Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak

Forringelse af værdi ved retur - Proshop

Af Ultrabruger Rekly | 21-06-2021 11:45 | 1659 visninger | 27 svar, hop til seneste
Hej Hol'ere, Jeg købte i fredags ny CPU, MBU, og CPU-Køler hos Proshop. Det præsterer ikke som håbet grundet høje temps. Jeg ringede derind, for at høre om retur, og blev informeret om, at jeg skal forvente at få mindre retur end jeg betalte. Hvor meget skal jeg forvente retur? Der er tale om,. CPU: Ryzen 5 5600x CPU-køler: scythe Mugen5 MBU: Gigabyte M550i Aouros PRO Itx
--
Me? I'm wild
#1
Balanovic
Elite Nørd
21-06-2021 11:51

Rapporter til Admin
Hvad svarede Proshop da du spurgte dem samme spørgsmål? Desuden, så ligner det at det fungerer helt fint jf. din tråd: https://www.hardwareonline.dk[...]
--
#2
Jimminez
Mega Supporter
21-06-2021 11:51

Rapporter til Admin
ca 20% af prisen mm du har brugt det meget lidt og man ikke kan se der er brugt for så for du det hele tilbage
--
#3
ToFFo
Guru
21-06-2021 11:51

Rapporter til Admin
Umuligt at sige. Det kommer an på standen det returneres i, hvordan emballagen har det, hvor mange poser der er brudt, hvor meget tilbehør der er med, og så videre. Proshop er sindssygt stingy med deres retur, og jeg køber aldrig noget hos dem som jeg ikke er 1000% sikker på jeg vil beholde. Netop fordi de er så fucking smålige med returen. Til sammenligning købte jeg på et tidspunkt en Samsung ultrawide skærm hos dem for omkring 3500. Den måtte jeg returnere da jeg ikke kunne vænne mig til VA panel, og ej heller ultrawide. Så jeg pakkede den ind præcis som den blev leveret. Der var intet at komme efter. Intet plastic var fjernet, intet emballage manglede. End ikke det stof/skum whatever der er foran skærmen. Brugte endda hvide stofhandsker som jeg havde liggende fordi jeg havde rodet med noget akryl forinden, så ikke en eneste fedtet finger! Manual og kabler var heller ikke pakket ud. Det var kun skærm og fod jeg pakkede ud. Kabler havde jeg i forvejen. Jeg var mega forsigtig netop fordi jeg ikke vidste om ultrawide var noget for mig. Jeg hentede og returnerede endda i deres pickup point for at sikre, at der ikke kom skader på noget under fragt, som kunne forringe værdien. Så jeg var sikker på jeg ville få det fulde beløb retur. Har aldrig oplevet andet hos andre webshops. Jeg nåede ikke engang at have skærmen i 24 timer før den var afleveret retur. Så hurtigt gik det. Proshop trak 300kr af retur beløbet og jeg var noget utilfreds...
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 21-06-2021 11:54
#4
tolagarf
Giga Supporter
21-06-2021 11:51

Rapporter til Admin
Kommer helt an på om de forskellige varer viser tegn på brug, om indpakningen ser ny ud og alt tilbehøret er tilstede. Hvis du kan pakke det hele pænt ned, som du modtog det og sørge for der ikke er fingeraftryk ud over det hele, så burde det være minimalt. Har du haft monteret bundkortet, kan du nok forvente de vil trække noget af prisen.
--
#5
7430
Giga Nørd
21-06-2021 11:54

Rapporter til Admin
du sku bare ha benyttet dine 14 dages returret, som det ser ud nu køres det som rma da du oplyser din cpu fejler på temp og cores... så ja
--
jep jep
#6
Rekly
Ultrabruger
21-06-2021 12:00

Rapporter til Admin
Lige til alle. MBU er købt som demo model, og den havde været monteret før. Så jeg ved ikke, hvor meget de kan trække fra MBU. Jeg snakkede med ham i telefonen, og han sagde jeg sagtens kunne lave en retur sag, men at jeg skulle forvente at få færre penge retur. Han rådede mig til at lave en rma sag på motherboardet og CPUen. Men ved sku ærlig talt ikke, hvad jeg har lyst til. Magter ikke at det skal i langdrag..
--
Me? I'm wild
#7
BoreBissen
Semi Nørd
21-06-2021 12:01

Rapporter til Admin
#6 Og hvad så hvis en teknikker siger at der ikke er noget galt med delene? Så skal du betale RMA gebyr antager jeg.
--
Ryzen 5600x | MSI B550m Motar | Asus GTX 1660 6GB 2 x 8 GB Corsair, 3200 [email protected] | Noctua NH-U12A Corsair RM750 v2 | WD Black M.2 500 GB
#8
7430
Giga Nørd
21-06-2021 12:05

Rapporter til Admin
7 præcis, det svært spotte en sådan fejl jeg havde returneret på mine dages returret kan os være en fejl 40 for lidt kølepasta, skæv montering af køler. for mange voltt i bios...
--
jep jep
--
Sidst redigeret 21-06-2021 12:05
#9
Rekly
Ultrabruger
21-06-2021 12:06

Rapporter til Admin
#7 Det er også derfor, at jeg bare har lyst til at sende det retur, og så tage bare tage imod forringelsen. Men er det ikke med reklamation, at de har bevisbyrden ift at det virkede som det skulle ved modtagelse?
--
Me? I'm wild
#10
Rekly
Ultrabruger
21-06-2021 12:07

Rapporter til Admin
#8 Der er lavet en retur sag på det, og kører ud med det i dag. Så må jeg bare krydse fingre.
--
Me? I'm wild
#11
BoreBissen
Semi Nørd
21-06-2021 12:10

Rapporter til Admin
#0 Du skriver 'høje temps'. Har du undervoltet din CPU som jeg skrev at du skulle gøre i din anden tråd? Din CPU kører med 1,438v er ALT for meget VCORE! Og deraf bliver din CPU alt, alt for varm! Jeg har selv en AMDRyzen 5 5600x @ 4,7 GHz, 1,325v med en Noctua Nh-U12a og ved stresstest bliver min CPU kun ca. 82°
--
Ryzen 5600x | MSI B550m Motar | Asus GTX 1660 6GB 2 x 8 GB Corsair, 3200 [email protected] | Noctua NH-U12A Corsair RM750 v2 | WD Black M.2 500 GB
#12
Rekly
Ultrabruger
21-06-2021 12:13

Rapporter til Admin
#11 Nej det har jeg ikke. Og er kommet frem til, at jeg hellere vil have en miditower, fremfor mit ITX, så en retur er det jeg er kommet frem til. Jeg har skilt det ad igen, og lagt det tilbage i æskerne.
--
Me? I'm wild
#13
Mr. WoLF
Guru
21-06-2021 12:17

Rapporter til Admin
Der er intet galt? Auto vcore bliver nogle gang for høj, sæt den manuelt. Itx passer også i matx
--
#14
Juusuhako
Elite Nørd
21-06-2021 12:19

Rapporter til Admin
Brug din fortrydelsesret og gør dem opmærksom på, at du oplevede høje temps (eller hvordan du nu vil formulere det). Så går det igennem fortrydelsesret og så er det jo op til dem selv om de vil tage det videre til deres teknikere. :)
--
ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB
#15
BoreBissen
Semi Nørd
21-06-2021 12:19

Rapporter til Admin
Ja, du kan sagtens bruge dit ITX MOB i et Micro ATX case.
--
Ryzen 5600x | MSI B550m Motar | Asus GTX 1660 6GB 2 x 8 GB Corsair, 3200 [email protected] | Noctua NH-U12A Corsair RM750 v2 | WD Black M.2 500 GB
#16
gasolin
Guru
21-06-2021 12:24

Rapporter til Admin
Har aldrig så vidt jeg husker fået trukket noget af beløbet med mindre er for portoen
--
#17
nicolisle
Ny på siden
21-06-2021 12:41

Rapporter til Admin
Modsat andre i denne tråd synes jeg faktisk at ProShop er gode til at tage varer retur. Har af to omgange (indenfor 2 måneders tid) købt MB + CPU for så at returnere det ca. 10 dage efter og der var slet ikke noget - alle pengene retur med det samme. Er også rimelig sikker på de skal kunne bevise værdi-forringelse. Jeg afleverede personligt ved pickup-point og der er der jo folk der kigger på det foran en, som så må sige, hvis de mener, der er noget galt med den vare man nu returnerer.
--
#18
Azakiel
Skribent
21-06-2021 12:46

Rapporter til Admin
#14 Det er jo netop ved brug af fortrydelsesretten at de kan lave en værdiforringelses vurdering.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#19
Juusuhako
Elite Nørd
21-06-2021 13:11

Rapporter til Admin
#18 Jojo, men hvem gider og døje med RMA ventetid og risikoen for, at ende med en regning fra værkstedet? Har nu aldrig oplevet jeg har fået et mindre beløb tilbage ved brug af fortrydelsesret, selvom de har ret til det... Sidst jeg returnerede hardware var flere poser åbnet (små tilbehørsposer og en større med PSU ledninger, som ikke kan lukkes igen). Dette er vel i og for sig en forringelse, men fik da hele beløbet retur - hardwaren havde jo også været sat op.
--
ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB
#20
Azakiel
Skribent
21-06-2021 13:16

Rapporter til Admin
#19 Spørgsmålet OP stiller er angående retur, hvor kommer RMA ind i det her?
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#21
the688
Guru
21-06-2021 13:27

Rapporter til Admin
#20 - hvad er det nu lige "R" står for i RMA? :) #generel-rant-o-matic Teknisk set har RMA intet med defekte varer eller reparationer eller noget andet at gøre. Det er bare et ID-nummer, som skal på indkommende varer for at der er styr på dem. Der er SÅ mange udtryk folk bruger forkert, og når så folk 200 gange har sagt "..men du ved jo godt hvad jeg mener" - så er der en hel ny generation af folk som *har* misforstået det, og konsekvent bruger udtrykkene forkert. Faner, RMA, og mange andre. Return Material Authorization. Det er et godkendelsesnummer/ID som lader modtageren se og "spore" indkomne varer i deres interne system. "Fedt, den her pakke der kommer ind har et RMA nummer på, så vi ved præcis hvad der skal ske med den". Ja, det bruges oftest ved reparationer/defekte varer - men der er intet til hindring for at det også kunne bruges når man "bare" returnerer en vare.
--
"ORK SATME!"
#22
Azakiel
Skribent
21-06-2021 13:36

Rapporter til Admin
#21 Nu bliver RMA i kontekst jo ikke brugt om returnering men om reklamation.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#23
MisterNiceHands
Super Nørd
21-06-2021 14:52

Rapporter til Admin
Jeg blev også mødt af samme "problemstilling" sidst jeg ville aflevere en køler retur. Den levede ikke op til mine krav samt larmede alt for meget. Havde pakket den pænt ned i kassen igen, som heller ikke var blevet flået i stykker eller på anden måde smadret. Alt var som nyt, pånær at der ingen kølepasta længere var "pre-applied" (AIO) Derfor ville den flinke herre nu reducere mit beløb jeg skulle have retur. Jeg spurgte ham blot, hvordan han vil have jeg skulle teste køleren, hvis jeg ikke måtte montere den. Og i forbindelse med han ikke rigtig kunne komme med et ordentlig svar, så fik jeg det fulde beløb retur. Jeg har tidligere leveret Ultrawide skærme retur, 3 styk tror jeg endda. Nr.1 Fordi jeg ganske enkelt ikke kunne vende mig til den. (Pakket ud og testet over en weekend) Nr.2 Fordi den var for ringe. (Pakket ud og testet over en weekend) Nr.3 Fordi jeg ikke havde plads til den på mit midlertidige skrivebord som forventet. (Pakket ud, holdt op på bordet, pakket ned igen) Ens for alle tre, var at alt plastisk m.m var intakt og diverse fedtfingre tørret væk. Disse tre skærme blevet leveret retur uden brok.
--
Signatur (Valgfri)
#24
Rekly
Ultrabruger
21-06-2021 20:34

Rapporter til Admin
Efter dialog med Proshop samt flere tests, er vi kommet frem til at en reklamationssag er vejen frem. Testede buildet med AMD stock køler, og med mugen 5 køler (igen). I stress test kom.den 'mærkelige' core, op på 85 grader, mens de resterende var på 40-45 grader. Samt den ene core der stabilt er 20 grader.
--
Me? I'm wild
#25
Juusuhako
Elite Nørd
22-06-2021 08:32

Rapporter til Admin
#20 Du skriver ved brug af fortrydelsesretten, at de kan lave en værdiforringelse - så OP må jo gøre brug af garanti og håbe det går igennem med hans temp. problem - det jeg blot siger er, at hvis de ikke finder fejl så kan man risikere en endnu større regning samt, at jeg nu aldrig har oplevet et mindre beløb ved brug af fortrydelsesret trods forringelse. RMA tager også meget længere tid... Så derfor foreslog jeg blot brug af fortrydelsesret og så gøre opmærksom på de fejl man oplever.
--
ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB
#26
Comicsdk
Ultra Supporter
22-06-2021 08:57

Rapporter til Admin
24 Dialog er vejen frem, selv i 2021. Der er ikke grund til at bruge fortrydelsesretten hvis det i virkeligheden handler om defekt hardware. Man risikerer bare at sende l*rten videre til en anden forbruger, der så skal bruge tid på at skrive et indlæg på HOL der handler om at Proshop sender defekte varer til kunderne. Jeg har betalt et mindre gebyr for retur flere gange. Det kan ikke rigtig smadre min holdning til Proshops håndtering af reklamationer og retursager. Hvis de skal bruge tid på at ompakke, påføre kølepasta eller sælge varen som demo, eller hvad de nu skal gøre, er det vel fair nok.
--
#27
Rekly
Ultrabruger
22-06-2021 09:06

Rapporter til Admin
Opdatering: Kommer direkte fra Proshop, og der var ingen kvaler. Vi oprettede en reklamationssag, hvilket gjorde jeg fik udleveret en ny CPU i hånden, og pengene retur for motherboardet, da der var tale om en DEMO varer. Så jeg handler der fortsat.
--
Me? I'm wild

Opret svar til indlægget: Forringelse af værdi ved retur - Proshop

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning