Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Computerskærme
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Gsync / Freesync sælg det til mig

Af Supporter Aspirant Munkeholm | 16-07-2019 00:48 | 1193 visninger | 4 svar, hop til seneste
Hey jeg kan virkelig ikke se ideen med dette, jeg kan virkelig ikke se en forskel. Hvor er det lige jeg burde opleve dette? jeg kan virkelig ikke se den store forskel i dette. Så please fortæl og undervis mig i hvad det er folk går så meget amok over hvis en skærm ikke har Gsync
--
#1
Akasut
Guru
16-07-2019 02:00

Rapporter til Admin
Synkronisering er til for at eliminere screen tearing, et forskubbet billede du kan se på din skærm fordi opdaterings tidspunktet for skærmen ikke matchede tidspunket en frame var klar fra grafikkortet. V-sync har eksisteret i lang tid (årtier) som en mulighed for at fjerne screen tearing, men har haft den store negative effekt at introducere alt for meget input lag til folks smag fordi skærmen skal vente på næste frame. Adaptive sync teknologier som Freesync og G-sync slår to fluer med et smæk (bland ikke sammen med Adaptive V-sync). Vær dog opmærksom på at begge har været kontroversielt ved at erklære sig afhængig af deres egne grafikkort kun, og lidt andet løgn oveni. Se fx. Linus Tech Tips der kører AMD kort med G-Sync, og omvendt, samt G-Sync compatible hvor ikke-godkendt G-sync skærme som ikke har printplade i skærmen lige pludselig godt kan anvende teknologien fra driver-level. AMD har kørt stort på value-aspektet under Polaris kort ved at sige de var billigere end konkurrenten fordi FreeSync var billigere, da partnere ikke skulle betale licenspenge til dem for at anvende teknologien, og hvor NVIDIA selvfølgelig krævede noget for det. For at være konkurrence dygtige mod det store fremskridt af FreeSync skærme især i 1080p 144Hz segmented, backtrackede de deres tidligere statements sidste år. Man kan vel sige begge firmaer prøvede at stavnsbinde deres kunder ved at "låse" grafikkort køb sammen med skærm køb, hvilket i praksis stort set stadig fungerer således. Siden da er Fastsync (NVIDIA) og Enhancedsync (AMD) kommet til hvilket er forbedret iteration på V-sync for at komme inputlag til livs. Kræver typisk nyere generationer grafikkort så vidt jeg husker, og kræver intet fra skærmens side. Forholdvis nyere teknologier. Adaptive V-sync er som navnet antyder en V-sync synkronisering som slår V-sync fra når du er under V-sync grænsen, og slår til når du har frames over. En slags forbedring over traditionel V-sync som er låst hele tiden eller ej. Hvis din spille oplevelse er flydende, du ser ikke screen tearing eller det ikke rører dig en pind, ja så behøver du intet at gøre. Den store oppiskning af emnet er vel kommet af folk der kræver at man har mekanisk tastatur, DX-Racer stol, samt high refresh rate monitor for at kunne spille skydespil såsom CS:GO. Så når eSports bliver promoveret og streamet, og yngre spillere følger med, så skal deres gear være det samme, ellers er man ikke kompetitiv og det bunder i mytespredning og falsk information. Fps, Hz og sync teknologier bliver blandet sammen i en stor pærevending og folk kan ende med at lave købsbeslutninger baseret på forkert grundlag. Det er ikke at sige at disse teknologier ikke virker, eller ikke har noget på sig, det siger jeg ikke, men hver person må tage stilling til om det er pengene værd for dem samt stavns binderiet. Hvis man skulle rangere (NVIDIA eksempler) alt efter hvor gode teknologierne er til at fjerne screen tearing og samtidig reducere inputlag hvilket er arvelig bivirkning ved synkronisering. V-sync ON Adaptive V-sync ON Fast sync G-sync Eller ingen synkronisering og frames får lov til at pumpe derud af, og skærmen opdaterer i faste intervaller, hvilket kan give screen tearing, og ikke smooth oplevelse afhængig af antal frames grafikkort spytter ud. Det er nogenlunde hvad jeg ved, og jeg kan være forkert på den, jeg har trods alt kun en billig 60Hz pleb monitor og grafikkort fra 2014 og oplever screen tearing af og til, ikke at det berører mig meget, og jeg lader bare lortet spytte frames ud, uden synkronisering. Der er en række YT videoer, og sikkert også fyldestgørende artikler der beskriver synkronisering ned i teknisk detaljer. Det kan måske hjælpe med at forstå problematikken, og løsningen på dette, samt at se det visuelt demonstreret.
--
Sidst redigeret 16-07-2019 02:02
#2
Sven Bent
Super Nørd
16-07-2019 02:28

Rapporter til Admin
hvis du ike er genret af tearing goer de ingen ting for dig da du for bedst rsultet uden nogen form for sync. Aka sut ramme rimelig rigtige dog med nogel faa forskelle Fastsync er bedre input lag end gsync naar fps > end skaermens hz problememt er et folk hele tidne hendfore til den same kilde (nvidia) som kun udtalte sig om fps < end hz nar din fps> hz goer saa giver gsync extra input lag. dvs fps > hz er input lag bedst saa ledes (top mindst inputlag) non sync fast sync vsync gsync det skyldes at gsync konstant lave et poll som skaber en smule mikroskopisk delay og naar bonus frra gsync alligevel er ligegyldig ender du altsa med en penalty uden bonus derudover kan vi ikke ranger dem efter hvor gode de er til at fjerne screen tearing. enten fjerne de dem eller ogsaa er de der. ethvert sync fjern tearing. tearing opstarr udelukkende pga manglende sync. det er hele ideen bag sync dvs fast sync vsync gsyncog freesync fjerne alle sammen alt tearing tilbage til op foer du virkelig kan forstar fordelen ved variable refresh rate aka gsync og freesync bliver du oed tilat forstaa frambuffers foerst. udne framebuffers forstaaelse vil man aldrig forstaa sync uden forstaelse for sync er det svaert at forsta gsync og freesync
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 16-07-2019 02:30
#3
Munkeholm
Supporter Aspirant
16-07-2019 09:10

Rapporter til Admin
1# og 2# tak for en lang og god forklaring. Ja personligt har jeg ikke kunne mærke screen tearing siden de gamle CS dage, måske er der bare automatisk V-sync til når jeg spiller og derfor bruger jeg software delen med input-lag. Jeg er nok bare ikke 'l33t' nok gamer mere til at gå op i de små detaljer. Der er bare kæmpe forskel på en G-sync skærm 144hz også en 144hz hvis man kigger på prisen direkte. men omvendt synes jeg da at kunne huske man skal slå G-sync fra i f.eks. CS fordi man kører langt flere FPS end HZ i skærmen. Også begynder det at blive svært for mig at se, fordi hvis det er de få ms input lag i f.eks. en fun shooter som BF så forstår jeg faktisk ikke folk giver 2000 kroner mere for samme skærm med G-sync. Men kan vel være som 1# er inde på, rent og skær samme mentalitet som med mekaniske keyboards.. De gamle keyboards fra skolen vi alle synes var lort, var vidst også mekaniske. Den gang var det bare ikke branded som "GAMING".
--
#4
ZulfoDK
Semi Supporter
16-07-2019 11:13

Rapporter til Admin
#3 Du kan ikke sammenligne BF med CS:GO. De fleste får langt højere framerate i CS:GO end de gør i BF. I BF er det mere normalt med mellem 80 og 144 fps med de grafikkort vi har til rådighed i dag (og de opløsninger vi spiller i), og i de tilfælde hjælper Gsync og Freesync en hel del på screen trearing, hvis ikke dit grafikkort kan følge din skærms hz. Jeg vil til enhver tid tage den lille "penalty" i inputlag, mod screentearing. Og husk også at Gsync i dag understøtter rigtig mange Freesync skærme, så man skal ikke nødvendigvis punge ud med 2000,- ekstra på en skærm.
--
----------------- Lars B. / ZulfoDK

Opret svar til indlægget: Gsync / Freesync sælg det til mig

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login


ANNONCE