Ja glædelig jul!
Mig bekendt, så kræver ethvert simultant eksternt opkald til en "gammeldags" telefonilinje, en separat "hardline", som du selv kalder det. Jeg er på ingen måde sikker her, men har alligevel mine gisninger:
Den løsning du linker til, serverer IP-telefoni på et sølvfad, forstået på den måde, at du får hele din efterspurgte løsning, såfremt at alle opkald, interne som eksterne, foregår via IP-telefoni, og altså ikke til et "gammeldags" telefonnummer. Du vil alt andet lige få brug for et separat telefonnummer til hver enkelt medarbejder, såfremt at de skal kunne ringe "ud af huset" til en almindelige telefon.
Jeg ved ikke hvordan det er med kobberledninger osv. (det fysiske setup), men i hvert fald beder man normalvis teleoperatøren om ét nummer per medarbejder, og alle opkald der går på disse numre, er så sat til at ramme IP'en på den trunk der skal håndtere kaldene.
Never the less, så kan jeg varmt anbefale dig at kigge på Microsoft Lync som softwaretelefon, internt såvel som eksternt. Det håndterer alt fra konferencer til fjernskrivebord, og det spiller ganske enkelt bare. Så er det så op til administrator (dig) at bestemme, om den enkelte lync-klient skal kunne ringe ud af huset (læs: til en gammeldags telefon), eller om klienten udelukkende må ringe via IP-telefoni.
--
Well jeg har prøvet at sætte "rene" IP centraler op med FreePBX. Det er rimeligt enkelt hvis du vil køre IP telefoni kun. Hvis du ønsker en analog linje kan du så sætte et kort i maskinen til at håndtere dette, jeg kan bare ikke lige huske hvad de hedder. Anyways en gammel PC plus FreePBX så rykker det.
--
w00tness...
Det skal jo også siges at med FreePBX får du gratis sjov som digitale receptionister, ventemusik, voicemail og alt det de unge vil have. De her analoge kort fås bla. Fra Digium og virker normalt 100% OOTB til FreePBX. Disse kort er dog normalt ikke helt billige. Der er andre producenter check freepbx wiki...
--
w00tness...
#1 nu har jeg lige sat en lille test installation af lync op for mit firma.
Syntes du ikke det er en lidt overkill løsning?
Man skal jo have en frontend og en reverse proxy som minimum og gerne en Edge også. Plus en eller anden form for sip trunk.
Jeg tænker at til 10 brugere må det være en simplere og mere integreret løsning?
--
#4 Det er meget muligt, at det er overkill, men jeg har ikke selv begreb om hvor meget det kræver af installation, hvorfor jeg blot smed det på bordet - men du har sikkert ret. Det er heldigvis en software som findes i mange forskellige afskygninger, så mon ikke lidt søgning kan resultere i en mere simpel løsning som alligevel gør jobbet.
--