Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Bundkort-bøvl og fjols på glatis

Af Semibruger Lng | 01-03-2018 15:29 | 1826 visninger | 16 svar, hop til seneste
For lige at starte den lange historie: Jeg er et fjols, i know. Gennem januar og lidt af februar, har jeg haft gang i mit første pc byg-selv projekt. Men brugte dele for at holde priserne nede. Det starte fint og fortsætter egentlig sådan indtil jeg skal starte maskinen første gang. Der kommer en fejlmeddelelse, som jeg ikke helt forstod. Efter lidt spørgen rundt og med mange fejlmuligheder afprøvet uden held, beslutter jeg at aflevere den hos en computerforretning. De er ret professionelle og jeg stoler som sådan på deres vurdering. Beskedes er klar: Fejlmeldingen kommer pga bøjede pins på bundkortet. På det tidspunkt var jeg lidt træt at alt det bøvl jeg havde været igennem den foregående uge,så jeg beslutter at købe et andet bundkort med det samme. Hjemme igen, det hele er samlet og klar til ny opstart: Den samme fejlmelding en gang til... Så bliver jeg sgu lidt olm. Jeg sylter projektet et par dage for at køle ned, hvorefter jeg begynder at undersøge om det første bundkort så egentlig var defekt. Jeg får tilfældigt kontakt med en gut via et forum på Facebook. Jeg sender ham billeder af den socket der skulle have bøjede pins. Han mener ikke der er noget. Det viser sig, at han arbejder i en computerforretning i en by tæt på. Jeg kører op til ham og får testet hele systemet. Efter det var der ingen fejlmelding mere og siden da, har min stationære kørt uden problemer med det bundkort som var blevet dømt defekt og ude af forretningen. (han opdaterede bundkortet og ryddede cmos) Så skulle man tro at alt var godt? - Men nu kommer jeg til, hvad jeg skrev i starten: Jeg er et fjols. Jeg beslutter mig for at returnere det nyindkøbte bundkort. Da jeg så skal sætte socketbeskyttelsen tilbage tager jeg fejl. Det er jo som sagt første gang jeg roder med den slags. En klar fejl 40 fra min side, indrømmet. Første gang sætter jeg den fast under cpu-klipsen, hvilket resulterer i, at der nu er et par bøjede pins på det ellers helt nye bundkort. F**king lort. Det er ikke voldsomt, men det er jo stadig ubrugeligt som udgangspunkt. Jeg har ikke taget kontakt til butikken endnu, da jeg mistede modet helt efter det. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om jeg stadig skal. Jeg mener, jeg havde jo aldrig købt et nyt bundkort, hvis de ikke havde fejldiagnostiseret min første bundkort. Det var ikke en kompliceret fejl der var skyld i fejlmeldingen, så jeg føler også at de har sovet i timen. Jeg har til gengæld selv ødelagt det nyindkøbte bundkort, det ved jeg. Jeg tror egentlig bare godt, at jeg kunne tænke mig at få et par reaktioner på den lille roman her. På forhånd tak.
--
#1
Nalsev
Monsterbruger
01-03-2018 15:37

Rapporter til Admin
En bruger herinde ved navn BabaMac har haft ret meget succes med at redde nogle bundkort med bukkede pins, så du kan evt tage kontakt til ham ;)
--
#2
MadsAG
Juniorbruger
01-03-2018 15:41

Rapporter til Admin
De ben du har bukket kan muligvis rettes ud, men pas på med at gøre det selv. Tager du gode billeder af soklen, så vil du kunne sælge bundkortet brugt herinde f.eks.
--
#3
Lng
Semibruger
01-03-2018 15:57

Rapporter til Admin
#1+2 Tak for input. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvordan jeg skal forholde mig til at butikken gav mig en forkert diagnose af bundkortet. Jeg kan jo som sådan ikke bevise, at de ikke havde ret. Jeg føler dog ikke, at de penge jeg gav for deres vurdering var noget værd. Kun for dem selvfølgelig. De fik mig til at købe et nyt bundkort.
--
#4
Tux
Guru
01-03-2018 16:00

Rapporter til Admin
Hvad var fejlen ved første setup så, hvis ikke bukkede pins? Det kan jeg ikke lige få læst mig til.
--
Don't feed the trolls.
#5
Defterdar
Elitebruger
01-03-2018 16:01

Rapporter til Admin
Vent... vil du redde bundkortet for så at returnere det, eller hvordan skal jeg læse dit indlæg?
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair H110i | Corsair K70RGB | 3x ASUS VS248HR
#6
Lng
Semibruger
01-03-2018 16:04

Rapporter til Admin
#4 Så vidt jeg selv forstod (med min begrænsede viden) og selv har set, kunne jeg få windows installeret, efter den anden gut havde opdateret og ryddet cmos. Hvis det ar det eneste, der forsagede fejlen, var det jo egentlig bare en bagatel. Jeg forstår dog ikke, hvordan jeg kunne få den samme fejlmelding på det nye bundkort også. Vh.
--
#7
Lng
Semibruger
01-03-2018 16:06

Rapporter til Admin
#5 Jeg synes ikke det ville være fair for forretningen, at tage et bundkort igen som jeg har ødelagt. Omvendt synes jeg heller ikke at deres ekspertise faldt positivt ud ved det her forløb. Jeg er klar over at alle laver fejl i alle fag. Det er bare frustrerende at deres diagnose viste sig at være forkert og kostede mig et nyt bundkort jeg ikke havde brug for. Så jeg har overvejet, om det ville være rimeligt at forlange de penge tilbage jeg gav for eftersynet. Vh.
--
#8
Tux
Guru
01-03-2018 16:08

Rapporter til Admin
#6 Lyder som om at bundkortene krævede en BIOS/UEFI opdatering for at understøtte den installerede CPU. Er kun et gæt dog. Men hvordan at de kan sige det er bukkede pins, uden at der er bukkede pins, er jeg ikke helt med på. Bukkede pins er jo noget man kan se fysisk. Så de har bare gjort det som dem på Facebook gjorde; slået fejlen op og set på hvad det kan være, frem for at egentlig undersøge det. Sjusket, hvis det er tilfældet. Men hey, de fik dig til at bruge penge hos dem ;) Angående det nye bundkort, så kan du sagtens sælge det brugt uden alt for meget tab. Pukkede pins kan oftest ordnes. Du kan ikke returnere det. Eller rettere, du kan ikke forvente at de tager imod det. Snak med dem om det. De lavede trods alt en fejl vurdering, kan være de tager det tilbage som goodwill.
--
Don't feed the trolls.
--
Sidst redigeret 01-03-2018 16:09
#9
Defterdar
Elitebruger
01-03-2018 16:09

Rapporter til Admin
Jeg er som sådan også ligeglad med forretningen, det er mere hvis de "overser" at bundkortet reelt set har været "smadret" og så sælger det videre til en uvidende kunde, som så måske oplevet fejl senere og vil fejlmelde kortet. Det ville jeg ikke have samvittighed til.
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair H110i | Corsair K70RGB | 3x ASUS VS248HR
#10
Lng
Semibruger
01-03-2018 16:26

Rapporter til Admin
#8 Det lyder meget rigtigt. Jeg er ret sikker på, at det også blev gjort. Det er dog lidt en udfordring, når man ikke selv forstår det hele. ;) Det der med det bukkede pins, undrede også den anden, der opdaterede systemet. Det første han spurgte om, var også om butikken havde fortalt mig hvor de bukkede pins sad. Derefter bad han om billeder fra forskellige vinkler og kunne ret hurtigt sige at han med 90% sikkerhed ikke kunne se noget. Men at han gerne ville se det i virkeligheden, for at kunne være sikker Men jeg tror sådan set, at de har testet det på mange måder. Jeg kunne da se, at de havde tilsluttet en lille højttaler til bundkortet for at kunne høre fejllyde. Selve betjeningen tror jeg også var et problem, da ham der tog i mod min computer og skrev problemet ned, ærlig talt ikke virkede som om at han havde super meget styr på lige den del af forretningen. Vh.
--
#11
Lng
Semibruger
01-03-2018 16:28

Rapporter til Admin
#9 Sådan har jeg det også lidt. Har tænkt på, at det jo ikke er sikkert at de åbner det hele og gennemgår alt, lige når de tager det tilbage. Men jeg er sgu for godt et menneske til at gøre det. Igen var det jo mig der ødelagde det. Vh.
--
#12
Defterdar
Elitebruger
01-03-2018 16:34

Rapporter til Admin
Hellere sælge det og evt gøre opmærksom på at problemet er rettet :) Så snyder du ingen
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair H110i | Corsair K70RGB | 3x ASUS VS248HR
#13
Jacob [5260 Od.S]
Elite Supporter
01-03-2018 16:39

Rapporter til Admin
Du har givet nogle lærepenge ud. Det kan jo være at det er første gang ud af 1000 gange at butikken tager fejl. Er du uheldig, ja - var butikken dygtige i din case, nej. Jeg kan godt forstå du synes butikken har fortjent at høre hvad du synes om dem og deres service, men det er spild af tid - særligt nu hvor du har fucket deres bundkort op (havde du ikke det, så synes jeg du havde stået solidt til at få penge retur - hvis de havde nogen moral). Lad være emd at spilde mere tid på det, sælg bundkortet, vær glad for din computer og kom videre.
--
Google først, spørg bagefter. Man skal ikke græde over spist bacon.
#14
PunaniPounder
Semi Supporter
01-03-2018 20:22

Rapporter til Admin
Jeg havde skrevet en mail til butikken, hvor du kort ridser forløbet op og på sober og saglig vis udtrykker din utilfredshed - om ikke andet for deres egen skyld, så de ikke fremover står med sure kunder. Det tror jeg er din største chance for lidt kompensation. Jeg kan godt forstå situationen er voldsomt nederen og jeg ville nok selv være helt oppe i det røde felt over at butikken tilsyneladende forsøger at hustle, men når du selv har ødelagt det nye bundkort står du ikke skidegodt.
--
Dell Latitude E5450: i5 5300U / 8 GB RAM / 320 GB HDD / 14" Full HD LED Dell Latitude E7240: i5 4310 / 8 GB RAM / 128 GB SSD / 12.5" HD LED
#15
Sven Bent
Elite Supporter
02-03-2018 04:28

Rapporter til Admin
#1 Sorry mate jeg haaber du kan finde en som kan rette dem. jeg har gjort det paa et par bundkort men de tager en del tid
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#16
Lng
Semibruger
25-03-2018 20:26

Rapporter til Admin
Jeg har tænkt længe over det. Jeg har opgivet alt der hedder penge retur fra forretningen. Men jeg har netop sendt en mail til dem, hvori jeg forklarer hele forløbet. Så står jeg bare tilbage, med det bundkort jeg købte - der nu har de famøse bøjede pins. Det vælger jeg derfor at sælge. Så hvis du kan bruge et defekt - men ellers ikke brugt - MSI Z270 Gaming pro bundkort, så smid et bud. Jeg kommer nok til at krumme tæer lige meget hvad. Men det er jo som før nævnt min egen skyld. :p
--

Opret svar til indlægget: Bundkort-bøvl og fjols på glatis

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning