Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Compumail fejler endnu en gang ved reklamation

Af Bruger Aspirant gaming-king | 13-01-2021 22:08 | 2748 visninger | 34 svar, hop til seneste
Hejsa. Der har efterhånden været en del tråde herinde med klager over hvordan Compumail.dk håndtere reklamationer, og endnu en gang kan jeg bekræfte, at man skal holde sig fra dem. Jeg har reklameret over et bundkort fra Asrock. Det startede skidt med at tage over en måned. Det kan selvfølgelig godt tage lang tid - især når det skal ind til producenten (Compumail laver ikke selv teknisk undersøgelse af produktet). Men det var sjovt nok først da jeg skrev til dem, at de fik den gode idé at de måske skulle prøve at spørge Asrock hvor langt de var med sagen og efter det var sagen nu pludseligt klar til at blive afsluttet. Så samme dag fik jeg en mail med at sagen var afsluttet og en track and trace. Personen jeg kontaktede mig gjorde mig opmærksom på, at bundkortet var ombyttet, men at det var samme (originale) kasse og tilbehør jeg ville få tilbage.. Og det har de vel ret til, så det er der intet galt i. Da det så ankommer går jeg selvfølgelig i gang med at undersøge bundkortet - som man ALTID SKAL GØRE! TAG BILLEDER OG VIDEO!. Der er fedtede fingre over alt. Der er kondensatorer der er bøjet, det er som om der er en olie substans på nogle af komponenter og der er ridser på CPU soklen (altså den øverste bøjle del på Intel soklen). Jeg har ikke afprøvet produktet så det må stadig formodes at være funktionelt, men jeg ved det faktisk ikke. Det korte af det lange er, at jeg selvfølgelig ikke acceptere at modtage noget der er brugt, da selv forbrugerklagenævnet er ret klar i mæglet omkring dette. Når en sælger/producent vælger at ombytte ved en reklamation, så skal varen være fabriksny. "Ombytning - hvad er det? ... Varen skal være fabriksny. Du kan komme ud for, at sælgeren tilbyder dig en nyere model, hvis den, du oprindeligt købte, ikke længere kan skaffes. Du bestemmer selv, om du vil tage imod det tilbud." Kilde: https://www.forbrug.dk[...] Compumail siger selv det er et "SWAP fra producenten".. Jeg aner ikke hvad det betyder, men i bedste fald er det et sprit nyt produkt fra fabrikationslinjen som er ombyttet. I værste fald er det noget de har stykket sammen fra deres RMA afdeling. Men eftersom det ankommer i den stand det gør må jeg formode at det ikke er fabriksnyt. Derfor skriver jeg selvfølgelig dette til Compumail med det samme og gør dem opmærksom på, at varen selvfølgelig skal være fabriksny når de har valgt at ombytte. De skriver, så tilbage at "Det kan vi desværre ikke tilbyde i dette tilfælde varen er ombyttet til swap af producenten. Der er ikke tale om at du har reklameret på en helt ny vare, men en vare der da du reklamerede var 1 år og 361 dage." For dem som ikke kender loven, så er alderen underordnet. Så længe man reklamere indenfor reklamationsperioden og sælger ombytter varen, så skal varen være fabriksny. Så igen en reminder. Hold jer fra Compumail. Det er set igen og igen, at de vil gøre alt for, at de ikke taber penge på sager, det gør de ved ikke at følge loven. De har ikke forstået at kundeservicesager er en mulighed for at øge tilliden til kunder.
--
#1
TombStoneDK
Juniorbruger
13-01-2021 22:44

Rapporter til Admin
nvm
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 3600 - Corsair Vengenance 16GB 3200 - EVGA 1080TI SC2 - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic
--
Sidst redigeret 13-01-2021 22:46
#2
ToFFo
Guru
13-01-2021 22:55

Rapporter til Admin
Alderen på produktet er underordnet så længe det er under de 2 år. De må ikke ombytte til en brugt vare. Varen skal ombyttes til en ny vare, hvis den ikke kan repareres. En swap er (typisk) en refurbished vare. Refurbished = brugt og istandsat. Det vil sige ikke ny. Det kan de ikke gøre. De gør det selvfølgelig for at spare penge. Men det duer bare ikke med swap/refurb. Det er der faldet dom på før. Dog omkring iPhone refurbish bytte. Du må kontakte dem og forklare du ikke er interesseret i et nyt produkt, og forklare at en ombytning på reklamationsret, skal være til en fabriksny vare. Ikke en brugt eller istandsat vare. Omend de nok er ligeglade...
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 13-01-2021 22:55
#3
Kristina
Mega Nørd
13-01-2021 22:58

Rapporter til Admin
Vildt, at Compumail kan være så ligeglade... Det må ikke være en særlig god forretning i sidste ende, flere og flere gider da ikke købe hos dem?
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#4
Azakiel
Skribent
13-01-2021 23:06

Rapporter til Admin
#3 Det er de lidt ligeglade med, det er en front for DCS hvor de store penge hentes hjem
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#5
Kristina
Mega Nørd
13-01-2021 23:09

Rapporter til Admin
#4 Ja, rigtigt nok. Men om man fatter, at de næsten har en stolthed i at levere så skod en service som muligt. Der skal bare et tilstrækkeligt antal enkeltsager til, før snebolden ruller og sagen kører i medierne. Så er det jo ikke sikkert, at indkøberen hos et stor firma vælger DCS en anden gang. Men det er kortsigtet forretningsstrategi om igen, hvor man ikke fatter, hvad den ene afdeling i firmaet har af konsekvenser for resten af forretningen, og vice versa.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 13-01-2021 23:12
#6
gaming-king
Bruger Aspirant
14-01-2021 10:46

Rapporter til Admin
#2 Ja, det tænkte jeg nok. For det ser ud til at være et produkt der har været ude og vende før. Jeg har skam kontaktet dem og sagt det.. Vi er allerede langt i mailprocessen, men de er hammer ligeglade. Jeg forstår ikke hvordan så stort et firma kan være så ligeglad med loven. Det går jo også ud over DCS's navn. Nu fik jeg endnu et svar tilbage, og nu begynder de at ævle noget om, at jeg jo bare kan sende mit modtagne bundkort tilbage som de så sender ind til Asrock, og så når Asrock er færdig med at reparere mit bundkort, så vil de sende det.. Jeg er ikke helt sikker på den går. De har valgt løsningen der hedder ombytning. Og så må de jo leve op til de krav det stiller. Dertil, så har jeg allerede ventet meget længe og en computer er en uundværlig dagligdags ting så de har allerede brugt den tid de har fået i følge fortolking af reglerne af Forbrugerklagenævnet. (3-4 uger). Kan man overhovedet reparere et bundkort? Og her mener jeg selvfølgelig på praktisk og økonomisk forsvarlig måde. For selvfølgelig kan man skifte komponenter. Det er mere om det nogensinde kan svare sig for dem. Det var pga. coilwhine jeg sendte det ind.
--
#7
ToFFo
Guru
14-01-2021 10:52

Rapporter til Admin
#6 - Man kan godt reparere et bundkort. Alt efter hvad det fejler selvfølgelig. Hvis der bare skal skiftes et par kondensatorer kan det gøres, men det er sjældent noget de gider bruge tid på her i Europa. De har nok heller ikke folk og komponenter til det alligevel. De defekte kort sendes tilbage til fabrikken, hvor fejlen konstateres, og så bliver produktet enten istandsat og testet eller skrottet. Hvis det bliver istandsat bliver det sendt tilbage til deres EU RMA lager, så de har en masse refurbished "ombyttere" liggende, som de kan sende til kunder i RMA sager ligesom din. Men nu løber du ind i et issue. Hvordan vil du dokumentere overfor CM (CompuMail) at det bundkort du har fået retur IKKE er det bundkort du sendte ind oprindeligt? Hvis du har original emballagen til bundkortet du fik i første omgang, kan du se om serienummeret på kassen og på det bundkort du har fået, stemmer overens. Gør det ikke det, har du "hårde beviser" på at du har fået et andet board retur. Du har jo også mail fra CM om at de har sendt dig en swap. Om end de ikke direkte siger det er en brugt/refurbished vare. At det er "producentens procedure " er fuldstændig ligegyldigt for din sag. Ombytning skal være til ny vare. Ikke til semi-ny eller as-good-as-new. Det skal være nyt. Det må de rette sig efter ligesom alle andre. Men hey, går den så går den...
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 14-01-2021 10:53
#8
Comicsdk
Mega Supporter
14-01-2021 10:53

Rapporter til Admin
Hvis de har sendt dig et kort de mener virker og RMA'en er overstået, burde der være ny 14 dages returret, så i stedet for at lave en ny reklamation, så skriv til dem at du vil benytte dig af din returret. Skråt op med Compumail.
--
#9
Mikchr
Monsterbruger
14-01-2021 10:55

Rapporter til Admin
#6 Det er noget møg. Klag til ForbrugerKlagenævnet. Køb et bundkort et andet sted. Det er ikke værd at oparbejde så meget negativ energi omkring. Det har jeg selv lært efter mange år.
--
Mikkel Elgaard. KBH. Send mig en privat besked for nærmere kontaktdata.
#10
Die_Happy
Junior Supporter
14-01-2021 11:34

Rapporter til Admin
#0 Forelæg dem loven. Nægter de stadig, så skriver du blot at du kører sagen videre hos Forbrugerklagenævnet og Forbrugerombudsmanden. #8 Du kan jo ikke bruge din returret på en vare du købte for næsten to år siden.. Der er ny to års reklamationsret, men selvfølgelig ikke returret.
--
#11
Comicsdk
Mega Supporter
14-01-2021 11:41

Rapporter til Admin
10 De skal ophæve købet, hvis ikke de kan levere. Men det er måske nok en tilsnigelse at kalde det returret, ikke desto mindre skal de enten levere en spritny vare, eller ophæve købet. Men Compumail er ikke ligefrem kendt for at følge reglerne, så det kræver nok en dedikeret indsats.
--
#12
gaming-king
Bruger Aspirant
14-01-2021 12:26

Rapporter til Admin
#7 - ja som jeg også skriver, så kan man selvfølgelig godt reparere boardet. Det var mere i konteksten om økonomi. Jamen det er et andet board. Først skrev jeg med chatten der skrev jeg ville få et nyt board med nyt serienummer. Dertil står det i min nuværende mailkonspondance at det jo er et "SWAP" og at de har ombyttet den. Til sidst så står der jo et serienummer på det nye board, og det er et andet end det serienummer som står i min original kasse. Så der er ingen tvivl. Og jeg kan også se på boardet at det ikke er mit. Der er helt andre brugsmærker på, og der sidder forskelligt snask over alt på den og ridser der ikke er mine. Forbrugerklagenævnet skriver selv: ".. En reparation skal fx være udført, så man ikke kan se, at varen er repareret.." Kilde: https://www.forbrug.dk[...] Så selv hvis det var mit, så var reparationen ikke udført efter reglerne. #8, man har ikke returret på reklamerede ting. De 14 dage er jo ved køb. Det er over 2 år siden jeg har købt bundkortet og det er fra den dato returretten gælder. Ikke på den nye ting, da det ikke er en jeg har købt. #9 nej det er jeg helt med på. Men jeg er træt af at høre om sager fra dem, så de får selvfølgelig en klage til forbrugerklagenævnet underordnet hvad udfaldet bliver fra dem. De viser tydeligt gentagende grov overtrædelse af købeloven i forhold til reklamation. Fx skriver de: Det er et 2 år gammelt produkt du har indsendt, og kan ikke forvente at modtage en fabriksny vare (især ikke på en udgået vare)." Dertil i en anden mail skriver de: "Der er ikke tale om at du har reklameret på en helt ny vare, men en vare der da du reklamerede var 1 år og 361 dage. ". Det er direkte det modsatte af loven. Hvis man ikke kendte til sine rettigheder i sådanne tilfælde ville man jo tro dem når de blev ved med at gentage det. Derfor er det en princip sag for mig. Og kan jeg måske gøre en forskel for andre, så går jeg gerne det. Selvom jeg dog tvivler. #10 - det har jeg skam gjort. I flere mails ;-) Og sagen vil skam blive oprettet.
--
#13
ToFFo
Guru
14-01-2021 12:43

Rapporter til Admin
#12 - Sagen er lige til højrebenet, selvom det er ufatteligt at det skal være så skide besværligt. Du skal nok få ret og vinde, men at de gider bruge tid (og dermed) penge på at trække det i langdrag fatter man ikke. Det giver mening de ikke bare kan ombytte et næsten 2 år gammelt board. Det kan være svært, måske umuligt, at skaffe. Så du burde have fået (alle) pengene tilbage for købet. Altså nu er "loven" jo hullet som en si. Der er meget få ting der er definitive. Der er fyldt med "måske" og "som udgangspunkt" og "for eksempel". Man kan ikke regne med en skid, det er meget situations-bestemt med alle de undtagelser. Det er et vurderings spørgsmål om man kan "se at varen er repareret". For så er det næste spørgsmål hvor åbenlyst skal det være før det er FOR åbenlyst repareret? Det er skide kringlet. Der var en lignende sag herinde, hvor en Føniks kunde havde fået ombyttet en skærm. Hvor han modtog en Swap enhed. Og eftersom den skærm han havde sendt ind var i perfekt stand, var han forståeligt nok noget fortørnet over at swappen var i ret dårlig kosmetisk stand. Det blev også til en helvedes frem og tilbage. Se tråden her: https://www.hardwareonline.dk[...] Det er sgu ikke altid let at være (privat) forbruger. Men omvent er det heller ikke altid let at være forhandler (til private). RMA er meget omkostningsfuldt. Det er en nødvendig udgift som skal holdes på et minimum. Stå ved din ret. Håber ikke det bliver for meget tovtrækkeri.
--
- Indsæt signatur -
#14
MartinW
Superbruger
14-01-2021 13:18

Rapporter til Admin
Så var jeg da vist heldig med det Inno3D 1080ti X4 jeg reklamerede over hos dem, det lavede artifacts. Dagen efter jeg havde indleveret det fik jeg en mail med at reklamationen var godtaget og at de ikke havde et nyt på lager eller kunne skaffe et og derfor fik jeg alle pengene retur. De kom 2 dage efter ind på kontoen.
--
I9 9900K @5.2Ghz, Asus Strix Z390-F, Kraken X62, 32gb Tridentz RGB 3000Mhz CL15 ram, Asus RTX 3080 Strix OC, RM850i, NZXT H700i, Asus TUF VG27BG.
#15
Juristen
Gæst
14-01-2021 13:28

Rapporter til Admin
gaming-king - det lyder til at du har fuldstændig styr på reglerne, og som forbrugerjurist kan jeg kun sige at din sag, ud fra det du har beskrevet her, er bullet-proof. Eneste rigtige at gøre nu er at sende den til Forbrugerklagenævnet nu, og ikke bruge mere tid på det overfor Compumail. Du har klare beviser på at ikke har tænkt sig at følge loven, hvorfor din sag skulle være sikker. I modsætning til mange andre love, synes jeg ikke købeloven er hullet som en "si" i en sitation som gaming-kings. Der udstikker loven og praksis fra Forbrugerklagenævnet ret klare regler, som gaming-king også viser han har fuldstændig styr på.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
ToFFo
Guru
14-01-2021 13:39

Rapporter til Admin
#15 - I denne situationen er sagen som sagt lige til højrebenet. Der er loven til at rette sig efter. Eller, købeloven som den er skrevet siger intet om hvad man skal gøre i hans situation. Der må man rette sig efter hvad der står i tidligere afgørelser. Det jeg mener med loven er hullet er, at alle de "if's and but's" der er. Købeloven i sig selv, er et meget basic regelsæt man ikke kan bruge til ret meget. Du har fortrydelsesret, du har reklamationsret. Den siger ikke meget mere end det. Købeloven alene siger ikke rigtig noget om reparationsforsøg, ombytning til ny vs refurbished, forældelsesfristen, reparation for samme fejl vs. forskellige fejl, behandlingstid og så videre. Der må man rette sig efter afgørelser fra andre sager, for at få en idé om hvor man står. Men hvis man ikke kan finde en sag, som ligner ens egen sag virkelig meget, kan man kun bruge den afgørelse for at blive peget i retningen af hvad der er rigtigt og forkert, uden det er noget definitivt. Blot for lige at forklare hvad jeg mener med at loven er hullet :D Sagen som den er fremlagt her er en sikker vinder. Jeg tror bare det er et spørgsmål om at CM ikke vil tabe ansigt. Nu har de afvist, så vender de ikke bare på en tallerken og giver ham medhold uden kamp. For de vil jo ikke indrømme de tager fejl, selvom de burde have gjort det for længe siden, og beklaget fejltagelsen. Det har de for meget "ære" til :P
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 14-01-2021 13:39
#17
enigma2009
Semi Supporter
14-01-2021 15:00

Rapporter til Admin
Jeg har også virkelige dårlige oplevelser med Compumail.dk sendte en skærm retur i original papkasse med tape på og blev trukket 500kr i prisen fordi der havde været tape på selv om de bare havde sendt den til mig med posten uden at pakke den ind i noget som helst.... Jeg handler der ikke mere og vil på ingen måder anbefale dem. gav dem også en negativ trustpilot. har gode erfaringer med Proshop og Computersalg.
--
Sidst redigeret 14-01-2021 15:02
#18
dolle82
Supporter Aspirant
14-01-2021 16:40

Rapporter til Admin
Var der coil whine på dit bundkort? var problemet lige opstået eller havde du lært at leve med det ind til 4 dage før reklamations retten udløb.. Men håber du for bytte til nyt eller pengene tilbage, har efterhånden hørt så meget dårligt om dem at jeg vil ikke handle ved dem om de så var markant billigst på det stk. hardware jeg vil købe.. Holder mig som regel til computersalg dem har jeg virkelige gode erfaringer ved med rma.. De plejede også altid at være blandt de billigste, desværre ikke så meget på den seneste så er begyndt også at handle ved proshop og alternate..
--
#19
prosasan
Bruger
14-01-2021 17:11

Rapporter til Admin
OP Forbrugerklagenævnet. Det var først der der skete noget i min sag også, de er boykottet af mig og firmaet jeg arbejder ved og alle i min omgangskreds. Lortebix
--
AMD 2700X - 16gb G.skill 3200 ASUS ROG Strix B450-i GAMING - Gigabyte RTX 2070s
#20
Cerealkiller
Juniorbruger
14-01-2021 20:26

Rapporter til Admin
Jeg har også haft en uheldig RMA-oplevelse med Compumail. Det eneste der hjalp efter ~3 måneders tovtrækkeri var at direkte skrive hvad mine rettigheder var jf. købeloven, hvad jeg ville have, og at de ville bryde loven hvis ikke de gav mig det - og så sendte de mig en ny vare samme dag.
--
#21
gaming-king
Bruger Aspirant
14-01-2021 22:48

Rapporter til Admin
#15 - det mener jeg også selv det er, og derfor undre det mig sindssygt meget at CM ikke bare giver sig. Det her kommer til at koste dem langt mere end hvis de bare gav sig. De skal for det første betale for retur af bundkortet. De skal dertil betale fragt for at sende mig et brugt bundkort. Så skal de betale retur på det bundkort. Nu siger de så at de vil sende mig mit originale bundkort når det er er repareret. Dvs. endnu en fragt. Og når jeg en gang modtager den, s¨å ryger den også retur, da jeg efter forbrugerklagenævnets fortolkning af reglerne har krav på mine penge tilbage. Så den skal selvfølgelig tilbage til dem når jeg vinder sagen (lad os nu se, men ja, den burde være til højrebenet). Og så skal de selvfølgelig stadig betale købsbeløbet tilbage. Fordi det nu ender ved Forbrugerklagenævnet, (og vi antager jeg vinder den sag), så skal de også betale gebyret for den sag. Det her koster dem laaaangt flere penge. Og så er vi ikke en gang gået i gang med at snakke om tabt fremtidig fortjeneste på mine handler som forsvinder derfra. + alle de andre de taber hver gang de har en negativ kontakt med forbrugere..
--
#22
Zapster
Ultrabruger
14-01-2021 22:57

Rapporter til Admin
#21 det er med at holde ved, så der kan komme nogle principafgørelser at læne sig op ad i fremtiden, de her firmaer skal simpelthen trynes fuldstændig.
--
The superior man understands what is right; the inferior man understands what will sell.
#23
gaming-king
Bruger Aspirant
14-01-2021 22:58

Rapporter til Admin
#18 - Så historien er den, at da jeg fik bundkortet var der ikke noget coilwhine. Jeg havde et super stille setup og har intet kunne høre. Det har været med luftkøler. Jeg går all in på at min setup ikke må sige noget. Jeg beslutter så senere at jeg vil prøve en AIO løsning af.. Der siger pumpen altså noget. Omend jeg hører mange siger de ikke kan høre det.. Det kan jeg i hvert fald. Den har jeg så siddende på i ca. et år fordi jeg får ca. 5 grader koldere setup ud af det - dog på bekostning af lidt larm. Pumpen udvikler så en boble lyd (et kendt problem på netop denne model). Denne (AIO'en) reklamere jeg så over efter det år. Nu er der ca. 1,5 uger tilbage af reklamationen på bundkortet. Og det er så her jeg sætter min luftkøler på. Og jeg kan høre der er noget helt galt. Sådan har mit setup aldrig sagt før. Derfor går jeg i gang med at undersøge sagen og dokumentere den. Jeg konkludere det er coilwhine fra bundkortet og kan forstå dette også er et kendt problem på netop denne model (ikke udbredt, men dog alligevel set ved en del andre eksempler på nettet). Jeg konkludere, at det udelukkende er pga. den fejlende pumpe at jeg ikke har hørt det. Det er så her der er få dage tilbage på min reklamation og jeg gør det til en virkelighed, og reklamere over det. Jeg mener selv jeg handler i god tro. Jeg har reklameret så snart jeg har opdaget fejlen - jeg har ikke været bekendt med fejlen før dette jo. Og siden jeg ser andre på nettet med samme fejl kan jeg jo konkludere, at det er en (sjælden, men dog stadig en) fabrikationsfejl - eller i hvert fald en fejl der har været siden produktet var nyt. Det har bare ikke manifesteret sig endnu. Derfor reklamere jeg. Jeg føler også lidt det er derfor CM er hårde modstandere over at give mig ret. Det er tydeligt fra de første 2 mails jeg modtager, at "jeg jo ikke kan forvente et nyt bundkort, når det er 1 år og 361 dage gammelt). De føler lidt de er blevet snydt. Men jeg har jo fulgt loven.
--
#24
gaming-king
Bruger Aspirant
14-01-2021 23:02

Rapporter til Admin
#21 - det ved jeg nu ikke om de skal. Men de skal følge loven. Jeg har intet ønske om at "tryne" CM. Jeg vil bare have, de skal forholde sig til loven som den er. De er ikke hævet over den. Og jeg bliver trist over, at tænke på alle dem som faktisk tror på det de siger. Som derfor ender med ikke at få det produkt de har reklameret over osv. Jeg tror kun de gør det, fordi det virker for dem - så kan det godt være de taber et par sager i Forbrugerklagenævnet en gang i mellem, men det er jo ikke sådan at når 3 har klaget og vundet over dem, så får de en stor bøde på 100.000.. Nej, de kan forsætte så længe de vil. Og en masse hopper måske på hvad de siger. Enten det eller også er de snot dumme.
--
#25
gaming-king
Bruger Aspirant
14-01-2021 23:21

Rapporter til Admin
Dog irritere det mig gevaldigt, at jeg nu kommer til at stå med en CPU jeg ikke kan bruge. Den CPU passer jo kun til bundkort med det chipsæt. Så vidt jeg ved passer en i9 9900K kun i Z390. Jeg mindes ikke at jeg kan putte den i en Z490 som jo stadig kan købes.. Det er jo LGA1200 (9900K er 1151). Og problemet er, at det er fra en ITX, så det vrimler jo ikke ligefrem med masser af Z390 ITX bundkort da de er udgået af produktion. Så hva så? Skal jeg bare leve med at jeg nu må afskrive den CPU til brugt pris? Den har jo tabt sindssygt værdi. og så er jeg nødsaget til at købe ny? (hver gang man køber nyt er der jo afskrivning på et produkt). Eller kan Compumail også gøres ansvarlig overfor det produkt? da de jo er købt til at virke sammen og nu står jeg jo til at skulle af med det bundkort.
--
#26
fishie
Ultra Supporter
15-01-2021 03:54

Rapporter til Admin
Det er en tricky situation - Personligt, så mener jeg imodsætning til hvad andre herinde siger ikke at CM er helt på gale veje her.. Du har et produkt som skal ombyttes, det sker meget kort tid inden dine rettigheder udløber, og ja, det er rigtigt at det er to års reklamationsret, men at cherrypicke dele af lovgivningen gør ikke at man står bedre. "Du kan dog ikke forlange at hæve købet og få pengene tilbage, hvis der er tale om en uvæsentlig mangel" - Coilwhine, omend det er træls, så er det ikke noget som hæmmer produktets funktionalitet, og dermed er det ikke en væsentlig fejl, dvs du ikk reelt er berettiget til at få dine penge retur. CM kan ydermere afvise og ombytte dit bundkort til et nyt såfremt det er udgået af produktion, dvs du står faktisk i en situation hvor din reklamationsret giver dig rettigheder til netop det som du har fået leveret, du referrer selv til et punkt om ombytning skal være en ny vare, herefter nævner du at bundkortet er udgået af produktion (opslag #25), hvis du læste bare lige 12 linjer længere ned i den sektion du selv henviser til så vil du se at du ikke er berettiget til en ombytning til en ny vare når varen er udgået af produktion. Såfremt det modtaget bundkort funktionelt fungerer som det skal, så kan du ikke forvente og få et nyt bundkort såfremt bundkortet er udgået - At få en nyere model som reelt ikke er brugbart for dig, vil heller ikke været man kan forvente da det ikke lovmæssigt er et krav. Du skriver bla. Fx skriver de: Det er et 2 år gammelt produkt du har indsendt, og kan ikke forvente at modtage en fabriksny vare (især ikke på en udgået vare)." Dertil i en anden mail skriver de: "Der er ikke tale om at du har reklameret på en helt ny vare, men en vare der da du reklamerede var 1 år og 361 dage.". Det er direkte det modsatte af loven. Det er faktisk ikke imod reglerne såfremt du læser hele sektionen: Sælgeren kan afvise dit krav om at få en ny vare: Hvis det ikke er muligt at ombytte Hvis det er urimeligt dyrt i forhold til, hvad det vil koste at afhjælpe, fx at reparere Hvis varen er meget slidt, måske tæt på at være slidt op At du efter 1 år og 361 dage opdager en uvæsentlig mangel på dit bundkort som reelt kan være forårsaget af ting som OC og lign så kan man med rette antage et bundkortet er tæt på at være slidt op - Det vil altid være en vurderings sag. Jeg vil dog sige at jeg er enig i at CM kunne håndtere tingene bedre, men nu ser vi ikke hvad du har skrevet, så det er ret ensidigt og derfor svært at vurdere udfra det. I mit daglige erhverv ser jeg desværre alt for ofte at kunder "tror" at de har garanti på deres produkter, der er væsentlig forskel på garanti og reklamationsret, det er klart at reklamationsretten udstikker nogle regler, men de regler er så meget til gavn for virksomhederne som det er for kunderne, og ofte sker det dog desværre at kunder læser tingene til deres fordel. Mit besyv, jeg vil dog ikke være så ekstremt skråsikker på at du vil vinde en sag i forbrugernævnet.
--
R9 3950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
--
Sidst redigeret 15-01-2021 03:57
#27
thechillum
Mega Supporter
15-01-2021 08:48

Rapporter til Admin
#26 - Coilwhine, omend det er træls, så er det ikke noget som hæmmer produktets funktionalitet, og dermed er det ikke en væsentlig fejl, dvs du ikk reelt er berettiget til at få dine penge retur. Gu fanden hæmmer det da produktets funktionalitet - Det kræver nu man sidder med panodil og ipren samt høreværn og alene i rummet, da alle andre får migræne anfald af en konstant høj coilwhine. Alderen er igen uvæsenlig for reklamationen, det er sket indenfor perioden og er derved fuld berettet, sådan er det at drive forretning over dansk-købelov. Nu begynder du at beskylde kunden for at have misvedligeholdt kortet med overclock og andet, hvad er dine beviser for sådan en påstand? Kan du bevise at kunden har ødelagt kortet? For hvis ikke, så vil dette på ingen måde have nogen indflydelse på sagen. Alderen påvirker måske tilgængelighed, at produktet er ude af produktion og dermed udgået, hvis der ikke kan skaffes et nyt produkt, så er der stadig løsninger at arbejde med, et par eksempler. 1. Refundere det fulde beløb, så må man jo købe et Chipset fra anden fabrikant eller andet. 2. Tilbyde en refurbish og/med/eller et afslag i prisen eller andet som tilgode ser kunden. 3. Tilbyde et andet bundkort med samme chipset Problemet er at CM og ASRock har en kontrakt og i den kontrakt skal ASRock lave et "SWAP" - Så nu har ASRock gjort deres del, men problemet er vi i Danmark under Dansk købelov er bedre stillet end CM er med ASRock. Det er desværre bare et tab for CM og ikke for kunden. CM kan sagtens arbejde videre med alternative løsninger med SWAP/Refurbish, men det kræver sgu man er i Dialog med kunden og kunden acceptere vilkårene. Der står jo ingen steder i købeloven at man som CM ikke må tage en åben dialog og finde alternative løsninger som kan accepteres af begge parter, problemet er bare at CM tager en beslutning som kunden ikke er tilfreds med og den beslutning faktisk strider imod hans rettigheder. - Så forbrugerklagenævnet og sagen er vundet nemt, der er ingen tvivl!
--
Sidst redigeret 15-01-2021 08:49
#28
Cykle35
Supporter Aspirant
15-01-2021 09:06

Rapporter til Admin
Jeg blir helt nervøs nu jeg har et 6900xt på vej derned på rma :o|
--
https://valid.x86.fr[...]
#29
Møffe
Gæst
15-01-2021 10:04

Rapporter til Admin
#Trådstarter, Måske kun mig der syntes, men syntes det er at gå i lidt små sko. De ting du skriver som skulle være galt med ombytnings bundkortet har jo intet at gøre med funktionaliteten! Det bundkort som du sendte til Compumail, havde nu nok også tegn på at have været brugt.... Hvis bundkortet fungerer, så vær dog i stedet for tilfreds med at din pc igen er i drift, og kom så ellers videre med livet! God weekkend /Møffe.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#30
ToFFo
Guru
15-01-2021 10:27

Rapporter til Admin
#26 - Man må ikke ombytte til et brugt produkt. Hvis en ombytning finder sted, skal det være en ombytning til et nyt produkt. Lignende sager har været processen igennem, hvor det var Elgiganten der ombyttede en defekt iPhone til en refurbished iPhone. Det var kunden ikke tilfreds med, sagen kom gennem forbrugerstyrelsen, og det blev bestemt at man ikke må gøre det på den måde. Det er ærgerligt for Apple og i særdeleshed Elgiganten, da det er helt normal procedure, at Apple ombytter defekte enheder til refurbished, og så refurbisher den defekte enhed der bliver sendt ind. Det er 100% tab for Elgiganten, da de så står med -1 ny iPhone og +1 "brugt" iPhone... Men sådan er reglerne. Hvis man vil sælge til private, må man følge reglerne. Kilde: https://onx.dk[...] Nu kunne jeg ikke lige finde selve afgørelsen fra Forbrugerstyrelsen, så du må desværre nøjes med dette korte skriv. Men hvis det kræves kan jeg måske finde den oprindelige afgørelse. Såfremt det modtaget bundkort funktionelt fungerer som det skal, så kan du ikke forvente og få et nyt bundkort såfremt bundkortet er udgået Helt enig, man kan ikke forvente at få et nyt bundkort leveret, når det er så gammelt. Der sker så meget på hardware hele tiden, og det ændrer sig konstant. Derfor må man formode at få en kreditnota. Fordel: Pengene tilbage. Ulempe: Ubrugelig CPU pga. mobo med den socket er udgået. Jeg har siddet med masser af de her sager gennem mine år i branchen. Både hos Komplett og Dustin, og jeg sidder i en slem moralsk klemme hver gang. Det er virkelig ubehageligt! Skal jeg følge reglerne til punkt og prikke og lade min arbejdsgiver tabe penge? Eller skal jeg satse på kunden "ikke ved bedre" og bare sende dem en refurbished vare, i håbet om at de ikke opdager den er brugt, og de ikke kender deres rettigheder, for at spare arbejdsgiver for en masse penge? Den er svær og jeg hadede det. Nu er jeg heldigvis ren B2B, og jeg håber jeg aldrig skal have med B2C at gøre igen, nogensinde. #27 - Lige præcis: Det er pisse ærgerligt at de ikke gider tage dialogen med kunden. Men forståeligt, da det koster en del tid. Jeg tror også RMA medarbejderne hos CompuMail er farvet af at håndtere erhvervskunder 80% af tiden (gæt) idet moderselskabet kun beskæftiger sig med erhvervskunder, og RMA derfor kører over producentgaranti fremfor reklamationsret. Så det undrer mig ikke at returmedarbejderne er meget farvede, og slet ikke ligeså godt inde i gældende lovgivning for forbrugere. B2B er jo et regulært gedemarked i forhold til købelov :D
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 15-01-2021 10:30
#31
Zapster
Ultrabruger
15-01-2021 13:21

Rapporter til Admin
#30 - https://borsen.dk[...] https://nyheder.tv2.dk[...] jeg husker godt den sag, den var i alle nyheder, de havde sendt alle deres eksperter til Danmark og brugt millioner på retssagen og tabte med et brag
--
The superior man understands what is right; the inferior man understands what will sell.
--
Sidst redigeret 15-01-2021 13:22
#32
Zapster
Ultrabruger
15-01-2021 13:26

Rapporter til Admin
#0 Du burde henvise Apple's sag til CompuMail og se om de vil rette sig efter loven eller så må i ses i retten ;-) , normalt plejer de at makke ret så, for de har ikke loven på deres side.
--
The superior man understands what is right; the inferior man understands what will sell.
#33
ToFFo
Guru
15-01-2021 13:57

Rapporter til Admin
#31 - Gode links! Det var en tragikomisk omgang -_-
--
- Indsæt signatur -
#34
BoreBissen
Monster Supporter
15-01-2021 14:08

Rapporter til Admin
Jeg er overbevist om at Compumail udmærket godt ved at de ikke har retten på deres side. Det er i stedet deres forretningsmoral som er det den er gal med. Men går den så går den, tænker de. Eneste man kan gøre er at hive dem i FKN, hvis ellers værdien af varen er over 1000 kr. (mener jeg at grænsen er). Får man ret i FKN så får man sit gebyr til bage på 400 kr. Men inden sagen kan komme i FKN, så skal den først behandles af Center for Klageløsning, det koster 100 kr. (og de er tabt lige meget hvad) de skal forsøge at mægle imellem parterne. Og så ellers lade være med at handle hos dem mere. Det gør jeg selv, efter den gang de lavede et nummer lidt ala OPs.
--
Acer Nitro 5 | 15,6" IPS 120 Hz | Nvidia GeForce RTX 2060 6 GB | Core i5 9300H | 512 GB NVMe SSD | 2 x 8 GB RAM
--
Sidst redigeret 15-01-2021 14:09

Opret svar til indlægget: Compumail fejler endnu en gang ved reklamation

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE