Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak

Brug af fortrydelsesret ved modtagelse af skadet C...

Af Bruger Aspirant Ianw90 | 19-01-2020 09:36 | 1371 visninger | 26 svar, hop til seneste
Jeg modtog i fredags en CPU med bukket pins fra Proshop. Dette finder jeg ud af lørdag da jeg skal bruge den. Tager ud til deres fysiske butik og snakker med dem. De siger jeg skal oprette en RMA sag, hvor jeg så spørger om jeg ikke kan bruge min fortrydelsesret, da jeg ikke er interesseret i at vente 2 uger på en ny CPU. Nu gik jeg med på deres RMA ide, men har imellem tiden tænkt over at det da ikke kan være rigtigt, at jeg absolut skal være fanget i en RMA sag bare fordi de sender et defekt produkt? Er der muligvis nogen som har personlig erfaring med lige netop denne problemstilling, som har lyst til at dele lidt ud af deres viden?
--
#1
thechillum
Semi Supporter
19-01-2020 09:43

Rapporter til Admin
Jeg ville insistere på at de ombyttede produktet med det samme, ellers var det sidste gang man handlede hos dem. Når man køber et nyt produkt og ikke har haft det i brug, så skal man ikke RMA noget som helst, det er Proshop som skal RMA produktet med producenten selv, ikke dig som kunde. Nu når du vælger at sige ja til RMA - så ville jeg blot bestille en ny tilsvarende CPU fra Proshop nu og bruge den, vente på RMA blev godkendt og så bruge din returret når den nye enhed kom. (Dine 14dags returret er jo sat på pause nu, da produktet er oprettet i en RMA-sag, så du træder tilbage til de 12-13dags returret når det virkende produktet kommer hjem) Jeg ved godt du har dobbelt op på "penge" i omløb, men det er vel næppe et større problem?
--
#2
krykoli
Juniorbruger
19-01-2020 09:56

Rapporter til Admin
Hvis du har købt og bestilt CPU'en over deres webshop, så har du automatisk 14 dages fortrydelsesret iht. købeloven. Har du derimod købt og hentet CPU'en i deres fysiske butik, så er det helt frivilligt om de vil give dig 14 dages fortrydelsesret. Så du kunne sådan bare at have bedt om pengene retur eller en ny CPU. Forbrugerrådet skriver dette: Kan jeg få pengene tilbage, hvis varen ikke virker? Forhandleren skal udbedre fejl på din vare. Han kan godt nægte at give dig pengene tilbage for din vare ved at tilbyde dig, at du enten kan få varen repareret, eller du kan få varen byttet til en ny, tilsvarende vare. Pengene har du krav på at få tilbage hvis: - Varen har en væsentlig fejl. - Forhandleren ikke kan løse fejlen på din vare ved at bytte eller reparere din vare Får du pengene tilbage, skal du have det fulde beløb for varen tilbage. Det gælder også, selv om du har brugt varen, eller den i mellemtiden er faldet i pris. Et tilgodebevis er ikke nok – du har krav på at få dine penge. Ombytning eller reparation: Kan jeg selv vælge? Virker din vare ikke, bestemmer du som udgangspunkt selv, om du vil have varen repareret eller byttet. Forhandleren kan dog nægte at efterleve dit ønske, hvis forhandleren kan dokumentere, at det vil kræve uforholdsmæssigt store omkostninger, eller dit ønske er umuligt at opfylde. https://taenk.dk[...] https://taenk.dk[...]
--
#3
SBargisen
Ultra Supporter
19-01-2020 10:00

Rapporter til Admin
#1 Jeg er ret sikker på, at din fortrydelsesret udløber efter 14 dage, uagtet at du har en RMA sag kørende på selvsamme produkt. Hvis du har noget konkret på det, så vil jeg selvfølgelig gerne læse det, og så lærer jeg selvfølgelig noget nyt. (Jeg har endnu ikke stået i en sådan situation.) Det må være afskyeligt svært for en butik med bukkede pins. Man sender en vare til en kunde, og jeg har solgt utallige tusinder maskiner, og aldrig oplevet at få et nyt produkt med bukkede pins. Så jeg vil antage at sandsynligheden er uendeligt lille. Jeg mindes dog, at jeg har læst om at proshop har sendt varer ud med bukkede pins, som vel må antages at have været retursager? Så hvis jeg var dig, ville jeg undersøge om det er noget en anden kunde tidligere har returneret til Proshop, som de så ikke har testet korrekt eller andet.
--
www.OGaming.dk[...] - De bedste priser på gaming PC'ere
#4
SBargisen
Ultra Supporter
19-01-2020 10:01

Rapporter til Admin
#2 Men det her er jo netop bukkede pins. Hvis du køber en vare, og du kommer til at ødelægge den, så skal de jo netop ikke tage den retur. Der er selvfølgelig altid formodningsreglen, og de burde gøre det for god kundeservice. Men jeg tvivler på at de SKAL.
--
www.OGaming.dk[...] - De bedste priser på gaming PC'ere
#5
MisterNiceHands
Nørd
19-01-2020 10:14

Rapporter til Admin
#2 Uanset hvordan du handler ved Proshop, så bliver ALT bestilt og behandlet gennem deres webshop. Om du sidder hjemme, eller står i Aarhus, så det samme proces. #0 Hvis du tager derud i morgen inden kl 16, lister ind i deres RMA, siger varen var DOA, og du gerne vil have den ombyttet, så får du det. Jeg havde samme problem med et RTX2080, ringede til deres support, de sagde den skulle sendes ind. Det var jeg lidt muggen over, men bed det i mig efter en uge, fordi mit Strix kort bestemt ikke var støjsvagt, der kom en klikken fra kortet når blæseren kørte.. Jeg tog så ind med kortet, og forventede bare de ville oprette RMA ved Asus, og jeg så vil hører nærmere.. Jeg var starte set på vej ud at døren, da fyren så spørger “ Vil du have pengene retur, eller et nyt kort med i hånden” Så er du inden for de 14 dage, så få den afleveret retur så hurtigt som muligt!
--
i7-8086K | RTX 2080 Strix OC | Z390-E Gaming Strix | PC-O11DX Dynamic
#6
MisterNiceHands
Nørd
19-01-2020 10:23

Rapporter til Admin
Rettelser til #5 Stavefejl koster gratis. Samt det skal siges, at Proshops Support havde 2 gange fortalt mig, at jeg ikke ville kunne få ombyttet kortet, det skulle forbi Asus før jeg fik et nyt.
--
i7-8086K | RTX 2080 Strix OC | Z390-E Gaming Strix | PC-O11DX Dynamic
--
Sidst redigeret 19-01-2020 10:23
#7
SBargisen
Ultra Supporter
19-01-2020 10:24

Rapporter til Admin
#5 Det er også lidt en anden sag. Et DOA grafikkort er én ting, en processor med bukkede pins en anden. En processor med bukkede pins er en beskadiget vare, og så er diskussionen hvorvidt det er plausibelt at den er ankommet sådan eller at det er kunden selv som har bukket pins på den, også selvom det har været et uheld. imo, hans bedste bud er at tjekke om det er en returvare han har fået.
--
www.OGaming.dk[...] - De bedste priser på gaming PC'ere
#8
MisterNiceHands
Nørd
19-01-2020 10:32

Rapporter til Admin
#7 Det er self rigtig nok, men det er stadig butikken som har bevisbyrden de første 14 dage, så umiddelbart burde du skulle æde den. (Ret mig gerne hvis jeg er helt gal på den)
--
i7-8086K | RTX 2080 Strix OC | Z390-E Gaming Strix | PC-O11DX Dynamic
#9
thechillum
Semi Supporter
19-01-2020 10:35

Rapporter til Admin
#3 - 14 dags retur og fortrydelsesret er jo en på tvunget service som er opgivet pr. lov. Dette er jo grundet man som forbruger skal kunne se, føle, mærke og evt. prøve produktet da man ikke kan prøve/se det i brug via net-butik som ved fysisk butik. Produkter som er blevet prøvet kan net-butikken så vælge at nedjustere retur-prisen da produktet nu er en "demo" model og derfor ikke længere kan videresælges som direkte ny i ubrugt emballage. - Når han så modtager et produkt som er defekt/ikke virker, så har han ikke længere mulighed for at korrekt vurdere om produktet er som han vil have det, derfor fra et jurdisk standpunkt vil de 14dags returret blive sat i bero fra sekundet at kunden klager/opretter RMA. Never the less, jeg er nået til punkt hvor jeg filmer mine pakker ved modtagelse ude i bilka/posthus/pakkeshop, jeg filmer når jeg åbner dem, jeg filmer CPU-pins - Bundkort-pins osv, for det er blevet et større problem nu end for 5 år siden. Det samme er gældende ved RMA - Jeg selv-tester problemerne så vidt som muligt selv, jeg tager billeder af socket/pins osv, for de skal ikke komme bagefter og sige det er selvforskyldt grundet: "Dit bundkort har bukkede pins"
--
#10
SBargisen
Ultra Supporter
19-01-2020 10:44

Rapporter til Admin
#9 Tildels. Hvis en forbruger ødelægger produktet, så kan forbrugeren ikke forvente at butikken tager den retur. Derudover vælger butikken selv jf. europæisk lovgivning, hvad kunden skal have retur. Altså hvad værdiforringelsen er på. Så i dette tilfælde kan butikken ren teoretisk sige at de vil give 0 kr. da varen er defekt. Bukkede pins er ikke noget som kommer fra producenten, medmindre i er afskyeligt uheldige, vi taler mere end 1/10.000, så jeg vil i meget højere grad antage at en anden kunde har bukket pins, og blot sendt den retur. Hvorefter de ikke har tjekket den, eller har tjekket den, og måske er kommet til at bukke pins og så videresolgt den. - Hvorfor han skal tjekke om det er en retursag, da han 100% vil stå meget stærkere.
--
www.OGaming.dk[...] - De bedste priser på gaming PC'ere
#11
ToFFo
Guru
19-01-2020 10:50

Rapporter til Admin
Jeg tænkte at dette ville være en nem sag, indtil jeg så du havde købt hos Proshop. Nu tror jeg desværre du er fucked. Proshop er ikke ligefrem kendt for den gode service, når det kommer til den type reklamationer. De vil helt sikkert påstå du selv har ødelagt den. Først efter en masse sags-nusseri vil de måske ombestemme sig. Men deres kæmpe ego skal plejes, og hvis de siger A, vil de gøre alt hvad de kan for ikke at indrømme at A er forkert. Ærgerligt du sagde ja tak til RMA, for det gør bare din sag værre. Vi kan kun håbe på de har taget sig sammen på det seneste. Ellers er du nok på spanden. Selvfølgelig har man sine 14 dage, og eftersom han har gjort indsigelse, 'burde' de 14 dage stå stille, men jeg tror ikke der er skrevet noget konkret om det er tilfældet nogen steder. Han har gjort opmærksom på det indenfor rimelig tid i hvert fald, og nu er det op til Proshop at bevise, at varen IKKE var sådan da de solgte den. Hvilket de nok ikke kan. Men de kan sandsynliggøre at den ikke var defekt på salgstidspunktet. Den eneste måde de kan se om den er beskadiget på inden afsendelse, er ved at åbne emballagen, og så er varen ikke ny mere. Så den går heller ikke. Havde det været en hver anden forhandler havde jeg sagt det nok skulle gå. Men eftersom det er proshop er jeg bange for at du sandsynligvis er fucked.
--
- Indsæt signatur -
#12
bobson
Giga Supporter
19-01-2020 10:53

Rapporter til Admin
Jeg har på et tidspunkt modtaget en cpu køler med et bøjet "ben" fra Proshop. Jeg tog i butikken og afleverede den, det var intet problem, "den må have været en returvare" sagde medarbejderen. Jeg spurgte om ikke det burde være opdaget, inden de sendte den ud igen? "Haha, grinte han, vi tjekker altså ikke engang halvdelen af de varer vi får retur, det er der ikke tid til, vi håber det bedste". Ovenstående kan næppe bruges til nogt, af nogen, men sådan er det i hvert fald :)
--
#13
thechillum
Semi Supporter
19-01-2020 10:58

Rapporter til Admin
#10 - Kan du bevise at køber har ødelagt produktet? Med mindre du har nogen jurdiske beviser på dit udsagn, så er manden uskyldig... Hvis du fra ogaming sælger en CPU til mig Jeg modtager den og konstatere den er defekt og ikke virker. Du beskylder mig for at havde ødelagt den Denne sag kom i retten, hvordan mener du så din sag står iforhold til at kunne bevise at produktet var intakt og virkede da du solgte mig den? Jeg ved en ting, hvis en virksomhed laver sådan et trick på mig, er det første og sidste gang jeg handler hos dem. Lige pt. er jeg tæt ved at overveje efter mange måneders problemer med Proshop hvorvidt jeg skal skifte hardware leverandør privat men også erhvervs-mæssigt det firma jeg normalt arbejder for har købt for snart en halv-million. Jeg har dog ALDRIG oplevet problemer hos Proshop, kun god kundeservice. Jeg har haft et defekt bundkort, defekt ssd, defekt grafikkort, defekt headset, og de har løst problemerne på under 2 hverdage og endda sendt mig nye produkter inden jeg fik sendt det andet retur.
--
#14
SBargisen
Ultra Supporter
19-01-2020 11:04

Rapporter til Admin
#13 Jeg kan kun udtale mig ud fra hvad jeg har oplevet, og det er altså at processorer mv. ikke har bukkede pins fra fabrikken, så det må antages at være ikke muligt. (Fra mit synspunkt.) Bevisbyrden ligger korrekt hos sælgeren, i den første tid. (Formodningsreglen) men ren juridisk tror jeg den er nem, som virksomhed at komme igennem, da det er et produkt som forsvarligt er pakket ned mv. og det er et produkt man som forbruger nemt kan “komme til” at beskadige. Jeg har ikke stået i en situation, hvor en kunde har fået en processor med bukkede pins, da vi overvejende kun sælger samlede systemer. Jeg kan kun konkludere ud fra personlige erfaringer, og det er at pins ikke er bukket fra fabrikken.
--
www.OGaming.dk[...] - De bedste priser på gaming PC'ere
--
Sidst redigeret 19-01-2020 11:06
#15
Ianw90
Bruger Aspirant
19-01-2020 11:16

Rapporter til Admin
Tak for alle svarende. Jeg tog et par billeder af indpakningen samt selve kassen til CPUen, da jeg ved modtagelse kunne konstatere at den havde haft en hård transit. https://imgur.com[...] https://imgur.com[...] https://imgur.com[...] På billederne af selve CPU kassen ses det at et af hjørnerne er godt flosset, og et andet er decideret revnet, hvilket vel må betyde at kassen før har været åbnet. Planen er at ringe ind til Proshop imorgen og snakke med dem. Først vil jeg høre dem om gældende produkt tidligere har været returneret, derefter vil jeg fortælle min historie, hvor jeg åbner kassen og allerede ved første øjekast kan konstatere at CPU har bukket pins. Stiller de sig på bagben, må jeg tage den derfra. Jeg er i hvert fald ikke interesseret i at vente 2 uger på de kommer retur, da jeg har købt en masse andre komponenter som jeg også skal have testet af for fejl og mangler. Dette kan dog ikke gøres før jeg har en CPU som virker.
--
#16
thechillum
Semi Supporter
19-01-2020 11:22

Rapporter til Admin
#15 - Nu da der endda også er kommet billeder på, så vil jeg bestemt påpege endnu kraftige om at de skal give dig et nyt produkt. Proshop må efterfølgende så selv finde frem til følgende. 1. Er det en retur-vare, da dens mærker påpeger at produktet har været åbnet? 2. Er pakken blevet tæsket af fragt-leverandøren? 3. Er produktet defekt fra producentens side? Lige meget hvad, mener jeg ikke du er ansvarlig og skal holde som gidsel i denne sag - lige meget hvad andre siger og mener, så ville jeg ikke acceptere at stå i uger/måneder og vente på de udreder en RMA-procedure!
--
#17
ToFFo
Guru
19-01-2020 11:43

Rapporter til Admin
Det ser ikke ud til produktet har været åbnet. Klistermærket er ikke brudt, af hvad jeg kan se. Måske tager jeg fejl. Jeg kender heller ikke emballagen, så skal ikke kunne sige om kassen kan åbnes fra bunden, uden klistermærket bliver brudt. Men umiddelbart ligner det på billederne ikke et produkt der har været åbnet før.
--
- Indsæt signatur -
#18
Martin.v.r
Monster Nørd
19-01-2020 11:47

Rapporter til Admin
må vi se et foto af cpuen,de kan måske rettes igen med en stiftblyant
--
Vandkølet I7 [email protected]+GHZ asus p67 maximus iv extreme 4x4GB ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#19
Jackson3012
Semi Supporter
19-01-2020 13:26

Rapporter til Admin
Jeg vil lige smide mine 2 cents. Skulle bygge en PC til min nevø som har sparet op. Købte for 14 dage siden et bundkort, Det var en demo model, men prisen var god. Modtog det, og i kassen lå der MSI ting, (Det var et gigabyte bundkort) Men det var en demo model, så jeg tog mig ikke af det. Installerede bundkortet, og misandten om det ikke ville poste. Prøvede alt og brugte adskillige timer på at fixe det. Forskellige gen CPU`er, Forskellige PSU`er, RAM, etc. Konstaterede at bundkortet var defekt. Oprettede en RMA, og bestilte et andet bundkort (også demo) Modtog det nye bundkort, og denne gang manglede M2 skruen. Lige det eneste jeg ikke havde på lager, og den SSD jeg havde var en M2. Heldigvis, havde jeg en kammerat, som lige havde fået ødelagt sit bundkort, og ved ikke tilfælde ikke havde smidt det ud. Så fik en skrue af ham. Blev dog lidt småirriteret over det, da der står, at alle deres demo produkter, har alle dele til at være funktionelle. Og taget i betragtning at flere og flere, bruger M2 formfaktoren, vil jeg mene at det er en mangel. Nå men, kontaktede Proshop forinden, og de lovede at kontakte mig dagen efter, hvilket aldrig skete, det endte med at der gik omkring 3 dage, og jeg rykkede dem, derefter gik der nogle dage, og jeg fik svar. De har så efterfølgende sendt skruen, men jeg føler mig så provokeret over behandlingen af sagen, at jeg ikke engang gider at hente det. Selvom posthuset ligger 100m væk. Men RMA på det ødelagte bundkort var dog intet problem, som jeg skrev så ville jeg gøre brug af min returret, når RMA var afsluttet, og pengene havde jeg tilbage inden for en uge. Min pointe er, at du nok har modtaget en brugt CPU, og de så ikke har tjekket det ordentligt. Forresten så kan de PINS nemt rettes, har lykkedes mig at rette to CPU`er der kører glimrende, og en bruger heriinde købte en CPU af mig, der fik bukkede pins af Pestnords behandling, det lykkedes også ham at rette dem, efter vejledning. Og skulle efter ham køre helt fint. iøvrigt, så er der flere steder på nettet, hvor folk skriver at de har modtaget bøjet pins fra fabrikken. https://www.overclockers.com[...] Lidt samme situation. Uåbnet kasse, bøjet pin.
--
Sidst redigeret 19-01-2020 13:31
#20
Sven Bent
Mega Nørd
19-01-2020 18:04

Rapporter til Admin
@op "ikke kan være rigtigt, at jeg absolut skal være fanget i en RMA sag bare fordi de sender et defekt produkt?" jo det er det som reklematiosnrette er til for at du ikke skal level med et defekt produkt. saa er du heldig at der i DK er 2 aars reklemationsret Det er saadan systemmet er sat.op. surt for dig at mdotage defekt. jo. men i det mindste bliver det fikset. det er hver der er vvalgt i dk som et at vare fair. har du din fortydelseret kan du bruge den, det er en seerat ting og er kun ved fjernsalg. men igen fortrydelset ret kan lovligt tage op til 30 dage saa det fikser heller ikke dit problme nu og her. ting tager tid sadan er livet.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 19-01-2020 18:05
#21
kb-
Super Nørd
19-01-2020 18:12

Rapporter til Admin
Jeg køber aldrig noget hos proshop igen =) Vi havde en super dårlig internetleverandør. (Bolig.net, boligNET eller noget i den stil). Hver aften kl 20 blev nettet overbelastet og gik ned. De sagde igen og igen at nu var det ordnet, at det var folk herude der downloadede osv osv, til sidst fik jeg nok og fik 50 andre ebboere til at give dem dårlige anmeldelser med beviser på trustpilot. To dage efter var det fikset, og de inviterede alle på kage i beboerhuset og sagde undskyld. Det kan godt svare sig at lave en samlet offensiv mod lortefirmaer. Måske skulle vi skrive en god stak dårlige anmeldelser så de kan få fingeren ud af fissen.
--
.
--
Sidst redigeret 19-01-2020 18:17
#22
BabaMac
Ultra Nørd
19-01-2020 18:29

Rapporter til Admin
#0 Hvis det ender i lort og du ellers får cpu'en smidt retur uden yderligere behandling, så giv lyd fra dig.. Jeg har lige været inde hos Deekay og rette pins ud på en anden Ryzen, og alt gik som det skulle selvom jeg var noget overrasket over hvor meget tættere de pins sad ifht. de gamle AM3/4 cpuer... :D
--
Mine salgsannoncer kører med al sandsynlighed også på Dba.dk..
#23
Ianw90
Bruger Aspirant
20-01-2020 14:51

Rapporter til Admin
Tak til alle for deres input :-) Jeg fik snakket med en flinker fyr fra Proshops kundeservice i morges som forklarede, at jeg uden problemer kunne gøre brug af min fortrydelsesret. Han forklarede så fint hvordan han kollegaer på Pick-up point i København ikke tager stilling til den slags, men blot tager imod produktet. Jeg modtog et par timer efter vores samtale en kreditnota. Det er selvfølgelig uheldigt at nogen herinde har haft en øv oplevelse med deres kundeservice, men for mit vedkommende er der ikke en finger at sætte og jeg handler gerne hos Proshop igen :-)
--
#24
ToFFo
Guru
20-01-2020 14:57

Rapporter til Admin
#23 - Deres kundeservice har jeg ikke noget imod. Deres RMA afdeling er dog en heeelt anden sag :P
--
- Indsæt signatur -
#25
Artisan
Monsterbruger
20-01-2020 16:13

Rapporter til Admin
ToFFo hov hov :p
--
#26
Jimminez
Super Supporter
21-01-2020 08:23

Rapporter til Admin
#24 i KBH hvor op har været har de ingen RMA afdeling det eneste de gør i KBH er at uddele og tage imod INTET andet
--

Opret svar til indlægget: Brug af fortrydelsesret ved modtagelse af skadet C...

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning