Vi har hørt adskillige profetier om, at PC'en taber tærran til konsollerne i spilkapløbet, og den tæt på piratfri distribution af konsol spil lader til at være den primære årsag, men ifølge Alex St. John, CEO hos WildTangent og tidligere Microsoft "Games Evangelist", vil konsollen som vi kender den dø.
Denne kontroversielle pointe er at finde på ExtremeTech, hvor han i interviewet fremhæver den ændrede distributionsmodel for spil, da online distribution af indhold samt community baserede spil som WoW vil skabe problemer i retail leddet, som lever af spilsalget, og er grundlaget for udviklernes store interesse i konsollerne som spilplatform.
Han argumentere desuden for, at de tre producenter vil få svært ved at differentiere sig på hardwaren, og ikke mindst grafikken. Det har ifølge ham baggrund i Sony og Microsoft's underskud for konsollerne kontra Nintendo's kæmpe succes med standard mainstream hardware. Ingen af de tre vil udvikle specielle konsol grafikkort, men i stedet vælge desktop løsninger fra NVIDIA og ATI.
Han nævner intet om processorerne, men man må formode, at samme vil være gældende for processoren, hvor vi desuden har en enormt sulten Intel, som vil gøre alt for at komme tilbage i konsol markedet igen efter IBM vandt kampen om alle tre konsoller.
Han mener derfor, at PC udviklerne vil skifte til community baserede spil, som dermed omgår piratkopieringsproblematikken ligesom WoW. I samme forbindelse forventer han, at de vælger konsol markedet fra grundet Sony, Nintendo og Microsoft's kæmpe royalties for konsol spil, der bunder i deres DRM styring og sikring imod piratkopiering. I den forbindelse nævner han, at den gennemsnitlige konsol gamer spiller mere på PC'en end konsollen.
Til historien hører, at Alex St. John arbejder på distribueringssoftware til PC'en, lidt i stil med STEAM, som sammen med WoW indtil videre har været det eneste middel imod den piratkopiering, som ligger til grund for størstedelen af al online PC gaming.