Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Købeloven angående et køb af bærbar hos elgigantos

Af Semi Supporter milanfc | 29-07-2020 21:23 | 1630 visninger | 27 svar, hop til seneste
Hej, jeg har købt en Omen 15 en0802no hos Elgiganten til 6999. Den var reklameret med en 120 Hz skærm, men har konstateret, at det er kun en 60 Hz skærm, hvilket er maks øv. Jeg kan se, at Elgiganten efterfølgende har ændret dens spec til at kun være 60 Hz efter en uges tid, hvor den har været på tilbud. På min ordre bekræftelse står der dog 120 Hz model. Mit spørgsmål er derfor, kan jeg kræve at få byttet bærbare til en model med 120 Hz eller må jeg nøjes med at få pengene retur? Jeg er nemlig ret hooked på de nye omen bærbare, da de er ret godt lavet designmæssigt, og at jeg synes der var et rigtig godt tilbud. Link til bærbar https://www.elgiganten.dk[...]
--
#1
jxs
Nørd Aspirant
29-07-2020 21:28

Rapporter til Admin
Bare gå ned at få pengene tilbage i morgen, køb en bærbar du vil have... kræve kræve kræve...
--
55 plusser på whitelisten.
#2
milanfc
Semi Supporter
29-07-2020 21:32

Rapporter til Admin
#1 ja, det er den nemme løsning. Jeg er bare træt af at spilde min tid på et produkt, hvorefter jeg kun kan nøjes med at få pengene retur istedet for at få det reklameret produkt. Man bruger alligevel en del timer på installerer og hente en bærbar:)
--
#3
ToFFo
Guru
29-07-2020 21:35

Rapporter til Admin
De har lavet en fejl, og du kan få pengene tilbage. Tror ikke de opgraderer dig til nærmeste model med 120hz skærm på grund af det. Men du kunne jo være heldig.
--
- Indsæt signatur -
#4
SmokinDuckling
Ny på siden
29-07-2020 21:41

Rapporter til Admin
Kræve, kræve, kræve? Det er en professionel virksomhed der lever af at sælge bl.a computere. De burde satma ha' tjek på hvad de sælger! Jeg har netop været udsat for noget af det samme i Power. Går for at købe en maskine de reklamere for på deres hjemmeside. 16gb ram og en sindsyg cpu. Dernede kan jeg ikke få lov til så meget at bestille den. Men sjovt nok har de anden version, med præcis de samme tal! Fair nok, så ta'r vi den. Der står på deres reklame for maskinen at den har 16gb ram, men går man ind og kiggere nærmere så har den kun det halve. At sælge et produkt med en lovning på 1 ting, som er direkte løgn bør ha' en konsekvens. Om det så er et tab på lidt penge, så kan de fandma da tjekke op på deres lort! Har iøvrigt været i kontakt med flere fra Power, og den står stadigvæk til at ha' 16gb ram. Så de ændre det ikke engang når de bliver gjort opmærksomme på det. konklusion? Tja, at holde sig langt væk fra de 2 lorte amatør bikse..
--
#5
jxs
Nørd Aspirant
29-07-2020 21:48

Rapporter til Admin
#2 - Går man ind med pistolerne ladt, kommer man ud med skudhuller. Forklar dem at det er super irriterende og at du havde glædet dig til at game på 120 Hz til kun 6.999 kr. Giv dem muligheden for at være flinke mod dig og hvis de blot undskylder og giver dig pengene tilbage - ja, så har du din løsning der. #4 - Ja, altså hvis du har købt den - så er du jo i din gode ret til at få pengene tilbage. men jeg vil give dig samme råd - Hvis du kalder dem en lorte amatør biks - så falder chancen for velvilje markant.
--
55 plusser på whitelisten.
--
Sidst redigeret 29-07-2020 21:50
#6
poooder
Megabruger
29-07-2020 21:56

Rapporter til Admin
Normal service for Elgiganten plejer at være at tilbyde dig opgraderingen. Kommer fra en der arbjeder der. og ellers vend lige tilbage til mig på en pm :)
--
Sidst redigeret 29-07-2020 22:00
#7
poooder
Megabruger
29-07-2020 21:56

Rapporter til Admin
EDIT: Det plejer at være proceduren for det tilfælde du har været ude i :) vil ikke love det, og ellers vend lige tilbage i en pm
--
#8
AVALON
Semibruger
29-07-2020 21:58

Rapporter til Admin
Du har ret til penge retur du har ikke ret til opgradering. Det kan dog blive tilbudt ved ekstra god service.. fejl forekommer og folk er efterhånden alt for hurtige til at gå aggressivt til angreb. tag en slapper, accepter en undskyldning fra Elgiganten og evt en refundering. Så kom videre med dit liv
--
#9
SmokinDuckling
Ny på siden
29-07-2020 22:04

Rapporter til Admin
#5 - Ta' dig lige sammen mate, at jeg kalder dem for amatør bikse på en internetside hverken gør til eller fra når det kommer til velvilje. Du kan åbenbart ikke sætte dig ind i vores situation, men sidder og snakker ned til os, for at forvente at butikker der praler af at sælge computere, ikke har tjek på de computere de sælger. Ja gu' fanden kan jeg gå ned og få mine penge igen, men det giver mig da ikke min tid tilbage? De har taget mine penge, solgt mig noget der er direkte indkorrekt. Vi snakker koncerner der omsætter for milliarder, ikke Jens-Peter der lever af sin butik på hjørnet. Den gode stil vil være at indrømme de har lavet en lort, og så æde den. At det nok ikke kommer til at ske, tja. Det er jo som det er, når der sidder forbrugere som dig og mener de er i deres gode ret til at ta' røven på folk, uden nogen form for konsekvens.
--
#10
AVALON
Semibruger
29-07-2020 22:06

Rapporter til Admin
#9 - Jamen så fortsæt du dit internethandel, så slipper vi andre og ekspedienterne for dit sure væsen
--
#11
Wut
Monster Supporter
29-07-2020 22:08

Rapporter til Admin
#0 Du kunne spørge, om du kunne opgradere til en større model til en god pris. Alternativet er jo nok, at du bare tager dine penge og køber en anden bærbar et andet sted.
--
Ignorér tågehorn: https://www.hardwareonline.dk[...] Sneak peek indlæg: https://hamdenkloge.dk[...]
#12
jxs
Nørd Aspirant
29-07-2020 22:12

Rapporter til Admin
#10 - Hørt :) Hun er vidst i dårligt humør i dag.
--
55 plusser på whitelisten.
#13
milanfc
Semi Supporter
29-07-2020 22:20

Rapporter til Admin
#6 jeg går ned i Elgiganten i Silkeborg og forsøger at få den ombyttet til en bedre. Det bliver dog uden råb og skældud, da man sjældent for noget positivt ud af dette. Jeg sender en notice via pm :)
--
#14
milanfc
Semi Supporter
29-07-2020 22:22

Rapporter til Admin
#11 jeg vil prøve :)
--
#15
SmokinDuckling
Ny på siden
29-07-2020 22:26

Rapporter til Admin
#10 Hvad snakker du om? Fik du det bedre af at komme med din stikpille? Du kan være uenig i min betragtning, men har du virkelig ikke andet at byde ind med? Jeg er simpelthen problemet, fordi jeg tillader mig at være utilfreds med at være blevet solgt et produkt der ikke indeholde hvad det lover. Af en virksomhed der lever af at sælge netop dette produkt. Og som efter at være blevet gjort opmærksomme på det, stadig reklamere fejlagtigt på selvsamme produkt. Men det er mig der er problemet.. Jeg forstår ;) Havde det været min mor, eller din søster, eller den der smarte jxs, der heller ikke har noget som helst konstruktivt at bidrage med, bedstemor der havde købt maskinen, så var det nok aldrig blevet opdaget at de havde taget røven på vedkommende. Men jeg forstår, når man har 55 plusser på whitelisten, så kan man tillade sig at snakke ned til folk herinde. Sgu da et rigtig hyggeligt forum i holder jer :)
--
#16
Kristina
Korrekturlæser
29-07-2020 22:29

Rapporter til Admin
Som de andre er inde på: Du har ikke ret til at få en bedre for samme beløb (selvom du blev lovet noget andet på hjemmesiden) - du har kun ret til at få ophævet købet, da salgsbeskrivelsen ikke lever op til det lovede. Men de kan vise konduite, hvis de vil, og tilbyde dig den bærbar, du forventede, for samme pris. Men ja, som du skriver, tag ned i butikken og få en god snak med dem. Ofte er de til at snakke med, hvis man forklarer det på en ordentlig og saglig måde.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
--
Sidst redigeret 29-07-2020 22:30
#17
bobson
Ultra Supporter
29-07-2020 22:29

Rapporter til Admin
Jeg har lige været i Elgiganten, og opdagede en XPS 13 i7, 16gb ram, 512gn ssd, sat ned til 6500,- UHD skærm. Jeg kunne så se, at det var en model med FHD skærm, og spurgte om jeg så ikke skulle have den lidt billigere endnu. Jeg kom afsted med den til 4000,- inkl. ekstra 75 watt oplader. Bare for at sætte lidt perspektiv på “lorte amatør biksen” :)
--
#18
Kristina
Korrekturlæser
29-07-2020 22:31

Rapporter til Admin
#17 God stil. Og godt hapset. Var det en outlet model?
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
#19
bobson
Ultra Supporter
29-07-2020 22:36

Rapporter til Admin
Jep, Outlet og relativt tydeligt tegn på brug. Jeg kunne også godt falde for 2020 udgaven af Matebook 13, lækker ser den ud. Nogen der har erfaring med den?
--
Sidst redigeret 29-07-2020 22:38
#20
Sven Bent
Ultra Nørd
30-07-2020 00:44

Rapporter til Admin
valget staar somudgangs punk hos saelger om han vil ombytte eller returen dine penge. der er nogle saer regler dog her, som jeg ikke komemr in paa i denne omgang men at give dig pengene tilbage er set som det ultimative gode for dig og hvis det bliver tilbudt har du ikke krav paa andet.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#21
ToFFo
Guru
30-07-2020 09:24

Rapporter til Admin
#9 - Det er selvfølgelig ærgerligt, men fejl sker. Nogle fejl er måske lidt for åbenlyse til 'bare' at være fejl. Man kan godt tro, at de laver bevidste fejl, for at få lokket folk ned i butikken i det hele taget. Plus de får en masse gratis omtale. Det er marketingskroner sparet lige der. Den kloge narrer den mindre kloge, som det altid har været tilfældet. Man skal have ret til at have sin holdning, og det er da ærgerligt du har dårlige erfaringer med butikkerne. Jeg har kun gode erfaringer med Elgiganten, og nogenlunde erfaringer med Power. Som du selv er inde på så er det kæmpe store virksomheder der er tale om her. Og ikke Jens på hjørnet. Der er en god chance for Jens på hjørnet er dyrere, men til gengæld ved han noget om de produkter han sælger. Det er fordi Jens kun har relativt få produkter i sit katalog. Elgiganten og Power har tusindvis af varer i sortiment i mange forskellige vare kategorier, og de har med al sandsynlighed folk ansat, der ikke ved en kæft om de produkter de lægger op på hjemmesiden. Der er simpelthen ikke nok folk der ved nok om produkterne, til at alle stillinger kan besættes, mens man samtidig driver en overskudsforretning. Der er jo rift om de kloge hoveder, og de ved som regel hvad de er værd. Så de ender med folk der ikke bemærker der er noget galt hvis en skærm har 600hz. De kan ikke se noget forkert i at den maskine de er ved at oprette på hjemmesiden har 16000GB RAM og 120.000hz skærm. Det ved Jens jo godt er helt forkert. Folk forventer at Elgiganten og Power er "billigere end alle de andre" og det er sådan de markedsfører sig. Men for at du kan få en støvsuger til en billig pris, så skal der skydes genveje rigtig mange steder, for at du som kunde kan få varen billigt. Ville du handle mere i Elgiganten og Power hvis prisen på alt steg med 10-20%, men de til gengæld lavede færre fejl? Og ja, jeg synes faktisk det er et rigtig hyggeligt forum vi har os her. Jeg har haft min bruger herinde i 18 år her til august. Eller også er det 19 år. Jeg kan ikke helt huske det. Jeg har været med til 3 HOL fester, arrangeret af flinke brugere herinde. Dog er mange af dem faldet fra forummet, fordi der har været andre ting i livet, der har højere prioritet. Ærgerligt, men sådan er livet jo. Hvis du bliver herinde et stykke tid, og ikke bare vurderer forummet og dets brugere ud fra en enkelt tråd, så er der en god chance for du også vil synes her er hyggeligt for det meste. Bevares, ordene kan godt blive store, og når vi er stærkt uenige går bølgerne højt, men det er som oftest glemt igen efter et par dage, når man lige har fået sovet :)
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 30-07-2020 09:27
#22
SmokinDuckling
Ny på siden
30-07-2020 10:17

Rapporter til Admin
#21 Du har ret. Og tak for et venligt indlæg, hvor du ikke skyder mig ting i skoene. Jeg har egentlig ikke andre forventninger, end at jeg returnere den og får mine penge igen. Fandt det blot "pussigt" at der var en anden, der var udsat for noget af det samme som jeg var, og ville derfor dele min historie, så o.p kunne se at han ikke var alene med sin oplevelse. Jeg skal være den første til at indrømme at mine valg af ord ikke altid er lige konstruktive, og at folk muligvis får det forkerte indtryk, når jeg siger "lorte biks". Så klart jeg ikke går ned i power og sviner dem til. Men tænkte at dette sted var godt til at få "luft" for mine frustrationer, da folk herinde lige af alle steder, burde kunne sætte sig ind hvor irriterende det måtte være at købe en maskine med "16gb ram", og så opdage at den kun har 8gb. Og du har da os helt ret i, at Jens-Peter ikke ville kunne sælge mig en Laptop med en Ryzen 5 4600h cpu, 16gb ram og et fint grafikkort til 5600kr. Det kunne Power. Eller, det kunne de så ikke ;) Idag har de så fjernet den maskine jeg oprindeligt ville ha' fra deres hjemmeside, men de har stadig ikke ændret i deres reklame for den anden maskine. Den står stadig som indeholdende 16gb ram. Jeg forsøger at blive ved med at gøre opmærksom på det, og med venlige beskeder håber jeg på de er villige til at bytte den til en udstillingsmodel af den med de 16gb. Er de ikke det, så annullere jeg bare handlen og livet går videre. Btw, nu jeg (måske) har dig. Hvad ville være et fair nedslag på en udstillingsmodel? Snakker vi 10% eller mere/mindre? :) Ps. Jeg syntes nu i har et rigtig fedt og ikke mindst seriøst forum. :)
--
#23
ToFFo
Guru
30-07-2020 10:32

Rapporter til Admin
#22 - Haha no worries, vi har sgu alle skrevet ting der ikke var så heldige i kampens hede. Det er helt normalt. Men man skal være mand nok til at indse hvis man laver fuckups. Det gør jeg også ofte selv, når man har en sag man virkelig brænder for, og folk bare ikke vil lytte til fornuft :D Tjah, mht udstillingsmodeller, så er den svær for det kommer jo an på varens pris, stand, alder og så videre. Nåja og om butikken gerne vil af med den. Jeg synes jo de store bikse bør give et 'godt' afslag i prisen. 10% giver jo ikke alverden hvis maskinen koster 1000kr. Men hvis den koster 10.000kr begynder det at hjælpe. Som udgangspunkt så start med 20%. Altid start med et stort afslag i prisen. Du vil jo ikke ud i en situation hvor sælgeren tænker "fuck en klovn, han forventer kun 10% lul". Så start højt, og hav dine argumenter i orden, de plejer at være til at snakke med. Ellers hold øje med deres outlet. Især på Elgigantens hjemmeside, kan du gøre nogle ret vilde køb. Men du skal være hurtig! Det har selvfølgelig også betydning hvad indkøbsprisen er på varen, og lige på bærbare computere og hardware er der typisk meget lidt avance. Men hey, du har jo intet at tabe ved at bede om et afslag på for eksempel 30%. Du lægger bare op til en hård handel og sælgeren ved hvilken lejr du er i, når du byder. Jeg hader at prutte om prisen. Hader det! Synes det er så evigt cringe! Men jeg er blevet bedre til det, for jeg føler ofte at sælgerne griner af mig når jeg går ud af butikken og har købt flere ting til fuld pris for alle tingene. Det gør de selvfølgelig ikke. Men jeg sparker mig selv i røven over at jeg KUNNE have sparet måske 2000kr, ved bare at spørge. Selvom det er cringe. 2000kr til andre ting, eller få minutters cringe... Så må man jo vurdere det derfra :P
--
- Indsæt signatur -
#24
SmokinDuckling
Ny på siden
30-07-2020 10:53

Rapporter til Admin
Hehe kan sagtens følge dig i at det kan være "cringe" at skulle stå og prutte en pris ned. Jeg har nu ikke det store problem med det, men hvor vellykket man er med det, kommer an på hvor godt man kan finde den gyldne mellemvej imellem at være "stand fast" uden at blive for "smart". Det kommer jo også an på prisen. Og hvis man er smart, så beder man om tillægsvare, da sælger jo ikke mister den pris den står til, men kun indkøbsprisen. På den måde kan du få 1000kr ekstra vare og de slipper med 400kr i "tab" eksempelvis. Jeg høre dig. Vil forsøge at få den byttet til den model de har udstillet, da man virkelig ikke finder en så god maskine til 5600kr nogen steder. Og så må jeg leve med at det ikke ender op i et "20% afslag", (som de jo reklamerede med i tirsdags) da prisen på en udstillet model jo ikke holder oprindelig pris. Nok nærmere det halve. Anyways, sorry for off topic! :) Undskyld min negative tone igår, og fin dag til alle! :D
--
#25
bobson
Ultra Supporter
30-07-2020 11:33

Rapporter til Admin
#24 God attitude, og som Toffo skriver, vi er alle halvdumme at "høre" på ind i mellem :) Velkommen til forummet.
--
#26
Torben67
Monsterbruger
30-07-2020 12:01

Rapporter til Admin
Systemiske valg fra ledelse - ikke fejl Jeg er enige med mange i at så er problemet ikke større - men jeg ser Elgiganten som systemisk snydende. Der er også gode ekspedienter - ærlige - men fra systemside er det opbygget, så fusk belønnes. Eksempler fra mig selv - bare et udpluk: - De reklamerer med en vare, som så alligevel ikke kan bestilles online ("lagerfejl"), men "lad os finde en anden fin pris på noget tilsvarende". Eks. med router, hvor det var 4 forskellige "gode tilbud", der så alligevel ikke var på lager! - Deres systemer melder, at varen er på lager, men pga. "lagerfejl" er den ikke. De vil så i butikken gerne sælge noget dyrere - har to gange købt dårligere og dyrere pga godtroenhed - De kommer ved en "fejl" til at installere Office og AV på en bærbar og "kan ikke" alligevel sælge den til den tilbudte pris. Og der havde jeg så kørt 75 km for at hjælpe min gamle mor med en bærbar! - Jeg reserverede et demosæt fra, via online bestillingssystem, men jeg får aldrig endelig bekræftelse. Ringet ind siger de, at jeg bare skal komme for "de bør have det klar". 1,5 time senere i telefonen står det klart, at de IKKE har det klart og ikke kan finde det. Igen de vil have en ind i butikken og er ligeglade med, at jeg skulle køre 1,5 time. - Jeg spørger på et prisbilligt 4K fjernsyn og ekspedienten fører mig hen til et 17.000 kr...... Min konklusion: Der er kun to muligheder: Enten er de uduelige til lagerstyring eller også gør de bevidst fejl for at lokke folk i butikken. Jeg hælder klart til 2. mulighed, da så dårlig lagerstyring burde have ødelæggende omkostninger for forretningen. Jeg tror at lagerstyringen fungerer glimrende internt. Derudover er det indlysende, at deres provisionslønning af sælgere giver risiko for dårlig rådgivning. Aldrig købe andet end det tilbudte, altid få det reserveret og altid følge op på om det faktisk er i butikken!
--
#27
ToFFo
Guru
30-07-2020 13:21

Rapporter til Admin
#24 - No worries mang. Jeg er blevet bedre til at spørge efter en bedre pris. Det er jo en business og bliver man afvist... Oh well, hvor intet vover. De penge man kan spare er virkelig lavt hængende frugter der er lige til at plukke. Så ja, jeg skal være bedre til det. Jeg arbejder med at lave tilbud alligevel, så jeg er vant til at prutte med prisen i erhvervs-øjemed. Det må jeg lade smitte på det private :D
--
- Indsæt signatur -

Opret svar til indlægget: Købeloven angående et køb af bærbar hos elgigantos

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login


ANNONCE