Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
4g router ustabilAf Ny på siden MagnusSommer | 08-03-2020 15:25 | 1756 visninger | 23 svar, hop til seneste
Hej
I mit nye hjem gør jeg brug af en 4g router fra Zyxel, når jeg kører hastighedstest ligger den stabilt på minimum 50 Mbit/s. Problemet er at jeg ca. én gang i timen ikke kan bruge internettet, mine devices(Macbook Pro og Chromecast) kan stadig se internettet og står som tilsluttet, min Routers lamper lyser grøn som den altid gør når den virker. Altså udefra set burde der ingen problemer være. Løsningen pt. er at genstarte routeren, men det er selvfølgelig ikke holdbart at skulle gøre det hver time.
Nogle foreslag til problemløsning?
Tak --
Test med nyeste firmware på den og se om det er bedre.
Få en bedre router -- Det kan være, det er et dns-problem. Du har forbindelse til internettet, men ingen af dine enheder kan oversætte domænenavne (f.eks. dr.dk) til en brugbar ip-adresse.
Næste gang du oplever fejlen, kan du prøve følgende:
Åbn et terninal-vindue og ping 8.8.8.8
Derefter kan du prøve at lave et dnsopslag i terminal-vinduet: nslookup dr.dk
Hvis du ikke kan pinge 8.8.8.8, har du ingen inet-forbindelse
Kan du pinge 8.8.8.8 har du forbindelse til inet.
Kan du ikke oversætte dr.dk til en ip-adresse, har du et dns-problem.
Kan du oversætte dr.dk til en iåp-adresse, er der et eller andet grundlæggende problem på spil.
(ny router?) -- @MichaelW
Tusind tak for svar! Det prøver jeg hvis(læs: når) problemet opstår igen.
Kan det have betydning jeg bruger 5g signalet fra min router og ikke 2.4?
EDIT: Routeren er helt ny. -- Sidst redigeret 08-03-2020 17:16 #4 Frekvensvalget burde ikke have indflydelse. Du kan prøve at tilslutte en enhed til routeren med et netkabel og se, om problemet stadig er der (når det er der). -- #6 Fra det første billede kan vi udlede:
1: Din DNS server er din router.
2: Din DNS server - din router - giver dig et svar, når du laver et opslag.
3: Din DNS server - din router - svare at den nægter at svare på DNS opslag.
4: Du kommunikere med din router - ergo har du forbindelse til den.
5: Når du forsøger at pinge 8.8.8.8 får du en timeout.
6: Når du forsøger at pinge 8.8.8.8 får du altså sendt din ICMP-pakke ud af dit netværk og videre til din ISPs netværk. Ellers ville din router give dig et Destination Unreachable-svar.
7: Du sender altså en ICMP-pakke ud at netværket, men får ikke noget svar tilbage indenfor tidsgrænsen (timeout)
8: Vi ved ikke om 8.8.8.8 modtager ICMP-pakken.
9: Hvis 8.8.8.8 modtager og svare på ICMP-pakken, går svaret tabt et eller andet sted fra 8.8.8.8 tilbage til din router.
Fra billede 2 kan vi udlede:
1: Du forsøger at pinge noget, der ikke er tilgængeligt (destination unreachable)
2: Din enheds ip-adresse er 192.168.1.243 og lyder som en dhcp-tildelt ip-adresse af din router.
3: Igen får du en timeout på dine pings til 8.8.8.8.
Først og fremmest er der et problem m.h.t. DNS.
Du kan prøve at logge på routeren og se, hvad muligheder, der er for at konfigurere dns.
Umiddelbart er der jo noget galt, når din enhed bruger din router som DNS. Hvad har fået din enhed på den idé?! Din router kunne jo godt være konfigureret med noget DNS-forwarding, men i så fald forklare det ikke, hvorfor den så pludselig nægter at modtage dns-opslag på port 53.
For det andet, er der et problem med netværket fra din router og videre ud (ping).
Det man være din router er i stykker og vi derfor ikke helt kan stole på, hvad den fortæller os.
Du kan prøve at lave en traceroute 8.8.8.8 for at se, hvor langt du kommer. Så kan du se, om du kommer igennem ISPs netværk. Alternativt er at prøve en anden router/LTE-usb-stick og se om problemet består. Så piller du din router ud af ligningen.
Når alting virker som det skal, kan du prøve at lave et nslookup dr.dk, for at se, hvilken dns-server, der giver dig svaret. Formentlig din ISPs dns.
Hvis routeren virker, må det være i ISPs netværk problemet er.
Formentlig kapacitetsproblemer. Der er for mange, der bruger samme LTE-mast og trafikken sander til lige præcis i nok tid til, at f.eks. dine ICMP-pakker/DNS queries får tineout i.h.t. TTL (time to live).
Altså:
1: Log på routeren og se, hvad muligheder, der er for at konfigurer DNS.
2: Når alting virker som det skal: ping 8.8.8.8 og nslookup dr.dk (se hvilken dns server, der svare)
3: Næste gang det er i stykker - traceroute 8.8.8.8 (se hvor langt du kommer)
4: Log på routeren og kig efter noget diagnostics-værktøjer. Ved nogen routere er det muligt at se, hvilken ip-adresse/gateway din LTE-router har fået af din ISP. Når du har Gateway´en, vil du formentlig kunne se den ip-adresse i traceroute 8.8.8.8. -- Igen, tusind tak for svar, det er virkelig værdsat! -- (#7 undrer mig lidt over dine konklusioner.
1.: Du har konstateret at det heller ikke er muligt at pinge 8.8.8.8 men mener alligevel at der er et DNS-problem. Jo, selvfølgelig er det et problem at DNS ikke resolves, men også ret logisk hvis der ikke er hul ud i verden og svaret ikke ligger i cache. Ergo, det er ikke rootcause
2.: Der er intet i vejen med at routeren agerer DNS-resolver, det er der mange routere der gør. Den kan cache tidligere svar indtil TTL udløber, og dermed give hurtigere svar næste gang samme forespørgsel kommer. Helt fint
3.: Kapacitetsproblem på LTE-masten, når #0 fortæller at forbildensen kommer tilbage ved en genstart af router? Får det på magisk vis kapacitetsproblemet til at gå væk? :))
-------------
#0
(sorter evt. bare det snak der bliver for teknisk fra, og gå direkte til foreslåede actions)
Det at du oplever en genstart hjælper, får mig til at mistænke at et eller andet åbner en masse sessioner, som ikke bliver lukket igen - og "noget" løber fuld. Enten i din router, eller en firewall-dims hos operatøreren som kun tillader et vist antal åbne sessions.
Spørgsmål/actions:
1.: Opstår problemet evt. i forbindelse med du kører et bestemt program, måske noget bittorent?
1b.: Opstår problemet også hvis din PC bare står tændt med internetforbindelse, men uden du bruger den
1c.: Næste gang du har problemet, så prøv at åbn Terminal og skriv netstat
-hvor mange hits får du så?
2.: Hvilken udbyder er SIM-kortet i din LTE-router fra?
2b.: Har du samme udbyder på SIM-kortet i din mobil? Hvis ikke - og du har rigeligt stor datapakke på dit mobilabb. - prøv at sætte SIM fra din mobil i LTE-routeren og brug som normalt i nogle timer. Opstår problemet fortsat?
2c.: Hvis du ikke har rigeligt data på din mobil, så prøv omvendt at sætte SIM-kort fra LTE-routeren i din mobil, og lad din PC og Chromecast logge på hotspot fra mobilen. Opstår problemet fortsat? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #9
1. Vi er ganske enig. Man man ikke pinge ud og det er et problem at man ikke kan lave dns-opslag.
Hvad der er er root cause er jo så spørgsmålet.
2. Igen er vi ganske enige. Routere kan da godt agere dns og andre kan ikke. Min lte router kan f.eks. ikke. Så vil det være en idé at logge på routeren og se, hvad muligheder der er for DNS?!
3. Du har da en pointe i, at det lyder mystisk. Nu har jeg selv oplevet at forbindelsen sander til. I mit tilfælde ml. kl. 7-9 og 15-17 forbundet til en TDC/Fullrate LTE-maste vistnok placeret tæt på en større indfaldsvej til Århus. Nok ikke lige det, der er i spil her, men syntes lige jeg ville nævne det grundet egne erfaringer.
:)
-- #12
Okay, så ved vi at din router kan fungere som dns-server.
På billederne man man se model-navnet og i manualen kan man læse:
"The Zykel Device supports DNS proxy by default."
Kilde: ftp://ftp.zyxel.com[...] DNS Values s. 91
Så din klient har den rette opfattelse, når den laver DNS-forespørgsler til din router, da den pr. default fungere som #9 skriver i punkt 2. Hvad der så får den til at svare med et "refuse" i stedet for et "no response from server" er mig så lidt uklart. Et "no response from server" vil jo - alt andet lige - indikere ar den har forsøgt, men kan ikke. Og det vil jo så give god mening, hvis der ikke er forbindelse til inettet.
Det kan selvfølgelig også være at den DNS server ude på nettet din router bruger, nægter forespørgsler fra routeren - altså returnere et "refuse" som din router som sender videre til din klient. Men det vil så betydeat din router godt kan lave dns-opslag ud på nettet, mens din klient ikke kan pinge 8.8.8.8.
Nu fik du ikke lavet en traceroute så næste gang du oplever problemet, kan du prøve at logge på routeren og pinge 8.8.8.8 og lave et nslookup dr.dk fra dens diagnostics tool. Det står på s. 199 i manualen. Derefter kan du prøve det samme fra din macbook. Hvis begge dele fejler, er orpblemet enten hos ISP eller routeren er defekt på en eller anden måde. -- Sidst redigeret 10-03-2020 20:23 Tak endnu en gang, det prøver jeg næste gang.
Jeg har lige siddet på i 6 timer straight uden problemer, så kom min kæreste hjem og aktiverede chromecasten i tv'et også blev jeg "smidt af", altså virker det til at når der er mere end ét device der benytter forbindelsen crasher den? -- #15 Nu kender jeg ikke lige chromecast, så jeg ved ikke om de to hændelser er forbundet. Gør det samme x antal gange og se hvad der sker. -- Jeg prøvede også lige at tilslutte et lan kabel fra router til mac da forbindelse røg, det hjalp ikke. -- #16 De billeder blev jeg ikke meget klogere af. Synes ikke rigtig de viser noget resultat, hverken den ene eller anden vej.
Synes ikke rigtig jeg kan komme på mere at gøre ud over at forsøge med en anden router/telefon i et par dage og se, om problemet forsvinder. Lidt trist for det er en temmelig irriterende situation. -- Ja, nyeste firmware er på den.
Et fix, som i anbefaling af ny router? :D -- #20 Ja er stadig på samme bud som i #1 --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 232 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|