Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

RMA af HDD - ved webshop eller producent?

Af Bruger Aspirant unletche | 16-01-2020 18:26 | 497 visninger | 11 svar, hop til seneste
Hej HOL, En enkelt af mine Seagate Ironwolf-diske er begyndt at melde fejl i " Reallocated_Sector_Ct", så jeg har skal have oprettet en RMA-sag på den. Er det smartest at gøre det gennem webshoppen eller direkte til Seagate? Hvis jeg kører sagen gennem Seagate, hvordan er jeg så stillet med garanti osv ved webshoppen? På forhånd tak!
--
#1
klinto75m
Super Supporter
16-01-2020 18:28

Rapporter til Admin
Vil mene det er nemmest gennem webshoppen afhængig af hvilken. Dog kan det tage lidt længere tid. Som jeg har forstået det, hvis du tager garantien gennem producenten, er det dem du har garantien ved bagefter og ikke webshoppen.
--
MSI GTX 1070 - I7 7700k - MSI H110I Pro - 16GB DDR4 Vengence RGB - MasterLiquid Lite 120 - Cougar QBX
#2
unletche
Bruger Aspirant
16-01-2020 18:32

Rapporter til Admin
#1 Det vil være Computersalg. Har ikke erfaring med deres RMA-proces, men var noget forfærdet over den forfærdelige indpakning dengang jeg blev tilsendt disken - disken lå løst i en lille papkasse med lidt bobbelplast omkring selve disken.. Kunne være at jeg skulle gøre det gennem Seagate alene på grund af den oplevelse :)
--
#3
Homosapien
Semi Supporter
16-01-2020 19:11

Rapporter til Admin
Kør den via salgsstedet, for de skal jævnfør dansk lovgivning give dig en ny, fuld reklamationsret sammen med det nye/ombyttede produkt. Du er som forbruger stort set altid bedre stillet med købeloven, end direkte hos en producent.
--
Mumble server - sapien.dk:64738
#4
Jim Night
Guru
16-01-2020 20:20

Rapporter til Admin
Hvis du vælger at gøre det udenom sælgeren, fraskriver du dig reklamationsretten. Den er kun gældende mellem dig og sælger. Det betyder at du formentlig får en ombyttet hdd fra producenten, men IKKE får en ny 24 måneders reklamationsret. Det er muligvis hurtigere at gå udenom forhandleren nu, men du er væsentligt dårligere stillet ved senere rma på den ombyttede hdd.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#5
Wut
Ultra Supporter
16-01-2020 22:51

Rapporter til Admin
Det er nok en god ide at undersøge, om "Reallocated_Sector" overhovedet tæller som en fejl - eller hvad tærskelværdien er for, om de betragter det som en defekt. Det er sektorer, som disken har opdaget er beskadiget eller slidt, og så har den reallokeret dataene et andet sted hen. Det kan selvfølgelig skyldes, at disken er ved at være end of life, men disken er netop forberedt på, at sektorer kan dø, og den kan derfor reallokere data. Der er sat X stk sektorer af, som bruges i tilfælde af, at sektorer dør. Der skal et vist antal til, før producenten vil acceptere, at en disk er død. Det er helt normalt, at enkelte sektorer kan dø indenfor garantien uden at det udløser en erstatningsdisk.
--
Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...]
#6
Dragonheart
Guru
16-01-2020 23:16

Rapporter til Admin
Jeg ville gøre det til butikken som en reklamation (hvis den type fejl altså er dækket). Godt nok skal en garanti hos producenten stille dig bedre end reklamationsretten. Men jeg har oplevet væsentligt længere ventetid.
--
#7
BabaMac
Ultra Nørd
17-01-2020 14:57

Rapporter til Admin
Gør det hos forhandleren, for hos Seagate kan du vist få en refurb disk tilbage med 6/12 mdrs garanti.. Men undersøg først hvad #5 nævner, ingen grund til at spilde tid/penge på at sende den ind til forhandler for bare at få den smidt retur igen.. Jeg har selv haft en 2tb WD Green med en del døde sektorer på som kørte aldeles glimrende i alle de mange år jeg havde den siddende i min nas...
--
Mine salgsannoncer kører med al sandsynlighed også på Dba.dk..
#8
Sven Bent
Mega Nørd
17-01-2020 15:01

Rapporter til Admin
Din 2aars reklematisonret er hos butikken. og ved ombytning blvier forney af butikken og er beskyttet af loven din produck garanti er hos producenter og er ikke beskyttet a loven saa de kan give dig en disk tilbage med 0 dages garanti hvis de vil. en ombyttet diske fra producent er ikke den disk der er solgt hos butikken og derved ikke laenger lov maessigt forpligtet af butikken kort: altid gaa til butikken du start langt staerkere der
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#9
Sven Bent
Mega Nørd
17-01-2020 15:03

Rapporter til Admin
PS hvis din smart vaerdier ikke har ramt treshold er det ikke set som en fejl paa disken. ALLE diske har bad sector ved producerning. De bliver remmappet i firmwaren. lidt ligesom smart reallocated sector. det er blot i en anden liste
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#10
ToFFo
Guru
17-01-2020 15:10

Rapporter til Admin
Altid RMA gennem forhandler hvis du stadig har reklamationsret. Med mindre der er OnSite garanti på den vare du har problemer med. Det er der ikke på denne.
--
- Indsæt signatur -
#11
ice_hiboy
Elitebruger
17-01-2020 15:11

Rapporter til Admin
Download seatools og test disken. Så finder du ud af om den er defekt eller ej. https://www.seagate.com[...] Kør den længste test du kan. Ta billeder af resultatet som du så kan sende til butikken inden du laver en sag.
--
i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | Ncase M1.

Opret svar til indlægget: RMA af HDD - ved webshop eller producent?

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning