6700k er dyrere fordi der er mangel på dem - de er sværere at skaffe og derfor tager butikkerne en høj pris for dem, når de har dem på lager og folk er villige til at betale.
Forskellen på i5 og i7 er hyperthreading. Dvs, at både i5 og i7 har 4 fysiske kerner, men at i7 kan køre 2 tråde per kerne.
MEN det betyder ikke at i7 har dobbelt regnekraft - det betyder derimod at i7'eren kan udnytte
ledige "baner" igennem en kerne, som ikke blive udnyttet af den anden tråd.
Forestil dig en cpu som et netværk af nedløbsrør, hvor vand løber igennem forskellige kredsløb og stopper op i forskellige blandingsbeholdere undervejs. En i5 sender een strøm af vand igennem netværket af gangen. En i7 kan sende 2 strømme afsted ad gangen, men det er klart at man ikke kan hælde vand på den del af netværket, der allerede er vand i.
Det betyder, at til opgaver hvor cpu'en kan planlægge fremad hvilke beregninger den skal lave, så giver det en ekstra ydelse på maks ca 35% - fordi cpu'en kan planlægge hvilke rør den skal bruge, og hvornår. Det virker fint, når man fx komprimerer video (som til streaming fx) eller renderer grafik. Men, i et spil ved cpu'en ikke hvad den skal lave lige om lidt, så derfor kan den ikke planlægge fremad. Et spil består desuden af mange ens beregninger, og derfor er de samme vandrør optaget hele tiden.
Sidst så er spiludviklerne heller ikke synderligt interesserede i at bruge en masse tid på at udvikle til hyperthreading, da det kun er en relativ lille del af markedet der har i7 cpu'er. Derimod er der gode chancer for at fremtiden byder på bedre ydelse på flere kerner end 4, da spillekonsollerne har 8 kerner i dag. Et oplagt valg frem for 6700k er derfor 5820k (socket 2011v3), som du så kan smide et lille oc på for at få ydelse per kerne op på en 6700k.
--
1% af verdens befolkning ejer 50% af verdens værdier. 20% ejer 94,5%. #gørnoget http://tiny.cc[...]