Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Software \ Generel software
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Samle flere excel udtræk i én

Af Ny på siden MickiT | 06-09-2022 08:20 | 702 visninger | 5 svar, hop til seneste
Kære HOL Jeg har i dag 8 dataudtræk, på forskellige produkter fra 2 forskellige systemer. Udtræk bliver leveret som excel filer. Jeg vil meget gerne samle alt data i ét excel sheet, under nogle overskrifter, som jeg selv definerer. Det data jeg får i mine udtræk, er forskelligt, med forskellige overskrifter. På nogle udtræk mangler noget, på andre udtræk mangler noget andet. Jeg har dog ét ID nummer på hvert produkt, som går igen i alle udtræk. Jeg tænker derfor, at kunne bruge det til at finde korrekt data, og putte det ind i ét samlet sheet. Men jeg er IKKE excel ekspert, og har ikke et fuldt overblik over hvilke funktioner, som kunne give bedst mening at bruge. Jeg kan dog godt finde ud af at google funktioner, og bruge dem - jeg ved bare ikke hvad jeg skal lede efter.. Min første tanke var at lave et separat sheet, med alle mine ønskede overskrifter, indsætte ID på alle produkter manuelt og derefter bruge VLOOKUP under alle overskrifter, og hente data fra de rå data sheets. Men fordi jeg skal opdatere hvert kvartal, er jeg i tvivl om det kan give udfordringer at jeg selv kopierer alle ID ind, da der kan være kommet nye til og fra undervejs. Jeg har også meget kort kigget på Power Query, men aner ærlig talt ikke endnu, hvad det kan og om det kan hjælpe. Er jeg på rette kurs med vlookup eller har I nogle gode råd? Vh Micki
--
#1
Cerealkiller
Juniorbruger
06-09-2022 09:03

Rapporter til Admin
Jeg prøver som regel at undgå Excel, men det burde være muligt at lave et nyt sheet som bruger de 8 andre som datakilder. De kan så joines sammen på kryds og tværs med det ID du har, og du kan lave alle de tabeller du vil med det, evt. som pivottabeller. Det smarte ved at gøre det på den her måde, er at når først du har lavet det én gang, kan du bare højreklikke og trykke Refresh når du får nyt data ind, og så skal du ikke manuelt holde styr på ID'er eller noget. Det kan også godt komme til at virke med VLOOKUP, men manuel vedligehold af ID'er lyder træls i mine ører.
--
#2
OptamusPriem
Ny på siden
06-09-2022 09:15

Rapporter til Admin
Jeg vil klart anbefale at bruge powerquery som er indbygget i excel. Så kan du også gøre fremtidig opdatering meget nemt.
--
#3
MickiT
Ny på siden
06-09-2022 09:15

Rapporter til Admin
#1 Jeg er meget enig i at manuel vedligehold ikke lyder fedt. Jeg vil meget gerne kunne joine dem sammen mere automatisk, men er i tvivl om hvordan jeg gør det i excel. Det er måske her jeg skal undersøge mere om Power Query?
--
#4
MickiT
Ny på siden
06-09-2022 09:16

Rapporter til Admin
#2+1 Det lyder som om, at jeg skal tæske nogle Youtube videoer om Power Query!
--
#5
Buss Lysår
Giga Supporter
06-09-2022 09:32

Rapporter til Admin
Power query kan gøre det her på få sekunder, så det er helt klart værd at bruge lidt tid på youtube for at lære det.
--
Sidst redigeret 06-09-2022 09:33

Opret svar til indlægget: Samle flere excel udtræk i én

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE