De har meget klare retningslinjer for sådan noget, og det er ikke kun Elgiganten der har det sådan. Kan de slippe udenom gør de det, og "ulovlige" apps eller andre ting i samme stil, ja der har de det juridiske på deres side.
--
Synes deres beslutning er fair.
--
Better die on your feet, than live on your knees.
Er det fedt? Nej.
Er det fair? Ja.
Som #1 skriver, så er der retningslinjer for den slags og det er der i mange brancher, det handler jo også for dem om at tjene penge og slippe for at skulle bruge dele og tid på reparationer af ting, som sagtens kan være selvforskyldt. Så prøver man jo at aftale sig ud af den slags, fuldstændig ligesom forsikringsselskaber.
Jeg synes dog, at det er underligt at du kunne synkronisere de to telefoner og at den faktisk medtager de "ulovligt" apps, det burde i mine øjne ligge i systemet, at den tjekker disse ting og apps, så man heller ikke kan få virus ind via den vej.
Med dét sagt, så tror jeg da at hukommelsen også ligger på mainboardet, eller hvad? Og er det så ikke derfor de vil udskifte det. Ellers er det lidt sjovt, jo.
--
Det er software der ikke absolut ikke skal ligge på en telefon man sender til service, og det er du jo sådan set også godt selv klar over.
Om den reelt set er rootet eller ej, Så forstår jeg udemærket Elgiganten stiller sig på bagbenene, når det er i deres interesse at overholde producentens retningslinjer for reparation. Det har du absolut ikke gjort nemmere for dig selv når du afleverer telefonen med den slags software på.
--
I5 4690K @ 4.5ghz - CM AIO Loop
Asus Maximus VII Ranger - 16GB Kingston Fury's
MSI 780GTX Lightning - 180GB Intel SSD - BenQ XL2420G G-Sync
#4 Helt enig. Det er en kæmpe fejl fra min side! Men det koger vel ned til om det er root-required apps der er ulovligt eller om det er det at man rent faktisk rooter telefonen, der først der gør det ulovligt?
--
ftrow
#6 Du har ikke et link der henviser til det?
--
ftrow
Det er selvfølgelig ikke fair og jeg ville gå videre med sagen. Det kan jo ikke passe at en reklamation kan afvises, pga apps, som kan installeres via play store. Elgiganten har absolut ikke en sag her, medmindre at de kan bevise at der er rodet i selve systemet. Og det kan de ikke med den beskrivelse du kommer med.
--
#7 - Du finder nok ikke en kilde der siger det direkte til din telefon, men den generelle holdning er jo, at hvis ikke telefonen er i sin oprindelige stand, så dækker garantien ikke.
Du kan ikke kræve at telefonen virker med root. Jeg kan heller ikke kræve min bil virker hvis jeg blander cola i benzintanken. Der er jo stadig benzin i, jeg har bare tilføjet noget ekstra...
#8 - At installere Apps fra playstore er jo ikke en nødvendighed for telefonens funktion. Den skal virke efter foreskrifter fra fabrikken, så med mindre producenten garanterer at den vil virke med alle apps der findes. Man kan ikke gardere sig imod folks dumheder. Det ville være som at sige at bilsælgeren skal betale værkstedsregningen hvis der bliver hældt diesel på en benzinbil. Den er lavet til at køre på benzin. Hvis du hælder andet på, kan sælger/producent ikke garantere produktet fungerer.
--
Nu uden signatur :O
--
Sidst redigeret 23-08-2016 17:53
#8
De kan sandsynligvis ikke installeres via Play store, hvis det er root level apps, så er det typisk Samsung proprietary applikationer der er tale om.
--
Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Nu er det jo ikke Elgiganten der finder på "reglerne". Det er producenten der har udmeldt nogle meget klare retningslinjer for hvornår reklamationen dækker eller ej.
Så tvivler på du kommer ret langt med din sag..
--
#0 Hvis den rootede software ikke har gjort noget ved selve softwaren på telefonen (altså ændre eller installeret noget i styresystemet, som ikke kan fjernes fuldstændig igen), så kan Elgiganten ikke afvise reklamationen.
#11 Det er Købeloven der regulere reklamationer - ikke sælger eller producent.
--
Sidst redigeret 23-08-2016 19:47
#11 - Nej det er forbrugerstyrelsen og købeloven der bestemmer reklamationsretten. Producenten bestemmer producentgarantien. Reklamationsretten og garantien går dog ofte under samme regler. Produktet må ikke være fysisk skadet eller modificeret ud over producentens specifikationer.
--
Nu uden signatur :O
#12 Det er jeg overbevidst om at den ikke har. Saa skal den jo igennem Odin og al det bootloader halløj der. Det svarer vel til at en af jer gik ind i market og hentede SuperSU og titanium backup ned.
--
ftrow
Få gendannet telefonen til standard software, sikre dig at fejlen fremkommer og opret en ny sag. Det er lige til :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #14 Send en klage til Elgiganten. Hvis de stadig afviser at behandle sagen, så klag til Forbrugerklagenævnet. Formoder øvrige reklamationsfrister mv. er overholdt.
--
Sidst redigeret 23-08-2016 19:58
Lad os lige få slået fast, at man ikke automatisk mister sin reklamationsret i EU ved at installere "ulovligt software".
http://matija.suklje.name[...]
http://forum.xda-developers.com[...]
Så med mindre det kan bevises at den såkaldte "ulovlige software" har forårsaget fejlen, så har Elgiganten ikke en sag. Jeg har selv oplevet et par gange hvordan Elgiganten prøver at sno sig uden om alt hvad de kan. Men de er faktisk også til at overbevise hvis du har din bevisførelse i orden.
Lige i denne konkrete sag kunne noget dog tyde på, at din fejl er forårsaget af at der er/har været installeret custom rom på den. Så du skal nok ikke give dem dette link i hvert fald:
http://amazhack.blogspot.dk[...]
Men den gode nyhed er jo at det er et ret nemt at ordne.
--
Følg #15s forslag og aflever den til dem igen. Kan de ikke bevise telefonen skaber fejlen pga. software som ligger der nu, så har de intet at anklage dig for, og du står stærkt når du nulstiller dem. Alternativt er jo du bare fortsætter som den er, eller du root'r den og glemmer de sidste 6 måneder hvor du skal bevise fejlen var der fra dag 1, som sikkert også kan være svært.
#9 Der er forskel på at mekaniker anklager dig for at ødelægge bilen for at have en cola i døren eller at have hældt den på bilen, og her tror jeg du gik for langt, at medbringe apps som kun virker på root'd telefoner er som at medbringe en cola i bilen, uden at hælde den i tanken som du nævner :) Så ville de sige det, så tror jeg nok mange ville komme efter den mekaniker.
--
#10
Sådsn som jeg læser det, er det ganske almindelige apps, som kan udnytte funktioner hvis systemet er rootet.
Eksempelvis en app som titanium backup, som bliver brugt af rigtig mange mennesker. Appen virker helt fint, men får en del ekstra funktioner hvis telefonen er rootet.
#9
At installere apps fra playstore er en stor del af telefonens funktion. Hvis man kan miste garantien på den baggrund, er der altså noget galt. Det svarer til at de kan beslutte at alle som sætter deres alarm til kl. 6.00 mister deres garanti. Bare fordi....
--
Har du overvejet bare selv at prøve at gendanne telefonens software og se om det går væk. Mener LG's pc software kan køre en gendannelse af SW?
Så slipper du jo faktisk for hele det ræs hvis det virker.
--
I5 4690K @ 4.5ghz - CM AIO Loop
Asus Maximus VII Ranger - 16GB Kingston Fury's
MSI 780GTX Lightning - 180GB Intel SSD - BenQ XL2420G G-Sync
#20 Det har jeg forsøgt.
--
ftrow
Hej folkens.
Saa har LG vendt tilbage til mig med følgende meddelelse:
-------------------------
Hej Johan,
Vi har nu set på din sag og henviser til de generelle betingelser, der gælder i denne sag. Du kan læse i nedenstående Link om bestemmelserne som er gældende for LG mobiler. Elgigantens tilbagemelding er derfor gyldig.
http://developer.lge.com[...]
Med venlig hilsen
Allan S.
Customer Service Agent
--------------------------
De vil ikke hjælpe, kort sagt. Men det link de giver mig, kan jeg ikke finde noget om det som sagen omhandler eller er det bare mig der er daarlig til engelsk??
--
ftrow Der står at ved at oplåse bootloaderen frafalder al garanti, ved at roote oplåser man netop bootloaderen
--
#23 Ja, det giver mening. Men telefonens bootloader er der jo heller ikke rodet ved.
--
ftrow
#24 Det er vel så her du og Elgiganten umiddelbart lader til at være uenige...
--
# altså LG kan man som forbrugerALDRIG rette et krav til når du rooter. DE må gerne sige garantien forsvinder da garanti ikke er noget man har krav på.
--
For at se bort fra det juridiske og EL-Giganten et øjeblik. Hvis man kigger lidt på den fejlmeddelse du får ved genstart af telefonen, så siger nettet lidt at det f.eks. kan skyldes man har installeret et "forkert" ROM på telefonen i forhold dens region.
fiktivt eksempel at der er installeret en international LG G3 ROM fremfor Nordic LG G3 ROM.
For så at vende tilbage til det juridiske, kunne det skyldes at EL-Giganten og LG rent faktisk ikke afviser din reklmamation på baggrund af dine apps, der kræver root access, men henleder ligeledes til at telefonen er installeret med forkert ROM.
--
Har du overvejet om #17 og #27 har fat i noget?
Du siger selv, at telefonen er købt brugt.
--
#28 -
Det lyder faktisk som en plausibel forklaring. Jeg har godt nok solgt min G3, men mens jeg havde den, kom Android 6 aldrig officielt i Danmark og hvis det ikke har ændret sig i mellemtiden, så ligger der en international ROM på.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.