Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Computerskærme
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Tid til en 144 Hz skærm (disable VSync)?

Af Monsterbruger u12345 | 07-02-2020 11:30 | 1258 visninger | 30 svar, hop til seneste
Jeg prøver at forstå fordelene med en 144 Hz skærm i forbindelse med spil og VSync. Antag at jeg har 4 spil som med mit nuværende hardware (GPU/CPU) giver følgende gennemsnitlige FPS på en 1080p skærm ved 60 Hz: A = 110 FPS B = 122 FPS C = 135 FPS D = 55 FPS Spillene A,B,C vil potentielt give "trearing" på min 60Hz skærm medmindre jeg enabler VSync som jeg har forstået det. Så når mit hardware kan levere så mange FPS i A,B,C så burde jeg vel overveje at købe en 144Hz skærm og sikre mig at VSync er slået fra? For spil D så vil jeg ikke opleve nogen forbedring med en 144 Hz skærn da det ikke levere FPS > 60. Eller har jeg misforstået noget?
--
#1
Azakiel
Skribent
07-02-2020 11:39

Rapporter til Admin
Du vil altid risikere tearing med V-sync slået fra, medmindre du har ekstremt høj FPS. Du vil også få mere ud af en 144hz skærm, selvom dit setup kun leverer 60fps, da din skærm stadig vil vise 144 billeder i sekundet, men blot kun have 60 billeder at fylde ud med. Det gør dog at førstkomne billede bliver vist den smule hurtigere, hvilket er bedre end 60hz/60fps.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#2
u12345
Monsterbruger
07-02-2020 12:12

Rapporter til Admin
#1 Ok men jeg vil vel opleve mindre tearing på en 144 hz skærm for spillene A,B,C = bedre oplevelse?? Ellers så har jeg da ret svært ved at se grunden til at købe en 144Hz skærm set fra et gaming perspektiv.
--
#3
Azakiel
Skribent
07-02-2020 12:24

Rapporter til Admin
#2 Afhænger ikke så meget af skærmen som det gør af din FPS. Ved ikke hvorfor du ikke vil køre med V-sync dog? Man tager jo en gaming skærm for 144hz, ikke på baggrund af screen tearing?
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#4
Wut
Ultra Supporter
07-02-2020 12:27

Rapporter til Admin
Så når mit hardware kan levere så mange FPS i A,B,C så burde jeg vel overveje at købe en 144Hz skærm og sikre mig at VSync er slået fra? Ja du mister da en masse frames ved at køre 60Hz i tilfældene A,B og C, så en 144Hz skærm vil da være en god upgrade for dig. Du kan f.eks. også vælge at køre triple-buffering og VSYNC=on. Så mister du ikke frames, du har ingen tearing og du bliver ikke tvunget ned til den halve framerate, som du ellers ville gøre, hvis du kører 100 FPS ud på en 144Hz-skærm med VSYNC til (så ryger du effektivt ned på 72 FPS, som er det halve af skærmens refresh rate). Til gengæld får du lidt mere input delay. Men omvendt dit input delay på en 60Hz skærm er også ret højt ift en 144Hz skærm. For spil D så vil jeg ikke opleve nogen forbedring med en 144 Hz skærn da det ikke levere FPS > 60.Eller har jeg misforstået noget? Hvis du spytter 55 FPS ud på en 144Hz skærm uden VSYNC, så vil skærmen give en tearlinje 55 gange i sekundet. Men tearlinjen er kun synlig i 1/144 sekund, så det hjælper rigtigt meget på det ift en 60Hz skærm. Men helt væk vil tearing ikke være. Jeg vil da anbefale dig at kigge på en 144Hz freesync-skærm eller en Gsync-kompatibel skærm. Du vil købe et 2070S ikke? Så vil en gsync kompatibel skærm da være oplagt. Så får du det bedste af det bedste ;-)
--
Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...]
#5
Clegg
Giga Supporter
07-02-2020 13:39

Rapporter til Admin
Skal vsync og triple-buffer så være slået til eller fra med en 144hz gsync skærm?
--
Sidst redigeret 07-02-2020 13:39
#6
mbm
Monsterbruger
07-02-2020 13:45

Rapporter til Admin
Du skal højere op i fps hvis du vil køre med Vsync på 144 hz skærm. I princippet skal dine frames ikke komme under 144 fps.. Derfor er en Gsync skærm det du skal købe.. Den har jo variable sync og sync til den aktuelle frame. Fungere rigtigt godt og perfekt når du ligger i et spænd på 100 fps og op. Der er intet hakken.
--
#7
Sven Bent
Mega Nørd
07-02-2020 13:54

Rapporter til Admin
1: du vil altdi have tearing uden sync. tearing direkte kommet af der ikke er sync. og intet andet mht til fps og HZ saa bliver det meget mateamatisk og ikke helt pratik pga at FPS er en gennemsnits udregning og ikke en kontantsvariable. saa svaende til A-D skal tage med det forbehold at der er blot tal leg. jeg bruge foglende afrunding 144hz - 7ms intervall A: 110fps = 9ms dvs din maskine laver et bufferswap hver 9 ms men din skamr opdater en nyt billed hver 7 ms dvs der vil vare en tearing liner de bevager sig i klumper at 28% f billed af gangen B: 122fps - 8.2ms her vil du saa have en tearing line de bevager ig 17% af skaerm a gange D: 135fps =7.4ms din tearings line bevager sig 6% af skaermen D: 55fps = 18.2 ms du v il have en teraings line bevager 160% a et billed af gangens dvs den vil skipp en skaemr opdatering og ise sig 60% laenger ned paa den naeste mht til at slaa vsync fra komme det an pa formaalet. jeg personlgit ville aldrig leve med tearing. det er et personligt valg men under ingen vsync er der mindre fordele ved at skifte op til en hoejere hz skaerm. Flytning af FPS cap er irrelevant #5 kommer an paa hvad du foretraekker. og hvilket 3d sprog der bliver brugt datriplebuffering er forskelligt fra DX og OGL/vulkan
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#8
Wut
Ultra Supporter
07-02-2020 14:07

Rapporter til Admin
#5 Hvis du kører Gsync, så skal du enable Vsync i Nvidia kontrolpanelet og sætte Vsync off i spillene. Vsync skal være ON i kontrolpanelet, fordi når Gsync er aktiv, så slår Vsync først til, når FPSen når op over skærmens refresh rate. Man kan også have fordel af at begrænse spillets FPS til lige under skærmens refresh. Det giver den bedste synkronisering. Triple buffering skal du kun bruge, hvis du vil køre uden Gsync/freesync og med Vsync slået til. Men igen det giver lidt ekstra input delay, så det er en smagssag, om man kan lide det.
--
Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Sidst redigeret 07-02-2020 14:11
#9
Sven Bent
Mega Nørd
07-02-2020 14:19

Rapporter til Admin
@8 pass paa med generaliseringer Triplebuffinerg under DX er en koe buffer dvs der kommer et storre input lag da alle renderde frames skal vises Triplebuffering under OGL/Vulkan er rotrende dvs det er et forbedre input delay da vi kan springe gamle frames over og hoppe direkte til den nyeste Fast Sync er en glorified triplebuffering der af sin skjulte natur fuldt roterende og derved ikke DX's triple buffering inputlag. Fast sync er ogsaa den eneste loesning til at have FPS > HZ uden tearing Fast sync+gsync/freesync burde teoretisk vaere den bedste loesning hvis du ikke vil have tearing og laveste inputlag https://en.wikipedia.org[...] https://en.wikipedia.org[...]
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 07-02-2020 14:23
#10
mbm
Monsterbruger
07-02-2020 14:24

Rapporter til Admin
#9 Mener bedste løsning til Gsync er at cappe fps til eks. 138 på en 144 hz Gsync skærm.
--
#11
Sven Bent
Mega Nørd
07-02-2020 14:27

Rapporter til Admin
@10 Hvorfor mener du at 138fps er bedre end en 600fps? Hvorfor mener du at 7.2ms er bedre end 3.3ms input lag fra frame rendering? Jeg kan ikke "rette" eller informere dig hvis jeg ikke ved hvad du danner din konklussuion paa. Og omvendte jeg kan ikke laere nyt hvis tingene ikke er forklaret
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 07-02-2020 14:30
#12
u12345
Monsterbruger
07-02-2020 14:32

Rapporter til Admin
Ok så baseret på jeres input så vil jeg kunne opnå en forbedring med en 144 Hz skærm - også set i lyset af at jeg overvejer et 2070 Super kort. Jeg regner stadig med at holde mig til 1080p. Pt har jeg en 24" skærm fra dell som jeg syntes passer meget godt i størrelsen så 24" tænker jeg at forsætte med. Har i nogle gode forslag til skærme (med Gsync som anbefalet ovenfor)?
--
#13
mbm
Monsterbruger
07-02-2020 14:43

Rapporter til Admin
#11 hvis vi syncer til en 144 hz skærm, så har man vel ikke noget at bruge 600 fps til.
--
#14
Bundy
Mega Supporter
07-02-2020 14:55

Rapporter til Admin
#11 : ud fra tests kørt af battlenonsense, giver det bedst inputlag settings er et cap på ~140 fps, med gsync og vsync on - ved 144hz naturligvis.
--
Hvis du kan læse dette, har du tabt.
--
Sidst redigeret 07-02-2020 15:00
#15
Sven Bent
Mega Nørd
07-02-2020 14:58

Rapporter til Admin
#13 Du mener at Input (eller retter output lag) er irrellevant? forstoer effekten saa vil du see forskellen nemmer Hvis hver frame du ser er 30 minutter gammels vs en der et 1ms gammel. hvilken tror du er bedst ? med din metode saa sider du med 7ms delaye mellme bufferswap derved sender 7ms gamle frames op til skaermne. med en hojere FPS er det nyere data det er samem grund at folk spiller uden sync overh ovede for at faa de nyeste muligt information til skaermen med mindst muligt dealy ( non sync har intet frame render delay da der ikke ventes paa frame buffer dwaps med gsync +fast sync saa kan du naeste opnaa bedste of all worlds Din metode infoere unoedvendigt da du capper FPS og derved sloever frame buffer swap og derved hvor gammel din frame er naar den sender til skaermen
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#16
Sven Bent
Mega Nørd
07-02-2020 15:01

Rapporter til Admin
@11 En test fremviser kun hvad de rer blevet testet. Blev det teste imod fast sync og hoej fps ? Fes. Hvis du tester en en ford focus og enFerrari F40 saa ved du ikke om en Bugatti veyron er hurtigere. Har du link til testen ? Pas paa med benchmark blinde
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 07-02-2020 15:01
#17
wazer^
Junior Nørd
07-02-2020 15:14

Rapporter til Admin
Der er godt nok mange der bare braller løs herinde, der ikke aner en kæft. For det første VSYNC er det væreste lort ever at bruge, ALDRIG på nogen måde må man bruge VSYNC det giver meget input, hvis du endelig skal cappe fps, så brug MFR i nvidia indstillinger til at cappe fps op til X Du skal ALTID have mest mulige fps for laveste input lag, et eksempel.. 600fps stabilt i csgo og med en 240hz så er det "the shit" du skal ikke cappe din fps under din hz, ved ikke hvor fanden folk har dette fra, fuldstændigt tåbeligt. Jamen vi bruger en Gsync skærm?? Allerede der var det din største fejl - overpris og gimmick. Den eneste grund til man vil cappe sin fps er pga. strøm, og "måske" i nogen yderst sjælden tilfælde, hvor et spil er så dårlig kodet, at cappe fps køre vil få det til at køre mere smooth.
--
if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
--
Sidst redigeret 07-02-2020 15:16
#18
Sven Bent
Mega Nørd
07-02-2020 15:15

Rapporter til Admin
mit indflaeg i #16 var rettet til #14 Typisk nar vi bruger fps limiter goer vi det lige under max FPS graense for at at sikre osaa gpu/cpu ikke er belaste 100% hvis max fps granse har ligger ved skermn hz saa kan det se ud som der skal capeps lige under skaermen hz i testen men det er en fejl konklussion basret paa ikke et forstaar den underliggende faktor ligesom naar folk anbefaler at saette sin maskine til "hoej ydevene" til maskiner der ikke har core parking. Den fordle de saa i testen var pga core parking var blevet disabled. paa maskienr uden coreparking goer det ingenting Blackbox testing can nemt lede til misforstaaelse hvis man er hurtigt med at drage konklussioner fremfor at lave sin blackbox til en whitebox
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#19
Sven Bent
Mega Nørd
07-02-2020 15:17

Rapporter til Admin
@17 desvaere er der rigtige mange folk taler om sync uden at vide hvad en framebuffer er og det leder til en masse "jeg tror tingene virker saaledes" konklusioner. Du har ret. generelt set er hoejere fps = mindre inputlag lag da vi har en seriel process for frame rendering.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#20
Bundy
Mega Supporter
07-02-2020 15:18

Rapporter til Admin
#16: Result er ca 13 min inde. https://youtu.be[...]
--
Hvis du kan læse dette, har du tabt.
#21
mbm
Monsterbruger
07-02-2020 15:37

