Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware

CPU & GPU under 80% udnyttelse

Af Elite Nørd Deuass | 20-05-2019 15:22 | 723 visninger | 23 svar, hop til seneste
Hej HOL. Jeg har et besynderligt problem med min maskine (tror jeg) ellers er jeg bare uvidende. Sagen er den at når jeg spiller BF1 & 5 (spiller ikke andet) så bliver hverken min CPU eller min GPU udnyttet til fulde, jeg kan se på MSI afterburners ON Screen Display at de køre mellem 60-90% udnyttelse, selvom fps falder til omkring 100 i små perioder hvor der sker meget på skærmen. HVORFOR køre HVERKEN Cpu eller GPU på 100% når den dykker i FPS? Jeg har leget lidt i bios, og slået SMTP fra (HyperThreading) og det hjalp selvfølgelig til at udnyttelsen blev højere, og jeg vandt også lidt FPS.
--
Ryzen 2700 @ 4.2GHz, 16GB TridentZ RGB H100i Pro, Strix B450F, 240GB EVO970, RM850i, RTX 2070 ROG STRIX.
#1
Jimminez
Semi Supporter
20-05-2019 15:47

Rapporter til Admin
vis det er ryzen 2700 og 2070 er det derfor... ryzen er en bottleneck like helll.... OC din CPU og GPU
--
Sidst redigeret 20-05-2019 15:48
#2
ramos
Giga Supporter
20-05-2019 15:53

Rapporter til Admin
Den CPU belastningprocent du kigger på, er det den samlede udnyttelse af alle kerner omregnet i pct? Det vil formentlig også forklare din højere udnyttelsesprocent, når du slår hyperthreading fra. Det du i stedet skal se på er om, der er 1 af kernerne/trådene der rammer 100% load. (Den hedder noget lignende "Max CPU thread load" i HWinfo)
--
Sidst redigeret 20-05-2019 15:53
#3
Akasut
Elite Nørd
20-05-2019 16:06

Rapporter til Admin
#0 du glemmer fuldstændig at nævne hvilke parametre dit forsøg er lavet under, såsom hvor i spillet, hvilket format, hvilke indstillinger, herunder opløsning og detaljegrad. Det svarer til at fortælle mekanikeren at bilen laver mærkelige lyde når du kører ligeud, for at spørge ham hvad der er galt. Derudover skal du forstå hvordan man aflæser disse % og anvender dem korrekt. Det lyder til at du tror at disse skal være 100% begge to for at 'køre mest på literen'.
--
Sidst redigeret 20-05-2019 16:07
#4
Sven Bent
Nørd
20-05-2019 16:10

Rapporter til Admin
#op Fordi du har ramt en cpu flaskehals. ?At din udnyttelse blevvr hoejre er ikke godt Selvfoelgie bliver din udnyttelse hoejre nar du har mindre ressourcer tilgeaengelig det er logik for burhoens. Det er IKKE oneskevaerdigt at have et hoejt forbrug alt andet lige. Det er en omkostning til at opnaa et maal. #2 nej en kerne vil ikke ramme 100% bare fordi du har maxet en traad udnyttelse af en core ud Det er blevet forklaret utalige gange herinde hvordan multicore og multithreadign virker. Vi har haft multicore cpu'er i mainstream market i over et aarti de brude snart vare rimelig standard viden hvis man roder med det. Det er fint du vil hjaelpe men at sprede forkert information ud gavner ikke og fastholder folk i en misforstaelse om hvordan tingene virker Anyway: Det du ser i taskmanager (og lignende) er et GENNEMSNIT OVER TID. En traad (her brug korrekt om software) der koerer 100% kan sagtens lige sit forbruge paa Core1 50% af tiden og Core2 50% af tiden. Det vil se ud som om du har 2 cores med 50% forbrug, men du er stadigvaek flaskehalse I form af corespeed, da du ikke kan lever mere cpu heste kraefter til en given traad. Taskmanager og lignende der viser core forbrug kan IKKE bruger til at see denne slags flaskehalse. du bliver noed ti lat see traad udnyttelse ( igen her tales om software og ikke forkert om logisk core) Hvordan du ser CPU flaskehalse https://hwt.dk[...]
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#5
Sven Bent
Nørd
20-05-2019 16:16

Rapporter til Admin
mere side info om hvordan cpu forbrug maales nar du vil maale cpu forbuge paa en given process saa bruger du en taeller i windows som fortaller hvor mange gange denne process har faat tilgaet cpu tid. der e en taller der starter fra 0 og taller op af. du tager et snapshot af dette og lad os sige det er paa 1.564.343 saa venter du en given tids enhende. lad as soge et sekndt. Tager et nyt snap shot og den taeller er paa 1.564.543 du ved saa at denn process har fat tilgive 200 enheder cpu "tid" over et sekunder du hoere det samme for an taeller der maale total cpu tid las os sige 2.564.343 og 2.564.543 for total cpu tid det er ogsaa 200 enheder 200/200 = 1 = 100% cpu forbrug funktionerne i windows https://docs.microsoft.com[...] https://docs.microsoft.com[...]
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 20-05-2019 16:18
#6
Jaller
Junior Supporter
20-05-2019 16:25

Rapporter til Admin
Hvad DX køre du ? 11 eller 12 ? Jeg skiftede til 12 og det gjorde en del for min Temp gamer x5650 +1080TI :)
--
Sidst redigeret 20-05-2019 16:26
#7
Sven Bent
Nørd
20-05-2019 16:34

Rapporter til Admin
Grafiske illustration af hvorofr hvad #2 sier er teknisk ukorrekt https://i.postimg.cc[...] som det kan see saa har vi her en traad der koer 100% og simphelnt hungre for cpu hestekraefer men er ikk mere at give af. men ingen cores viser over 40% Saa Nej en cpu core behoever ikke ramme 100% for at der er en corespeed flaskehalse med en enkelt traad. Det er faktisk yderst sjaeldent den goer medmindre du tvinger traaden til en specific core, grunde windows round robin metode til uddeling af CPU tid.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#8
MaxXX
Monster Supporter
20-05-2019 17:50

Rapporter til Admin
Moderne cpu'er rammer næsten aldrig 100%, da det er de færreste spil der kan bruge 6 cores/threads eller mere. Hvis du gerne vil have GPU'en op på 100% kan du enten skrue op for grafikniveauet eller overclocke cpu'en.
--
Plz no lag
#9
bphhm
Monsterbruger
20-05-2019 19:06

Rapporter til Admin
#0 Imponerende du kan køre den 2700 ved 4,2 GHz! Jeg ser selv en CPU last på 20-30% med BF5 og GPU last på 98-99%. Kører med Ryzen 7 2700 og RTX2070.
--
#10
EXIA
Nørd
20-05-2019 19:42

Rapporter til Admin
Fordi du spiller online multiplayer. Hvis det blot var single player så havde du en fast jævn belastning kontinuerligt, men da det er online så er der flere faktorer på spil, f.eks serveren, de andre spilleres maskinerne mv. dvs den load din CPU og GPU vil køre med flukturerer meget både alt efter map antal spillere og hvor meget fysisk der er gang i pt. Prøv at spille i single player og så prøv at se hvordan din GPU usage da ligger. Ydermere så er det meget tit at i passager i spil mv, da der der situationer hvor belastningen ligger ca 50/50 på GPU og CPU så derfor falder GPU usage, uden ydelsen gør det. #1 Noget vrøvl.
--
1[Ci7 [email protected]|RTX 2080Ti|MSI X99|32GB 2666MHz] 2[Ci7 [email protected]|RTX 2080 SLi|MSI X99|32GB 2666MHz] 3[Ryzen 7 1700|GTX 1660Ti|B450|16GB 3200MHz]
--
Sidst redigeret 20-05-2019 19:45
#11
Deuass
Elite Nørd
20-05-2019 20:00

Rapporter til Admin
Hej alle. Jeg glemte og give lidt info i farten; Min CPU render 4200MHz, mine Ram køre 3200C16 min GPU booster til 2055MHz. Jeg kan forstå jeg læser udnyttelsen forkert af både CPU og GPU. Vil i mene min CPU bottlenecker mit GFX?
--
Ryzen 2700 @ 4.2GHz, 16GB TridentZ RGB H100i Pro, Strix B450F, 240GB EVO970, RM850i, RTX 2070 ROG STRIX.
#12
EXIA
Nørd
20-05-2019 20:10

Rapporter til Admin
#11: Nej din CPU bottlenecker ikke dit grafikkort. https://www.techspot.com[...] https://www.youtube.com[...]
--
1[Ci7 [email protected]|RTX 2080Ti|MSI X99|32GB 2666MHz] 2[Ci7 [email protected]|RTX 2080 SLi|MSI X99|32GB 2666MHz] 3[Ryzen 7 1700|GTX 1660Ti|B450|16GB 3200MHz]
#13
Predze
Monsterbruger
20-05-2019 22:28

Rapporter til Admin
Har du prøvet at lege med future frame rendering on/off? On bør give flere FPS og bedre udnyttelse af din GPU. Det kan give input lag, men de ekstra FPS kan afhængigt af situationen være det værd. Prøv det af og se hvad du synes.
--
Obligatorisk signatur.
#14
Deuass
Elite Nørd
20-05-2019 22:39

Rapporter til Admin
#13 Jeg har altid kørt med det ON :) Jeg køre forresten også DX11 og ikke 12.
--
Ryzen 2700 @ 4.2GHz, 16GB TridentZ RGB H100i Pro, Strix B450F, 240GB EVO970, RM850i, RTX 2070 ROG STRIX.
--
Sidst redigeret 20-05-2019 22:39
#15
Predze
Elitebruger
20-05-2019 22:48

Rapporter til Admin
#14: Og "Maximum pre-rendered frames" i NVIDIA Control Panel står til "Use the 3D application setting"?
--
Obligatorisk signatur.
#16
Deuass
Elite Nørd
20-05-2019 23:10

Rapporter til Admin
#15 Korrekt :)
--
Ryzen 2700 @ 4.2GHz, 16GB TridentZ RGB H100i Pro, Strix B450F, 240GB EVO970, RM850i, RTX 2070 ROG STRIX.
#17
Ð Xargo
Giga Supporter
21-05-2019 00:16

Rapporter til Admin
Ustabilt OC?
--
Ncase M1, 16gb DDR4 3200Mhz, 1060 6 gb strix, i7-6700k @ 4,8Ghz, SF600, kraken x52.
#18
Deuass
Elite Nørd
21-05-2019 00:25

Rapporter til Admin
#17 Nej
--
Ryzen 2700 @ 4.2GHz, 16GB TridentZ RGB H100i Pro, Strix B450F, 240GB EVO970, RM850i, RTX 2070 ROG STRIX.
#19
Mr. WoLF
Guru
21-05-2019 02:56

Rapporter til Admin
Hvad får du i en 3dmark test? Det er normalt at fps svinger
--
#20
ramos
Giga Supporter
21-05-2019 03:10

Rapporter til Admin
#4 Jeg forstår ærligt ikke hvad det er i mit indlæg du svarer på? Det eneste jeg vil frem til er, at hvis en af kernerne rammer 100% load, kan det være dér begrænsningen ligger.
--
#21
Sven Bent
Nørd
21-05-2019 08:06

Rapporter til Admin
#20 og jeg siger det er 100% forkert antagelse du komme med
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#22
Sven Bent
Nørd
21-05-2019 14:29

Rapporter til Admin
#20 Her et et hurtigt eksempel 2 Traade bruger ca 50% cpu tid af en core Hvis de begge gaar til den samme core i dit maale interval vil du have 100% belastning paa en core. men begge traad har frit adgang til flere ressourcer uden at tage, ergo er traadende matte med ressourver og har ikke brug for mere hvilket igen betyder ingen flaskehals, da der er tilgaengelig ressourcer. Saa derfor er din metode ganske teknisk ukkorekt. Det er enormt vigtigt at naar man maaler dissse ting at man forstaa forskellen paa en maaling over tid. og et "snapshot" maaling. og det er her de fleste folk gaa galt under multicore/multithreaded scenarie. De bliver maalt over tid men bruger tankegang der har med snapshot maaling at goere.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#23
Sven Bent
Nørd
21-05-2019 14:37

Rapporter til Admin
#op I stedet for at slaa SMT fra i bios saa burded do koere med mit project mercury og slaa "no SMT conflicts" ti. Det giver dig best of both worlds. SMT er slaat fra for dit spil saa du ungaa traad konlikter ( hvilket er aarsagen til du mister FPS nar du slaa smt til). Men SMT er stadigvaek slaaet til for at aflaste baggrunds traade dog virker det underlig at du med 80% cpu forbrug faar hoejere ved at slaa SMT fra. jeg vil naste tro at ente A: du har noget cpu kravende kore i baggrunden B: at de 80% ikke sker ret ofte Det ville virker underlig at gaa ned til bedste fald 62.5% CPU tid ville hjaelpe paa performance
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury

Opret svar til indlægget: CPU & GPU under 80% udnyttelse

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning