Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Internet \ Netværk
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Hente lydfil fra cloud med Arduino og afspille den...

Af Giga Supporter collman13 | 28-03-2019 10:39 | 928 visninger | 8 svar, hop til seneste
Hej HOL Jeg håber der er nogle herinde der kan hjælpe med at finde en løsning til et projekt jeg har gang i sammen med 2 andre. Vi er i gang med at prøve på at finde en metode hvor vi kan få en Arduino til at hente en lydfil fra en cloud som Thingsspeak, google, dropbox eller ligende og så afspille den igennem en højtaler. Vi har også snakket om at sende lydfilen direkte til et SD kort som er sat sammen med Arduino'en, eller får Arduinoen til at hente lydfilen gennem en URL. Vi har til fredag d. 5 til at lave projektet færdigt, så ikke noget der er super kompliceret, men håber at nogle har nogle gode bud derude :)
--
Laptop: Lenovo yoga 15'' 720, Core i7-7700HQ, GTX 1050 4GB, 16GB ram, 15.6 inch, 1920 x 1080, SSD M.2 256 GB Phone: Huawei p20 pro
#1
Kanser
Supporter Aspirant
28-03-2019 10:44

Rapporter til Admin
Linux, installer dropbox-klient, lav et cron-job der sætter afspilning i gang såfremt den er gået i stå. Det er lidt svært at gennemskue hvad det er I vil opnå med projektet, andet end at afspille en musikfil på en Arduino.
--
Ovenstående er UDELUKKENDE et udtryk for min PERSONLIGE holdning, også selvom det ikke eksplicit står i indlægget.
#2
inckie
Elite Nørd
28-03-2019 10:54

Rapporter til Admin
Jeg støtter op om #1 Det kan Linux og lidt bash kode klare helt fint. Man kan bruge aplay: https://linux.die.net[...] kommandoen til at afspille en lyd fil via kommandolinjen
--
https://twitter.com[...] - Ned med #lurerSørenPape https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage.
--
Sidst redigeret 28-03-2019 10:55
#3
collman13
Giga Supporter
28-03-2019 10:55

Rapporter til Admin
Det vi gerne vil kunne er at indtale en kort besked på f.eks mobilen eller lignende, hvor lydfilen gemmes i en cloud og hvor at Arduino'en eller lignende kan hente lydfilen og afpille den gennem en tilkoblet højtaler :) Projektet handler i bund og grund om at vi gerne vil lave en "bamse" som man kan sende korte indtalte beskeder til fra sin mobil eller lignende. Vi skal have en form for cloud med i projektet da det desværre er et krav, derfor vi tænkte at man kunne gemme lydfilerne man har optaget der, og så få Arduino'en til at hente og afspille den indtalte lydfil inde fra bamsen.
--
Laptop: Lenovo yoga 15'' 720, Core i7-7700HQ, GTX 1050 4GB, 16GB ram, 15.6 inch, 1920 x 1080, SSD M.2 256 GB Phone: Huawei p20 pro
#4
NitroBlast
Guru
28-03-2019 12:03

Rapporter til Admin
Og hvordan synes #1 og #2 så, at OP skal installere Linux på en Arduino? #0 For at komme med et svar, så skal du nok oplyse noget mere om, hvilke komponenter du har. Umiddelbart er din opgave ikke triviel for en Arduino, og projektet egner sig nok mere til en Raspberry Pi, hvor det ville være en relativt let opgave.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 28-03-2019 12:04
#5
collman13
Giga Supporter
28-03-2019 12:10

Rapporter til Admin
Vi kan som udgangspunkt fremskaffe det meste igennem skolen, men på nuværende tidspunkt har vi 3 Arduino'er og 2 nodeMCU's til rådighed sammen med et utalt af tilbehør i form af ledninger, højtalere osv. Vi kan godt skaffe en Raspberry Pi, dog har vi ikke arbejdet med en før, så har ikke det store kendskab, men er det meget nemmere og bedre så er vi slet ikke imod det :)
--
Laptop: Lenovo yoga 15'' 720, Core i7-7700HQ, GTX 1050 4GB, 16GB ram, 15.6 inch, 1920 x 1080, SSD M.2 256 GB Phone: Huawei p20 pro
#6
NitroBlast
Guru
28-03-2019 12:23

Rapporter til Admin
#5 Afspilning af lyd, der ligger ud over simple toner, er svært på MCU'er som NodeMCU'er og Arduino'er. Jeg ville selv vælge en NodeMCU (baseret på ESP8266 eller lignende) til projektet, da der er mere hukommelse, indbygget netværk og en væsentligt bedre memory-manager. Der skal bruges et eksternt modul til afspilning af PCM (WAV-filer) eller til MP3 (MP3 moduler kan som regel også afspille PCM). Herefter er opgaven ikke meget sværere end at lade MCU'en polle en URL (HTTP HEAD request) regelmæssigt, og tjekke om datoen på indholdet (HTTP-header "Last-Modified"), og hver gang denne ændrer sig, så hentes filen og afspilles. I den anden ende kunne lydfilen så uploades med FTP eller ved et HTTP POST request. Jeg aner intet om cloud-storage, eller hvordan det integreres, så dét må andre hjælpe med - men det er sikkert lettere end FTP / HTTP :) EDIT: Jeg ville nok stille spørgsmålet på en NodeMCU forum eller på Arduino's forum, for der sidder som regel nogle langhårede hippier med knald-røde øjne, og ved en hel masse om den slags, og som derfor kan give meget bedre vejledning end HOL :)
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 28-03-2019 12:26
#7
nuxx
Guru
28-03-2019 12:47

Rapporter til Admin
Hmm... som #6 er inde på kan du sagtens udføre afspilningen med et mp3 modul eller en hacket mp3 afspiller (kan ikke huske hvilke modeller vi lykkedes at interface med for 14 år siden da vi lavede physical computing på uni)... men opgaven lyder rigtignok mere oplagt for en Raspberry PI... årsagerne til at vælge en arduino er: mobilitet kva væsentligt lavere strømforbrug og bedre direkte understøttelse af/integration af fysiske sensorer (lys/tryk/kapacitans/lyd/potmetre osv)... skal bamsen bare køre nogle timer på et mobilbatteri og aktiveres med en pushbutton er en PI måske lettere hvis i kan python + navigere et linux miljø: https://raspberrypihq.com[...] https://stackoverflow.com[...] https://stackoverflow.com[...] https://gstreamer.freedesktop.org[...] ...men det er sjovere at lave på en Arduino! :P
--
Play: i7-9700K, Z390i Strix, GTX1070 Gaming X, 16GB@3ghz, Louqe Ghost S1, 1TB 970EVO, SF600, 34" AW3418DW 3440x1440@120Hz Work: 15.4" MBP Retina 2017
#8
NitroBlast
Guru
28-03-2019 12:49

Rapporter til Admin
Hvis du skulle have en LM386 liggende, så kunne du tage et kig her: https://www.arduino.cc[...] - det ville også fungere på en ESP8266.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO

Opret svar til indlægget: Hente lydfil fra cloud med Arduino og afspille den...

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login


ANNONCE