Rapporter til Admin
vi snakker vel ikke kun laves mulig input lag / best performance men vel også flydende gameplay. dette opnås vel bedst ned sync.? og bemærk trådstarters fps.... så er snakken om flere hundrede fps irrelevant.
--
Sidst redigeret 07-02-2020 15:40
#22
u12345
Monsterbruger
07-02-2020 16:05

Rapporter til Admin
Wau glem jeg nogensinde spurgte jeg holder mig helt sikker bare til min nuværende 60Hz skærm det her er da alt for forvirrende haha! :-)
--
#23
Mr. WoLF
Guru
07-02-2020 16:14

Rapporter til Admin
Den her vil du blive glad for: https://www.komplett.dk[...]
--
#24
Wut
Ultra Supporter
07-02-2020 16:18

Rapporter til Admin
Endnu en tråd der blev bollet til total ukendelighed af Sven Bent :-/
--
Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...]
#25
Sven Bent
Mega Nørd
07-02-2020 16:19

Rapporter til Admin
@20 Saa praecsit hvad jeg forudsagde. fast sync var ikke testet og som saedvanligt tager folk en test mellem A B og C og tror at fordi A er best mellem disse tre saa er A ogsaa bedre end X og Y. Jeg takker for videon og bekraeftelsen jeg havde ret #21 sync hjaelper ikke paa mere flydende med mindre du kun snakker om Gsync/free og lav FPS Igen det er vigtige ikke at puttelle ting unde en kamp og forveklse ikke flydende med tearing og hvorfor er dit argumenter do om sync er bedre naar mit forslag du argumentere imod netop har sync. Igen GSyn/freesynxc+fast sync - fuld uden tearings frit og mulighed for HOEJ FPS for at faa mindst muligt input lag Den eneste anden loesning der kan give hoej FPS er uden sync overhovede og derved tearing I forhold til vsync GSynvc/freesync hjalper paa ting er mere flydended ved lav FPS . HVis din fps er hoej nok er Gsync/freeesync irrelevant Fast sync giver mulighed for hoej FPS og dets laver inputlag. Fast sync hjalper ogsaa ved lav GFPS sitaution med ikke lige saa godt som Gsync/freesync Kombiner dem og du har forbedringer over hele linien
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#26
Sven Bent
Mega Nørd
07-02-2020 16:29

Rapporter til Admin
bare for udpensling. naar jeg skriver Hoej FPS saa mener jeg FPS hoejre end skaermens refresh rate/ Det er i relativ terme. ikke en statisk vaerdi.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#27
Bundy
Mega Supporter
07-02-2020 16:35

Rapporter til Admin
#25: Sandt - fastync er bedre hvis man kan holde en FPS over skærmens refreshrate. Hvis man kommer under har fastsync ingen effekt så vidt jeg har forstået, og så giver det mere mening at køre gsync/vsync med capped FPS.
--
Hvis du kan læse dette, har du tabt.
#28
mbm
Monsterbruger
07-02-2020 16:42

Rapporter til Admin
#25 ligegyldigt teori fnider.. fast sync giver højere frames??? han ligger omkring 110-135 fps på en 144 hz skærm. fast sync min bare røv..
--
#29
Bundy
Mega Supporter
07-02-2020 16:49

Rapporter til Admin
wazer, hvorfor taler du egentlig altid så nedladende herinde?
--
Hvis du kan læse dette, har du tabt.
#30
Liquid_freak
Bruger
07-02-2020 18:43

Rapporter til Admin
TL;DR generalt set, at med en skærm med høj frekvens, skulle der være et renderet billede der har "fejl" så når du ikke at se det, ganske simpelt fordi du får en nyt billede 144 gange i sekundet. jeg har fået den aller bedste oplevelse med min 144Hz skærm uden Vsync slået til. jeg sidder med en 2080Ti og kan sagtens levere rigeligt billeder til min skærm, men Vsync kan stå og "hoppe" i Fps og for mig var det meget mere irriterende end det ene billede på skærmen der er "tearet" i 0,7 millisekund. jeg opdager aldrig "tearet" billeder :)
--
Cpu: I9 9900K @5GHz Mb: Gigabyte Z390 AORUS ULTRA Ram: G.Skill TridentZ 4400MHz Gpu: Gigabyte Aorus Extreme 2080 Ti Waterforce WB

Opret svar til indlægget: Tid til en 144 Hz skærm (disable VSync)?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE