter til Admin
#21. Obvious troll is obvious #19. Dejligt med afklaring og vildt at en softwareopdatering kan gøre en forskel ift. bleeding :-O
--
I am not a bot .-. .- - ... 01110000 01101001 01100101
--
Sidst redigeret 08-02-2022 14:43
#24
Sejr93
Ultrabruger
09-02-2022 13:04

Rapporter til Admin
#19 Godt det blev løst. I fremtiden, så skal sælger oplyse dig tydeligt om diverse gebyr inden du indlevere produktet til reparation. Informeres du ikke tydeligt, så kan du blankt afvise at betale. (Ja tydeligt informeret, betyder at det ikke kan stå gemt i deres betingelser). Prisen skal være oplyst fx 500kr. og du skal have beskeden, så du ikke kan have overset den. Ofte laver man en indleveringskvittering, hvor du skriver under. Her plejer man også at skrive ret tydeligt evt. gebyr :) Dertil, så husk også at det er en sag imellem dig og Proshop. LG har handlet med Proshop, du har handlet med Proshop. Så det er for dig ret ligegyldigt hvad LG tænker/tror/mener. Der er aftalefrihed på B2B, så det er ikke sikkert de skal overholde samme krav, som Proshop skal over for dig. :) Havde I ikke fundet en løsning, så havde jeg oprettet en sag hos center for klageløsning. Det er tydeligt meget blacklight bleed og flickering. Det er en klar reklamation.
--

Opret svar til indlægget: Proshop RMA & LCD Bleed

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE