Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware

Hvorfor er el-biler så dyre?

Af Junior Nørd Mango | 14-09-2019 14:51 | 3658 visninger | 106 svar, hop til seneste
Hej Hvordan kan det være at el-biler er så dyre, når de har langt færre komponenter end benzil/diesel biler og efterspørgslen ikke er stor?
--
#1
enjoidk
Elite Supporter
14-09-2019 14:52

Rapporter til Admin
Nok fordi, som du siger, efterspørgsel ikke stor.
--
#2
Mango
Junior Nørd
14-09-2019 14:55

Rapporter til Admin
Plejer risen ikke at stige, når efterspørgslen stiger?
--
#3
fred2961
Monsterbruger
14-09-2019 14:59

Rapporter til Admin
Fordi at elbiler er nye og mere komplicerede at lave end de gamle forbrændingsmotorer, som har kørt i 100 år+.
--
#4
Dare_Devil
Supporter
14-09-2019 15:04

Rapporter til Admin
Det skyldes primært prisen på batteriet. I en benzin-bil skal du bare have en tom tank. I en elbil skal du have et gigantisk li-ion batteri.
--
#5
rasmuds
Super Supporter
14-09-2019 15:05

Rapporter til Admin
Det koster mange penge at udvikle nye batterier, håber vi snart ser 1000 km på en opladning
--
seasonic x-760- asus rog strix x 470-f-ryzen 2600-vega 64gskill 3200mm mhz rgb-samsung evo 970 500gb
#6
Mango
Junior Nørd
14-09-2019 15:10

Rapporter til Admin
#3 Selve motoren der bliver benyttet i de fleste el-biler er uden patent og en gammel opfindelse. Bil-navnet Tesla er navngivet efter Nikola Tesla, som menes at have opfundet den AC elektriske motor tilbage i 1800-tallet som bliver brugt i Tesla. Teknologien er simpel og gammeldags, og selve motoren er meget mindre end benzil/diesel-bilers motorer og benytter langt færre komponenter. Sidenote: Solenergi til elektricitet (photovoltaic energy) blev også opfundet i 1800 tallet.
--
#7
zulink
Ultrabruger
14-09-2019 15:28

Rapporter til Admin
#5 lol, hellere bare man kan lade 300km på 5 min så sker det vilde
--
#8
Ilwaz
Guru
14-09-2019 15:59

Rapporter til Admin
#6 Så du ville i virkeligheden bare diskutere el biler? Hvorfor så ikke oprette en tråd til emnet, fremfor at skjule det?
--
Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase.
#9
Mango
Junior Nørd
14-09-2019 17:12

Rapporter til Admin
#4 Hvad koster lithium-ion batterier sådan ca.? #8 Hvad fabler du om?
--
#10
Ali
Super Nørd
14-09-2019 17:23

Rapporter til Admin
#0 priserne afspejles i at producenterne investerer massivt i forskning og udvikling af teknologien....to-cifrede milliardbeløb er ikke unormalt. Samtidig er priserne da begyndt at falde ligesom rækkevidden vokser støt, efterhånden som omstillingen i produktionen langsomt breder sig. Jo mere masseproduktionen udvides desto lavere priser. Her en liste over tilgængelige elbiler i 2019. Udbuddet, udstyret og rækkevidden er voksende og priserne faldende: https://bilmagasinet.dk[...] Især disse el-biler er pt i 2019 interessante: 1.Hyundai Kona Electric 2.Hyundai Ioniq Electric 3. Kia e-Niro 4. VW ID.3 5. Tesla Model 3
--
Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people.
--
Sidst redigeret 14-09-2019 17:23
#11
PoloDude
Guru
14-09-2019 17:33

Rapporter til Admin
Skoda Citigo ev og Seat udgave af samme, bliver de billigste elbiler i 2020. https://fdm.dk[...]
--
#12
Ali
Super Nørd
14-09-2019 18:07

Rapporter til Admin
#8 godt nok en overflødig og arrogant bemærkning. TS skulle vel tage udgangspunkt i ét eller ander, som i dette tilfælde var et spørgsmål der for Mango ikke var fundet et klart og logisk svar på. Tror du selv at du er så klog og bedrevidende, at dine formodninger/teorier aldrig kan fejle? Og selvom TS havde lyst til at tale om elbiler, er der intet forkert eller skadeligt ved det, men du kunne bare ikke havde holdt det sure opstød nede?
--
Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people.
--
Sidst redigeret 14-09-2019 18:07
#13
Dragonheart
Elite Nørd
14-09-2019 18:22

Rapporter til Admin
Hvordan kan det være at el-biler er så dyre, når de har langt færre komponenter end benzil/diesel biler og efterspørgslen ikke er stor? -> Se #10. Kort: To overordnede forhold. Produktionsforhold og investering i produktudvikling og grundforskning. Efterspørgsel og pris på varer har ikke noget med hinanden at gøre som sådan. Medmindre en række andre forhold er gældende. I så fald er der højst en kausal sammenhæng. Et eksempel er en stigende efterspørgsel samtidig med et faldende eller uændret udbud. Dette er adfærdsstyret. Modsat tekniske forhold som produktion og udgifter til udvikling. (i denne sammenhæng primært batteri og ladeteknologi samt motorstyring/SW). Der er meget begrænset udvikling inden for de maskintekniske områder ifm. med elbiler.
--
#14
Apexx512
Guru
14-09-2019 19:53

Rapporter til Admin
Fejlpost
--
|vision midi, sf450 gold, I5-4590, shadow rock lp, 2x4 gb 1600 mhz hyperx, 1080 strix, 512 gb plextor ssd, x34, razer chroma/sphex|
--
Sidst redigeret 14-09-2019 19:53
#15
kb
Giga Nørd
14-09-2019 20:09

Rapporter til Admin
I følge de tal jeg kunne grave frem på Google lå prisen på lithium batterier på omkring 175 usd per kwh i 2018. Skal du så have en Tesla med 100 kwh batterier forsvinder de første 17500 usd altså den vej... Prisen per kwh er i øvrigt faldet med 80% siden 2010 så det går den rigtige vej :-)
--
#16
NitroBlast
Guru
14-09-2019 20:40

Rapporter til Admin
#15 "så det går den rigtige vej" Ja, så længe udvinding af de mineraler, der bruges i batterierne, er stabil. Men det kan hurtigt gå galt, og så kan vi ende med at priserne stiger voldsomt. https://www.dr.dk[...]
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#17
ToFFo
Guru
14-09-2019 22:15

Rapporter til Admin
Til dels produktionspris, men også fordi Danmark nok har den højeste registreringsafgift i verden. Danmark: Elbiler skal være afgiftsfritaget, fordi vi gerne vil være grønne! *Folk køber elbiler...* Danmark: Fuck det der grønne lort. Sæt afgift på elbiler asap!
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 14-09-2019 22:19
#18
Jim Night
Guru
14-09-2019 22:21

Rapporter til Admin
Kina sidder på en stor del af udvindingen af sjældne metaller.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#19
Sven Bent
Maxi Nørd
14-09-2019 22:25

Rapporter til Admin
#12 Se hvem brugeren. Det er hans/hendes kendetegn #13 Efterspørgsel og pris på varer har ikke noget med hinanden at gøre som sådan. Efterspoegsmal og pris er establseres som staerke forhold mellem hinaden inden for handel. Alt andet lige. saa nar en efter sperogssel stiger. Saa stiger prisen storset naturligt. Andre faktore behoever ikke spille ind men kan formindste eller forstoerre effekten
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#20
bphhm
Supporter Aspirant
14-09-2019 23:01

Rapporter til Admin
#0 Batterier udgør som mange siger den største udgift men vil falde med mængden af elbiler der bliver produceret. Jo større volumener jo billigere bliver batterierne
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#21
Trapper
Gæst
14-09-2019 23:45

Rapporter til Admin
Der skete noget for nogle år siden hvor el-markedet i biler så en efterspørgsel og udbud efter bilerne, så var der nogle mega kloge personer inde på borgen der synes at det var noget mærkelig noget at have afgiftsnedsættelse på miljørigtige biler når der begyndte at være en stigning af salget disse. Så disse mega kloge hoveder gik i tænke boks i nogle dage og kom frem til at deres kasse skulle ikke gå klip af de penge, så afgiftsnedsættelser måtte væk for at der selvfølgelig ville komme flere penge i deres kasse samt salget ville selvfølgelig fortsætte selvom prisen steg 5-55%. For de er jo mega kloge. Så da salget af de miljørigtige biler faldt efter deres mega smarte manøvre var det jo selvfølgelig fordi at salget bare måtte have stagneret.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#22
Dragonheart
Elite Nørd
15-09-2019 00:37

Rapporter til Admin
#19 Jeg er enig i at inden for nogle handelssituationer ofte en korrelation mellem efterspørgsel og prisstigning. Men der er ingen kausal sammenhæng. Et eksempel kan være hvis et område er reguleret således at der ikke kan forekomme prisstigninger, eller endda omvendt fx med en tungt beskattet vare som biler. Men så er "alt andet lige" selvfølgelig længere gældende. Men igen - generelt jo - vil en stigende efterspørgsel alt andet lige ofte resultere i stigende priser. Vi er nok enige tænker jeg :-) Forbyttede forresten kausal med korrelativ i min forrige post - beklager.
--
Sidst redigeret 15-09-2019 00:39
#23
TwinX
Monsterbruger
15-09-2019 00:58

Rapporter til Admin
sig nu undskyld ilwaz og hop så over på eb's nationen. og bliv der. freak batteri udvikling går pænt tjept. vil tro at vi indenfor 10 år har batterier, der kan drive fx biler, som vil være megte meget mindre, lettere og potente end nu. fatter ikke at folk stadig køber nye biler der bruger brændstof. jeg skal helt klart have elbil næste gang.
--
Sidst redigeret 15-09-2019 01:02
#24
Ali
Super Nørd
15-09-2019 01:40

Rapporter til Admin
Må nok tilstå at synet på elbiler er ændret drastisk efter at have læst nogle artikler om de nødvendige råstoffer der kræves for at fremstille litium-ion-batterier. Vidste ikke at Congo sad på 60 % af den samlede globale udvinding af kobolt, som er den vigtigste bestanddel i de batterier der driver elbiler...og herudover også i smartphones og laptops. Produktionen og salget af netop disse handelsvarer er jo eksploderet det seneste årti. Der hersker vist ingen tvivl om at det britisk/schweiziske mineselskab Glencore, der sidder tungt på udvindingen af kobolt i Congo har en yderst lukrativ forretning i landet. Sidste år ønskede regeringen i Congo at hæve royalties fra blot 2 % til 10 %, hvilket Glencore er meget utilfreds med. Det hørmer af korruption og udefra indsatte/støttede magthavere der giver de globale kapitalistiske ønskede vilkår og adgang. Det er jo lidt det samme billede som kan tegnes af Saudiland og UAE - tyranniske og udemokratiske regimer der sidder på magten alene på grund af udefrakommende våben og træning af politi og sikkerhedsstyrker. I tillæg til linket fra #16 var disse links også interessante: Glencore fra Wikipedia: https://en.wikipedia.org[...] Råstoffer til elbil-batterier er det nye guld: https://www.fyens.dk[...] På USA's udenrigsministeriums site kan om dets indflydelse og interesse i DR Congo bl.a. læse: "The D.R.C.’s last protracted conflict, commonly known as Africa’s World War (1998-2003), involved nine African countries and resulted in a death toll of an estimated 5 million people in the D.R.C. from the fighting and ensuing humanitarian crisis." "Regional stability and security is dependent on durable peace in the D.R.C., as it is the largest country in sub-Saharan Africa, borders nine other nations, and is home to substantial natural resource wealth, including an estimated $25 trillion in mineral reserves." "U.S. relations with the D.R.C. are deep and longstanding. U.S. foreign policy in the D.R.C. is focused on supporting the country to uphold democratic processes and effective governance, promoting stability and peace within the country and with its neighbors" https://www.state.gov[...] Man skal være ret blåøjet, hvis man tror at udlandet har været helt neutrale i landets endeløse væbnede konflikter der har kostet millioner af menneskeliv. Tænk hvad det koster i form krige, tab af menneskeliv, tyranniske regimer + de umenneskelige arbejdsforhold for de i dag ca 70.000 børn der arbejder med livet og helbredet som indsats i de miner der leverer kobolt der skal til for for at fremstille batterier til "fremtidens grønne biler". At batterierne i elbilerne skal have strøm fra elnettet er langt fra produceret udelukkende af sol og vindenergi, så man kan sagtens stille det spørgsmål om bilerne nu er også er så grønne som det hævdes? Og om alle de militære/politiske aktiviteter og handlinger der skal sikre en kontinuerlig levering af råstofferne til at fremstille litium-ion-batterier er etisk forsvarlige?
--
Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people.
--
Sidst redigeret 15-09-2019 01:43
#25
CraZy-Max
Nørd
15-09-2019 02:55

Rapporter til Admin
Har lige købt min sidste bil der kører på diesel. Jeg har 160 km til/fra arbejde om dagen men satser på at om 3-4 år har vi meget bedre teknologi på el. 2020 virker som det helt store år for lanceringen af el blier. Politisk ville jeg også forvente at der vil blive stimuleret salg af elbiler både afgift og evt tilskud. Det er ihvert faldt også det FDM rådgivning fortalte mig da jeg talte med dem omkring el biler og fremtiden. Personligt ville jeg dog hellere have brint biler men det tror jeg stadigvæk er 10-15 år væk i forhold til infrastruktur og teknologi.
--
#26
Ilwaz
Guru
15-09-2019 03:48

Rapporter til Admin
#25 http://100photos.time.com[...]
--
Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase.
#27
Jacob XP
Giga Nørd
15-09-2019 05:12

Rapporter til Admin
Den nye VW ID.3 kan bestilles med startpriser fra 334.990. Lang rækkevidde Hurtig opladning Lækkert design, Indvendig lige så stor som VW Passat, udvendig som VW Golf Der er også andre biler. Og man behøver jo ikke nødvendigvis købe de dyreste af slagsen. En brugt Ioniq eller Kona kunne være et bud. Man kan også lease en en el-bil hos GoMore.
--
A clean house is a sign of a broken computer
#28
toebs
Giga Supporter
15-09-2019 07:44

Rapporter til Admin
#25 Tror ikke du skal have for store forhåbninger om at brintbiler vinder frem. Den store fede hage ved brintbiler er at man samlet set bruger 3 x så meget energi på at køre 1km som man gør i en batteribil. On-topic: Renault K-ze til 9.000$ btw. https://electrek.co[...]
--
Sidst redigeret 15-09-2019 07:46
#29
matthi321
Monsterbruger
15-09-2019 08:26

Rapporter til Admin
fordi folk vil betale flere penge for dem
--
#30
ToFFo
Guru
15-09-2019 08:30

Rapporter til Admin
#28 - Fra bunden af artiklen: Now, let’s be clear, it’s a cheap electric car. The motor is extremely weak, the 26.8 kWh battery pack is made with cheap ternary lithium Tianjin Lishen, and the form factor is somewhat deceptive because it’s an extremely small car. Billig ja. Useless? Sikkert :D
--
- Indsæt signatur -
#31
Mango
Junior Nørd
15-09-2019 09:53

Rapporter til Admin
Står og skal have en større bil snart. Ved ikke om det skal være hybrid eller ren elbil. Udover prisen og værditabet, er der også problemer med 1. Batteridegenration, se nedenstående. Kilde: https://electrek.co[...] 2. Har læst adskillige steder, at hvis man lader elbiler stå udendørs i koldt vejr kan de tabe fra ca. 2-5 % afhængig af hvor koldt det er. For hvert kWh, der går til spilde taber man x antal kroner. kilde: https://insideevs.com[...] Har nogen af jer med elbiler oplevet tilsvarende?
--
#32
bphhm
Supporter Aspirant
15-09-2019 10:08

Rapporter til Admin
#31 Prøv at følge Bjørn Nyland på Youtube han har mange videoer om elbiler og hvordan kulden i Norge påvirker batteriets kapacitet, ladehastighed etc. #24 også nogle af de forbehold som jeg har omkring elbiler, selvom jeg tror min næste bil bliver drevet af el. Har dog læst/hørt (men husker ikke hvor) at der er batterier på vej der ikke i samme grad bruger de råstoffer. Siger det dig noget? Men er også lidt bange for der skabes en ny afhængighed her som faktisk kan drive nye og andre krige/spændinger frem mellem supermagter som olien har gjort det i mange år.
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#33
NAsMaR
Supporter
15-09-2019 10:18

Rapporter til Admin
#24 Nu glemmer du at tænke på at der er mange kræfter i verden, der er interesseret i at få batteri produktion til at fremstå som noget skidt. Den mængde lithium man bruger i dag er væsentlig nedsat ift. hvordan den har været tidligere. Problemet ligger bare i at lithium er genialt til at lede strøm, men der findes alternativer. Stopper tosserne der kører 160 km på arbejde og hjem, med at mene en elbil skal køre 1000 km, sænkes behovet for kobolt i elbilerne også. Løsningen her er jo tydelig, du lader mens du arbejder. Alternativt overlever de fleste at hurtiglade i 5 minutter. Man snakker også om at ville kunne genvinde ca. 80% af et lithiumbatteri. Derudover så holder batterierne længere tid end bilerne, så derfor har man også planer om at give dem et nyt liv, ved at benytte dem til andet efter bilerne er udkørt. Jeg vil tror man allerede er igang med det. BMW vil bl.a. allerede næste år trække sig fuldstændig med at bruge kobolt fra Kongo. Lige et tillægsspørgsmål, hvor mange tror du der er døde og lemlæstet over alle krige om olie? 50.000 i golfkrigen, 150.000 i irak krigen bare for at nævne to. #25 Brint giver ikke så meget mening, her har du behov for en ekstra motor til at lave strøm til en elmotor, mange flere ting der kan gå i stykker på sådan en maskine, lidt ligesom hybridbiler benzin/el i dag. Det betyder også at omkostningerne er langt højere, både på selve bilen men også pga. ladenetværket der koster enormt meget mere end en elladestation. Det lyder måske somom jeg går meget ind for elbiler, det er ikke nødvendigvis rigtigt. Men der sker bare utrolig meget indenfor elbil teknologien, fordi der nu for alvor bliver satset stort på den fra bilproducenterne, da det er den rigtige vej at gå. Specielt hvis man formår at genanvinde en større procentdel af bilerne, undgå brugen af kobolt osv..
--
#34
NAsMaR
Supporter
15-09-2019 10:23

Rapporter til Admin
#31 #32 Kører i da mere end 1 million km i jeres bil nuværende biler? https://www.limfjordupdate.dk[...] Der er også en historie om en tesla der udelukkende er blevet ladet med hurtigladning(Som skulle tære en del mere på batteriet end normal ladning) som har rundet 1 mio km.
--
#35
MOAAA
Semibruger
15-09-2019 10:50

Rapporter til Admin
Fordi du betaler for batteriet. Og desværre har vi moms på alt i DK, så elbilerne er 25% dyrere pga. momsen og desværre følger batterierne med fra starten, og bagefter bliver der smidt afgift på - samt fra 2021 så ventes afgiften at stige frem til de rammer 150% som almindelige biler. Dvs. Danmark bliver et af de få lande i verden hvor bilparken ikke kører på el, slet og ret fordi gennemsnitsdanskeren ikke har råd. Ovenikøbet så kan man se at prisen på bare få år gamle elbiler rasler ned fordi der kommer så mange nye opgraderinger hele tiden, så kvag vores nettokroner er nogle af verdens dyreste + vi har voldsomme afgifter på alt hvad der vedrøre transport, så fejler vi helt med at nå 1 million elbiler i 2030 fordi tabet ved gensalg bliver for høj til nogen gider satse så mange penge på det. Samtidig er vores elpriser også helt obskure til at kunne understøtte vi skifter til el. Jeg har selv sat mit Tesla køb på pause, fordi fremtiden for elbiler i Danmark er for usikker.
--
#36
bphhm
Supporter Aspirant
15-09-2019 11:47

Rapporter til Admin
#34 Nu henviste jeg sådan set blot til Nyland's videoer fordi han faktisk har erfaringer at dele og ikke blot papir specs. som så mange andre bruger (specielt politikere) til at promovere elbiler. F.eks. er det da værd at vide at den hurtigladning man ofte snakker om kun gælder i et bestemt kapacitets område af batteriet og at ladehastigheden afhænger meget af batteriets temperatur. Et ret morsomt eksempel er at Hyudai's 28 KWh Ioniq kan køre en 1000 km strækning hurtigere end den nye 38 Kwh variant fordi den nye ader langsommere for at beskytte batteriet og endda hurtigere end Nissan leaf's nye variant med 62 KWh, der ikke tillader flere hurtigladninger på an lang strækning. Batteriet afkøles ikke ordentligt og bilens SW beskytter så ved at reducere ladehastigheden. Så jeg er bestemt tilhænger af at man ser mere nuanceret på elbiler inklusive at undgå de politiske problemstillinger som du også selv henviser til med krige omkring olie etc. Det er jo netop herfra vi skal lære og hvis man kan se vi er på vej ind i samme afhængighed så er det bestemt et problem vi skal have frem. Du nævner mængden af råstoffer brugt i batterier er nedadgående og jeg har selv ledt efter dokumentation på det for det vil være glædeligt. Kan du henvise til en artikel eller lignende så jeg kan blive opdateret?
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#37
NAsMaR
Supporter
15-09-2019 11:52

Rapporter til Admin
#35 Det er altså ikke helt rigtig, hvis du kigger mod Norge, så er elbil priserne ikke ret meget billigere end i DK (Og det er med kursomregning). Jeg mener heller ikke du har ret i det med priserne på ældre elbiler. Igen prøv at se på Norge, hvordan priserne på diesel er raslet ENORMT meget ned. Man køber få år gamle diesel biler til ingen penge deroppe. Nu er benzin bilerne deroppe også ved at følge efter. Modsat holder ældrer elbiler faktisk priserne OK deroppe. Jeg vil mene vi kommer til at se nøjagtig det samme i DK i løbet af de næste par år når bilparken så småt begynder at blive skiftet ud. Det er rigtig der er en risiko ved at købe en elbil nu, da udviklingen går stærk. Men køber du en diesel eller benzin bil, bliver du jo sat endnu længere bagud imho og hvad tendenserne i Norge viser.
--
#38
MOAAA
Semibruger
15-09-2019 11:59

Rapporter til Admin
#37 Du mangler at blive medlem af et Tesla forum kan jeg se :-) folk beretter om at de i flere måneder og kvartaler har forsøgt at sælge deres biler uden held - og dem på Bilbasen har været til salg ret længe og priserne er dalet, selvom nogle har skruet voldsomt ned for prisen sker der intet. Nogle har haft et tab på 400k+ efter få år kan man se. I Norge har du ekstra fordele med en elbil, busbaner, gratis parkering mv. Og jo priserne på elbilerne er væsentlig lavere i Norge, eksempelvis står en Tesla M3 SR+ til 276.000 kr. i Norge, hvor den står til knapt 400.000 kr. i Danmark med samme fælge og udstyr.
--
Sidst redigeret 15-09-2019 12:02
#39
Wut
Giga Supporter
15-09-2019 11:59

Rapporter til Admin
#24 Alle de ting, du nævner, er helt klart virkelige problemer med produktion i Afrika (inkl mindedrift af ædelmetaller, ædelsten osv). Der må rettes op på forholdene, helt klart. Men det skal vel ikke styre, om vi bruger el-biler eller benzinbiler? Samtidig har olieindustrien nemlig slået langt, langt flere mennesker ihjel. Både i form af forurening af luften, smog i byerne og olieudslip mv, men også i form af diverse krige, som er funderet i en kamp om olien. Irak-krigen er et godt eksempel, hvor vesten nu (delvist) har belejret Irak i snart 16 år. Vi siger, at det var pga masseødelæggelsesvåben - som så ikke viste sig at eksistere. Hvis ikke Irak havde haft de store oliereserver, så var da ligeglad med en syg diktator. Dem er der så mange af. Vi ville også have været ligeglade med Kuwait, hvis ikke de havde de store oliereserver. Det bliver KUN værre med tiden, når olieforekomsterne (de lettilgængelige) skrumper ind, prisen stiger, og det bliver et "problem for national security" at forsyne sit land med olie. Vi kommer til at se mange krige i fremtiden om forskellige resourcer. For at mindske tabet af menneskeliv bliver vi nødt til at udvikle teknologier, der ikke forurener og slår folk ihjel, og samtidig sikrer, at der ikke bliver politisk uro i verden. Olien er bare ikke vejen frem. Så må vi i vesten gå sammen og kræve af afrikanske producenter, at de skal producere råvarerne etisk forsvarligt. #33 Brint har en del fordele i produktionsledet: Det er nemt at lagre i store mængder ift at lade strøm op på batterier, og det er også relativt nemt eller "tabsfrit" at transportere gassen over store afstande ift strøm fra møller. Dvs man kan bygge vindmølleparker, og bruge strømmen til at producere strøm, når vinden blæser. Og så kan vi trække strømmen ud af systemet, når vi skal bruge den. Det er helt håbløst at forestille sig, at vi kan bygge så store batteribanker, at vi kan lade f.eks. 5-6 dages vindmøllestrøm op, så vi kan forsyne os i de dage, hvor vinden er begrænset. Så en god metode kunne være: vindmølle -> brint -> lager -> generator -> strøm -> lader til elbil.
--
Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-)
#40
NAsMaR
Supporter
15-09-2019 12:14

Rapporter til Admin
#36 Man har bl.a. bygget et nyt anlæg i Finland der kan genanvende de ca. 80% af et batteri. https://www.fortum.dk[...] Jeg ved også man bl.a. er ved at bygge et lignende anlæg i Gdansk i Polen. Den i Finland skulle have indgået en 400 mio euro aftale om at levere batterier - og så vidt jeg lige kan forstå skal både det kobolt og nikkel der skal bruges som råstof udvindes lokalt https://www.hbl.fi[...] Meget kobolt er jo allerede blevet erstattet af nikkel og mangan. Panasonic(Der laver batterier til Tesla) har endda været ude og sige at de har et koboltfri batteri på vej. Men det er jo også problemmatisk, for skal man så ikke satse på at udvinde kobolt på en bedre måde end det man ser i Kongo. https://cn.reuters.com[...] "We have already cut down cobalt usage substantially," Kenji Tamura, who is in charge of Panasonic's automotive battery business, said at a meeting with analysts. "We are aiming to achieve zero usage in the near future, and development is underway."
--
#41
bphhm
Supporter Aspirant
15-09-2019 14:25

Rapporter til Admin
#38 Ja der er da godt nok en væsentlig besparelse i Norge ved at købe Tesla der istedet for i DK når man ser på NOK/DKK kursen. 346.000 DKK omregnet i Norge vs. 450.000 DKK i Danmark. Hvad er årsagen når en model 3 vel ikke har andet end moms lagt på i DK? Ren Tesla fortjeneste eller er der ikke moms på i Norge?
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#42
ToFFo
Guru
15-09-2019 14:34

Rapporter til Admin
#41 - Elbiler er fuldstændig afgiftsfritaget i Norge. I Danmark er elbiler afgiftsfritaget op til 400.000 kroner. Samtidig er de også fritaget for 25 pct. moms i Norge... Danmark fatter ikke en skid når det kommer til biler. Vi har de højeste afgifter på biler i hele verden, men samtidig vil politikerne have at vi betaler ekstra for at køre grønnere end nogensinde. Hvert år jeg er til festival i Tyskland og jeg kører selv, falder snakken med tysken ofte over på biler. De unge mennesker ruller til festival i Audi, BMW og Mercedes. De behandler dem som om de var gamle slidte corollaer... Når jeg så fortæller hvad jeg har givet for min Skoda, griner de, og forklarer jeg må være blevet snydt så det driver.... Ja det er jeg på sin vis også...
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 15-09-2019 14:34
#43
bphhm
Supporter Aspirant
15-09-2019 14:41

Rapporter til Admin
#42 Ja det forklarer jo sagen med momsen. At tro den nye regering vil give bedre økonomiske fordele for at fordre elbil salget er nok desværre utopi med alle de løfter der skal betales. Socialisterne har før bevist at ligeså snart det koster penge så kan det være ligemeget med klimaet. Men man kan jo overraskes. Indtil da nøjes jeg med at tøffe videre i sin Dieselsviner :-)
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
--
Sidst redigeret 15-09-2019 14:42
#44
NitroBlast
Guru
15-09-2019 14:53

Rapporter til Admin
#42 Til gengæld betaler de i Tyskland for sygekasse, folkepension, barsel mv., som er "gratis" i DK. Sådan er der forskellige prioriteringer.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#45
NAsMaR
Supporter
15-09-2019 15:04

Rapporter til Admin
#38 Ja altså, nu fangede du det ikke lige, men jeg tager ikke udgangspunkt i en tesla, men f.eks. en Ioniq eller Kona. En Kona koster f.eks. 335.900 NOK (252.042 DKK) i DK står den til 275.000 DKK. Det synes jeg ikke er så voldsomt som der gives udtryk for? Jeg forstår generelt ikke den her hype over Tesla om alting, så snart man snakker elbiler. De får et chok nu når de andre bilfabrikanter i større grad begynder at lave elbiler, Teslas kvalitet følger overhovedet ikke deres priser.
--
Sidst redigeret 15-09-2019 15:05
#46
Ilwaz
Guru
15-09-2019 15:30

Rapporter til Admin
#42 Du kan så trøste dig med at politiet er på nakken af dem, så snart de smider nogen andre fælge på bilen. https://youtu.be[...]
--
Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase.
#47
jensjens
Gæst
15-09-2019 15:32

Rapporter til Admin
Med fare for at ødelægge den ellers spændende debat, vil jeg påstå at den største faktor er at der ikke er nogen økonomisk gevinst. Hvis man kunne købe en elbil, hvor omkostningerne over en periode var det samme som en konventionel bil ville det se anderledes ud. Men kan se at du kan få f.ex. en Citron C1 for 80.000 kr nu. Billigste tilsvarende koster jo hurtigt det dobbelte i indkøb, og så har du oven i købet (på de billigste elbiler) en rækkevide der er til grin. Men jeg må indrømme, at Hyundai Kona ser spændende ud, og kunne være en indledningen til en gamechanger.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#48
bphhm
Supporter Aspirant
15-09-2019 15:35

Rapporter til Admin
#45 Den danske pris er for en Kona med 39 kWh batteri og 136 HK motor hvor den Norske er med 64 kWh batteri og 204 HK motor. Den billigste danske Kona med samme motor og batteri er Trend til 320.000 kr. Premium versionen koster 355.000 kr Så afhængig af hvordan den Norske er udstyret er også på Kona en væsentlig forskel.
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#49
bphhm
Supporter Aspirant
15-09-2019 15:42

Rapporter til Admin
#44 Hvordan gør de i øvrigt i Norge for at få råd til at fremme elbiler? Mener da de har nogenlunde samme velfærdssystem som os?
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#50
Mr. WoLF
Guru
15-09-2019 15:50

Rapporter til Admin
Fordi der er en røv til hvert et sæde
--
#51
NitroBlast
Guru
15-09-2019 15:56

Rapporter til Admin
#49 De bruger vel deres ufatteligt mange olie-milliarder... God stil, sælger olie som andre kan svine med og bruger pengene på selv at fremstå som grønne klimadukse... :-P
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 15-09-2019 15:57
#52
NAsMaR
Supporter
15-09-2019 16:42

Rapporter til Admin
#48 Fair nok troede det var den samme, hyundai dk's online prisliste virker ikke pt.. Jeg ved bare at da jeg sidst sammenlignede ioniq var det samme udstyrs model og motor. Der var prisen ikke langt fra hinanden ~275.000 ish, kan se den ligger på hhv 212.000 nu og 255.000. Ser dog ud til den model i norge er en smule kraftigere, men ikke meget, sikkert fordi de har ændret lidt i strukturen.
--
#53
kikophil
Ultra Supporter
15-09-2019 20:14

Rapporter til Admin
Hmm - er kommet sent ind i tråden, men tænker allerede via overskriften: Hvilken pris? er det produktionsprisen?. Er det miljøafgifter, er det for mange mellemled, er det transportudgifter, er det for små fabrikanter, der laver "for" gode biler" således efterspøgslen hæver prisen på deres modeller. Er det statslige afgifter i div. lande evt. pga. overtagelse/udligning i forhold til andre former for biler, da de statslige indtægter jo helst skal holdes status ad quo som minimum osv. osv. Det er helt sikkert et svært marked at overskue dd da vi endnu før diesel og benzinbanditterne er blevet udfaset, og elbilerne er kommet helt ud på markedet - helt sikkert har/får adgang til andre bedre goder i nærmeste fremtid. Og lur mig om ikke dette allerede vil ske inden for de næste 10-15 år.. Jeg tænker f.eks. biler drevet på "vand" (splittet selvf.) så brint bliver drivkraften - vil overtage elmarkedet, der jo helt sikker vil ha` overtaget en - tilden tid stor del af det samlede marked. Om brinten så direkte kan smider i bilerne så man undgår udskilningsprocesserne i bilen kontra div. udgifter må så den tid vise. Der er et voldsomt og til stadighed eksponerende tryk fra miljøfronten, hvorfor vi i nærmeste fremtid konstant vil se, at den ene "lyse" idè efter den anden vil blive afløst af den næste, inden den foregående kom fuldt ud både udviklingsmæssigt samt integreret på verdensplan.. Vi der ikke har tillid til mennesket, må jo fatte tillid til teknologien - What else :)
--
Sidst redigeret 15-09-2019 20:17
#54
MOAAA
Semibruger
15-09-2019 21:39

Rapporter til Admin
#52 Ja du glemte lige at sammenligne de rette modeller. Der er en markant forskel i pris i DK og Norge, 25% moms og så afgifter fra 400k og op, samt driften er billigere i Norge, samt fra 2021 går Danmark full retard med afgifter der over en kort årrække ender med 150% afgift på elbiler, det vil sige at en helt almindelig pølle udgave af en elbil vil nærme sig knapt 1 million. Det er en skændsel uden lige at beskatningen vægter højere end planeten.
--
Sidst redigeret 15-09-2019 21:44
#55
NitroBlast
Guru
15-09-2019 21:58

Rapporter til Admin
#54 Det er en skændsel uden lige at beskatningen vægter højere end planeten Selvom DK har et højt klimaaftryk per indbygger, er DK's samlede klimaaftryk at sammenligne med en fluefis i en gymnastiksal. Vi kan bruge nok så mange penge på at gøre DK grønnere, men hvis de store syndere ikke ændrer sig, så kommer vi ingen steder - tværtimod forringer vi blot vores konkurrenceevne hvilket vil gøre os fattigere. Klima skal ses globalt, ikke lokalt, og det betyder at vi i DK skal indstille os på, at "grøn omstilling" ikke nødvendigvis skal ske i DK, men i de steder i verden, hvor det rent faktisk batter - der er bare ikke mange politikere, der er interesseret i at sende danske skattekroner til verdens røv, for det er der ingen stemmer i!
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 15-09-2019 22:00
#56
MOAAA
Semibruger
15-09-2019 22:46

Rapporter til Admin
#55 Det kan vi sagtens blive enige om, men det er jo også om at vise vejen frem. Konkurrenceevnen er også væk, vi skal have voldsomme lønninger for bare at have til de faste udgifter pga. skatter, samtidig med folk i flæng kan stille sig op på kommunen og modtage forsørgelse for et godt ord.
--
#57
Thomas
BOFH
16-09-2019 01:15

Rapporter til Admin
Jeg synes altså ikke at den danske model afgifter på elbiler er særlig hårdt belastet i forhold til andre lande. Der er afgift fritagelse frem til udgangen af næste år og det ville undre mig gevaldigt hvis ikke denne blev forlænget i løbet af næste år da elbil salget ellers vil gå helt i stå. Det var jo det der skete da den nuværende ordning blev indført. Elbilerne er kommet godt fra land men de er stadig for dyre i forhold til Benzin og Diesel biler så de ville ikke kunne bære de højere priser. Men derudover synes jeg det er unfair at sammenligne Danmark med Norge når vi taler om elbiler. Norge statsstøtter bilerne gevaldig, så det er en dårlig sammenligning. Det giver mere mening at sammenlige med Tyskland. Feks en Kia E-niro kan du i midterste trim få til 319.000 kr i Tyskland mens den i midterste trim koster 335.000 kr i Danmark (men jeg har ikke sammenlignet konkret udstyr) Den lavere tyske moms og installationen af clever laderen forklarer prisforskellen. Tager vi en Tesla model 3 standard plus koster den i Danmark 373.000 kr og i Tyskland 330.000. Hvis man sammenligner med Benzinbiler i tyskland og Danmark, så koster en model S ca det samme som en BMW 330i i Tyskland. Men i Danmark koster den fra 520.000 kr. Så Elbiler er faktisk forholdsvis billigere i Danmark når man sammenligner med hvad vi ellers kan købe.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#58
bphhm
Supporter Aspirant
16-09-2019 07:33

Rapporter til Admin
#57 Enig i at elbiler i forhold til benzin og diesel biler har et fint prisleje med den nuværende afgiftspolitik. Og fortsætter man den samme model så er jeg sikker på at elbiler vil få en fantastisk udbredelse i DK. Modellen i Norge er jo perfekt eksempel på at hvis prisen er rigtigt så har folk intet imod elbiler, tværtimod. Tilsvarende ser man i nogle stater i USA. Problemet er jo blot at staten mister et kæmpe provenu fra registreringsafgift hvis folk pludselig køber en masse elbiler med det nuværende afgiftsniveau. Så derfor vil vi snart se det sande ansigt fra den nye regering, som indtil videre har lovet en hel masse omkostningstunge "velfærdsforbedringer" og grønne ambitioner som alle koster massevis af penge. Sidst en social demokratisk ledet regering havde den "grønne" jakke på gav de tilskud til etablering af solceller men ligeså snart folk faktisk begyndte at sætte solceller op så stoppede de ordninger fordi det pludselig blev for dyrt at være grøn.
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#59
Munkeholm
Supporter Aspirant
16-09-2019 08:58

Rapporter til Admin
Står selv og overvejer hvilken bil nummer 2 skal være. Problemet er der bare ikke er nogle ordenlige valg .. jeg synes virkelig ikke der er mange el-biler der er særlig interessante ud over Tesla'en
--
#60
bphhm
Supporter Aspirant
16-09-2019 09:06

Rapporter til Admin
#59 Der kommer en masse nye spændende modeller næste år så udvalget bliver meget større. Prøv at checke Bjørn Nylands mange videoer fra IAA: https://www.youtube.com[...] Men jeg er selv lidt i samme situation at konen gerne vil have en Elbil, og udvalget er altså begrænset når der er mange kriterier der skal opfyldes.
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#61
NAsMaR
Supporter
16-09-2019 09:15

Rapporter til Admin
#59 Hvis det er for at hjælpe klimaet, så skal du jo købe en cykel ;) Hvorfor er det kun Tesla der er interessant? Af billige biler der giver super god mening er der masser: Ioniq, leaf, id3, e-golf kører alle omkring de 300 km. en helt lille e-up kører endda op til 160km. skal det være en større bil kan en kona række helt op mod 500 km. Af luksus biler har både mercedes, jaguar og audi lavet deres. Man kan endda også få en 7 sæders fra Nissan. De færreste i DK der har behov for længere rækkevide end de ~160-300km, så bruger du med hurtig ladning 5 minutter, eller alm. 30 minutter så kører du på 80% igen. Hvis man kan klare sig med de rækkevidder i Norge, kan man også i DK.
--
#62
Munkeholm
Supporter Aspirant
16-09-2019 09:18

Rapporter til Admin
60# Vi kan desværre ikke rigtigt vente meget mere, vi har en gammel møgspand som bil nummer 2 der skal synes til sommer. Så planen var når hun starter på arbejde ville vi have en bil til hende. Så vi er desværre nok tvunget til at vælge en Fabia / Micra / Fiesta selvom jeg ville elske at købe Teslaen
--
#63
kedde2005
Maxi Supporter
16-09-2019 09:18

Rapporter til Admin
Min nuværende bil er en Citigo 1.0 benziner fra 2013, kørt 150k. Når den skal udskiftes kan man ikke lade være med at tænke på miljøet fordi vi hører om det hele tiden fra alle instanser. Men må ærligt indrømme jeg har overvejet om man ikke skulle finde en golf 1 eller golf 2 i gti variant og sætte den helt i stand og køre i den som dailydriver, selvom den koster 3k årligt i vægtafgift, max går 12-13 stykker på literen og er total anti klima... Det er min drømmebil selvom den ikke har så meget moderne udstyr.. Men en fartpilot kan altid eftermonteres uanset hvor gammel bilen er og jeg har ikke brug for andet end sådan en hvis det endelig skal være!! Den er nem at holde ved lige grundet mekanikken er så simpel og ikke en masse elektronisk pis der kan gå i stykker og delene er billige. Hvorfor så det? jo fordi elbiler er alt for usikre at investere i, bilen har ikke sjæl på samme måde som en forbrændingsmotorbil har det, for meget elektronik der kan gå i stykker osv.....
--
Sidst redigeret 16-09-2019 09:19
#64
Munkeholm
Supporter Aspirant
16-09-2019 09:27

Rapporter til Admin
61# du kan jo ikke have en bil du kun kan køre 160km i ... jeg kan jo dårligt køre til Ringsted og besøge en ven og tilbage igen ? de sælger vel slet ikke E-up mere? Hvor mange af disse biler understøtter rent faktisk 80% på 5 min. vel ikke særlig mange af dem Cykel? jeg cykler faktisk ret meget, men jeg kan altså ikke cykle 40-50 km hver vej. uden at det vil kræve en del planlægning :D måske med en el-cykel, men tænker alligevel det kræver et bad i begge ender :-) Synes ID-3 ser ud til at være en fin bil, jeg ville dog til hver en tid vælge en Model-3 til den pris. For som med alle andre VW biler kan man ikke nøjes med laveste trim også har man sikkert ramt tesla prisen. kender ikke så meget til Ioniq eller Leaf andet end reklamerne, Ioniq'en er dog pæn på billeder.
--
#65
NAsMaR
Supporter
16-09-2019 09:51

Rapporter til Admin
#63 Du glemmer lige at en elbil har langt mindre bevægeligdele end en motor med fossiltbrændstof. Elmotoren er i øvrigt langt mere simpel. Sjæl? Har din nuværende Citigo 1.0 en sjæl? #64 Skoda kommer også med deres "lille" el bil næste år. Der er også Renault Zoe til ~230.000 den går over 300 km. En Ioniq hvor du lige får sat folie på forenden, så den ikke ligner lort fofra, bliver faktisk meget pæn. En Opel Ampera-E kører også ~400km på en ladning. Den får du dog kun som brugt da den er udgået af produktion. Men det er bl.a. pga. den at PSA opkøbte Opel. Du gør det også et problem at lade i 5 minutter eller 30 minutter, det er bare ikke så stort et problem som mange gør det til i praksis.
--
Sidst redigeret 16-09-2019 09:53
#66
PoloDude
Guru
16-09-2019 09:52

Rapporter til Admin
#64 e-up kommer tilbage i 2020, hvor også Citigo og Mii kommer i elektriske udgaver. De får en rækkevidde på 235km.
--
#67
NAsMaR
Supporter
16-09-2019 09:56

Rapporter til Admin
Prøv i øvrigt at se her https://fdm.dk[...]
--
#68
kedde2005
Maxi Supporter
16-09-2019 10:00

Rapporter til Admin
#65 Det har du selvfølgelig helt ret i. Den er meget simpel opbygget. Men hvad så når softwaren driller? Gammeldags mekanik har også sine fordele og ulemper! ikke alt er fryd, det ved jeg. Nej min citigo er bare a til b, hvor en gammel, men flot gti vil være fed at køre i HVER dag ift. denne som kun er god pga. økonomien.. Desuden vil en Golf 1 gti eller golf 2 gti stå mig i MAX 100-125k ish afhængig af hvilken stand man finder dem i... Lidt mere spiseligt end en hel ny bil der koster 250k+ og så har jeg slet ikke nævnt værditab, hvorimod en gti sjældent falder meget når den er så gammel, men selvfølgelig også langt færre købere..
--
#69
NAsMaR
Supporter
16-09-2019 10:09

Rapporter til Admin
#68 Du skal bare lige huske at regne dine driftomkostninger ud. Når en liter benzin så koster 20 kr, så kan det godt være du tager det op til revidering. Man sparer en del i service og kørsel på en elbil, det kan godt være indkøbsprisen er lidt højere, men den kan man faktisk køre ind igen, ved de lave driftomkostninger. Nu skal jeg ikke få det til at lyde som paradiset, men mange i DK virker negativet ladet overfor elbilerne, de har også mange fordele.
--
#70
bphhm
Supporter Aspirant
16-09-2019 10:18

Rapporter til Admin
#67 Du gør et ihærdigt forsøg på at fremhæve elbilerne og det synes jeg er fint :-) En elbil der kan gå f.eks. 160-250 km på en ladning er for mig fin nok som bil nummer 2 og vil formentlig være det for mange som ikke har så langt på arbejde. Man skal huske at den så oftest lades derhjemme og er klar til næste dag, så hvis man kender sit behov så er der penge at spare netop på batteri størrelsen. Men mange er jo meget fokuseret på den rækkevidde der er og her vil nok ligge en tilvænnings eller forventningsafstemnings proces for den enkelte køber. Den kommende Peugeot 208e eller Mini-e (ved ikke hvad den skal hedde) er to små fikse biler jeg tror vil tiltale mange og måske ID3 (Selvom VW's seneste modeller bruger håbløst dårlig plastic i interiør). Alt sammen dog afhængig af pris og hermed registreringsafgift.
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#71
Mion
Super Nørd
16-09-2019 10:19

Rapporter til Admin
det er simpelthen en frygtelig udvikling vi er igennem, der er ingen tvivl om at brændsels biler, som bruger olie som brændstof langt fra er fordelagtige for naturen. men det eneste positive der kommer ud af elbiler, er at de kan flytte forureningen væk fra by områder, men miljøbelastningen ved lithium batterier, er jo enorm. Især fordi selvom lithium kan genbruges, så er det så ekstremt en dyr process, at man kassere. det er en ekstrem konsument af ædle metaller, og det er derudover også ekstremt forurenende at udvinde disse materialer. der er intet cradle 2 cradle i elbiler.. plus den konsumerisme man skaber, nu skifter og kassere folk allerede producerede biler, til fordel for nye biler, for at være "grønne" hvor forureningsgraden klart ligger i selve produktionen af bilen, og afskaffelsen.. Brint var et bedre alternativ. det er sådan en "halv løsning" som folk får det godt af, men som reelt ikke har nogen form for værdi, andet end understøttelse af kapitalisme. fokus lige nu burde klart være på Holdbarhed, at bruge ting væsentligt længere tid, og lade være med at designe "døds timere" ind i produkter. og når vi endelig vælger at bytte om på teknologier, så reelt have en løsning, som reelt er besparende hele vejen rundt. en stor del af de folk der reelt kører rundt i disse fartøjer, har jo ikke engang et grønt mindset, det er rent branding, og ikke en skid andet, det er det nye sort, så nu skal man lige ... vise man er med...
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#72
Munkeholm
Supporter Aspirant
16-09-2019 10:22

Rapporter til Admin
65# gør det ikke til et problem at lade, jo hvis jeg kun kan køre 160km så er ladetiden vigtig. ellers er det for mig intet problem så længe den kører som minimum 300km. for så har jeg det alligegevel fint at stoppe ind og spise en hotdog :-) 68# så kan du vel ligeså godt købe en ny Polo GTI ? så har du en sjov bil og en fed bil. istedet for noget gammelt møj ? Jeg ville elske mig en El-bil som vi kunne bruge til alle vores små turer.
--
#73
MOAAA
Semibruger
16-09-2019 10:28

Rapporter til Admin
#71 Elkøretøjer er fremtiden, Teslas batterier og drivlinje til deres SEMI Truck er lige blevet godkendt til 1 million miles, overvej lige et køretøj der kan klare 1.6 millioner KM kørsel. Almindelige Teslaer og deres ejere kan vise at selv efter 500k km så har de 80%+ kapacitet tilbage... og når bilen skrottes kan de bruge cellerne i Tesla Powerwalls og når de er udkørt kan man skille skidtet ad og bruge metallerne igen. Bare det faktum at man ikke skal tage en stor klam lastbil og fylde med brændstof, køre den hen til en tankstation og losse af, hvorpå bilerne så skal transporteres hen og fylde på igen, men derimod blot lader i hjemmet hvor ellen kommer fra stikket i væggen er helt klart en gevinst for alle. Hvis strømmen der så smides i sådan et køretøj skabes fra vindmøller, solceller eller anden grøn teknologi, så har vi et kæmpe plus på klimakontoen. Jeg vil dog mene at der hvor vi virkelig kunne få det til at batte var at lave hjemmearbejdspladser, så folk slap for transporten hvis det er muligt når de alligevel blot skal sidde foran en skærm hele dagen og så hvis vi fik set på hvordan produktionen af produkter og ikke mindst folks forbrug af ligegyldige ting kunne nedbringes så ville vi kunne nå langt.
--
Sidst redigeret 16-09-2019 10:30
#74
NAsMaR
Supporter
16-09-2019 10:32

Rapporter til Admin
#71 Det har du jo overhovedet ikke ret i. Prøv nu at tage et kig på de forskellige udregninger der er ift. miljøbesparelse. Du har ret i det ikke er en 0-løsning. Det er langt mere effektivt at holde CO2 udledningen på fabrikkerne, elbiler er en god start på et stort problem. #72 Det lyder skørt hvis du hele har et behov der hedder at køre 160 km. Jeg tror bare gerne du vil gøre det til at problem, har bilerne hurtig ladning, så eksistere det problem ikke. Men som der også er nævnt så kører de nye af de små biler over 200km.
--
#75
Rodael
Elitebruger
16-09-2019 10:42

Rapporter til Admin
Jeg kiggede meget på forskellige elbiler inden jeg bestilte, men der findes bare ikke rigtig nogen der kan trække en campingvogn fornuftigt. Det æder pænt meget af rækkevidden, så endte med en phev der dækker hele behovet :)
--
Evolv mATX | ax860i | 9900k | 4x8gb trident z rgb 3200mhz | Asus z390m tuf | RTX 2080 ti | 1tb evo 970 | 1tb crucial mx500 | Acer X34A
#76
Munkeholm
Supporter Aspirant
16-09-2019 10:43

Rapporter til Admin
74# hvis jeg skal besøge en ven kan jeg vel ikke forvente jeg kan lade hos ham. Så til arbejde + til ven + hjem .. så skal det ikke hedde optil 160km ... så går jeg ihvertfald 'tør'. Så synes helt sikkert det er et reelt problem med så små batterier. Vi skal huske på der skal være ladere til folk. Jeg har et hus og ville altid lade hjemme. Så, så længe jeg kan klare dagens ture uden problemer så er det intet problem. men vil ikke være afhængig af min ven smider et kabel ud fra 4 sal for at jeg kan komme hjem :-) Hvis jeg kunne købe en E-up med en rækkevidde på min. 250km-300km til hmm 150k ? så gjorde jeg det gerne.
--
#77
NAsMaR
Supporter
16-09-2019 10:47

Rapporter til Admin
#76 Nej, men så skal du jo forestille dig en verden hvor der er en lade plads hos din ven :) Det er et problem med så få ladepladser der er. Du kan jo så allerede næste år få en med +200 km rækkevidde til ~200.000. Igen så har du en lavere driftomkost du skal regne med qua en lignende benzin/diesel bil, det er altså ikke umuligt.
--
#78
Munkeholm
Supporter Aspirant
16-09-2019 11:00

Rapporter til Admin
77# ihvertfald et problem der bliver mindre og mindre for hver dag der går. Kan desværre ikke bestille en af disse biler endnu. Så overvejer faktisk at lease en bil i 3 år også se om el markedet ikke er blevet meget bedre.
--
#79
toebs
Giga Supporter
16-09-2019 11:01

Rapporter til Admin
#71 1: En elbil har et bedre CO2 regnskab end ditto ICE bil allerede efter 30.000-50.000km ved dansk strøm-mix (med mere renewable strøm i nettet sker det selvf tidligere). Efter de 50.000km er det ren miljøgevinst ifht ICE bil. https://www.dr.dk[...] 2: Brint er en dødsejler Alene det at man bruger 3 gange så meget energi på at køre 1KM i en brintbil ifht til batteribil gør at det økonomisk og klimamæssigt er hul i hovedet. Vil du betale 3x så meget for dit brændstof? Skal vi bygge 3x så mange vindmøller fordi du ikke kan tåle at vente 10min ved en super charger de få gange om året hvor du kører rigtigt lange stræk? Se figur 2 ?https://thedriven.io[...] Det er meget meget dyrere og mere pladskrævnede at bygge brint-tank-stationer ifht super chargers. Brint får nok berettigelse i enkelte tilfælde og måske som lager for renewables nogle steder. 3: Ja der er problemer med lokalmiljø ifht lithiumbatterier, især kobolt minedrift. Det skal der rettes op på. Men det er blæst helt ud af proportioner ifht. hvad vi ellers accepterer af: Forurening ved udvinding og afbrænding af olie Fourerning ved andet minedrift, feks. kobber, jern og aluminium 4: Men ellers enig i at hele ideen om privatbilisme og transportere sig rundt alene sammen med sin 1,5-2 ton stål er helt absurd og at der burde tænkes radikalt anderledes når det kommer til personlig transport.
--
#80
Thomas
BOFH
16-09-2019 11:19

Rapporter til Admin
#61>>Den med de 300 km i de blier du nævner skal tages med en del forbehold. Leaf har en rækkevide på 270 kmE-Golf 231 km Ionic er 280 men ifølge den mere upræcise NDEC metode. Så hvis man som mig bor i Næstved og ofte kører til København er ingen af de 3 biler realistiske om vinteren. Jeg er på ingen måde modstander af Elbiler og kunne godt forestille mig at min næste var en elbil. Men jeg har realistisk set brug for mindst 400 km rækkevide. For jeg vil gerne have varme på bilen og være istand til at sætte fartpiloten på de samme 140/120 som jeg gør idag. Her er der desværre lidt begrænsede muligheder indtil videre. Tesla model 3 er oplagt, men er en ret upraktisk bil i forhold til baggage (giv mig en stationcar model), Kona er lige lovlig lille, e-Niro kan man ikke få med anhængertræk (og lang leveringstid) e-soul er møg grim (og mangler anhængertræk). Så lige nu er udvalget lidt begrænset men jeg håber at det bliver bedre i 2020/2021, der lader til at være en hel del på vej.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
--
Sidst redigeret 16-09-2019 11:19
#81
kedde2005
Maxi Supporter
16-09-2019 11:24

Rapporter til Admin
#69 Benzin koster heldigvis ikke 20 kr. literen endnu! Skulle det ske, kunne man overveje en elbil til hverdag og så GTi til om sommeren :D #72 Det du ser som gammelt møg, ser jeg som en fed gammel spand - nogen vil have datteren, andre moderen ;) Polo GTi er da også pænt dyr er den ikke? Pointen med en gammel GTi som lige får en renovering er jo at den står i langt mindre penge... #74 Der er altså mange der dagligt pendler 100-200km+ om dagen HVER VEJ.
--
#82
Thomas
BOFH
16-09-2019 11:45

Rapporter til Admin
#81>>Jeg tænker at antallet af folk der pendler 200 km hver vej er ret begrænset. Men der er omkring 240.000 danskere der pendler mere end 100 km hver dag og åersonligt har jeg via den korteste rute 178 km om dagen og det er uden omveje, som i øjeblikket hvor der er ved at blive bygget en ny bro som lige giver mig 20 km ekstra om dagen. Men klart der er folk hvor elbiler ikke er praktiske og så er det godt at der er alternativer.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#83
NAsMaR
Supporter
16-09-2019 13:21

Rapporter til Admin
#80 Du vil komme til at skulle ændre holdning en smule i fremtiden. Her tænker jeg mht. hvad du mener ikke kan lade sig gøre og hvordan du kører. Du har muligheden for at holde ind og hurtig lade, de par gange du så er i København, jeg tænker du overlever det - men du vil jo kunne køre de 160 km (Eller hvor meget der er) i de fleste elbiler uden stop. Mht. farten på motorvejen, så kommer du jo nok også til at indse at det bedst kan betale sig ikke at køre 140, for så skal du ind og lade flere gange end hvis du kørte 110. Det er også en pille jeg personligt har svært ved at sluge, men jeg tror vi kommer til det. #81 Jeg skriver også NÅR benzin kommer til at koste 20 kr. For prisen kommer helt sikkert til at stige på sigt. Der kommer nok en retro golf gti på el med rigtig lyd ud af højttallere hehe ;-) Dem der pendler så langt, burde jo alligevel kigge sig om efter bedre løsninger, det er ikke holdbart imho. Flytte, tage offentlig transport, der er mange muligheder hvis man har et åbent sind. Og igen så må man holde ind i de 10-15 minutter det tager at lade, det tænker jeg også man har brug for hvis man kører 200 km.
--
#84
Thomas
BOFH
16-09-2019 13:38

Rapporter til Admin
#83>>Beklager, men jeg har som minimum 178 km kørsel frem og tilbage til arbejde uden mulighed for at lade på arbejdet. Jeg ville ALDRIG nogensinde købe en bil hvor jeg ikke kunne komme frem og tilbage uden at lade. for det ville jo betyde at jeg var tvunget til at lade hver evig eneste dag blot for at komme hjem, lige som jeg ville ende med at belaste batteriet uhensigtsmæssigt da det så skulle op på 100% hver gang. Derudover ville jeg ikke købe en elbil for at ligge og tøffe rundt med 90 km/t som jeg ser nogle Tesla ejere gøre. Nej accelerationen skal nydes og bilen skal bruges som en bil. Det magiske tal for mig er derfor 400 km (kan måske reguleres lidt ned med WLTP normen) det ville nemlig betyde at jeg kunne bruge bilen som en bil skal bruges (året rundt) og ikke mærke ulemper i dagligdagen.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#85
Mango
Junior Nørd
17-09-2019 14:07

Rapporter til Admin
#85 Det er også nogle af de ulemper jeg ser. Det er ikke altid muligt at oplade mens man parkerer. El-biler kører langt mindre per opladning, når man har klimaanlægget, vinduesvarmer og andre energibrugende elementer på. El-biler har behov for mere effektive batterier, og det kommer nok. Mon ikke de snart kan køre 1000 km per opladning. Næste bil bliver nok en hybrid, men med alle de lovændringer og hurtige ændringer i biler og systemer burde man måske overveje at lease en bil i stedet.
--
#86
Martin.v.r
Ultra Nørd
17-09-2019 14:34

Rapporter til Admin
Den er en by i nederlandene ,hvor de er blevet regtig grøne,de har fået heste skole vong,markarbejde bliver også lavet med hest foran,næsten det wild west :D El er slet ikke så grønt
--
Vandkølet I7 [email protected]+GHZ asus p67 maximus iv extreme 2x4GB Samsung [email protected] 1.4v AMD HD 7970 bios mod 1200/1650
#87
NitroBlast
Guru
17-09-2019 14:43

Rapporter til Admin
#86 "EL er slet ikke så grønt". Selvom en elbil er opladet ved hjælp af kulkraft, er den i følge en nylig artikel i Motor (FDM's medlemsmagasin) stadig mere miljøvenlig end både benzin- og dieselbiler. Vedvarende, grøn elektricitet, som ikke er baseret på fugleblendere, der skæmmer landskabet og laver larm, eller solceller, der er fyldt med giftige kemikalier og tungmetaller, får vi først, når vi lykkedes med at udvikle brugbare fusionsreaktorer - men det sker næppe lige foreløbigt.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 17-09-2019 14:44
#88
kikophil
Ultra Supporter
17-09-2019 17:31

Rapporter til Admin
Hmm. - før jeg selv skifter til eldyt - skal den mindst ku køre 600+ km/opladning - der selvf. skal være til at finde indenfor nærområderne, da idèen ellers ligesom på forhånd er skudt i sokkerne. Tror også at udviklingen tvinges til behovsmæssigt, at levere den performance hurtigst muligt - hvilket samtidig er èn af de ting, der jævnfør #0` indlæg via udvikling/innovasion er nødvendigt.. Men alt efter hvordan udviklingen laver unoder, kan "man" jo være nødsaget til, at ændre ideologi/tanker/adfærd :) That`s life.....
--
#89
PoloDude
Guru
17-09-2019 19:22

Rapporter til Admin
Jeg skifter til helt sikkert til elbil., indenfor de næste 3,5år. Jeg kan sagtens klare 99% af min kørsel, med en worst case rækkevidde på 100km. Jeg vil nok gå efter en Citigo iv eller se om Hyundai I10 dukker op i en EV udgave.
--
Sidst redigeret 17-09-2019 19:24
#90
Mango
Junior Nørd
17-09-2019 21:35

Rapporter til Admin
Det er nemmere for husejere at eje el-bil end folk der bor i lejligheder i forhold til opladning.
--
#91
bphhm
Supporter Aspirant
18-09-2019 09:46

Rapporter til Admin
Tror den rigtig store udbredelse vil komme der hvor folk har brug for en bil nr. 2 til pendling til arbejde max 150 km pr. dag.
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
--
Sidst redigeret 18-09-2019 09:48
#92
Buller
Gæst
19-09-2019 13:02

Rapporter til Admin
Nu er jeg selv ejer af en Elbil. Men jeg er på en måde rystet over at hører at med mindre at bilen kan køre 400km+ så vil ingen eje dem ! Fordi vi kan jo ikke kører med varme, sætte farten op. Hører musik eller kører en tur. Selvom vi kun skal til københavn... eller til sydsjælland Har vi glemt hvad der skete da APPLE kom med deres IPHONE? Som kunne holde strøm i Hold nu fast.. 1 DAG ! Hvor at vores NOKIA 3310 kunne holde 14 dage. SELVOM VI SPILLEDE SNAKE! Bevares. En ganske fornuftig elbil kører 2-300km på en opladning. Og hvad tager det at lade den?? 20-40 minutter.. Så er der 100km mere. Hvad kunne vi bruge denne tid til i vores travle hverdag. Slappe af? Tjekke vores mail. Tjekke Facebook. Spise mad. Ryge, pille med telefonen så vi ikke gør det MENS vi kører bil ?!?! Jeg syntes bare vi skal passe på med at lytte til hvad ANDRE mener i stedet for os selv. Så sent som i går hørte jeg en gammel dame i yousee butikken fortælle at hun skulle ihvertfald ikke have Yousee mobil telefoni, da 10gb til 169,- IHVERTFALD IKKE VAR NOK TIL HENDE. Det havde hendes barnebarn fortalt. HVORDAN SKULLE HUN ELLERS FØLGE MED PÅ FACEBOOK ?!?!?! Det var jo brugt inden dagen var omme. Arh ro på.. Hvis du er heldig så inden november.. 2023 har du nok brugt de 10 gb. Det handler om at man tænker nytænkende, og jeg er helt med på at er man konsulent, så betaler firmaet vel, så kan en bil med længere rækkevide nok være at foretrække. Men så tag dog den halve times pause og ordne det du skal ordne på en LADEPLADS istedet for du gør det ude i trafikken.. Mht at en Elbil er bedst til dem i hus end lejlighed. Jeg bor selv i lejlighed. Men har strøm på min bil HVER dag.. Kom ud i stedet for at kør bilen op i huset..
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#93
MOAAA
Semibruger
19-09-2019 13:48

Rapporter til Admin
#92 Lige præcis! Det er typisk folk der slet ikke har skænket deres normale brug af køretøjer en tanke. Man vil oftest kunne spare tid med en elbil, da den "tanker på" i ens hjem når man kommer hjem. Og man kan immervæk gå fra 0-80% på 25-30 minutter med en Tesla Model 3, dvs. typisk hvis man skal sydpå (den ene gang om året) så kan man altså tæske 4-500 km motorvej før den skal lade op i under en time til 100%... folk plejer at holde pauser for hver 2-300 km i en halv times tid anyway - især med børn.
--
#94
Thomas
BOFH
20-09-2019 11:20

Rapporter til Admin
#92>>En ting er hvad ens primære behov er, en anden er at en bil er lig mobilitet og hvis man er meget begrænses så forringes brugsværdien af bilen. Når jeg selv nævner tallet 400 så handler det om at jeg pendler til arbejde i min bil og kører små 180 km uden mulighed for opladning på arbejdet. Så mit regnestykke ser lidt sådan ud. WLTP rating 400 km men jeg kører meget motorvej så lad os trække 15% fra så har jeg 340 km men jeg skal også kunne køre om vinteren og ifølge nogle tests jeg har set er en Tesla ca 15% mindre effektiv om vinteren så der ryger yderligere 50 km og så har jeg 290. Men for at få batteriet til at holde længst muligt skal man jo ikke lade det over 90% ligesom man nødigt skal køre det under 15%. Dvs jeg mister yderligere 25% af min daglige rækkevidde. Og så er jeg faktisk ikke meget over mit daglige kørselsbehov om vinteren. Jeg skal ikke kunne afvise at 330-350 km er nok i praksis, men der er bare lidt mere at tage højde for når vi taler om Batterier. Jeg har for øvrigt en forventning om at min næste bil bliver en elbil, der kommer rigtigt meget interessant på markedet de næste par år.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#95
bphhm
Supporter Aspirant
20-09-2019 12:05

Rapporter til Admin
#94 Det må siges at være en noget mere realistisk forventning end de tal der i flæng bliver slynget ud af politikere etc. Er selv også på kommende elbil holdet og glæder mig til at se hvad næste års modeller byder på.
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#96
stenergut
Supporter Aspirant
20-09-2019 15:04

Rapporter til Admin
Jeg tænker at afgiftfriheden for elbiler blev fjernet, fordi at der kun blev købt dyre luksusbiler (Teslaer) på de dyre villaveje. Det gad man ikke at subsidierer fra politisk hold. Det kan være at det ændrer sig, efterhånden som der kommer flere elbiler i lavere prislejer.
--
#97
RX
Maxi Supporter
20-09-2019 15:46

Rapporter til Admin
Jeg tænker om i alle har set den nye Toyota GR Supra mk. 5, den er ret ligeglad med el-biler...
--
#98
bphhm
Supporter Aspirant
20-09-2019 15:55

Rapporter til Admin
#97 Så en her den anden dag, men der stod BMW på....
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#99
zzup
Nørd
20-09-2019 16:01

Rapporter til Admin
#98 ja- lidt som at ville bygge en PC i et Mac kabinet..
--
i7-7700k 5ghz, Rog Strix 270F Gaming, Rog Strix 1080ti OC 11gb, m2 ssd 960 evo, Acer Predator Z1 32" 165hz G-Sync 1440p Curved
#100
RX
Maxi Supporter
20-09-2019 16:15

Rapporter til Admin
#98 & #99 jeg fik bare #100
--
#101
kikophil
Ultra Supporter
23-09-2019 16:11

Rapporter til Admin
Teknologien/batterierne/udnyttelsen v/s genanvendelse osv. bliver jo konstant bedre. Da jeg f.eks. ikke gider køre 250+ km. til et udvalgt fiskested/andet hvor der ingen opladningsmuligheder findes, og så træt på vejen hjem vil være nødsaget til, at sku stoppe en lille times tid før jeg kan futte videre vil ikke ku` fungere for mig. Desuden er der ingen ladestationer indenfor nærmeste rækkevidde af min bolig. De der ligger nærmest, ku` jeg så godt ha` brugt som alm. p plads, når jeg skal klippes :) Så indtil optankning bliver mere udbredt - samt brugsområde/km. do.- vil tingene ikke være så efterspurgte/komme så hurtigt ud på markedet, da det kun henvender sig til en vis del af befolkningens behov - uanset andres ønsker/brug..
--
#102
Trankebar
Elitebruger
24-09-2019 09:38

Rapporter til Admin
Der er mange tanker både for og imod herinde, og det er klart, at skal elbiler vinde frem, så skal der en ændring til i vores måde at anskue transport. Jeg ville f.eks. selv meget gerne skifte til elbil i stedet for min nuværende bil - selve udgiften til kørsel kan jeg sagtens se ville være væsentligt reduceret hvilket ville være lækkert. Jeg er dog bare en af de rigtig mange der har meget tid på landevejen. Jeg skal jævnligt kære 6-800 km til steder i landet hvor der vitterligt ikke eksisterer ladestationer. Selvfølgelig kunne jeg tilrettelægge det med 30 min opladning på vejen ud og 30 min på vejen hjem og ellers have bilen til at lade i min garage om natten. MEN, jeg har i forvejen en 12-13 timer lang arbejdsdag der, så hvorfor søren skulle jeg vælge en løsning der forlængede den? Og hvad så med de dage hvor trafikken gør jeg ikke kan nå at lade på vejen og så strander et sted fordi der ikke er en ladestation? Derudover, så er elbiler stadig ufattelig små ift. almindelige biler. Hvor er den familievenlige bil til dem der skal have barnevogn, oppakning og barnesæder med? Model X er der måske plads i, men det er en bil til 1. million kroner - E-niro er vel den største af de "billige", men selv den har et mindre bagagerum end en Quasqai, så ikke ligefrem imponerende. Når familien kan få en clio stationcar med den største udstyrspakke og en dieselmotor der kører 21 km/l til kr. 184.000 så er det svært at retfærdiggøre elbilen... Vi kan blive ved med at sige, at revolutionen i batteri- og ladeteknologi der er nødvendig er lige om hjørnet, men før den kommer vil den almindelige forbruger bare ikke skifte. Og os der har lidt mere specielle behov, pendler og udekørende konsulent/sælger, går der en del tid før det er et reelt alternativ til de priser og med den rækkevidde. En lille ekstra en - indtil vi kan bruge al den overskudsel der bliver produceret om natten / uden for peak perioder, ville den grønne løsning da være at bruge det til brint produktion og så som brændstof. Jeg er klar over der er et stort energitab, men det er jo ingenting ift. at lade al den gode strøm forsvinde ud i ingenting eller slukke for vindmøllerne ;)
--
Bum bum
#103
Bangca
Bruger
24-09-2019 13:27

Rapporter til Admin
#97 Jeg kørt fra en, i min el bil. ´den er jo for langsom
--
#104
kikophil
Ultra Supporter
24-09-2019 14:48

Rapporter til Admin
#102 - Fint indlæg hvor du kommer godt rundt om en del af "ommøbleringen" fra benzin/diesel til el :) Og ja - de der har, eller indenfor nærmeste fremtid påtænker at købe en elbil, har/vil jo nok købe den, da den modsvarer deres behov + appelerer til den miljøagtige del af sagen. Tror egentlig bare, at vi der har samme tanker giver os selv blår i øjnene, da statens indtægter via de/den nuværende bilpark jo stadigvæk skal hales i land, og det bliver så efter min ubehagelige spådom pålagt elbilerne, når der er mange nok - selvf. pænt introduceret i små etaper :) Derfor er jeg bange for, at uanset hvor langt elbilerne/eller måske brint do.- kan køre, vil det for de første uanset stømleverandøren er vindmøller eller andet, der smider strøm ned til øjeblikkelige eludskiftningsstationer (batterier ud - batterier ind - 5 minutter) stadigvæk blive pålagt så mange afgifter, at den omstillingsbesparende % del altid kun vil være nok en økonomisk lomme, der via afgifter (delvist) kan holde det øvrige samfund kørende. Arbejdspladser opstår/holdes kørende, så overordnet, vil der ingen besparelser være på nærmeste sigt uanset hvilken regering der måtte sidde på pinden. Størrelsen: En eldyt skal vel også gerne ha´ mulighed for tagræk/boks og hvad jeg ikke lige ved! Kan en eldyt få trækkrog på og trække trailere/campingvogne ? En lille ekstra en - indtil vi kan bruge al den overskudsel der bliver produceret om natten / uden for peak perioder, ville den grønne løsning da være at bruge det til brint produktion og så som brændstof. Jeg er klar over der er et stort energitab, men det er jo ingenting ift. at lade al den gode strøm forsvinde ud i ingenting eller slukke for vindmøllerne ;) Vi opfører jo kontinuerligt nye havmølleparker, mens vi allerede nu har svært ved, at få vindmøllesteroiderne brugt økonomisk forsvarligt. Flere tiltag mod dette problem er blevet løst, så måske den holder ud i elbils fremtiden :) Omstillinger er jo for tiden et af de største usikre investeringer, da vi det ene øjeblik synes om den ene ting, og den næste inden komplet udvikling/indfasning, får nye former for teknologi smidt i hovedet, som vi forbrugere jo altid vil være de økonomiske forsøgsdyr til. Lyder lidt som HW - ikke sandt :)
--
#105
Thomas
BOFH
26-09-2019 00:09

Rapporter til Admin
#101>>lige netop dit forbrug er da et perfekkt eksempel på hvordan man sagtens kan nøjes med en elbil. Du kører med garanti ikke ud og fisker hver eneste weekend og efter en lang dag ude ville det undre mig hvis du ikke skulle bruge bare lidt mad på vej hjem. Samtidig er der jo ingen der siger du skal lade bilen helt op for at komme hjem. Hvis din elbil har 350 km rækkevide så skal du jo kun lade 40% strøm for at nå hjem og det kan du endda gøre på udturen. Største problem for dig er dog nok den manglende indkørsel med egen lader, før de er mere tilgængelige i byerne så kan jeg ikke se elbiler til folk i lejligheder. #102>>Dit forbrug er meget atypisk og jeg er enig i din konklusion om at en elbil ikke er noget for dig endnu. Men så er det jo heldigt at vi kan købe benzin biler i mindst 10 år mere. Jeg er også enig med dig i at elbilerne stadig mangler noget praktisk anvendelighed. Jeg savner en stationcar som elbil, for selvom Kia E-niro har 451 liter baggagerum (en Qashqai har 460 så det vil jeg kalde ret ens) så er mange af de liter i højden og der mangler noget dybde til at gøre dem praktisk. Men det er generelt for se "små" højbenede biler og ikke noget unikt for elbilerne. Jeg kan godt forestille mig at min næste bil bliver en elbil, men jeg synes ikke den perfekte er kommet endnu. Tesla er et godt bud som tjekker mange af mine punkter. God rækkevide, hurtig, kan trække en trailer. Men den har mange underlige løsninger som feks viskere der skal betjenes fra skærmen i midten fordi de har valgt at sætte gearvælgeren hvor visker stangen normalt er. Samtidig er baggagerummet ikke særligt anvendeligt, man kan feks ikke få 2 store kufferter ind i den og en barnevogn ville formentligt kræve total adskillelse E-Niro som er den anden på min nuværende liste er lidt bedre, der kan du godt få de 2 store kufferter og mindst 1 carry on kuffert med og barnevognen er også muligt uden at splitte til atomer. Men den kan man ikke få med trækkrog og så ville jeg være nød til at have en bil til at køre på genbrugspladsen med. Samtidig bryder jeg mig faktisk ikke så meget om den type biler. Så håber på nogle gode alternativer i 2020/2021.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#106
kikophil
Ultra Supporter
27-09-2019 15:22

Rapporter til Admin
#105 - Nu var det med fisketure så kun et eksempel. Jeg smutter også jævnligt til jylland fra Amager, hvor jeg handler en del jord, der skal besigtiges. Ferie skal selvf. medtages, da jeg ikke gider køre langt sydpå, og er glad for de danske seværdigheder/områder/muligheder. Selv om jeg synes, jeg har været de fleste steder efterhånden, finder jeg stadigvæk steder, der også har lidt nostalgi fra tidligere år etc. Herudover besøger jeg jævnligt nogle familiegrave, der ikke lige ligger om hjørnet, samt kører også til sverige, hvor et par venner har en ødegård (tænker selv på, om jeg sku købe en og gokke en elg eller to til fryseren engang imellem, eller hive lidt ørred og laks op (fisk er jo godt) hehe... Alt sammen når jeg selvf. føler helbredet er til det, da det svinger lidt. Så når jeg har ordnet en opgave, vil jeg hjem uden større afbrud, og mad har jeg altid nok af med 2 frysere og selvf. køleskab, samt lager til evt. dårlige tider - ligesom svenskerne og vist også nordmændene forøvrigt har fået sikkerhedsmæssigt anvist fra regeringens side. + ekstra :) Ved ikke om finnerne har fået samme regeringsråd.. Men ja - en ledning ud af vinduet fra 3 sal og udover fortorvet og hen til bilen der holder fra 20-400 meter væk kan nok inspirere nogle rødder til lidt rask hærværk - så ikke en god idè, før der kommer flere elstandere tæt på, og der kommer mere "Duracell" batterikraft i bilerne. Kan egentlig konstatere, at de fleste har samme indstilling til elbilerne i dette byområde, da jeg endnu ikke over flere år, har set de elstandere der ligger lidt væk, ha` bare èt eneste tørstigt batteri tilkoblet - og jeg er jo jævnligt i området for selv, at lede efter en p plads - hvilket kan kræve en del omgangskørsel i periferien - hvorfor det er lidt surt at se elbilpladserne konstant stå tomme. Så summa summarum, er det altid op til den enkelte brugers forbrugsmønster samt ønsker, der bør afstedkomme hvilken biltype med alle de individuelle muligheder, og da ens forbrugsmønster jo hurtigt kan ændre sig indenfor f.eks. en elbils levetid, ville det være et sats, at købe en sådan, når den kun max. og med div. ulemper allerede fra starten af, hurtigt kan blive en bil med endnu flere ulemper, og en større udgift ved salg + køb af andet køretøj. Nu hjælper det så heller ikke på elbilernes indtog, at EU har sagt nej, til danmarks udfasning af benzin/dieselbilerne, før de siger til. De bilfabrikerende lande får dermed det sidste ord i den sag, da det udover miljøet, også kræver omlægning samt uddannelse af millioner af bilarbejdere.. Så hvornår og hvordan - skal der nok blive langt mere polimik/slagsmål omkring..
--

Opret svar til indlægget: Hvorfor er el-biler så dyre?

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login