De fleste har sikkert hørt diverse løfter om grafikkortenes enorme regnekapacitet, og snarlige overtagelse af visse fysik udregninger i spil a'la AGEIA's PhysX. Ifølge ATI og NVIDIA er dette dog en død ide på kort sigt efter
Intel's opkøb af Havok.
Ifølge ATI's "kodemafia" gut Richard Huddy, er det højst usandsynligt, at Havok efter overtagelsen af Intel vil frigive den nødvendige Havok FX engine, skriver
X-Bit Labs. Den var ellers grundlaget for både ATI og NVIDIA's GPU accelererede fysik planer.
NVIDIA er en lille smule mere optimistiske, og selv om de ser positive tegn i andre fysik engine udbydere, er Havok FX også udelukket i NVIDIA lejren. NVIDIA's CEO Jen-Hsun Huang udtaler, at opkøbet skaber negative synergi i hele branchen.
Der er dog et lille lys forude, da DirectX11 kan afhjælpe nogle af problemstillingerne, men spørgsmålet melder sig, om Microsoft vil levere andet end API'en, og også støtte op om udviklingsværktøjerne? Ellers er det overladt til hardware producenterne, hvilket igen vil betyde dårligere udsigter til en samlet GPU accelereret fysik platform.
Udmeldingen er derimod et længe tiltrængt positivt lys i AGEIA lejren, som ellers ser ud til at være klemt fra alle sider, og har svært ved at kunne finde opbakning til den ekstra omkostning deres fysikkort tilføjer.
- Relaterede nyheder: