Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

1% og 0.1% low ?

Af Elitebruger ReneWagner | 23-02-2021 16:24 | 640 visninger | 6 svar, hop til seneste
Er der ikke en der, på dansk, kan forklare hvad 1% low og 0.1% low er for jo mere jeg læser og ser youtube om emnet, jo mere forvirret bliver jeg... Er med på at det er noget med tiden mellem frames, men hvorfor ikke bare holde sig til alm "FPS" ? :)
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#1
Ricogamer
Ultrabruger
23-02-2021 16:27

Rapporter til Admin
#0 +1. Jeg bliver nemlig også ret forvirret. Især når der på YouTube videoen er 5-6 felter, hvor der står FPS. Så er det lidt forvirrende at se, hvilken det egentligt er man skal kigge efter haha
--
#2
TombStoneDK
Superbruger
23-02-2021 16:29

Rapporter til Admin
Average FPS er gennemsnitslig fps, den tænker jeg er nem at forstå :) 1% fps, beskriver hvad gennemsnittet for 1% laveste FPS score. 0.1% fps, beskriver hvad gennemsnittet er for 0.1% laveste FPS score. Du har 100 målinger, men for at holde det simpelt, har jeg lavet 10 forskellige tal, som er kommet 10 gange hver i gennem den måling som er foretaget. Så 10 gange er 150 blevet målt. 150 160 170 50 70 60 145 150 155 165 gennemsnittet er: 127,5 fps 1% laveste er de 10 laveste målinger, så det er 50 fps 0.1% laveste er også 50 fps i det her tilfælde. 1% laveste er den laveste målt FPS ud af de 100 observationer vi har, 0.1% kan vi så ikke måle her. Med andre ord, jo højere 1% og 0.1% tallet er, jo mindre stutter og voldsomme fald i fps, vil du opleve når du gamer.
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 16GB 3200 - EVGA 1080TI SC2 - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic
#3
ReneWagner
Elitebruger
23-02-2021 16:34

Rapporter til Admin
Ok, det var lige de sidste to linier jeg havde brug for. Så "alm" FPS er bare et gennemsnit hvor man i og for sig kan have et kæmpe spring mellem lav og høj er stadig ikke 100% med på forskellen mellem 1% og 0.1% men nu er vi på vej :) Tak!
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#4
ScrattleGG
Bruger Aspirant
23-02-2021 16:40

Rapporter til Admin
Når vi snakker om gaming og FPS er dette en average over en hvis tidsperiode. For at forstå dette må vi først forstå hvad FPS står for - Frames Per Sekund. Altså antallet af billeder dit grafikkort skubber mod din skærm hvert sekundt. Vi kan altså lave en counter der tæller antallet af billeder der bliver sendt til din skærm. Hver gang et billeder passerer dette punkt så tæller din counter +1. Så start vi et interval der reset'er hvert sekund. Når den så reseter så sender vi lige et tal til dig der står hvad den counter havde nået og tælle inden reset. Dette er så hvad du ser som fps i dit spil, fraps eller hvad pokker de unge tager nu om dage. Lad os så sige at vi gamer over 1 time. Og så fortæller dig et average. Nu får du af vide der on average er 150fps hvert sekund. Altså 150 billeder fra gpu til skærm hvert sekund. Super! Perfekt. Jeg har en 144hz skærm så jeg er jo dækket ind med mere end nok billeder :) ... desværre ikke helt. Husk dette er GENNEMSNIT! 150 billeder / sekund * 60 sekunder / minut * 60 minut / time. Så med lidt dimensional analysis ser vi at det bliver 540000 billeder på en time! Dette betyder desværre ikke de er jævnt fordelt. Dette kan betyder vi får 300 hvert andet sekund og 0 billeder de andre sekunder. Når vi snakker om 1% lows betyder det at 1% af tiden har vi en fps der er meget lavere. Altså en lille del af tiden skubber vi normalt en del mindre frames. Og 0.1% af tiden skubber vi RIGTIG meget mindre frames. Lad os tage et eksempel fps: 150 1% lows: 65 0.1% lows: 18 Det betyder at gennemsnitlig sender vi 150 fps fra gpu til skærm, men til tider kommer der altså mindre og til endnu sjældnere tider kommer der alvorligt meget mindre! En anden måde at betragte dette er delay i stedet for antal billeder i et interval. Så antallet af nano milli eller fulde sekunder der går mellem billederne. Så lad og sige dit grafik kort i gennemsnit sender 1 billede til din skærm hvert 0.00666... sekund. Det føles smooth og flydende. Der vil til tider dog være noget der er tungere for din maskine og køre så delayet fra billede til billede kan blive større eller mindre afhængigt af hvor tungt det kører. Så selvom du i regelmæssigt sender billeder, hvis der så en gang hvert andet sekund går 5x så lang tid mellem frames i bare 1-5 frames vil det føles enormt stuttery selvom din gennemsnitlige fps faktisk ser pæn ud. giv https://www.youtube.com[...] et kig.
--
i7-3770k, Maximus V Gene, Crucial BallistiX 16gb, EVGA gtx 1070 FTW, EVGA supernova p2 750W, Samsung 860 evo
#5
Wut
Junior Nørd
23-02-2021 16:50

Rapporter til Admin
FPS er lidt en sjov størrelse. Grafikkortet tegner frames så hurtigt det kan (inkl evt ventetid på processoren), og så kan man jo måle, hvor lang tid i milisekunder, der er imellem framesne. Det er det, som giver frame times, som de tit viser på youtube. Hvis man så måler over en periode, som f.eks. 1 sekund, så kan man sige, hvor mange frames, der blev spyttet ud per sekund, hvilket er Frames Per Second. Ofte står grafikkortet bare og møller frames ud med f.eks. 12,5 ms (plus/minus) mellem hver, hvilket giver en FPS på 1 frame/12,5ms = 80 FPS. Men FPSen er et gennemsnitsmål. Hvis processoren lige bliver forstyrret, eller en harddisk er langsom om at levere nogle data, så kan der opstå en længere periode mellem to frames. Det kan give sådan en ujævn oplevelse eller "hak". Så selvom man har en fin FPS på måske 80, så kan der måske være hak rundt omkring, som ødelægger oplevelsen lidt. Derfor angiver man også ofte de 1% længste frame times eller 0,1% højeste. Hvis man har gennemsnitligt 80 FPS, og i 1% af framsne er frame tiden måske 30 ms eller højere (svarende til 33 FPS), så kan man angive 80 FPS middel, og 33 FPS (1% low). Det er bare lidt kunstigt at skrive, at det svarer til "33 FPS", fordi det handler jo ikke om et helt sekund fuld af kun 33 frames, men at "1 ud af 100 frames har en frame-tid på 30 ms eller højere". Men folk er så vant til at bruge FPS som et mål for performance, så det er nemmere at kommunikere det på den måde. Tommelfingerregel: Middel-FPS'en kan man bruge til at finde ud af, hvor godt systemet performer generelt 1% low (eller 0,1% low) FPS kan man bruge til at vurdere, hvor jævnt, der kommer til at køre - altså hvor få "hak" eller ujævnheder, man vil opleve Typisk er middel-FPSen en mål for, hvor godt grafikkortet er (hvis det ikke bliver holdt tilbage af CPUen), mens 1% low er et mål for, hvor ofte grafikkortet kommer til at stå og vente på CPUen eller noget andet I/O. Altså muligvis en indikator for, at CPUen er for svag til grafikkortet i et givent spil.
--
FYI: https://www.youtube.com[...]
--
Sidst redigeret 23-02-2021 16:52
#6
Aslund
Monsterbruger
23-02-2021 16:54

Rapporter til Admin
For at holde det helt simpelt. Så er 1% og 0.1% en måde at beskrive lag på. Det kan sagtens være at kortet køre fint overall i spillet. Men hvis 1% og 0.1% er lavt, så betyder det at der er sekvenser i spillet hvor det hakker/kan ikke følge med.
--

Opret svar til indlægget: 1% og 0.1% low ?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE