Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak

Returnering af testet CPU+MOBO mulig?

Af Gæst jAMBAZZ | 02-03-2022 12:41 | 957 visninger | 20 svar, hop til seneste
Davs. Jeg vil høre om der er nogen der har haft held med at købe et motherboard og en cpu, teste det, og så returnere det derefter hvis nu man var utilfreds med købet? I så fald, hvilke webshops/butikker? Cheers!
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
ToFFo
Guru
02-03-2022 12:45

Rapporter til Admin
Det kan du sagtens, så længe du ikke ødelægger noget i processen. Det kan dog være der bliver trukket lidt af returbeløbet, hvis der er skader på emballage, eller hvis der mangler noget ved retur. Jeg har dog ikke prøvet at købe både bundkort OG processor og returnere begge dele efter test. Men jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem. Forhandlerne skal tage det retur hvis du returnerer indenfor fortrydelsesrettens regler. Så det er ingen problem. Igen, så længe du ikke ødelægger noget.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
--
Sidst redigeret 02-03-2022 12:46
#2
Comicsdk
Nørd Aspirant
02-03-2022 12:46

Rapporter til Admin
Jeg handler stort set kun hos Proshop. Der er yderst sjældent problemer med returneringer og reklamationer i mit tilfælde. Men når det er sagt; jeg render selv ud i butikken med hardwaren og får alt kigget på sammen med en medarbejder i RMA-afdelingen. Og sådan noget som bundkort, skal du være ekstra opmærksom på. Der er en håndfuld eksempler på bukkede pins, hvor det viser sig at der er ret stor usikkerhed om hvem synderen er, og jeg troede sådan set ikke rigtig på det, før det skete for en bekendt der har bygget et hav af maskiner og har fuldstændig styr på det. Har du mistet et bundkort til over en tusse på den konto, begynder du at kigge nærmere på konkurrenterne, sådan er det.
--
#3
Tjalfe
Gæst
02-03-2022 13:07

Rapporter til Admin
Blot en lille forudgisgelse herfra. Jeg gætter på at om 2-3 uge så er der en tråd oprettet herinde hvor Proshop bliver svinet til fordi de har afvist retur af bundkort pga. bøjet pins i cpu socket. Og denne trådstarter vil formentlig ikke accepteret at vedkommende selv har gjort det. Blot en lille tanke her fra...
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
Comicsdk
Nørd Aspirant
02-03-2022 13:18

Rapporter til Admin
3 Det er fint med kritisk sans. Selvfølgelig er der folk der kludrer i det med skruetrækkeren. Men når man så samtidig har set klokkeklare eksempler på et en butik videresælger returnerede varer uden at teste funktionaliteten inden varen rammer næste kunde, er det sådan set ubrugeligt med kritisk sans i den sammenhæng.
--
#5
Tjalfe
Gæst
02-03-2022 13:22

Rapporter til Admin
# 4 Folk glemmer som oftest at feje foran egen dør først...
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#6
NitroBlast
Guru
02-03-2022 13:27

Rapporter til Admin
Hvis varen er forseglet, som det ofte er med feks. CPU'er, så vil varen ikke længere kunne sælges som ny, med derimod som en demo/outlet vare til reduceret pris. Det er den, der har brudt forseglingen, der også skal dække et sådant værditab.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#7
Comicsdk
Nørd Aspirant
02-03-2022 13:29

Rapporter til Admin
5 Så modtager du et defekt bundkort med smadrede pins og render ud i butikken og får afvist din reklamation - reagerer du ved at gå amok med kosten? På sin vis tror jeg at man kan få nogle aggressioner ud gennem fejeriet, så det er måske ikke så dumt endda.
--
#8
Tjalfe
Gæst
02-03-2022 13:31

Rapporter til Admin
#7 Naturligvis er der nogle herinde som reelt har været uheldige - det er jeg sikker på. Men det antal som brokker sig herinde står slev ikke mål med det reelle tal - det er jeg mindst ligeså sikker på!
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
Comicsdk
Nørd Aspirant
02-03-2022 13:40

Rapporter til Admin
8 Jeg tror du har ret. Jeg har modtaget brugte varer købt via HOL, hvor man snildt kan se at der er foregået noget mishandling af en art, ridser på et board, bøjede pins på en AMD-CPU, en skærm der havde stået i en lade eller en stald osv. Men fungerer det eller kan rettes op på, gider jeg ikke rode med hverken koste eller diskussioner. Men et spritnyt bundkort fra en butik - der er jeg satme ikke tilfreds med en beskyldning om at jeg bruger skruetrækkeren i en brandert eller ikke har opdaget at jeg lider af Parkinsons og skulle have haft kosten ude inden jeg reklamerede. Man står jo rigtig ringe i sådan en situation.
--
Sidst redigeret 02-03-2022 13:41
#10
Tjalfe
Gæst
02-03-2022 13:46

Rapporter til Admin
#9 Ingen tvivl om det er en træst situation hvis det skulle være tilfældet. Men hold nu op hvor er det trættende at læse alle de brok opslag der er herinde, når man nu er overbesvist om at de fleste enten bevidst eller ubevidst selv har ødelagt varen. Folk er i min optik alt for forkælet i dette land - desværre.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#11
jambazz
Ny på siden
02-03-2022 14:48

Rapporter til Admin
#6 og alle andre Har #6 ikke ret i at varen som returneres inden for 14 dage skal kunne sælges til ny kunde som en ny vare? Det kan man vel som udgangspunkt ikke, da plombering på både mobo og CPUs emballage er brudt. Derfor spørger jeg til eksempler på konkrete butikker webshops, som alligevel tillader dette? Fx er elgiganten rimelig large med deres normale varer, men jeg har aldrig forsøgt at købe en cpu eller motherboard hos dem..
--
#12
Tjalfe
Gæst
02-03-2022 14:53

Rapporter til Admin
#11 - Du burde nok i stedet spørge dig selv om du kunne tænke dig at modtaget brugte varer, når du tror du køber nyt?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#13
Comicsdk
Nørd Aspirant
02-03-2022 14:53

Rapporter til Admin
11 Jeg kender ikke de specifikke regler på området. Men selv hvis det pr. lov var et krav at en butik skulle kunne sælge en returneret vare som demo-model eller ny vare med eller uden nedslag i prisen, er det hip som hap, hvis ikke de har en afdeling der gennemgår returvarer for fejl og defekter, før de sender varen ud til ny kunde.
--
#14
jambazz
Ny på siden
02-03-2022 15:10

Rapporter til Admin
#12 Det vil jeg selv være utilfreds med, hvis jeg betalte fuld pris. Men det ændrer nu ikke på mit spørgsmål. Jeg er meget interesseret i at testprøve nogle særlige varer, og det kan jeg bare ikke helt finde ud af om kan lade sig gøre. Jeg kan muuuuuligvis forestille mig at der findes en butik som alligevel tillader den slags, måske endda uofficielt, og det er så den jeg gerne vil finde.
--
#15
Comicsdk
Nørd Aspirant
02-03-2022 15:16

Rapporter til Admin
14 Altså du har ret til at montere hardware. Det er hvad jeg fik af besked hos Proshop. De har også taget varer retur jeg ikke gad at have, og de har i visse tilfælde pålagt gebyr for manglende emb, manglede paste eller hvad det nu end kan være af mindre detaljer der ikke påvirker funktionaliteten. I min optik burde en shop have lovlig mulighed for at fratrække penge på enhver returvare - der ikke er en reklamation, altså. Det kunne måske nedsætte antallet af returneringer blandt de kundetyper der udnytter muligheden af latterlige årsager, så som at finde den bedste OC-chip eller bare skal bruge en kjole at feste i og så videre.
--
Sidst redigeret 02-03-2022 15:19
#16
NitroBlast
Guru
02-03-2022 15:19

Rapporter til Admin
Hvis man bare kunne købe hardware i flæng, åbne og gennemteste det, for så at sende det retur og få alle pengene tilbage, kunne man jo starte en jutjube kanal på det grundlag. Er det rimeligt overfor dem, der efterfølgende skal have hardwaren? Min personlige holdning er den, at har man taget en vare i brug, og haft gavn af den, så har man ikke længere returret, men må sælge den som brugt i privat handel i stedet for. Jeg er GRÆNSELØST træt af, at bruge timer på at læse anmeldelser om diverse produkter, for så til sidst at finde det helt rigtige og slå til. Går rundt og glæder mig til varen kommer, og så er den kraft i helvede BRUGT! GRRRR!!
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#17
JS
Gæst
02-03-2022 18:58

Rapporter til Admin
#6+16 Forsegling på hardware, må godt brydes når vare skal testes. At du har brugt timer og uger på at læse anmelderser gør ingen forskel. Er varen i pæn stand og virker den, så kan du ikke se forskel alligevel. Definer i øvrigt forskellen på "test" og "brugt" ?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#18
NitroBlast
Guru
02-03-2022 19:18

Rapporter til Admin
#17 Ja, men dette er ensbetydende med et værditab, da varen så ikke længere kan sælges som ny. Det står i de fleste butikkers handelsbetingelser, hvor ting som montering og brud på beskyttende folier og plomberinger er nævnt som værdiforringende. Test: Hvis varen er taget ud og afprøvet, f.eks. hvis der er lavet benchmarks på en CPU / et grafikkort. Brugt: Hvis varen har været i brug, f.eks. hvis du køber komponenter, og bruger dem til et weekend-LAN eller en anden opgave.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#19
gæst
Gæst
02-03-2022 19:20

Rapporter til Admin
Hvis jeg køber en "ny vare" og jeg kan se den er åbnet og har været i brug. Så skal butikken sku fortælle det er et brugt produkt.... evt sælges som demo varer. Og nedsat pris. De kommer til at sende en ny vare påny, og en returlabel til det de sendte før som havde været i brug. Synes sku os det er lettere fesent at folk kan købe feks en cpu og bruge den i 14 dage og så bare få pengene tilbage. Hvem fanden gider at betale fuld pris for et brugt produkt ?.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#20
BabaMac
Ultra Nørd
02-03-2022 19:58

Rapporter til Admin
#15 Det har de såmænd allerede mulighed for, efter en ikke nærmere fastsat takst.. Men de må fratrække det de vurderer er en reel værdiforringelse af produktet.
--
Min hukommelse kører ikke på alle cylindre, reminders modtages gerne!! Mine salgstråde kører med al sandsynlighed også på Dba.dk..

Opret svar til indlægget: Returnering af testet CPU+MOBO mulig?

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE