Synkronisering er til for at eliminere screen tearing, et forskubbet billede du kan se på din skærm fordi opdaterings tidspunktet for skærmen ikke matchede tidspunket en frame var klar fra grafikkortet. V-sync har eksisteret i lang tid (årtier) som en mulighed for at fjerne screen tearing, men har haft den store negative effekt at introducere alt for meget input lag til folks smag fordi skærmen skal vente på næste frame.
Adaptive sync teknologier som Freesync og G-sync slår to fluer med et smæk (bland ikke sammen med Adaptive V-sync). Vær dog opmærksom på at begge har været kontroversielt ved at erklære sig afhængig af deres egne grafikkort kun, og lidt andet løgn oveni. Se fx. Linus Tech Tips der kører AMD kort med G-Sync, og omvendt, samt G-Sync compatible hvor ikke-godkendt G-sync skærme som ikke har printplade i skærmen lige pludselig godt kan anvende teknologien fra driver-level. AMD har kørt stort på value-aspektet under Polaris kort ved at sige de var billigere end konkurrenten fordi FreeSync var billigere, da partnere ikke skulle betale licenspenge til dem for at anvende teknologien, og hvor NVIDIA selvfølgelig krævede noget for det. For at være konkurrence dygtige mod det store fremskridt af FreeSync skærme især i 1080p 144Hz segmented, backtrackede de deres tidligere statements sidste år. Man kan vel sige begge firmaer prøvede at stavnsbinde deres kunder ved at "låse" grafikkort køb sammen med skærm køb, hvilket i praksis stort set stadig fungerer således.
Siden da er Fastsync (NVIDIA) og Enhancedsync (AMD) kommet til hvilket er forbedret iteration på V-sync for at komme inputlag til livs. Kræver typisk nyere generationer grafikkort så vidt jeg husker, og kræver intet fra skærmens side. Forholdvis nyere teknologier.
Adaptive V-sync er som navnet antyder en V-sync synkronisering som slår V-sync fra når du er under V-sync grænsen, og slår til når du har frames over. En slags forbedring over traditionel V-sync som er låst hele tiden eller ej.
Hvis din spille oplevelse er flydende, du ser ikke screen tearing eller det ikke rører dig en pind, ja så behøver du intet at gøre. Den store oppiskning af emnet er vel kommet af folk der kræver at man har mekanisk tastatur, DX-Racer stol, samt high refresh rate monitor for at kunne spille skydespil såsom CS:GO. Så når eSports bliver promoveret og streamet, og yngre spillere følger med, så skal deres gear være det samme, ellers er man ikke kompetitiv og det bunder i mytespredning og falsk information. Fps, Hz og sync teknologier bliver blandet sammen i en stor pærevending og folk kan ende med at lave købsbeslutninger baseret på forkert grundlag. Det er ikke at sige at disse teknologier ikke virker, eller ikke har noget på sig, det siger jeg ikke, men hver person må tage stilling til om det er pengene værd for dem samt stavns binderiet.
Hvis man skulle rangere (NVIDIA eksempler) alt efter hvor gode teknologierne er til at fjerne screen tearing og samtidig reducere inputlag hvilket er arvelig bivirkning ved synkronisering.
V-sync ON
Adaptive V-sync ON
Fast sync
G-sync
Eller ingen synkronisering og frames får lov til at pumpe derud af, og skærmen opdaterer i faste intervaller, hvilket kan give screen tearing, og ikke smooth oplevelse afhængig af antal frames grafikkort spytter ud.
Det er nogenlunde hvad jeg ved, og jeg kan være forkert på den, jeg har trods alt kun en billig 60Hz pleb monitor og grafikkort fra 2014 og oplever screen tearing af og til, ikke at det berører mig meget, og jeg lader bare lortet spytte frames ud, uden synkronisering.
Der er en række YT videoer, og sikkert også fyldestgørende artikler der beskriver synkronisering ned i teknisk detaljer. Det kan måske hjælpe med at forstå problematikken, og løsningen på dette, samt at se det visuelt demonstreret.
--
Sidst redigeret 16-07-2019 02:02